zij onze twee bijeenkomsten met volle zalen over de her waarderingen of bedoelt zij onze vergaderingen in en met de wijken of zijn het daarnaast ook nog eens de reguliere vergaderingen? Misser nr. 2, de PAL/Groen Links-fractie komt nog steeds met oude verhalen, dat gaat over de koop van het Burmania- huis. De prijs die wij moesten betalen met werkgelegenheid is niet altijd in geld uit te drukken. Dat heet politiek en zoals u wilt politieke keuze. Maar om telkens weer met dat verhaal aan te komen, vinden wij wel eens wat te oubollig. Voorzitter, er wordt bij de PAL/Groen Links-fractie ook gesproken over smeergeld. Wij noemen dat diepte-investe ring, want de kost gaat duidelijk voor de baat uit. De PAL/Groen Links-fractie maakt keuzes voor bestaande bedrij ven, zegt zij hier, maar zo werkt het niet. Tal van ontwik kelingen gaan hun eigen gang en als overheid heb je er weinig direct invloed op, evenals op de economische ontwik kelingen zelf. Maar als overheid in samenspel met anderen, ook inderdaad inclusief bestaand bedrijfsleven dat zal ik niet ontkennen, zal je het totaal in de gaten moeten hou den. Dus ook ontwikkelingen in het Westen en dat veel be drijven momenteel naar Brabant en Gelderland gaan. En waarom dan niet Leeuwarden onder de aandacht brengen? Dat is legitiem en dat is werkelijk en die keuzes maken wij duidelij k De moties. Ik ben tijdens de route eigenlijk al op enkele moties ingegaan Motie 3 van de PvdA-fractie. Ik heb een begrepen dat wan neer er een goede toezegging komt van de wethouder, die motie wordt ingetrokken. Maar met de hoofdlijnen zoals de wethouder die heeft geschetst, dat die in de commissie komen, daar kunnen wij ons achter stellen. Dus eigenlijk hebben wij niet zoveel behoefte aan motie 3. Motie 5 van de D66-fractie gaat over het gemeentepanel. Daar hebben wij in de commissie al vele malen over gespro ken. Het heeft inhoudelijk onze voorkeur niet, maar wij hebben gezegd dat wij wel het hele voorstel willen afwach ten inclusief alle consequenties, met name de financiën. Maar een besluit daarover in b. en w. is gevallen, met name omtrent de financiële consequenties en daar kunnen wij mee leven. Dus hebben wij geen behoefte aan motie nr. 5 van de D66-fractie. Motie nr. 6 van de D66-fractie gaat over de fusie van de gemeentelijke grondbedrijven. Ik ben daar al op ingegaan. Ik heb gezegd dat de stap voor stap-methodiek van wethouder Timmermans aanspreekt, vinden wij realistisch. Hoewel als je het goed leest spreekt dat deze motie niet tegen. Wij hebben geen behoefte aan deze motie. Motie nr. 7, het niveau van de onroerend goedbelasting, de afvalstoffenheffing en de rioolbelasting vast te stellen op de cijfers van 1993, inclusief het actuele inflatieper centage, zijn wij het niet mee eens vanwege het principe om het kostendekkend maken van bepaalde beleidsuitvoerings maatregelen niet onderuit te halen. Het inflatiepercentage op de cijfers van 1993 jaarlijks bekijken, dat doen wij eigenlijk al en dat vind ik op dit moment dan eigenlijk ook 118 onnodig. Maar het gaat met name om de gemeentelijke afval stoffenheffing en het principe om dat kostendekkend te maken Motie nr. 8 van de GPV/RPF/SGP-fractie, inflatiecorrecties voor de helft opnemen en vervolgens per begrotingswijziging besluiten, daar kunnen wij heel goed met het antwoord van de wethouder leven, omdat hij duidelijk zegt a. de motie is wat te vroeg en b. zou de motie op dit moment een groot gat in de begroting slaan. Voor die gevolgen willen wij nu natuurlijk niet tekenen. De heer De Jong: Voorzitter, het eerste thema waar ik in tweede termijn op in wil gaan is de criminaliteit. Ik heb daar in eerste termijn ook al over gesproken en ik heb dat toen genoemd een kerntaak waaraan wij zeer hoge prioriteit toekennen. In dat verband kan mijn fractie zich volledig vinden in het verhaal dat door mevrouw De Haan namens de PvdA-fractie is gehouden. De taak specifieke voorlichting bij het nieuwe korps Midden Friesland verdwijnt. Wij hebben daar in de Commissie Open bare Orde ook over gesproken. Mijn vraag in eerste termijn was of dat misschien gevolgen heeft voor de kwartaalrappor tages die de politie nu uitgeeft. Ik kan mij voorstellen dat als gekozen wordt voor de opheffing van de specifieke taak voorlichting, omdat wij allen ook in deze raad de wens hebben om meer politie op straat te hebben, dit gevolgen heeft. Daar wou ik graag nog een antwoord op hebben. Bestuurlijke vernieuwing, terecht is de voorzitter een aantal zaken uit de startnotitie langs gelopen. U bent begonnen met het gemeentepanel. Dat kost geld, dat is inderdaad waar, wij zullen daar morgen bij de behandeling van nieuw beleid en de herwaarderingsvoorstellen op terug komen. Wij hebben dan een totaalplaatje voor de dekking. Maar er is ook een ander plan, dat volgens ons op dit ogen blik geen geld kost. Dan heb ik het over de referendumver ordening. Er ligt al een aantal jaren een voorstel van de D66-fractie. Mijn vraag was in eerste termijn of deze referendumverordening, of eventueel een andere referendum verordening, nog dit jaar in deze raad komt. Wethouder Koopmans. Akkoord dat de wethouder de OGB noemt wanneer het gaat om het jaarlijkse inflatiepercentage. Daar zijn wij het mee eens. Tegelijkertijd zijn wij voor het zoveel mogelijk kostendekkend maken van afvalstoffenheffing en rioolrecht. Waar het ons om gaat is het woordje "te zamen"De lasten druk in deze gemeente is bijzonder hoog. Volgens mijn fractie zitten alle raadsleden in deze raad met het pro bleem van hoe lang je daarmee door kunt gaan in de toe komst. Er moet ergens een grens zijn. Dat houdt in concrete gevallen in dat als je meer moet doen, bijvoorbeeld in het kader van de afvalstoffenheffing of reinigingsrechten, je moet gaan herwaarderen en dan ben ik het volstrekt eens met wat mevrouw De Haan zegt, want herwaardering is niets anders dan vervangen van oud beleid door nieuw beleid. In concreto zou dat kunnen betekenen dat als je meer moet gaan 119

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 60