genomen om tot een verhoging van de arbeidsmarktrelevantie van ons gemeentelijk werkgelegenheidsbeleid te komen. Bij de herstructurering van de sector Projecten Mensen Zonder Werk hebben wij aangegeven alleen nog werkervaringsprojec ten te zullen subsidiëren. Tevens hebben wij aangekondigd ons bij die subsidiëring in de toekomst te zullen laten leiden door de resultaten van de Stichting Trajectbemidde ling Leeuwarden. Bij deze stichting worden de individuele mogelijkheden en onmogelijkheden van mensen zonder werk afgezet tegen de perspectieven van de arbeidsmarkt. Deze maatregelen, waarvoor wij vorig jaar al gekozen hebben, sluiten prima aan bij de conclusies van de heer Van Dijk die door de heer De Beer zijn aangehaald. Overigens komen wij binnenkort in de Commissie Economische en Sociale Zaken te spreken over de evaluatie van het 1000- Banenplan. Dat is een goede gelegenheid om nog eens nadruk kelijk in te gaan op de arbeidsmarktrelevantie van het gemeentel ij k werkgelegenheidsbeleid Milieu Het voeren van een milieubeleid, zodat wij op termijn kunnen spreken van een duurzame ontwikkeling, is hoofdprio riteit in ons Collegeprogramma. Ondanks het feit dat de raad vorige week het Milieu-uitvoeringsprogramma heeft vastgesteld is door een aantal fracties het milieubeleid ook in de algemene beschouwingen besproken. Ik ben daar blij om. Juist door het complexe planningsmodel waarin het milieubeleid is vervat, blijft de politieke discussie over milieu-onderwerpen nogal eens wat beperkt. Willen wij onze doelstellingen, zoals verwoord in de Milieunota, realise ren, dan zal dat nog forse financiële offers vragen. De D66- en WD-fractie hebben gesproken over hoge ambities en de onmogelijkheid om in een tiental jaren de in twee eeuwen veroorzaakte vervuiling de wereld uit te helpen. Onze ambities zijn hoog, dat ben ik met hen eens, maar ze moeten ook hoog zijn. Als je kijkt naar mondiale milieu vraagstukken, dan zullen wij in ons consumptiepatroon een forse stap terug moeten doen, anders laten wij een onleef bare wereld na voor ons nageslacht. De problemen, die wij op lokaal niveau niet op kunnen lossen, zijn alleen goed aan te pakken als de bevolking de ernst van de situatie inziet. Ambitieuze lokale milieudoelstellingen bevorderen dit maatschappelijke bewustzijn en dragen bij tot de oplos sing van de gigantische vraagstukken die op ons afkomen. Ons protest tegen de heropening van de AVI past daar ook in. Raadsbreed heeft de raad daarover vorige week een motie aangenomen. Het college, daar kunt u van verzekerd zijn, zal alles doen om deze motie uit te voeren. De AVI moet immers dicht blijven, daarover is geen twijfel mogelijk. Tot slot bij dit onderwerp nog een reactie op de opmerking van de heer Bilker met betrekking tot de afvalproblematiek. Leeuwarden kan niet aldoor zaken op slot blijven houden, zei de heer Bilker. Mijnheer de voorzitter, met deze voor stelling van zaken heb ik grote moeite. In het verleden heeft Leeuwarden altijd openingen geboden wanneer het ging om de vestiging van een tijdelijke opslag van verontrei nigde grond, als het ging om de inrichting en de uitbrei ding van de stortplaats Schenkenschans en daarnaast zijn 106 wij in de toekomst bereid alle medewerking te verlenen als het gaat om de vestiging van een vergistingsinstallatie in Leeuwarden. Overigens heb ik van provinciezijde begrepen dat voor de provincie verbranden voor gaat boven gecontro leerd storten. De suggestie die ik proefde in de opmerking van de heer Bilker dat een tweede uitbreiding van Schenken schans de AVI dicht kan houden, wordt van provinciezijde ten stelligste weersproken. Sociale zekerheid. Met name de WD-fractie is ingegaan op minimabeleid en fraudebestrijding. Ik ben blij dat ook de WD-fractie zich nadrukkelijk distantieert van het paniekvoetbal en de heksenjacht op uitkeringsgerechtigden die eind vorig jaar door Tweede Kamerleden van verschillende fracties ontketend werd. Wel geeft de WD-fractie aan het onbevredigend te vinden dat wij niet van plan zijn een steekproef naar het voorkomen van fraude in Leeuwarden te doen. Er zijn ver schillende onderzoeken in Nederlandse gemeenten geweest. Al die onderzoeken hebben al gauw een jaar of langer geduurd. Uit die onderzoeken is zo langzamerhand wel komen vast te staan dat er sprake is van een fraudepercentages tussen de 3 en 15%. Wij hebben in Leeuwarden, al voor die landelijke commotie uitbrak, voor een zorgvuldige fraudebestrijding gekozen. Met name door de mogelijkheid van het vergelijken van geautomatiseerde bestanden zijn steeds meer vormen van fraude goed opspoorbaar. Wij hebben in de nota Handhavings beleid aangegeven die zaak projectmatig en gestructureerd aan te pakken. Daarbij hebben wij aangegeven een belangrij ke uitbreiding van verificatie-aspecten na te streven. Vorige week donderdag heb ik deze aanpak met de rijksconsu lent sociale zekerheid besproken. In grote lijnen heeft hij aangegeven dat wat wij voorstellen goed spoort met de plannen van de staatssecretaris, als zij de Tweede Kamer schrijft dat gemeenten de fraudebestrijding planmatig moeten aanpakken. Cultuurbeleid De heer Heins heeft in zijn algemene beschouwingen gespro ken over culturele kaalslag en de culturele verschraling in Leeuwarden. Hij geeft daarbij tevens aan dat ik in een interview kort voor Kerst heb gezegd dat de gemeente de cultuur in Leeuwarden behoed voor kaalslag. Vervolgens noemt hij een aantal bezuinigingsvoorstellen op dat gebied, die morgen aan de orde komen en zegt daarmee aan te tonen dat het woord "kaalslag" in de letterlijke betekenis wel licht overdreven is, maar hij vindt de uitspraak dat het wat meevalt het "understatement van het jaar". Mijnheer de voorzitter, in bedoelt interview heb ik gesproken over een papagaaiencircuit. Daarmee heb ik willen aangeven dat mensen elkaar napraten zonder naar te feiten te kijken. Ook in de bijdrage van de PAL/Groen Links-fractie valt mij op dat alle bezuinigingen die er aan zitten te komen breed uitgemeten worden. Waarom worden de positieve punten niet genoemd? In vergelijking met de 25 grootste gemeenten in Nederland, zo is gebleken uit wetenschappelijk onderzoek 107

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 54