van de Rijks Universiteit in Groningen, scoort Leeuwarden
op cultureel gebied boven gemiddeld. In de Princessehof
zijn vorig jaar meer bezoekers geweest dan ooit, het Fries
Natuur Museum gaat met het project Friesland onder water
samen met het Otterstation een project van nationale allure
realiseren, de eerste paal voor wat een van de mooiste
schouwburgen van Nederland gaat worden (dat zeg ik niet
maar de heer Van Klink, voorzitter van de Nederlandse
Vereniging van Schouwburgdirecteuren) is net de grond in.
De stad is het afgelopen jaar verrijkt met het Theater
Romein en om dat theater te kunnen runnen hebben wij beslo
ten jaarlijks f 2,5 ton subsidie te verstrekken. Met de
vaststelling van de nota Cultuurtoerisme zijn nieuwe plan
nen om meer mensen van onze culturele rijkdommen te laten
genieten opgepakt. Daarnaast zien wij steeds meer initia
tieven van particulieren en bedrijven op cultureel gebied.
Ik denk aan de activiteiten in de Prinsentuin, de exposi
ties die door banken en verzekeringsmaatschappijen worden
georganiseerd, de start onlangs van lokale televisie.
Mijnheer de voorzitter, het is niet de bedoeling om mijzelf
op de borst te kloppen. Veel van de zaken die ik genoemd
heb, zijn niet eens door de gemeente geïnitieerd, maar door
anderen. Natuurlijk moet het gemeentebestuur en in het
bijzonder de wethouder van Cultuur alert blijven om ver
nieuwende cultuuruitingen mogelijk te maken en te stimule
ren. Tijdens de commissievergadering heb ik aangegeven dat
wij samen met betrokkenen uit het culturele veld de komende
maanden de lijnen daarvoor gaan herijken. Laten wij die
herijking oppakken vanuit het besef dat Leeuwarden over een
culturele infrastructuur beschikt een knooppunt waardig,
laten wij nagaan hoe de verschillende culturele voorzienin
gen en activiteiten zo op elkaar kunnen worden afgestemd
dat de som meer is dan het geheel der delen.
De Voorzitter:
Motie nr. 1, bedrijventerrein ten westen van rijksweg 32 is
overgenomen en kan derhalve buiten behandeling blijven.
Motie nr. 2, stuurgroep met een aanjaagfunctie, is overge
nomen
Motie nr. 4, IPR ca. tegenover de fiscale faciliteiten
wordt ook overgenomen. (De heer Bilker: Ik vind het nuttig
dat die in stemming gebracht wordt vanwege de politieke
betekenis.) Deze wordt dus in stemming gebracht.
Motie nr. 5. Er is een toezegging gedaan. Geeft dat de
indiener aanleiding om deze motie in te trekken? (De heer
De Jong: Wij handhaven de motie.)
Blijven dus over motie nr. 3 tot en met 9 en vervolgens 10
en 11 behorende bij nieuw beleid.
Het is nu pauze.
De Voorzitter schorst, om 21.45 uur, de vergadering voor de
pauze.
De Voorzitter heropent, om 22.10 uur, de vergadering.
108
Mevrouw De Haan: Ik zal proberen het kort te houden in
verband met de tijd en mij zoveel mogelijk beperken tot de
moties die ingediend zijn door de verschillende fracties.
Ik wil beginnen met een opmerking waar de PAL/Groen Links
fractie zijn algemene beschouwingen mee begon, namelijk het
feit dat de algemene beschouwingen zoals wij dat nu doen
niet zoveel zin hebben en zelfs de kloof tussen politiek en
burgers zou vergroten. Zij pleitte voor een nieuwe vorm.
Wij hebben als Partij van de Arbeid-fractie de laatste
jaren steeds een poging gedaan de algemene beschouwingen te
gebruiken om onderwerpen aan de orde te stellen waar je
tijdens de normale commissievergaderingen en raadsvergade
ringen niet zo aan toe komt. Wij zoeken met name naar
thema's waarvan wij vinden dat zij extra aandacht nodig
hebben en proberen dat te onderbouwen en daar wat meer
inhoudelijk een verhaal onder te leggen, danwel thema's die
een andere aanpak vergen. Wij proberen dan ook te komen met
concrete suggesties van hoe die andere aanpak zou moeten
zijn. Ik denk dat als wij een lijn kiezen waarbij wij alle
gemeentelijke terreinen doorlopen en herhalen wat wij in
feite in de raad ook al voortdurend doen - er zijn natuur
lijk allerlei onderwerpen voortdurend via de raad aan de
orde - dan heeft het inderdaad niet zoveel zin. Als je
kiest voor thema's die nieuw zijn en daar een aantal nieuwe
gedachten in legt, denk ik dat de algemene beschouwingen
wel zinvol zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoor
beeld, wat wij dit jaar gedaan hebben zo'n thema als crimi
naliteit uitwerken en er voor pleiten om dat wat hoger op
de politieke agenda te zetten, een thema dat zo leeft bij
de Leeuwarder bevolking, dat je daarmee de kloof tussen
politiek en burgers zou vergroten. Ik denk eerder dat je
daarmee aangeeft dat wat burgers op dit moment heel erg
bezig houdt, je als politiek oppikt en daar ook wat mee
doet. Dat vergroot de kloof dus niet maar verkleint die
veel eerder. Dan kan je natuurlijk best praten over een
nieuwe vorm, daar ben ik ook best voor in, maar de inhoud
is naar mijn idee veel en veel belangrijker dan alleen de
vorm. (De heer Heins: Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb
het niet over de thema's gehad, wij hebben vorig jaar ook
vier thema's naar voren gebracht. Het ging mij alleen over
de vorm van twee dagen vergadering, twee dagen praten.
Mevrouw De Haan heeft een verhaal gehouden van 38 minuten
ik vind dat eigenlijk veel te lang.) Het hangt er van af
wat je ermee bereikt. Een verhaal van een half uur dat wat
oplevert, is voor mij niet gauw te lang.
De burgemeester is uitvoerig ingegaan op mijn verhaal over
criminaliteit. Ik ben ook blij dat de aandacht die wij
vragen en de onderbouwing die wij daaraan gegeven hebben en
de suggesties die wij hebben geleverd, hij die ook neer wil
leggen bij de Hoofdofficier van Justitie, de Procureur
Generaal en ook de politie.
Verder wou ik nog even ingaan op een suggestie die wij
gedaan hebben om bepaalde teams op te richten. Ons idee
daarbij was een team op te richten van mensen die met name
thuis adviezen op maat kunnen geven. De burgemeester heeft
109