der vinden dan de schoten voor de boeg die van de D66- en VVD-fractie komen. (De heer De Jong: De opmerkingen die ik gemaakt heb ik mijn eerste termijn zijn niet bedoeld als schoten voor de boeg. Wij hebben gezegd dat wij ingestemd hebben met het hoge ambitieniveauDaar is volstrekt niet een negatieve gevoelswaarde aan te hechten. Wij hebben daar van harte mee ingestemd en wij zullen ook morgen bij het nieuw beleid het uitvoeringsprogramma van het MUP steunen maar wij constateren tegelijkertijd dat wij met beperktere middelen zitten. Wij denken dat wij een tal van zaken, dat heeft mijn fractiegenoot de heer Hiemstra in de commissie ook een aantal keren gezegd, wat meer zullen moeten uitsme ren, maar dat wil zeker niet zeggen dat wij dat hoge ambi tieniveau niet blijven onderstrepen.) Dan heb ik de woorden van de heer De Jong verkeerd opgevat De GPV/RPF/SGP-fractie zegt dat de overheid een partner is maar niet gelijkwaardig. Dat vind ik toch wat moeilijk. Ik denk dat de overheid als partner een gelijkwaardige partner is, maar dat de taken verschillend zijn. Ik denk dat het belangrijk moet zijn met wie de gemeente samen dingen tot uitvoering brengt, ik denk dat je dat alleen maar kunt doen op basis van gelijkwaardigheid, met respect voor welke rol je vervult. De motie over het Cambuurstadion heeft onze sympathie, maar daar praten wij morgen over. Bij de andere twee moties sprak ons de beantwoording van de wethouder aan, die de intentie onderschrijft maar terecht de problemen bij de moties onder woorden brengt. Dat zijn ook de kanttekeningen die wij daarbij hebben. De moties van de VVD-fractie wil ik straks nog even goed bestuderen, maar naar mijn oordeel zijn die wellicht over bodig, omdat zij weergeven wat al vaker ter sprake is gekomen. Zeker wat motie nr. 12 betreft, misschien niet met precies dezelfde bewoordingen, maar ik heb in de beantwoor ding van het college in eerste instantie al genoeg elemen ten gehoord die in die motie terug komen. Motie nr. 13 geldt hetzelfde voor als de beantwoording op de motie van de GPV/RPF/SGP-fractie. Een paar reactie wat het college betreft. De burgemeester heeft gezegd dat er grote investeringen nodig zijn om de raadzaal te herinrichten. Dat geeft ik onmiddellijk toe en ik ben ook van mening dat dat op dit moment niet in de portemonnee zit. Maar ik heb in het verleden als eens het voorstel gedaan om eens te bezien of er iets aan de publieke tribune gedaan zou kunnen worden. Ik heb het voorstel gedaan om daar een vlonder in aan te brengen, zodat men wat hoger zit, om misschien de opstel ling van stoelen en bureaus wat te veranderen op een zoda nige manier dat ik niet altijd met mijn rug naar de publiek hoef te staan, om maar één van de voorbeelden te noemen. Zo zijn misschien met het bestaande materiaal toch wat meer dingen te realiseren. 126 Het is altijd moeilijk om te horen te krijgen dat een aantal dingen door anderen als een misser wordt ervaren. Iedereen mag het beoordelen zoals hij zelf wel, wij hebben deze punten beoordeeld op onze eigen manier en vanuit onze kerndoelen, zoals ik die heb genoemd. Ik wacht trouwens met spanning de notitie af over het Aegon en hoe dat verder is gegaan. Het lijkt mij een goede zaak om daar nog eens over te praten. Ik vind die f 9 miljoen een behoorlijke hoeveel heid geld. Dat "zootje" was een beoordeling van onze kant, daar mag men van vinden wat men wil, maar wij vinden het een zootje. De 36 urige werkweek was vroeger ingesteld als een bezui nigingsmaatregel. Dat was de eerste aanleiding om dit te doen. Ik heb daarnet gezegd dat uit het oogpunt van herver deling van werk ik mij kan voorstellen dat 36 uur misschien niet helpt, maar 32 uur, zo is de ervaring, helpt wel. Ik begrijp ook wel dat dat misschien in een aantal functies wat moeilijk is te realiseren, maar ik heb aan de andere kant gemerkt dat zelfs in het bedrijfsleven op vrijwillige basis de 32 uur steeds vaker wordt ingevoerd en dat die in het kader van herverdeling van werk wel blijkt te werken. Dat was de inzet. Het provinciaal meldpunt. Ik vind toch de opstelling van het college teleurstellend. Natuurlijk kan je vanuit Leeuwarden zeggen, laat mij eerst eens zien wat de rest van de provincie daarvan vindt, en dan steken wij wel of niet in. Ik had het liever andersom gezien, dat Leeuwarden zelf de trekkersrol had vervuld en daarbij een positieve uitstraling had uitgedragen naar de andere gemeenten. Bovendien vind ik het jammer dat het niet in de commissie besproken is, het mag dan een keer op de mededelingenlijst hebben gestaan, maar daar staan genoeg dingen op en die gaan niet over de inhoud. Dan kunnen wij er moeilijk over praten, dan wordt er alleen een procedure afgesproken Werkgelegenheid Ik denk dat wij het op een aantal punten best met elkaar eens kunnen zijn, ook zelfs wat betreft die acquisitie. Alleen het is meer een accentverschil. Wij hebben er wat moeite mee dat al te zeer het accent komt te liggen bij het eventueel aantrekken van nieuwe bedrijven. Wij denken, en ik herhaal dat nog maar even, dat het juist de kracht is om hier met de bestaande bedrijven het produkt Leeuwarden te verkopen en niet als gemeente in je eentje op pad te gaan. Wanneer je f 125.000,extra inzet en je gaat de markt op om nieuwe bedrijven aan te trekken, is f 125.000,nog veel te weinig. Dan denk ik dat f 0,5 miljoen, zoals mijn heer Greving zegt, misschien wel noodzakelijk. Dat is een bedrag wat wij er niet voor over hebben. (Mevrouw De Haan: Ik ben het met de heer Heins eens dat dat bedrag op zich zelf niet hoog genoeg is. Wat ik mij wel afvraagis als hij zegt dat wij het moeten hebben van bestaande bedrijven en niet in ons eentje als gemeente moeten proberen nieuwe 127

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 64