Ik heb de moties van de heer Greving die betrekking hebben op nieuw beleid inmiddels meegenomen. Die zullen morgen aan de orde komen, daar zal mijn fractiegenoot de heer Den Oudsten op ingaan, dus die laat ik liggen. Ik wou het hier maar bij laten. De heer Bilker: Voorzitter, er is onder andere gesproken over bestuurlijke organisatie, de plannen die vanuit het rijk komen, enerzijds bekend maar nog niet in het kabinet geweest. Daarover moet een standpunt worden ingenomen. Daarin zitten toch nieuwe elementen en het gaat daarbij zelfs om regiovorming in Friesland. Wij stellen ook vast dat het consequenties heeft voor de gemeenten en niet alleen als samenwerkingsverband, maar zelfs voor de taken en bevoegdheden van de gemeenten zelf. Dan moeten wij ook goed afwegen wat wel en wat niet moet of kan. Ook het geïntegreerd veiligheidsbeleid, waar wij een plei dooi voor hielden. Men is landelijk bezig, zo zegt u voor zitter, om dit in een breder kader te plaatsen. Ik verwacht dat daar tevens een vertaling, ook naar de Leeuwarder situatie, van komt. De gemeentelijke plannen, waar ik het over heb gehad, die wij moeten toetsen op de effecten van de criminaliteit, dus een soort van effecten criminaliteitsrapportage wat bij-, voorbeeld in de gemeente Zwolle beleid geworden is, daar over heb ik nog niet een concreet antwoord van het college vernomen Voorzitter, ik heb met genoegen vastgesteld dat u hebt gezegd dat de ambtenaar externe contacten, gelezen moet worden als de wijkagent. Dus constateer ik dat er geen ver schil is met het fenomeen wijkagent. Wij hadden ook graag gewild dat de voorzitter een reactie zou hebben gegeven op onze opmerking over geld voor meer politie dat door het rijk beschikbaar wordt gesteld. De meerderheid van de Kamer is daarvoor, de Minister van Binnenlandse Zaken heeft dat nu na lang aarzelen toegezegd. Wij hadden graag uw reactie vernomen of daar voor Leeuwar den positieve consequenties aan verbonden zijn. Ik heb het over de slagzin gehad en daarbij ook gesproken over de wens om gasten hartelijk welkom te heten. U hebt gezegd dat die gedachte overwogen kan worden, het is nooit weg. Ik merk dat de voorstellen al op tafel verschijnen. Wethouder Heere heeft eerst in algemene zin gesproken over de werkgelegenheid en die gekoppeld aan recente ontwikke lingen, maar ook aan de positie die Leeuwarden zowel geo grafisch als op de arbeidsmarkt inneemt. Die visie delen wij en is ook de onze. Een enkele opmerking wil ik toch nog even plaatsen over datgene wethouder Heere naar voren heeft gebracht. De invloeden met betrekking tot het nieuwe bedrijventerrein waar wij al een concrete suggestie voor hebben gedaan, daarvan zegt de wethouder dat daar al initiatieven voor worden genomen en dat rapporten in de vorm van concrete voorstellen in de commissie en in de raad komen. Het zal 114 het college dan niet verbazen dat wij dat gunstig beoorde len Ik heb het antwoord over onze opmerking omtrent de acquisi tie gemist dat dat wel een ad hoe acquisiteur zou kunnen, als suggestie heb ik dat gezegd. Men hoeft er niet bij voorbaat een definitieve ambtenaar of permanente ambtenaar van te maken, dat kan op grond van de specialiteit die op dat moment nodig is. Ook heb ik gemist het nodige info- materiaal dat hij of zij ter beschikking moet hebben. De wethouder heeft gereageerd op het voorstel van de PvdA- fractie van de trojka. Dat gebeurt eigenlijk al, zegt wethouder Heere. Dat vinden wij alleen maar gunstig te noemen, maar het beleid en de spelregels zouden nog wel eens besproken kunnen worden in de desbetreffende commis sies Wethouder Heere heeft ook gezegd, naar aanleiding van onze opmerking over een structuurschema Groene Ruimte, dat daar wat de landbouwbelangen betreft wellicht consequenties aan verbonden zijn met betrekking tot de werkgelegenheid en de positie van Leeuwarden met zijn nutri-functiesDat is niet het enige zorgpunt dat wij daarover willen uiten, maar wij willen ook als signaal afgeven, ook in de richting van wethouder Timmermans die daarop heeft geantwoord, dat datgene wat nu in uitvoering is, dus de bestaande nota's en onder andere de Blauwe Zone, niet doorkruist moet worden door nieuw nota's waardoor er verwarring en onrust ont staat. Er zijn ook geen - en dat is het belangrijke punt - financiële middelen voor beschikbaar. Dat verontrust ons zeer, dat zijn onnodige reacties die onrust veroorzaken. Ik vind dat je dat signaal tijdig moet afgeven. De bestaande instrumenten van ISP, IPR enz. waar wij een motie over hebben in gediend, die motie is overgenomen. Wij hebben gepleit dat de AVI dicht moet blijven en wethou der Heere heeft gezegd er alles aan te zullen doen om dat te behouden. De opmerking die wij hebben gemaakt omtrent een tijdelijke oplossing voor het afvalprobleem, moet worden gezien in het licht van opmerkingen, waar wij overigens al eerder over van mening verschilden met de Partij van de Arbeid-fractie- fractie. Wij hebben toen gesteld, dat doen wij nu weer en is ook de intentie van mijn woorden geweest, als wij moge lijk capaciteitsproblemen zouden kunnen oplossen met een beperkte uitbreiding van Schenkenschans gedurende een aantal jaren, hooguit tussen 1995 en 1998, dan zijn wij daar voor, mits wij daarmee 100% zekerheid krijgen van zowel provincie als OLAF omtrent sluiting AVI. Overigens staan wij daar niet alleen in, ook de werkgroep "AVI dicht" en de PAL/Groen Links-fractie hebben zich in deze zin uitgelaten. Zo moet dat worden gelezen. Aan een oplossing in de OLAF-story moet Leeuwarden ook positief meewerken, zegt wethouder Heere. Hij heeft grote twijfels geuit over de koers die OLAF voert omtrent onder nemend OLAG. Grote zorgen heeft de wethouder geuit en die delen wij. Door middel van het onderzoek worden daar hope lijk conclusies aan verbonden. 115

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 58