De heer Bilker heeft met de D66-fractie gepleit te komen tot een convenant tussen de corporaties en de gemeente. Het zal geen nieuws zijn als ik zeg dat wij dat ook als college al een aantal malen als belangrijk element naar voren hebben gebracht, waarbij wij overigens ook een plaats zouden willen inruimen voor de woonconsumenten. Dat gaat dus nog een stapje verder. De heer Bilker heeft gevraagd naar de samenwerking tussen de regio en de stad. Leeuwarden heeft de laatste jaren niets anders gedaan dan gepleit om te komen tot zo gemeen schappelijk mogelijke woningmarktplannen. Dat heeft er toe geleid dat op dit moment, behalve dat de gemeente zelf bezig is met het formuleren van een woningmarktplan, ook in het kader van het stadsgewest gewerkt wordt aan een woning marktplan. Daarnaast wordt ook in de Regio Noord-Friesland gewerkt aan een woningmarktplan. Allemaal met de bedoeling om te komen tot een zo eenduidig mogelijke aanpak van de vraag van waar het nodig is dat er welke soort woningen in dit deel van Friesland worden gerealiseerd. In die zin proberen wij echt die samenwerking tot stand te brengen. Ik kom dan bij de opmerkingen die door de CDA- en de D66- fractie zijn gemaakt (de D66-fractie heeft daar ook nog een motie aan gewijd) met betrekking tot het komen tot een regionaal grondbeleid en in het verlengde daarvan een fusie van de verschillende grondbedrijven. Dat is geen nieuw idee voor deze regio. Het zal u bekend zijn dat in het kader van Vinex (Vierde Nota Extra) het rijk heeft gepleit te komen tot voor stadsgewest gebieden al dan niet gemeenschappelij ke grondbedrijven. De motieven daarvoor zijn eigenlijk vrij simpel, naast de door de heer Bilker aangegeven argumenten biedt het de mogelijkheid de regionale concurrentiepositie te versterken, strategische lokaties kunnen beter worden benut en uiteraard bevordert het het gemeenschappelijke beleid van de woon- en werklokatiesBij dat laatste ligt de essentie, een gemeenschappelijk grondbedrijf kan alleen maar functioneren op basis van goede afspraken over de inhoud van je woningbouwbeleid, je economische beleid en je bedrijfsterreinenbeleid. Met die drie dingen bij elkaar ben je zo'n beetje bij de essentie van de gemeentelijke autono mie. Collega Heere heeft daar al iets van gezegd. Je praat dan natuurlijk over een buitengewoon moeilijk proces. Het zal u bekend zijn dat het stadsgewest gezegend is met een bestuurlijk platvorm. Maar het is geen echte gemeenschappe lijke regeling waar aan dat platvorm gemeentelijke bevoegd heden zijn overgedragen. Het is nog een overlegplatvorm, waarbij wij gezamenlijk dingen aanpakken. Maar uiteindelijk blijven de bevoegdheden bij de respectievelijke raden en ook de staten liggen. Ik denk dat er inhoudelijk een aantal argumenten zijn om nadrukkelijk te kijken naar de meerwaar de van zo'n gemeenschappelijke grondaanpak. Ik heb proberen aan te geven wat de moeilijkheden ervan zijn. Het college is uiteraard bereid om in het bestuurlijk platvorm van het stadsgewest de ideeën, zoals die door de CDA-fractie en de D66-fractie naar voren zijn gebracht, aan de orde te stel len en af te tasten of er een bestuurlijke ruimte is om daarmee door te gaan. Zoals het hier staat, zou het wel eens twee stappen te snel kunnen zijn. Wij zullen eerst de 102 intenties met elkaar moeten afspreken. Ik ben uiteraard graag bereid om dat daar aan de orde te stellen. Wij zullen de raad dan uiteraard op zo kort mogelijke termijn daarover informeren De CDA-fractie pleit ervoor om Leeuwarden landelijk als woonstad profileren. Dat idee is de laatste tijd al meer naar voren gekomen, ook in provinciaal verband. Er is een aparte discussie geweest in de provinciale Commissie Volks huisvesting over het idee "Friesland Woonprovincie"waar bij in dat beraad uiteraard de marktpartijen zoals corpora ties, makelaars en projectontwikkelaars zijn betrokken. Wij hebben daar vrij uitvoerig over gesproken. Het lijkt een heel voor de hand liggende benadering. Er is echter gecon stateerd dat als je niet in staat bent om goede werkgele genheid te bieden, je je moet afvragen wat je doet als je mensen, die blijkbaar niet afhankelijk zijn van werkgele genheid, hier naar toe haalt. Enerzijds, zo is de ervaring, kun je een aantal problemen naar je toe halen en ander zijds, als het om ouderen gaat, heb je natuurlijk in feite geen structurele invulling van je woningvoorraad en zal je dat moeten blijven aanvullen. In die zin denk ik dan ook dat wij heel voorzichtig moeten zijn met het veronderstel len dat een dergelijk woonattractiebeeld van de provincie of van de gemeente zal leiden tot echte oplossingen. De markt (corporaties, makelaars en projectontwikkelaars) voelt helemaal niets voor deze benadering, omdat de werk gelegenheid toch de drager moet zijn voor het aantrekken van mensen. Dan is het veel gemakkelijker om met je woning bouwbeleid daar wervend op aan te sluiten. De CDA-fractie heeft ook gesproken over nieuwe aantrekke lijke woninglokaties naast Waterbuurt-Zuid en Goutum-Noord, of wij geen risico lopen dat, nadat die lokaties zijn vol gebouwd, wij met tekorten komen te zitten. Wij moeten con stateren dat Goutum-Noord zo'n 450 kavels omvat, het wonen in het bos - waar natuurlijk ook over gesproken wordt - enkele tientallen kavels zal omvatten en binnenkort een kredietaanvraag zal worden voorgelegd voor het onderdeel Port Ouddeel. Dat is deelgebied 13 in Camminghaburen en bevat ruim 140 vrije sector kavels. Als je dat bij elkaar optelt praat je toch voor de korte en middellange termijn over voldoende kavels om er van verzekerd te zijn dat wij voldoende aanbod hebben. Daarnaast zijn wij bezig met een notitie Verstedelijking richting in het Stadsgewest. Dat is een vrij brede uitwerking van de finesses die ik genoemd heb. Daar zijn een aantal departementen, provincie, stads gewest, gemeenten en uiteraard ook de gemeente Leeuwarden bij betrokken. Zo'n studie neemt, al was het alleen maar vanwege de samenstelling, wat meer tijd. Maar het is uit drukkelijk de bedoeling om er zorg voor de dragen dat wij niet op een gegeven moment voor de situatie komen dat wij onvoldoende aanbod kunnen doen als het gaat om woningbouw- kavels De D66-fractie vraagt naar de voortgang met betrekking tot de woonkoepels. De drie bewonersorganisaties (het Huur dersservicebureau, PEL en het FAK) zijn het eens geworden over de statuten van de nieuwe organisatie. Men is het ook 103

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 52