zij onze twee bijeenkomsten met volle zalen over de her
waarderingen of bedoelt zij onze vergaderingen in en met de
wijken of zijn het daarnaast ook nog eens de reguliere
vergaderingen?
Misser nr. 2, de PAL/Groen Links-fractie komt nog steeds
met oude verhalen, dat gaat over de koop van het Burmania-
huis. De prijs die wij moesten betalen met werkgelegenheid
is niet altijd in geld uit te drukken. Dat heet politiek en
zoals u wilt politieke keuze. Maar om telkens weer met dat
verhaal aan te komen, vinden wij wel eens wat te oubollig.
Voorzitter, er wordt bij de PAL/Groen Links-fractie ook
gesproken over smeergeld. Wij noemen dat diepte-investe
ring, want de kost gaat duidelijk voor de baat uit. De
PAL/Groen Links-fractie maakt keuzes voor bestaande bedrij
ven, zegt zij hier, maar zo werkt het niet. Tal van ontwik
kelingen gaan hun eigen gang en als overheid heb je er
weinig direct invloed op, evenals op de economische ontwik
kelingen zelf. Maar als overheid in samenspel met anderen,
ook inderdaad inclusief bestaand bedrijfsleven dat zal ik
niet ontkennen, zal je het totaal in de gaten moeten hou
den. Dus ook ontwikkelingen in het Westen en dat veel be
drijven momenteel naar Brabant en Gelderland gaan. En
waarom dan niet Leeuwarden onder de aandacht brengen? Dat
is legitiem en dat is werkelijk en die keuzes maken wij
duidelij k
De moties.
Ik ben tijdens de route eigenlijk al op enkele moties
ingegaan
Motie 3 van de PvdA-fractie. Ik heb een begrepen dat wan
neer er een goede toezegging komt van de wethouder, die
motie wordt ingetrokken. Maar met de hoofdlijnen zoals de
wethouder die heeft geschetst, dat die in de commissie
komen, daar kunnen wij ons achter stellen. Dus eigenlijk
hebben wij niet zoveel behoefte aan motie 3.
Motie 5 van de D66-fractie gaat over het gemeentepanel.
Daar hebben wij in de commissie al vele malen over gespro
ken. Het heeft inhoudelijk onze voorkeur niet, maar wij
hebben gezegd dat wij wel het hele voorstel willen afwach
ten inclusief alle consequenties, met name de financiën.
Maar een besluit daarover in b. en w. is gevallen, met name
omtrent de financiële consequenties en daar kunnen wij mee
leven. Dus hebben wij geen behoefte aan motie nr. 5 van de
D66-fractie.
Motie nr. 6 van de D66-fractie gaat over de fusie van de
gemeentelijke grondbedrijven. Ik ben daar al op ingegaan.
Ik heb gezegd dat de stap voor stap-methodiek van wethouder
Timmermans aanspreekt, vinden wij realistisch. Hoewel als
je het goed leest spreekt dat deze motie niet tegen. Wij
hebben geen behoefte aan deze motie.
Motie nr. 7, het niveau van de onroerend goedbelasting, de
afvalstoffenheffing en de rioolbelasting vast te stellen op
de cijfers van 1993, inclusief het actuele inflatieper
centage, zijn wij het niet mee eens vanwege het principe om
het kostendekkend maken van bepaalde beleidsuitvoerings
maatregelen niet onderuit te halen. Het inflatiepercentage
op de cijfers van 1993 jaarlijks bekijken, dat doen wij
eigenlijk al en dat vind ik op dit moment dan eigenlijk ook
118
onnodig. Maar het gaat met name om de gemeentelijke afval
stoffenheffing en het principe om dat kostendekkend te
maken
Motie nr. 8 van de GPV/RPF/SGP-fractie, inflatiecorrecties
voor de helft opnemen en vervolgens per begrotingswijziging
besluiten, daar kunnen wij heel goed met het antwoord van
de wethouder leven, omdat hij duidelijk zegt a. de motie is
wat te vroeg en b. zou de motie op dit moment een groot gat
in de begroting slaan. Voor die gevolgen willen wij nu
natuurlijk niet tekenen.
De heer De Jong: Voorzitter, het eerste thema waar ik in
tweede termijn op in wil gaan is de criminaliteit. Ik heb
daar in eerste termijn ook al over gesproken en ik heb dat
toen genoemd een kerntaak waaraan wij zeer hoge prioriteit
toekennen. In dat verband kan mijn fractie zich volledig
vinden in het verhaal dat door mevrouw De Haan namens de
PvdA-fractie is gehouden.
De taak specifieke voorlichting bij het nieuwe korps Midden
Friesland verdwijnt. Wij hebben daar in de Commissie Open
bare Orde ook over gesproken. Mijn vraag in eerste termijn
was of dat misschien gevolgen heeft voor de kwartaalrappor
tages die de politie nu uitgeeft. Ik kan mij voorstellen
dat als gekozen wordt voor de opheffing van de specifieke
taak voorlichting, omdat wij allen ook in deze raad de wens
hebben om meer politie op straat te hebben, dit gevolgen
heeft. Daar wou ik graag nog een antwoord op hebben.
Bestuurlijke vernieuwing, terecht is de voorzitter een
aantal zaken uit de startnotitie langs gelopen. U bent
begonnen met het gemeentepanel. Dat kost geld, dat is
inderdaad waar, wij zullen daar morgen bij de behandeling
van nieuw beleid en de herwaarderingsvoorstellen op terug
komen. Wij hebben dan een totaalplaatje voor de dekking.
Maar er is ook een ander plan, dat volgens ons op dit ogen
blik geen geld kost. Dan heb ik het over de referendumver
ordening. Er ligt al een aantal jaren een voorstel van de
D66-fractie. Mijn vraag was in eerste termijn of deze
referendumverordening, of eventueel een andere referendum
verordening, nog dit jaar in deze raad komt.
Wethouder Koopmans.
Akkoord dat de wethouder de OGB noemt wanneer het gaat om
het jaarlijkse inflatiepercentage. Daar zijn wij het mee
eens. Tegelijkertijd zijn wij voor het zoveel mogelijk
kostendekkend maken van afvalstoffenheffing en rioolrecht.
Waar het ons om gaat is het woordje "te zamen"De lasten
druk in deze gemeente is bijzonder hoog. Volgens mijn
fractie zitten alle raadsleden in deze raad met het pro
bleem van hoe lang je daarmee door kunt gaan in de toe
komst. Er moet ergens een grens zijn. Dat houdt in concrete
gevallen in dat als je meer moet doen, bijvoorbeeld in het
kader van de afvalstoffenheffing of reinigingsrechten, je
moet gaan herwaarderen en dan ben ik het volstrekt eens met
wat mevrouw De Haan zegt, want herwaardering is niets
anders dan vervangen van oud beleid door nieuw beleid. In
concreto zou dat kunnen betekenen dat als je meer moet gaan
119