Ik heb ook gezegd "niet geheel van betekenis ontbloot" dat is de opmerking geweest over de aardgasbatenfonds en meer geld uit opbrengsten aardgas. Ik was benieuwd naar de reactie van het college of die mening ook werd gedeeld. Ik constateer dat er weinig verschil van opvatting bestaat met wethouder Timmermans. Het kon ook haast niet, want mijn opmerkingen waren beleidsondersteunend bedoeld en hebben een visie willen geven voor de toekomst, met name omdat dat mijn thema ook was in samenwerking met de regio. Ik ben al ingegaan op zijn opmerking over Structuurschema Groene Ruimte. Wel heeft wethouder Timmermans gevraagd wat precies wordt bedoeld met Leeuwarden loopt meest achteraan. Voor een gezamenlijk opgestelde visie en plannen ten aanzien van het sociaal huisvestingsbeleid. Wij zijn het wel eens met de opmerking omtrent samenwerking, maar het sociale aspect van het huisvestingsbeleid door middel van gezamenlijke visie, allereerst al daarop en dan nog eens in de uitwerking, missen wij nog in deze stap. Het regionaal grondbeleid (motie van de D66-fractie) is geen specifiek nieuw idee voor deze regio, zegt de wethou der. Het is goed dit op te zetten in verband met de regio nale concurrentiepositie. Een gemeenschappelijk grondbe drijf alleen op grond van goede afspraken, is terecht. Anders kom je, dat heb ik ook bedoeld met mijn opmerking, niet andere dilemma's tegen bij de essentie van de gemeen telijke autonomie. Inhoudelijk moet je dus afwegen welke aanpak het meest geschikt is en de ideeën daarover komen aan de orde. Eerst moet je de intentie aan de orde stellen, zegt wethouder Timmermans, stap voor stap. Wij steunen hem daar meer dan van harte in. Wij hebben enkele kritische opmerkingen geplaatst ten aanzien van civiel-technische werken, maar wij hebben dat - minirotondesverkeersdrempels, enz. - in relatie met de terugloop van de stadsvernieuwingsgelden geplaatst. Met dit beleid zelf zijn wij het niet oneens, onze steun heeft de wethouder altijd gehad. Dat beleid willen wij nu evalueren voor de toekomst. Wij stellen voor dat in de commissie te doen. De wethouder heeft dat min of meer ook gezegd. Wervend de markt op als woonstad. Wij hebben wat suggesties gedaan. Ik heb dat gebracht in relatie met de werkgelegen heid. Heel voorzichtig zou dat moeten, zegt de wethouder, maar je moet dat niet veronachtzamen. Het is ook wel eens andersom, dat argument heb ik ook wel eens gehoord, Leeu warden zou misschien wel wat meer werkgelegenheid kunnen hebben, maar er zou een beter woonklimaat moeten zijn. Ik ben het eens met de benadering van de wethouder dat het andersom vaker wordt gehoord dan dit, maar wij moeten daar een goed evenwicht in zien te vinden. Wethouder Koopmans. Allereerst over het MCL. De CDA-fractie heeft de indruk dat het MCL op dit moment duidelijk alleen koerst op het binnenhalen van het budget voor de gehele vestiging op lokatie Zuid, zodat later de twee specialismen kunnen worden binnengehaald. Ik consta teer dat daarmee, vanwege de landelijke ontwikkelingen en de beschikbare financiën, zeker op de wat langere termijn toch een belangrijk aspect op de achtergrond raakt, name lijk de specialismen waar het hier om gaat, hartchirurgie en neurochirurgie, met alle gevolgen van dien voor Fries land en de andere ziekenhuizen. Het lijkt ons verstandiger te gaan zitten op de lijn èn-èn. Ik constateer ook dat het MCL bewust geen enkele aanvraag in die richting heeft inge diend, getuige het duidelijke interview in het Friesch Dagblad De opmerkingen omtrent het personeelsbeleid. Wij hebben gesproken over de motivatie en loyaliteit die in het geding zijn en dat is duidelijk in relatie gebracht met de onzekerheid die er heerst onder het personeel. Mijn opmerkingen moeten dan ook zo uitgelegd worden, dat ik heb gesteld dat een goed personeelsbeleid goed uitgevoerd moet worden. Dat slaat dan inderdaad op de werkdruk in verband met de herwaardering. Het belangrijke van onze opmerking is dat een en ander telkens moet gebeuren in goed overleg met het personeel. De Partij van de Arbeid-fractie spreekt op een gegeven moment - en dat vond ik wel interessant - over de zorgzame samenleving uit de jaren vijftig en zegt daarover zelfs dat de CDA-fractie in nostalgische termen de zorgzame samenle ving uit die jaren vijftig bepleit. Ik constateer dat de PvdA-fractie de CDA-fractie te veel eer geeft, immers de jaren vijftig worden gekenmerkt door tien jaren kabinetten Drees, die overigens niet ongunstig bekend staan. Om dat nu op het conto van het CDA te schuiven, zou teveel eer zijn. Voorzitter, de PvdA-fractie heeft net als wij veel aandacht geschonken aan de criminaliteitsbestrijding, dat spreekt ons aan. Wij achten het wel van belang niet alleen als overheid daarin preventief te werk te gaan, maar zelf allerlei projecten op te zetten. In gezamenlijkheid met burgers en maatschappelijke instellingen lijkt ons de juiste weg te zijn een geïntegreerd veiligheidsbeleid hoog op de agenda te plaatsen. Ik constateer dat de PvdA-fractie dat ook wenst. Dan, vinden wij, heeft de PvdA-fractie een heel goed ver haal over de werkgelegenheid gehouden, met name het aspect wat je zou kunnen noemen stimulering van de marktsector. Dat verheugt ons, wij constateren dat het accent eertijds wel eens anders is geweest en dat de Partij van de Arbeid in de jaren gezien opschuift, dat is alleen maar gunstig te noemen De PAL/Groen Links-fractie. Over het tien punten stelsel heeft wethouder Koopmans vanwege de juiste geschiedschrijving behartigenswaardige woorden gezegd. Ik zou dat niet willen overdoen en ook niet kunnen overdoen. Maar met betrekking tot punt 5, wanneer zien wij eens wat nieuws van de CDA-fractie met betrekking tot een politiek forum, hoe bedoelt de PAL/Groen Links-fractie dat? Bedoelt 117

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 59