eens over de gemeenschappelijke huisvesting. Voor wat
betreft de financiering is in 1993 de zaak geregeld. Ik ga
ervan uit dat de voortgang voldoende gegarandeerd is,
waarbij wij moeten constateren dat de Stichting Studenten
huisvesting Leeuwarden op dit moment heeft afgehaakt, omdat
die toch een wat andere taakstelling heeft dan specifiek de
advisering en de belangenbehartiging. Het zal duidelijk
zijn dat wij nog stevig met de woningbouwcorporaties in de
slag zullen moeten, niet alleen wij maar ook de woonkoepel
zelf, om voor langere termijn de financiering in betere
baneh te leiden.
De D66-fractie spreekt over een aantal knelpunten met
betrekking tot de infrastructuur. Gesproken wordt dan over
de Heliconweg, Europaplein en Hermesbrug. Ik kan dat het
beste koppelen aan de inbreng van de VVD-fractie. Die heeft
aangegeven dat zij de aanleg van minirotondes en verkeers
drempels wenst te minimaliseren en te temporiseren, onder
het motto dat veel mensen daaraan moeten wennen. Ik kan mij
voorstellen dat zij financieel bezwaren heeft tegen derge
lijke dingen of dat zij inhoudelijk bezwaar heeft, maar het
idee van laten wij het maar even niet doen omdat mensen er
aan moeten wennen, komt mij, gelet op de risico's van de
verkeersveiligheid, wat merkwaardig over. Ook de CDA-frac-
tie heeft gesproken over een terughoudend beleid op het
terrein van de civieltechnische werken. Er staan nog een
drietal minirotondes in de planning, dan hebben wij het
over de Hobbemastraat-Julianastraatde Egelantierstraat-
Archipelweg en Tesselschadestraat-HeliconwegOp die loka-
ties wordt nog dacht aan minirotondes.
Op dit moment werken wij ten aanzien van de verkeersdrem
pels op basis van een aantal jaren geleden door de raad
vastgestelde nota Verkeersluwe gebieden. Wij hebben daar
een gefaseerde aanpak voor voorgesteld. Dat betekent dat
wij successievelijk de verschillende woonwijken aan het
voorzien zijn van deze drempels. De benadering wordt naar
voren gebracht of wij daar wij wel mee door moeten gaan,
ondanks dat de wijken daar jaren op hebben moeten wachten,
ondanks dat wij al heel ver met de planvorming in verschil
lende wijken zijn. Het is best een probleem om dat nu ter
discussie te stellen. Toch denk ik dat het goed is om de
consequenties van de nota Verkeersluwe gebieden eens naar
voren te brengen. Dan hebben wij het niet alleen over het
geld dat daarmee gepaard gaat, wat je dan niet hoeft uit te
geven, maar ook de consequenties voor wat betreft de ver
keersmaatregelen en de veiligheidsaspecten. Ik stel voor
dat wij dat binnenkort in de commissie gaan bespreken. Het
zal duidelijk zijn dat de conclusies van een en ander zijn
vertaling zullen krijgen in het meerjarenprogramma infra
structuur
De PAL/Groen Links-fractie heeft gevraagd hoe het met de
plannen staat van het autovrijmaken van de binnenstad.
Het is de bedoeling dat volgende maand een plan van aanpak
gereed komt. Dat zullen wij u dan voorleggen.
Wethouder Koopmans is al ingegaan op het BurmaniahuisDat
heeft te maken met het voortdurend terugkomende beeld van
104
die veel te dure Aegon-transactieHet is de bedoeling dat
het college binnenkort een notitie voorlegt over wat de
consequenties zijn van de transactie met Aegon. Ik kan op
voorhand al een paar cijfers noemen. Als wij het hebben
over de komst van Aegon, dan praten wij over een afboeken
van het verlies van het Burmaniahuis van zo'n f 9 miljoen.
Tegelijkertijd kan je constateren dat je f 1 miljoen bouw-
leges extra binnen hebt gekregen, f 6 miljoen gekapitali
seerde onroerend goedbelasting in de plus, f 6,5 miljoen
opbrengst grondexploitatie voor de terreinen die daarvoor
beschikbaar kwamen zoals de Oude Veemarkt, het Fonteinland
en de Lange Marktstraat. Dan ben je dus al op f 4,5 miljoen
positief als je die elementen alleen neemt. Als wij vervol
gens kapitaliseren - en dat is voorzichtig gerekend - wat
het verlies van 500 arbeidsplaatsen zou hebben betekent,
dan praat je al gauw over f 7,3 miljoen en dan heb ik het
nog niet eens over de winst van de arbeidsplaatsen. Kortom,
het fabeltje dat het allemaal te duur en onverstandig is
geweest, is denk ik volstrekt eenduidig te weerleggen, die
transactie is een buitengewoon zinvolle activiteit van het
gemeentebestuur geweest.
De algemene beschouwingen van de GPV/RPF/SGP-fractie geven
mij geen aanleiding tot reacties.
De heer Janssen (weth.Voorzitter, ik wil graag mijn
beantwoording ophangen aan vier onderwerpen uit mijn porte
feuille die naar voren zijn gebracht in de verschillende
bijdragen
Op de eerste plaats gaat het dan om de werkgelegenheid.
Alle fracties hebben het belang van meer werkgelegenheid
benadrukt. Ik kan daar natuurlijk alleen maar achter staan.
Collega Heere is vrij nadrukkelijk ingegaan op het verwer
ven van meer reguliere arbeidsplaatsen in Leeuwarden. In
haar studie naar arbeidsparticipatie in Nederland heeft de
WRR niet alleen aangegeven wat de positieve macro-econo
mische effecten van een hogere graad van arbeidsparticipa
tie zijn, maar ook welke positieve effecten er in het
algemeen voor individuen optreden wanneer zij over betaald
werk kunnen beschikken. Ik benadruk dat hier, omdat als wij
over additioneel of gesubsidieerde werkgelegenheid praten,
wij ons moeten realiseren dat daar weliswaar vanuit de
macro-economische theorie opmerkingen over te maken zijn,
maar dat dat tevens voor nogal wat individuen een omslag in
hun leven betekent, die zij in het algemeen heel positief
waarderen
De heren De Jong en De Beer hebben concrete vragen gesteld
over het gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid, over door
stromingseffecten en over doelmatigheid van dat beleid. Met
de uitwerking van het 1000-Banenplan zijn steeds grotere
bedragen gemoeid. Een kritische benadering naar de effecten
van dit beleid is dan ook zeker op z'n plaats. Een belang
rijk, zo niet het belangrijkste criterium is dan de ar
beidsmarktrelevantie van ons gemeentelijk werkgelegenheids
beleid. Ook het door de heer De Beer aangehaalde onderzoek
van de heer Van Dijk uit Groningen komt tot deze conclusie.
Vorig jaar hebben wij een tweetal belangrijke besluiten
105