doen om de doelheffingen te verhogen (dus rioolrechten en
afvalstoffenheffing) dan zou je moeten gaan schuiven met je
nr.n
De samenwerking van de gemeenten in stadsgewestelijk kader.
Wethouder Heere heeft hier over gesproken en ook wethouder
Timmermans, die heeft de Vierde Nota Extra nog aangehaald.
Het doel van de motie van mijn fractie is niet om per
morgen een fusie te bewerkstelligen van de grondbedrijven.
Wij beseffen dat dat een onbegaanbare weg is. In allereer
ste instantie willen wij de samenwerking op gang brengen en
dit vooral met het oog op de toekomst, omdat je het je niet
kunt permitteren op termijn elkaar kapot te concurreren.
Wij beseffen dat dat een zeer langdurige aangelegenheid is.
Als de wethouder zegt dat hij het in het bestuurlijk plat
vorm van het stadsgewest aan de orde zal stellen, is dat
niet meer dan onze intentie met deze motie. Ik begrijp dat
het college op zich geen probleem heeft met deze motie en
die dus zou kunnen overnemen.
Ik heb gesproken over de HSB en over de woonkoepel. Met
name de woningbouwcorporaties zullen na 1994 moeten gaan
bijdragen aan de woonconsumentenorganisaties. Wij gaan
ervan uit dat de corporaties die verantwoordelijkheid
nemen. Er is een belangrijke rol voor hen weggelegd. Maar
wij beseffen tegelijkertijd dat daar nog wel wat gesprekken
voor nodig zullen zijn.
Tot slot kom ik dan bij wethouder Janssen en het punt van
het handhavingsbeleid. Hij stelt met betrekking tot de
bijstandsfraude dat de rijksconsulent in grote lijnen
instemt met de nota Handhavingsbeleid. Betekent dit nu ook
dat de dreigende aanwijzing van de staatssecretaris, waar
over de wethouder in december j.l. heeft gesproken in de
commissie, nu van de baan is? Daar wou ik graag nog ant
woord op hebben.
Dan rest mij de moties.
Motie 1 en 2 zijn overgenomen door het college, wij zijn
daar van harte mee akkoord.
Motie 3 van de PvdA-fractie over een notitie over het
personeelsbeleid. Wij zijn het op zich eens met het ant
woord van de wethouder dat dat een beslag legt op het
ambtelijk apparaat, wat op dit ogenblik niet gewenst is.
Wij kunnen akkoord gaan met de uitleg van het college.
Motie nr. 4. Ik heb van de heer Bilker niet helemaal begre
pen of hij de motie in stemming brengt. Ik ben het van
harte eens met deze motie. Wij zullen ook vanuit onze
fractie contact opnemen met de statenfractie en met onze
Tweede Kamerfractie. Dat is al in eerdere instantie gebeurd
en ons kamerlid de heer Ybema heeft bijvoorbeeld de belas
tingfaciliteiten daar al eens aan de orde gesteld.
Onze eigen moties heb ik over gesproken.
Dan blijven nog twee moties over van de heer Greving.
De wethouder heeft ons voldoende kunnen overtuigen en wij
hebben op dit ogenblik geen behoefte aan motie nr. 8 en 9.
Dank u wel.
120
De heer De Beer: Mijnheer de voorzitter, door ziekte van
mevrouw Waalkens is het bij ons ietsje fout gegaan, maar
dat is geen groot probleem, want alle fracties en ook het
college hebben tijdig de stukken in huis gekregen en daar
bij ook kunnen ontdekken dat er twee moties waren. Nu was
ik oorspronkelijk van plan om die moties morgen in te
dienen, maar omdat een deel toch de moties overlapt van
andere indieners, heb ik de voorzitter gevraagd om dat nu
nog te mogen doen en een korte toelichting, alleen bij de
twee moties, te geven. U hebt allemaal de moties inmiddels
ook hier nog een keer gekregen.
Wat de eerste motie betreft gaat het over het financieel
management van de gemeente. Geleidelijk aan wordt de ach
terstand in de jaarrekening ingelopen. Dat is een goede
zaak. Het is voor nu en in de toekomst van het grootste
belang dat een meer bedrijfsmatige benadering van de ge
meentelijke huishoudportemonnee plaats vindt. Toch is er
nog een lange weg te gaan. Budgethouderschappen met eigen
verantwoordelijke managers in een overzichtelijk plannings
beheerssysteem zijn nog niet uitgewerkt. Management Rappor
tages geven nog geen duidelijk beeld van de financiën ten
behoeve van beleidsvoering daarin. Er is veelal nog onvol
doende zicht op de factoren die bepalend zijn voor de
output. Daarom vindt nog te veel aansturing plaats gericht
op de begroting (de planning). Het ontbreekt nog aan moge
lijkheden om te sturen op resultaat, de beheersing.
Het project "Financiën op Hoofdlijnen" moet daarin zo spoe
dig mogelijk voorzien.
Wij achten het gewenst dat de jaarrekening nu reeds over
zichtelijker wordt opgesteld en dat een risicoparagraaf
wordt toegevoegd.
Wij hebben daarom de volgende motie ingediend:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 25 januari 1993,
overwegende dat:
- de gemeentelijke jaarrekeningen duidelijker en
overzichtelijker worden als er relevantie in
formatie per paragraaf wordt toegevoegd;
- onbekende risico's momenteel niet genoeg te
onderscheiden zijn in de huidige vorm van jaar
rekeningen
besluit
om zo spoedig mogelijk is bij de jaarrekening:
A. Per paragraaf aan te geven:
gehanteerde wetgeving;
- specifieke regelgeving/voorschriften;
- gemotiveerde afwijkingen van de wettelijke
bepalingen en specifieke regelgeving;
- waardegrondslagen;
- uitgangspunten ten aanzien van risico's die
niet blijken uit de jaarrekening.
B. En aan de jaarrekening een risicoparagraaf toe te
voegen waarin de nog niet kwantificeerbare risico's
worden vermeld zoals:
- claims door derden;
- bezwaarprocedures;
121