Ik heb ook gezegd "niet geheel van betekenis ontbloot" dat
is de opmerking geweest over de aardgasbatenfonds en meer
geld uit opbrengsten aardgas. Ik was benieuwd naar de
reactie van het college of die mening ook werd gedeeld.
Ik constateer dat er weinig verschil van opvatting bestaat
met wethouder Timmermans. Het kon ook haast niet, want mijn
opmerkingen waren beleidsondersteunend bedoeld en hebben
een visie willen geven voor de toekomst, met name omdat dat
mijn thema ook was in samenwerking met de regio.
Ik ben al ingegaan op zijn opmerking over Structuurschema
Groene Ruimte.
Wel heeft wethouder Timmermans gevraagd wat precies wordt
bedoeld met Leeuwarden loopt meest achteraan. Voor een
gezamenlijk opgestelde visie en plannen ten aanzien van het
sociaal huisvestingsbeleid. Wij zijn het wel eens met de
opmerking omtrent samenwerking, maar het sociale aspect van
het huisvestingsbeleid door middel van gezamenlijke visie,
allereerst al daarop en dan nog eens in de uitwerking,
missen wij nog in deze stap.
Het regionaal grondbeleid (motie van de D66-fractie) is
geen specifiek nieuw idee voor deze regio, zegt de wethou
der. Het is goed dit op te zetten in verband met de regio
nale concurrentiepositie. Een gemeenschappelijk grondbe
drijf alleen op grond van goede afspraken, is terecht.
Anders kom je, dat heb ik ook bedoeld met mijn opmerking,
niet andere dilemma's tegen bij de essentie van de gemeen
telijke autonomie. Inhoudelijk moet je dus afwegen welke
aanpak het meest geschikt is en de ideeën daarover komen
aan de orde. Eerst moet je de intentie aan de orde stellen,
zegt wethouder Timmermans, stap voor stap. Wij steunen hem
daar meer dan van harte in.
Wij hebben enkele kritische opmerkingen geplaatst ten
aanzien van civiel-technische werken, maar wij hebben dat -
minirotondesverkeersdrempels, enz. - in relatie met de
terugloop van de stadsvernieuwingsgelden geplaatst. Met dit
beleid zelf zijn wij het niet oneens, onze steun heeft de
wethouder altijd gehad.
Dat beleid willen wij nu evalueren voor de toekomst. Wij
stellen voor dat in de commissie te doen. De wethouder
heeft dat min of meer ook gezegd.
Wervend de markt op als woonstad. Wij hebben wat suggesties
gedaan. Ik heb dat gebracht in relatie met de werkgelegen
heid. Heel voorzichtig zou dat moeten, zegt de wethouder,
maar je moet dat niet veronachtzamen. Het is ook wel eens
andersom, dat argument heb ik ook wel eens gehoord, Leeu
warden zou misschien wel wat meer werkgelegenheid kunnen
hebben, maar er zou een beter woonklimaat moeten zijn. Ik
ben het eens met de benadering van de wethouder dat het
andersom vaker wordt gehoord dan dit, maar wij moeten daar
een goed evenwicht in zien te vinden.
Wethouder Koopmans. Allereerst over het MCL.
De CDA-fractie heeft de indruk dat het MCL op dit moment
duidelijk alleen koerst op het binnenhalen van het budget
voor de gehele vestiging op lokatie Zuid, zodat later de
twee specialismen kunnen worden binnengehaald. Ik consta
teer dat daarmee, vanwege de landelijke ontwikkelingen en
de beschikbare financiën, zeker op de wat langere termijn
toch een belangrijk aspect op de achtergrond raakt, name
lijk de specialismen waar het hier om gaat, hartchirurgie
en neurochirurgie, met alle gevolgen van dien voor Fries
land en de andere ziekenhuizen. Het lijkt ons verstandiger
te gaan zitten op de lijn èn-èn. Ik constateer ook dat het
MCL bewust geen enkele aanvraag in die richting heeft inge
diend, getuige het duidelijke interview in het Friesch
Dagblad
De opmerkingen omtrent het personeelsbeleid.
Wij hebben gesproken over de motivatie en loyaliteit die in
het geding zijn en dat is duidelijk in relatie gebracht met
de onzekerheid die er heerst onder het personeel. Mijn
opmerkingen moeten dan ook zo uitgelegd worden, dat ik heb
gesteld dat een goed personeelsbeleid goed uitgevoerd moet
worden. Dat slaat dan inderdaad op de werkdruk in verband
met de herwaardering. Het belangrijke van onze opmerking is
dat een en ander telkens moet gebeuren in goed overleg met
het personeel.
De Partij van de Arbeid-fractie spreekt op een gegeven
moment - en dat vond ik wel interessant - over de zorgzame
samenleving uit de jaren vijftig en zegt daarover zelfs dat
de CDA-fractie in nostalgische termen de zorgzame samenle
ving uit die jaren vijftig bepleit. Ik constateer dat de
PvdA-fractie de CDA-fractie te veel eer geeft, immers de
jaren vijftig worden gekenmerkt door tien jaren kabinetten
Drees, die overigens niet ongunstig bekend staan. Om dat nu
op het conto van het CDA te schuiven, zou teveel eer zijn.
Voorzitter, de PvdA-fractie heeft net als wij veel aandacht
geschonken aan de criminaliteitsbestrijding, dat spreekt
ons aan. Wij achten het wel van belang niet alleen als
overheid daarin preventief te werk te gaan, maar zelf
allerlei projecten op te zetten. In gezamenlijkheid met
burgers en maatschappelijke instellingen lijkt ons de
juiste weg te zijn een geïntegreerd veiligheidsbeleid hoog
op de agenda te plaatsen. Ik constateer dat de PvdA-fractie
dat ook wenst.
Dan, vinden wij, heeft de PvdA-fractie een heel goed ver
haal over de werkgelegenheid gehouden, met name het aspect
wat je zou kunnen noemen stimulering van de marktsector.
Dat verheugt ons, wij constateren dat het accent eertijds
wel eens anders is geweest en dat de Partij van de Arbeid
in de jaren gezien opschuift, dat is alleen maar gunstig te
noemen
De PAL/Groen Links-fractie.
Over het tien punten stelsel heeft wethouder Koopmans
vanwege de juiste geschiedschrijving behartigenswaardige
woorden gezegd. Ik zou dat niet willen overdoen en ook niet
kunnen overdoen.
Maar met betrekking tot punt 5, wanneer zien wij eens wat
nieuws van de CDA-fractie met betrekking tot een politiek
forum, hoe bedoelt de PAL/Groen Links-fractie dat? Bedoelt
117