vergoedingsregeling. Niet minder belangrijk zijn preventieve maatregelen. Dat is niet alleen een zaak van de politie, maar ook - en misschien wel allereerst - van de hele samenleving, variërend van opvoeding tot de school, het buurthuis, de sportvereniging en de horeca. Hier is de doelgroep te vinden en hier is het ook dat men vaak de criminaliteit van betrok kenen zelf ervaart. Wat ligt er dan meer voor de hand om tot een geïntegreerde, projectgewijze aanpak te komen. Laat ik enkele voorbeelden noemen. Veelvuldig schoolverzuim kan een aanwijzing voor beginnend crimineel gedrag zijn. Er zijn dus ook andere dan puur onderwijskundige motieven om schoolver zuim tegen te gaan of om naar andere, op de persoon toeges neden oplossingen te zoeken. Of neem de sportvereniging. Wordt iemand betrapt op diefstal, dan volgt vaak royement uit de vereniging. In Oss kwam men er achter dat dit vaak ave rechts werkt. Daar gingen bestuurders van verenigingen naar de ouders, spraken in overleg met de politie een alternatieve straf af. De verdachten bleven lid van de club en hielden dus binding met de maatschappijHet gevolg was dat verdere criminaliteit uitbleef. Zo'n project zouden we in Leeuwarden ook moeten opzetten. Het voorkomt recidive. In dezelfde lijn ligt het voornemen om iedere jongere, die met de politie in aanraking is geweest, minstens een maal per jaar nogmaals op te zoeken. De praktijk geeft aan dat preven tie-maatregelen al gericht moeten worden op de hogere klassen van de basisscholen. Wat dat betreft spreekt een Amsterdams project ons bijzonder aan. Daar kreeg de zevende groep van basisschool bezoek van de politie. De leerlingen kregen foto's te zien van vernielingen in de omgeving van de school en kregen vervolgens een rondleiding langs die punten. Daarna werd een bepaalde plek, een plein bijvoorbeeld, door de school geadopteerd. Met gemeentelijk mate-riaal werd die plek een jaar lang regelmatig door de groep schoongemaakt. En het gevolg was dat die kinderen zich verantwoordelijk zijn gaan voelen voor hun buurt en omgeving. Dit succesvolle project kreeg de Roethof prijs en is ook in Leeuwarden heel goed toepasbaar. We hoeven echt niet allemaal zelf het wiel uit te vinden. Zo werd in Zwolle vandalisme en diefstal in een wijk met de helft teruggebracht door een groep knokkende en vernielende jongeren een cursus autotechniek aan te bieden, terwijl de betreffende woningbouwvereniging een zaalvoetbalcompetitie voor de groep ging sponsoren. We hoeven de kapotte telefoon cel toch niet als een soort noodlot te accepteren? Lering trekken uit ervaringen elders en het doorbreken van vicieuze cirkels: daar gaat het om. Neem bijvoorbeeld het winkeldiefstalproject in Venray. Daar richtte men zich op de groep schoolgaande kinderen en beperk te men zich niet alleen tot gastlessen, lesmappen en adviezen aan winkeliers over het leren observeren. Men wist met twee toneelverenigingen ook een interessant toneelproject op te zetten. Op koopavonden en zaterdagen werden op alle mogelijke opvallende manieren midden tussen het winkelend publiek scènes gespeeld, waarmee winkeldiefstal aan de kaak werd gesteld. Dit sprak zowel de winkeliers zelf als het publiek zo aan, dat de aangiftebereidheid toenam en dat er desondanks toch minder winkeldiefstallen voorkwamen. Welnu, we kennen in onze gemeente maar liefst 15 toneelverenigingen. Die willen vast wel eens voor een ander publiek spelen. Is dit niet een prima project om samen met de Cityclub en een aantal van deze toneelverenigingen op te zetten? Mijnheer de voorzitter, we zitten in Leeuwarden bepaald niet stil. Ook hier zijn de afgelopen tijd prima projecten gestart en uitgevoerd. Ik hoef maar te verwijzen naar de opstellen wedstrijd, die wat ons betreft een vervolg zou moeten krijgen maar mijn fractie is er tegelijk van overtuigd dat we heel veel van andere gemeenten kunnen leren, als het om crimina liteitspreventie gaat. Daarom nog een laatste voorbeeld. Dezer dagen stond in de pers dat het personeel van het MCL zich steeds onveiliger is gaan voelen in de directe omgeving van het ziekenhuis. Terecht sprak men in eerste instantie de directie op het nemen van maatregelen aan. Maar er zijn in de stad meer grootschalige gebouwencomplexen of terreinen, waar men zich 's avond niet altijd veilig waant. Nu opereren er ook in Leeuwarden bewakingsdiensten, o.a. op de industrieter reinen. Toch laat het toezicht vaak te wensen over. In En schede heeft men nu voor deze terreinen en ook voor de zie kenhuizen extra maatregelen genomen. De politie heeft daar samen met de gemeente, de Kamer van Koophandel en de Vereni ging van Particuliere Beveiligingsorganisaties een stichting opgericht. Deze stichting leidt werklozen met behoud van uitkering op tot de ogen en oren van de politie. De cursisten mogen in wisseldienst alleen surveilleren, signaleren en waarschuwen; de politie houdt de leiding. Op het industrie terrein, waar dit werklozenproject startte, is de crimina liteit met 70% afgenomen. Vandaar dat het nu naar zieken huiscomplexen wordt uitgebreid. De langdurig werklozen vinden daarna vaak werk bij beveiligingsbedrijven en alarmcentrales. Kortom: criminaliteitspreventie als werkgelegenheidsobject Ook dit spreekt ons bijzonder aan. En graag zien we ook op dit punt, al of niet in het kader van de banenpool, nadere initiatieven tegemoet. Ik heb stilgestaan bij twee prioriteiten van de PvdA-fractie als het om criminaliteitsbestrijding gaat. De derde is de aanpak van de agressieve delicten, waarbij geweld tegen personen wordt gebruikt. Vooral vrouwen lopen in dit opzicht een verhoogd risico en zijn daardoor kwetsbaarder. Deze misdrijven tasten bij uitstek de menselijke integriteit 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4