Ik heb de moties van de heer Greving die betrekking hebben
op nieuw beleid inmiddels meegenomen. Die zullen morgen aan
de orde komen, daar zal mijn fractiegenoot de heer Den
Oudsten op ingaan, dus die laat ik liggen.
Ik wou het hier maar bij laten.
De heer Bilker: Voorzitter, er is onder andere gesproken
over bestuurlijke organisatie, de plannen die vanuit het
rijk komen, enerzijds bekend maar nog niet in het kabinet
geweest. Daarover moet een standpunt worden ingenomen.
Daarin zitten toch nieuwe elementen en het gaat daarbij
zelfs om regiovorming in Friesland. Wij stellen ook vast
dat het consequenties heeft voor de gemeenten en niet
alleen als samenwerkingsverband, maar zelfs voor de taken
en bevoegdheden van de gemeenten zelf. Dan moeten wij ook
goed afwegen wat wel en wat niet moet of kan.
Ook het geïntegreerd veiligheidsbeleid, waar wij een plei
dooi voor hielden. Men is landelijk bezig, zo zegt u voor
zitter, om dit in een breder kader te plaatsen. Ik verwacht
dat daar tevens een vertaling, ook naar de Leeuwarder
situatie, van komt.
De gemeentelijke plannen, waar ik het over heb gehad, die
wij moeten toetsen op de effecten van de criminaliteit, dus
een soort van effecten criminaliteitsrapportage wat bij-,
voorbeeld in de gemeente Zwolle beleid geworden is, daar
over heb ik nog niet een concreet antwoord van het college
vernomen
Voorzitter, ik heb met genoegen vastgesteld dat u hebt
gezegd dat de ambtenaar externe contacten, gelezen moet
worden als de wijkagent. Dus constateer ik dat er geen ver
schil is met het fenomeen wijkagent.
Wij hadden ook graag gewild dat de voorzitter een reactie
zou hebben gegeven op onze opmerking over geld voor meer
politie dat door het rijk beschikbaar wordt gesteld. De
meerderheid van de Kamer is daarvoor, de Minister van
Binnenlandse Zaken heeft dat nu na lang aarzelen toegezegd.
Wij hadden graag uw reactie vernomen of daar voor Leeuwar
den positieve consequenties aan verbonden zijn.
Ik heb het over de slagzin gehad en daarbij ook gesproken
over de wens om gasten hartelijk welkom te heten. U hebt
gezegd dat die gedachte overwogen kan worden, het is nooit
weg. Ik merk dat de voorstellen al op tafel verschijnen.
Wethouder Heere heeft eerst in algemene zin gesproken over
de werkgelegenheid en die gekoppeld aan recente ontwikke
lingen, maar ook aan de positie die Leeuwarden zowel geo
grafisch als op de arbeidsmarkt inneemt. Die visie delen
wij en is ook de onze.
Een enkele opmerking wil ik toch nog even plaatsen over
datgene wethouder Heere naar voren heeft gebracht.
De invloeden met betrekking tot het nieuwe bedrijventerrein
waar wij al een concrete suggestie voor hebben gedaan,
daarvan zegt de wethouder dat daar al initiatieven voor
worden genomen en dat rapporten in de vorm van concrete
voorstellen in de commissie en in de raad komen. Het zal
114
het college dan niet verbazen dat wij dat gunstig beoorde
len
Ik heb het antwoord over onze opmerking omtrent de acquisi
tie gemist dat dat wel een ad hoe acquisiteur zou kunnen,
als suggestie heb ik dat gezegd. Men hoeft er niet bij
voorbaat een definitieve ambtenaar of permanente ambtenaar
van te maken, dat kan op grond van de specialiteit die op
dat moment nodig is. Ook heb ik gemist het nodige info-
materiaal dat hij of zij ter beschikking moet hebben.
De wethouder heeft gereageerd op het voorstel van de PvdA-
fractie van de trojka. Dat gebeurt eigenlijk al, zegt
wethouder Heere. Dat vinden wij alleen maar gunstig te
noemen, maar het beleid en de spelregels zouden nog wel
eens besproken kunnen worden in de desbetreffende commis
sies
Wethouder Heere heeft ook gezegd, naar aanleiding van onze
opmerking over een structuurschema Groene Ruimte, dat daar
wat de landbouwbelangen betreft wellicht consequenties aan
verbonden zijn met betrekking tot de werkgelegenheid en de
positie van Leeuwarden met zijn nutri-functiesDat is niet
het enige zorgpunt dat wij daarover willen uiten, maar wij
willen ook als signaal afgeven, ook in de richting van
wethouder Timmermans die daarop heeft geantwoord, dat
datgene wat nu in uitvoering is, dus de bestaande nota's en
onder andere de Blauwe Zone, niet doorkruist moet worden
door nieuw nota's waardoor er verwarring en onrust ont
staat. Er zijn ook geen - en dat is het belangrijke punt -
financiële middelen voor beschikbaar. Dat verontrust ons
zeer, dat zijn onnodige reacties die onrust veroorzaken. Ik
vind dat je dat signaal tijdig moet afgeven. De bestaande
instrumenten van ISP, IPR enz. waar wij een motie over
hebben in gediend, die motie is overgenomen.
Wij hebben gepleit dat de AVI dicht moet blijven en wethou
der Heere heeft gezegd er alles aan te zullen doen om dat
te behouden.
De opmerking die wij hebben gemaakt omtrent een tijdelijke
oplossing voor het afvalprobleem, moet worden gezien in het
licht van opmerkingen, waar wij overigens al eerder over
van mening verschilden met de Partij van de Arbeid-fractie-
fractie. Wij hebben toen gesteld, dat doen wij nu weer en
is ook de intentie van mijn woorden geweest, als wij moge
lijk capaciteitsproblemen zouden kunnen oplossen met een
beperkte uitbreiding van Schenkenschans gedurende een
aantal jaren, hooguit tussen 1995 en 1998, dan zijn wij
daar voor, mits wij daarmee 100% zekerheid krijgen van
zowel provincie als OLAF omtrent sluiting AVI. Overigens
staan wij daar niet alleen in, ook de werkgroep "AVI dicht"
en de PAL/Groen Links-fractie hebben zich in deze zin
uitgelaten. Zo moet dat worden gelezen.
Aan een oplossing in de OLAF-story moet Leeuwarden ook
positief meewerken, zegt wethouder Heere. Hij heeft grote
twijfels geuit over de koers die OLAF voert omtrent onder
nemend OLAG. Grote zorgen heeft de wethouder geuit en die
delen wij. Door middel van het onderzoek worden daar hope
lijk conclusies aan verbonden.
115