(De voorzitter: Dit is motie nummer 2.)
Onderdeel van dit plan van aanpak is een uitgebreide con
sultatieronde bij toonaangevende ondernemers in de stad om na
te gaan of de krachtsinspanning gezamenlijk met het bedrijfs
leven kan worden opgepakt.
Ook het bestaande bedrijfsleven moet onder deze omstandighe
den zijn nek durven uitsteken, daar ligt immers ook een con
creet eigen belang van de bedrijven. Minister Ritzen pleitte
vorige week voor een actieve rol van het Leeuwarder HBO bij
het aantrekken van hoogwaardige werkgelegenheid. De daar
beschikbare creativiteit en denkkracht moeten we veel meer
benutten. Verder moeten provincie en rijk op hun verantwoor
delijkheid worden aangesproken.
De cumulatie van bedreigende ontwikkelingen, zoals die momen
teel plaatsvindt, rechtvaardigt extra en gerichte inspan
ningen van in het bijzonder ook de provincie. De provincie
heeft voor dit soort zaken niet voor niets een economisch-
structuurfonds ingesteld. En wat het rijk betreft: er is een
kans dat de Tweede Kamer de regering alsnog dwingt tot een
experiment met een fiscale zone, waar voor buitenlandse
vestigers bijzondere faciliteiten gelden. In concurrerende
Belgische en Franse regio's hebben die hun waarde bewezen. De
hoogte van de werkloosheid en de actuele ontwikkelingen in
Leeuwarden maken juist deze stad bij uitstek geschikt voor
zo'n experiment. Verder moet Leeuwarden, nu de NOM al dit
jaar een grootscheepse acquisitie-campagne voor Noord-Neder
land opzet, daarin meeliften en zich in elk geval zo krachtig
mogelijk manifesteren.
Uiteraard zal er tijdelijk ook meer ambtelijke capaciteit
voor dit doel vrijgemaakt moeten worden, die flexibiliteit
mogen we anno 1993 van het management vragen.
En nu we het toch over de organisatie van de acquisitie heb
ben: schuw alstublieft niet onorthodoxe methodes. Redeneer
niet zoals de meeste gemeenten vanuit de eigen aanbod-kant,
maar zoek de vraag op, bespioneer de condities van concurre
rende regio's in ons land, zorg er voor dat je een potentiële
investeerder een totaal-pakket, inclusief zachte leningen van
financiers, aanbiedt.
Creëer een panel van ondernemers in dezelfde branche als de
aspirant-investeerder en lever vooral ook een goede nazorg.
En dan heb ik het nog niet gehad over enkele suggesties uit
het rapport van de Commissie Biesheuvel (AROL)Mijn fractie
vindt het overigens uiterst curieus, dat dit rapport nog
steeds niet ter bespreking aan de gemeenteraad is voorgelegd.
Mijnheer de voorzitter, wij zijn van mening dat het hebben
van werk in tal van opzichten van zeer groot belang is voor
het sociaal en maatschappelijk funktioneren van mensen. Hoe
meer mensen werk hebben, hoe minder mensen de kans lopen van
14
de samenleving te vervreemden. Juist ook bij dit onderwerp is
het nodig extra aandacht te vragen voor de positie van vrou
wen. De werkloosheidscijfers van vrouwen die onaanvaardbaar
hoog zijn, geven daar alle aanleiding toe.
Mijnheer de voorzitter, werkgelegenheid is een thema waar we
volgend jaar zeker weer op terugkomen al was het alleen maar
om de balans op te maken over de vraag of Leeuwarden in staat
is geweest de dreigende klappen die de stad krijgt te compen
seren met nieuwe werkgelegenheid.
Naast het werkgelegenheidsbeleid heeft de gemeente ook een
bijzondere verantwoordelijkheid als werkgever. Het College
programma stelt onomwonden dat de gemeente op het terrein van
het personeelsbeleid een voorbeeldfunctie heeft. De vraag is
of de gemeente dat ook waarmaakt. Wat de huisvesting betreft
ziet de toekomst er voor onze medewerkers eindelijk rooskleu
rig uit. Er is gewerkt aan een betere medezeggenschaps-struc-
tuur. Tegelijk kan een ieder constateren dat de spanningen
binnen het apparaat toenemen als gevolg van de vaak forse
werkdruk en niet minder de aangekondigde bezuinigingen,
waarvan vaststaat dat deze voor de ambtelijke formatie in
grijpende gevolgen kunnen hebben. Juist in deze omstandighe
den is het zaak dat de voorbeeldfunctie wordt waargemaakt.
Dat betekent onder anderen dat er met het oog op de bezuini
gingen steeds tijdige en optimale informatie moet worden
gegeven. Ook moet een sociaal plan worden opgesteld, waarin
wordt gewaarborgd dat de operatie uit een oogpunt van zorg
vuldig omgaan met personeel de toets der kritiek kan door
staan. Verder zullen de nodige flankerende maatregelen als
opleiding en omscholing moeten worden getroffen. Daartegen
over mag van het personeel en zijn vertegenwoordiging worden
verwacht dat het erkent dat het primaat voor de politieke
afweging over op te leggen taakstellingen inderdaad bij de
politiek ligt. En nergens anders.
Mijnheer de voorzitter, u heeft ons inmiddels geïnformeerd
over de onderhandelingen met het college en de bonden en ik
wil u complimenteren met het feit dat er in ieder geval op
dat niveau overeenstemming is bereikt. Wij wachten de verdere
afhandeling naar de leden - en ik neem aan dat er ook een
groot gebeuren nog richting raad komt - af.
(Mevrouw Van Olzen: Daarover geeft mevrouw De Haan een com
pliment, kent zij de uitkomst al helemaal
Nee, ik heb begrepen dat er een overeenstemming is bereikt en
dat vind ik op zichzelf een compliment.
(Mevrouw Van Olzen: Mevrouw De Haaan begrijpt dat het nog wel
naar de achterban moet? Vanmorgen is het plan uitgelegdik
mocht daarbij toevallig aanwezig zijn.)
(De voorzitter: De wethouder zal straks nog eens even precies
zeggen hoe het nu werkelijk in elkaar steekt.)
15