genomen om tot een verhoging van de arbeidsmarktrelevantie
van ons gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid te komen. Bij
de herstructurering van de sector Projecten Mensen Zonder
Werk hebben wij aangegeven alleen nog werkervaringsprojec
ten te zullen subsidiëren. Tevens hebben wij aangekondigd
ons bij die subsidiëring in de toekomst te zullen laten
leiden door de resultaten van de Stichting Trajectbemidde
ling Leeuwarden. Bij deze stichting worden de individuele
mogelijkheden en onmogelijkheden van mensen zonder werk
afgezet tegen de perspectieven van de arbeidsmarkt. Deze
maatregelen, waarvoor wij vorig jaar al gekozen hebben,
sluiten prima aan bij de conclusies van de heer Van Dijk
die door de heer De Beer zijn aangehaald.
Overigens komen wij binnenkort in de Commissie Economische
en Sociale Zaken te spreken over de evaluatie van het 1000-
Banenplan. Dat is een goede gelegenheid om nog eens nadruk
kelijk in te gaan op de arbeidsmarktrelevantie van het
gemeentel ij k werkgelegenheidsbeleid
Milieu
Het voeren van een milieubeleid, zodat wij op termijn
kunnen spreken van een duurzame ontwikkeling, is hoofdprio
riteit in ons Collegeprogramma. Ondanks het feit dat de
raad vorige week het Milieu-uitvoeringsprogramma heeft
vastgesteld is door een aantal fracties het milieubeleid
ook in de algemene beschouwingen besproken. Ik ben daar
blij om. Juist door het complexe planningsmodel waarin het
milieubeleid is vervat, blijft de politieke discussie over
milieu-onderwerpen nogal eens wat beperkt. Willen wij onze
doelstellingen, zoals verwoord in de Milieunota, realise
ren, dan zal dat nog forse financiële offers vragen.
De D66- en WD-fractie hebben gesproken over hoge ambities
en de onmogelijkheid om in een tiental jaren de in twee
eeuwen veroorzaakte vervuiling de wereld uit te helpen.
Onze ambities zijn hoog, dat ben ik met hen eens, maar ze
moeten ook hoog zijn. Als je kijkt naar mondiale milieu
vraagstukken, dan zullen wij in ons consumptiepatroon een
forse stap terug moeten doen, anders laten wij een onleef
bare wereld na voor ons nageslacht. De problemen, die wij
op lokaal niveau niet op kunnen lossen, zijn alleen goed
aan te pakken als de bevolking de ernst van de situatie
inziet. Ambitieuze lokale milieudoelstellingen bevorderen
dit maatschappelijke bewustzijn en dragen bij tot de oplos
sing van de gigantische vraagstukken die op ons afkomen.
Ons protest tegen de heropening van de AVI past daar ook
in. Raadsbreed heeft de raad daarover vorige week een motie
aangenomen. Het college, daar kunt u van verzekerd zijn,
zal alles doen om deze motie uit te voeren. De AVI moet
immers dicht blijven, daarover is geen twijfel mogelijk.
Tot slot bij dit onderwerp nog een reactie op de opmerking
van de heer Bilker met betrekking tot de afvalproblematiek.
Leeuwarden kan niet aldoor zaken op slot blijven houden,
zei de heer Bilker. Mijnheer de voorzitter, met deze voor
stelling van zaken heb ik grote moeite. In het verleden
heeft Leeuwarden altijd openingen geboden wanneer het ging
om de vestiging van een tijdelijke opslag van verontrei
nigde grond, als het ging om de inrichting en de uitbrei
ding van de stortplaats Schenkenschans en daarnaast zijn
106
wij in de toekomst bereid alle medewerking te verlenen als
het gaat om de vestiging van een vergistingsinstallatie in
Leeuwarden. Overigens heb ik van provinciezijde begrepen
dat voor de provincie verbranden voor gaat boven gecontro
leerd storten. De suggestie die ik proefde in de opmerking
van de heer Bilker dat een tweede uitbreiding van Schenken
schans de AVI dicht kan houden, wordt van provinciezijde
ten stelligste weersproken.
Sociale zekerheid.
Met name de WD-fractie is ingegaan op minimabeleid en
fraudebestrijding. Ik ben blij dat ook de WD-fractie zich
nadrukkelijk distantieert van het paniekvoetbal en de
heksenjacht op uitkeringsgerechtigden die eind vorig jaar
door Tweede Kamerleden van verschillende fracties ontketend
werd. Wel geeft de WD-fractie aan het onbevredigend te
vinden dat wij niet van plan zijn een steekproef naar het
voorkomen van fraude in Leeuwarden te doen. Er zijn ver
schillende onderzoeken in Nederlandse gemeenten geweest. Al
die onderzoeken hebben al gauw een jaar of langer geduurd.
Uit die onderzoeken is zo langzamerhand wel komen vast te
staan dat er sprake is van een fraudepercentages tussen de
3 en 15%. Wij hebben in Leeuwarden, al voor die landelijke
commotie uitbrak, voor een zorgvuldige fraudebestrijding
gekozen. Met name door de mogelijkheid van het vergelijken
van geautomatiseerde bestanden zijn steeds meer vormen van
fraude goed opspoorbaar. Wij hebben in de nota Handhavings
beleid aangegeven die zaak projectmatig en gestructureerd
aan te pakken. Daarbij hebben wij aangegeven een belangrij
ke uitbreiding van verificatie-aspecten na te streven.
Vorige week donderdag heb ik deze aanpak met de rijksconsu
lent sociale zekerheid besproken. In grote lijnen heeft hij
aangegeven dat wat wij voorstellen goed spoort met de
plannen van de staatssecretaris, als zij de Tweede Kamer
schrijft dat gemeenten de fraudebestrijding planmatig
moeten aanpakken.
Cultuurbeleid
De heer Heins heeft in zijn algemene beschouwingen gespro
ken over culturele kaalslag en de culturele verschraling in
Leeuwarden. Hij geeft daarbij tevens aan dat ik in een
interview kort voor Kerst heb gezegd dat de gemeente de
cultuur in Leeuwarden behoed voor kaalslag. Vervolgens
noemt hij een aantal bezuinigingsvoorstellen op dat gebied,
die morgen aan de orde komen en zegt daarmee aan te tonen
dat het woord "kaalslag" in de letterlijke betekenis wel
licht overdreven is, maar hij vindt de uitspraak dat het
wat meevalt het "understatement van het jaar". Mijnheer de
voorzitter, in bedoelt interview heb ik gesproken over een
papagaaiencircuit. Daarmee heb ik willen aangeven dat
mensen elkaar napraten zonder naar te feiten te kijken. Ook
in de bijdrage van de PAL/Groen Links-fractie valt mij op
dat alle bezuinigingen die er aan zitten te komen breed
uitgemeten worden. Waarom worden de positieve punten niet
genoemd? In vergelijking met de 25 grootste gemeenten in
Nederland, zo is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek
107