doen om de doelheffingen te verhogen (dus rioolrechten en afvalstoffenheffing) dan zou je moeten gaan schuiven met je nr.n De samenwerking van de gemeenten in stadsgewestelijk kader. Wethouder Heere heeft hier over gesproken en ook wethouder Timmermans, die heeft de Vierde Nota Extra nog aangehaald. Het doel van de motie van mijn fractie is niet om per morgen een fusie te bewerkstelligen van de grondbedrijven. Wij beseffen dat dat een onbegaanbare weg is. In allereer ste instantie willen wij de samenwerking op gang brengen en dit vooral met het oog op de toekomst, omdat je het je niet kunt permitteren op termijn elkaar kapot te concurreren. Wij beseffen dat dat een zeer langdurige aangelegenheid is. Als de wethouder zegt dat hij het in het bestuurlijk plat vorm van het stadsgewest aan de orde zal stellen, is dat niet meer dan onze intentie met deze motie. Ik begrijp dat het college op zich geen probleem heeft met deze motie en die dus zou kunnen overnemen. Ik heb gesproken over de HSB en over de woonkoepel. Met name de woningbouwcorporaties zullen na 1994 moeten gaan bijdragen aan de woonconsumentenorganisaties. Wij gaan ervan uit dat de corporaties die verantwoordelijkheid nemen. Er is een belangrijke rol voor hen weggelegd. Maar wij beseffen tegelijkertijd dat daar nog wel wat gesprekken voor nodig zullen zijn. Tot slot kom ik dan bij wethouder Janssen en het punt van het handhavingsbeleid. Hij stelt met betrekking tot de bijstandsfraude dat de rijksconsulent in grote lijnen instemt met de nota Handhavingsbeleid. Betekent dit nu ook dat de dreigende aanwijzing van de staatssecretaris, waar over de wethouder in december j.l. heeft gesproken in de commissie, nu van de baan is? Daar wou ik graag nog ant woord op hebben. Dan rest mij de moties. Motie 1 en 2 zijn overgenomen door het college, wij zijn daar van harte mee akkoord. Motie 3 van de PvdA-fractie over een notitie over het personeelsbeleid. Wij zijn het op zich eens met het ant woord van de wethouder dat dat een beslag legt op het ambtelijk apparaat, wat op dit ogenblik niet gewenst is. Wij kunnen akkoord gaan met de uitleg van het college. Motie nr. 4. Ik heb van de heer Bilker niet helemaal begre pen of hij de motie in stemming brengt. Ik ben het van harte eens met deze motie. Wij zullen ook vanuit onze fractie contact opnemen met de statenfractie en met onze Tweede Kamerfractie. Dat is al in eerdere instantie gebeurd en ons kamerlid de heer Ybema heeft bijvoorbeeld de belas tingfaciliteiten daar al eens aan de orde gesteld. Onze eigen moties heb ik over gesproken. Dan blijven nog twee moties over van de heer Greving. De wethouder heeft ons voldoende kunnen overtuigen en wij hebben op dit ogenblik geen behoefte aan motie nr. 8 en 9. Dank u wel. 120 De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, door ziekte van mevrouw Waalkens is het bij ons ietsje fout gegaan, maar dat is geen groot probleem, want alle fracties en ook het college hebben tijdig de stukken in huis gekregen en daar bij ook kunnen ontdekken dat er twee moties waren. Nu was ik oorspronkelijk van plan om die moties morgen in te dienen, maar omdat een deel toch de moties overlapt van andere indieners, heb ik de voorzitter gevraagd om dat nu nog te mogen doen en een korte toelichting, alleen bij de twee moties, te geven. U hebt allemaal de moties inmiddels ook hier nog een keer gekregen. Wat de eerste motie betreft gaat het over het financieel management van de gemeente. Geleidelijk aan wordt de ach terstand in de jaarrekening ingelopen. Dat is een goede zaak. Het is voor nu en in de toekomst van het grootste belang dat een meer bedrijfsmatige benadering van de ge meentelijke huishoudportemonnee plaats vindt. Toch is er nog een lange weg te gaan. Budgethouderschappen met eigen verantwoordelijke managers in een overzichtelijk plannings beheerssysteem zijn nog niet uitgewerkt. Management Rappor tages geven nog geen duidelijk beeld van de financiën ten behoeve van beleidsvoering daarin. Er is veelal nog onvol doende zicht op de factoren die bepalend zijn voor de output. Daarom vindt nog te veel aansturing plaats gericht op de begroting (de planning). Het ontbreekt nog aan moge lijkheden om te sturen op resultaat, de beheersing. Het project "Financiën op Hoofdlijnen" moet daarin zo spoe dig mogelijk voorzien. Wij achten het gewenst dat de jaarrekening nu reeds over zichtelijker wordt opgesteld en dat een risicoparagraaf wordt toegevoegd. Wij hebben daarom de volgende motie ingediend: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 25 januari 1993, overwegende dat: - de gemeentelijke jaarrekeningen duidelijker en overzichtelijker worden als er relevantie in formatie per paragraaf wordt toegevoegd; - onbekende risico's momenteel niet genoeg te onderscheiden zijn in de huidige vorm van jaar rekeningen besluit om zo spoedig mogelijk is bij de jaarrekening: A. Per paragraaf aan te geven: gehanteerde wetgeving; - specifieke regelgeving/voorschriften; - gemotiveerde afwijkingen van de wettelijke bepalingen en specifieke regelgeving; - waardegrondslagen; - uitgangspunten ten aanzien van risico's die niet blijken uit de jaarrekening. B. En aan de jaarrekening een risicoparagraaf toe te voegen waarin de nog niet kwantificeerbare risico's worden vermeld zoals: - claims door derden; - bezwaarprocedures; 121

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 61