van de Rijks Universiteit in Groningen, scoort Leeuwarden op cultureel gebied boven gemiddeld. In de Princessehof zijn vorig jaar meer bezoekers geweest dan ooit, het Fries Natuur Museum gaat met het project Friesland onder water samen met het Otterstation een project van nationale allure realiseren, de eerste paal voor wat een van de mooiste schouwburgen van Nederland gaat worden (dat zeg ik niet maar de heer Van Klink, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Schouwburgdirecteuren) is net de grond in. De stad is het afgelopen jaar verrijkt met het Theater Romein en om dat theater te kunnen runnen hebben wij beslo ten jaarlijks f 2,5 ton subsidie te verstrekken. Met de vaststelling van de nota Cultuurtoerisme zijn nieuwe plan nen om meer mensen van onze culturele rijkdommen te laten genieten opgepakt. Daarnaast zien wij steeds meer initia tieven van particulieren en bedrijven op cultureel gebied. Ik denk aan de activiteiten in de Prinsentuin, de exposi ties die door banken en verzekeringsmaatschappijen worden georganiseerd, de start onlangs van lokale televisie. Mijnheer de voorzitter, het is niet de bedoeling om mijzelf op de borst te kloppen. Veel van de zaken die ik genoemd heb, zijn niet eens door de gemeente geïnitieerd, maar door anderen. Natuurlijk moet het gemeentebestuur en in het bijzonder de wethouder van Cultuur alert blijven om ver nieuwende cultuuruitingen mogelijk te maken en te stimule ren. Tijdens de commissievergadering heb ik aangegeven dat wij samen met betrokkenen uit het culturele veld de komende maanden de lijnen daarvoor gaan herijken. Laten wij die herijking oppakken vanuit het besef dat Leeuwarden over een culturele infrastructuur beschikt een knooppunt waardig, laten wij nagaan hoe de verschillende culturele voorzienin gen en activiteiten zo op elkaar kunnen worden afgestemd dat de som meer is dan het geheel der delen. De Voorzitter: Motie nr. 1, bedrijventerrein ten westen van rijksweg 32 is overgenomen en kan derhalve buiten behandeling blijven. Motie nr. 2, stuurgroep met een aanjaagfunctie, is overge nomen Motie nr. 4, IPR ca. tegenover de fiscale faciliteiten wordt ook overgenomen. (De heer Bilker: Ik vind het nuttig dat die in stemming gebracht wordt vanwege de politieke betekenis.) Deze wordt dus in stemming gebracht. Motie nr. 5. Er is een toezegging gedaan. Geeft dat de indiener aanleiding om deze motie in te trekken? (De heer De Jong: Wij handhaven de motie.) Blijven dus over motie nr. 3 tot en met 9 en vervolgens 10 en 11 behorende bij nieuw beleid. Het is nu pauze. De Voorzitter schorst, om 21.45 uur, de vergadering voor de pauze. De Voorzitter heropent, om 22.10 uur, de vergadering. 108 Mevrouw De Haan: Ik zal proberen het kort te houden in verband met de tijd en mij zoveel mogelijk beperken tot de moties die ingediend zijn door de verschillende fracties. Ik wil beginnen met een opmerking waar de PAL/Groen Links fractie zijn algemene beschouwingen mee begon, namelijk het feit dat de algemene beschouwingen zoals wij dat nu doen niet zoveel zin hebben en zelfs de kloof tussen politiek en burgers zou vergroten. Zij pleitte voor een nieuwe vorm. Wij hebben als Partij van de Arbeid-fractie de laatste jaren steeds een poging gedaan de algemene beschouwingen te gebruiken om onderwerpen aan de orde te stellen waar je tijdens de normale commissievergaderingen en raadsvergade ringen niet zo aan toe komt. Wij zoeken met name naar thema's waarvan wij vinden dat zij extra aandacht nodig hebben en proberen dat te onderbouwen en daar wat meer inhoudelijk een verhaal onder te leggen, danwel thema's die een andere aanpak vergen. Wij proberen dan ook te komen met concrete suggesties van hoe die andere aanpak zou moeten zijn. Ik denk dat als wij een lijn kiezen waarbij wij alle gemeentelijke terreinen doorlopen en herhalen wat wij in feite in de raad ook al voortdurend doen - er zijn natuur lijk allerlei onderwerpen voortdurend via de raad aan de orde - dan heeft het inderdaad niet zoveel zin. Als je kiest voor thema's die nieuw zijn en daar een aantal nieuwe gedachten in legt, denk ik dat de algemene beschouwingen wel zinvol zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat bijvoor beeld, wat wij dit jaar gedaan hebben zo'n thema als crimi naliteit uitwerken en er voor pleiten om dat wat hoger op de politieke agenda te zetten, een thema dat zo leeft bij de Leeuwarder bevolking, dat je daarmee de kloof tussen politiek en burgers zou vergroten. Ik denk eerder dat je daarmee aangeeft dat wat burgers op dit moment heel erg bezig houdt, je als politiek oppikt en daar ook wat mee doet. Dat vergroot de kloof dus niet maar verkleint die veel eerder. Dan kan je natuurlijk best praten over een nieuwe vorm, daar ben ik ook best voor in, maar de inhoud is naar mijn idee veel en veel belangrijker dan alleen de vorm. (De heer Heins: Dat heb ik ook niet beweerd. Ik heb het niet over de thema's gehad, wij hebben vorig jaar ook vier thema's naar voren gebracht. Het ging mij alleen over de vorm van twee dagen vergadering, twee dagen praten. Mevrouw De Haan heeft een verhaal gehouden van 38 minuten ik vind dat eigenlijk veel te lang.) Het hangt er van af wat je ermee bereikt. Een verhaal van een half uur dat wat oplevert, is voor mij niet gauw te lang. De burgemeester is uitvoerig ingegaan op mijn verhaal over criminaliteit. Ik ben ook blij dat de aandacht die wij vragen en de onderbouwing die wij daaraan gegeven hebben en de suggesties die wij hebben geleverd, hij die ook neer wil leggen bij de Hoofdofficier van Justitie, de Procureur Generaal en ook de politie. Verder wou ik nog even ingaan op een suggestie die wij gedaan hebben om bepaalde teams op te richten. Ons idee daarbij was een team op te richten van mensen die met name thuis adviezen op maat kunnen geven. De burgemeester heeft 109

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 55