(De voorzitter: Dit is motie nummer 2.) Onderdeel van dit plan van aanpak is een uitgebreide con sultatieronde bij toonaangevende ondernemers in de stad om na te gaan of de krachtsinspanning gezamenlijk met het bedrijfs leven kan worden opgepakt. Ook het bestaande bedrijfsleven moet onder deze omstandighe den zijn nek durven uitsteken, daar ligt immers ook een con creet eigen belang van de bedrijven. Minister Ritzen pleitte vorige week voor een actieve rol van het Leeuwarder HBO bij het aantrekken van hoogwaardige werkgelegenheid. De daar beschikbare creativiteit en denkkracht moeten we veel meer benutten. Verder moeten provincie en rijk op hun verantwoor delijkheid worden aangesproken. De cumulatie van bedreigende ontwikkelingen, zoals die momen teel plaatsvindt, rechtvaardigt extra en gerichte inspan ningen van in het bijzonder ook de provincie. De provincie heeft voor dit soort zaken niet voor niets een economisch- structuurfonds ingesteld. En wat het rijk betreft: er is een kans dat de Tweede Kamer de regering alsnog dwingt tot een experiment met een fiscale zone, waar voor buitenlandse vestigers bijzondere faciliteiten gelden. In concurrerende Belgische en Franse regio's hebben die hun waarde bewezen. De hoogte van de werkloosheid en de actuele ontwikkelingen in Leeuwarden maken juist deze stad bij uitstek geschikt voor zo'n experiment. Verder moet Leeuwarden, nu de NOM al dit jaar een grootscheepse acquisitie-campagne voor Noord-Neder land opzet, daarin meeliften en zich in elk geval zo krachtig mogelijk manifesteren. Uiteraard zal er tijdelijk ook meer ambtelijke capaciteit voor dit doel vrijgemaakt moeten worden, die flexibiliteit mogen we anno 1993 van het management vragen. En nu we het toch over de organisatie van de acquisitie heb ben: schuw alstublieft niet onorthodoxe methodes. Redeneer niet zoals de meeste gemeenten vanuit de eigen aanbod-kant, maar zoek de vraag op, bespioneer de condities van concurre rende regio's in ons land, zorg er voor dat je een potentiële investeerder een totaal-pakket, inclusief zachte leningen van financiers, aanbiedt. Creëer een panel van ondernemers in dezelfde branche als de aspirant-investeerder en lever vooral ook een goede nazorg. En dan heb ik het nog niet gehad over enkele suggesties uit het rapport van de Commissie Biesheuvel (AROL)Mijn fractie vindt het overigens uiterst curieus, dat dit rapport nog steeds niet ter bespreking aan de gemeenteraad is voorgelegd. Mijnheer de voorzitter, wij zijn van mening dat het hebben van werk in tal van opzichten van zeer groot belang is voor het sociaal en maatschappelijk funktioneren van mensen. Hoe meer mensen werk hebben, hoe minder mensen de kans lopen van 14 de samenleving te vervreemden. Juist ook bij dit onderwerp is het nodig extra aandacht te vragen voor de positie van vrou wen. De werkloosheidscijfers van vrouwen die onaanvaardbaar hoog zijn, geven daar alle aanleiding toe. Mijnheer de voorzitter, werkgelegenheid is een thema waar we volgend jaar zeker weer op terugkomen al was het alleen maar om de balans op te maken over de vraag of Leeuwarden in staat is geweest de dreigende klappen die de stad krijgt te compen seren met nieuwe werkgelegenheid. Naast het werkgelegenheidsbeleid heeft de gemeente ook een bijzondere verantwoordelijkheid als werkgever. Het College programma stelt onomwonden dat de gemeente op het terrein van het personeelsbeleid een voorbeeldfunctie heeft. De vraag is of de gemeente dat ook waarmaakt. Wat de huisvesting betreft ziet de toekomst er voor onze medewerkers eindelijk rooskleu rig uit. Er is gewerkt aan een betere medezeggenschaps-struc- tuur. Tegelijk kan een ieder constateren dat de spanningen binnen het apparaat toenemen als gevolg van de vaak forse werkdruk en niet minder de aangekondigde bezuinigingen, waarvan vaststaat dat deze voor de ambtelijke formatie in grijpende gevolgen kunnen hebben. Juist in deze omstandighe den is het zaak dat de voorbeeldfunctie wordt waargemaakt. Dat betekent onder anderen dat er met het oog op de bezuini gingen steeds tijdige en optimale informatie moet worden gegeven. Ook moet een sociaal plan worden opgesteld, waarin wordt gewaarborgd dat de operatie uit een oogpunt van zorg vuldig omgaan met personeel de toets der kritiek kan door staan. Verder zullen de nodige flankerende maatregelen als opleiding en omscholing moeten worden getroffen. Daartegen over mag van het personeel en zijn vertegenwoordiging worden verwacht dat het erkent dat het primaat voor de politieke afweging over op te leggen taakstellingen inderdaad bij de politiek ligt. En nergens anders. Mijnheer de voorzitter, u heeft ons inmiddels geïnformeerd over de onderhandelingen met het college en de bonden en ik wil u complimenteren met het feit dat er in ieder geval op dat niveau overeenstemming is bereikt. Wij wachten de verdere afhandeling naar de leden - en ik neem aan dat er ook een groot gebeuren nog richting raad komt - af. (Mevrouw Van Olzen: Daarover geeft mevrouw De Haan een com pliment, kent zij de uitkomst al helemaal Nee, ik heb begrepen dat er een overeenstemming is bereikt en dat vind ik op zichzelf een compliment. (Mevrouw Van Olzen: Mevrouw De Haaan begrijpt dat het nog wel naar de achterban moet? Vanmorgen is het plan uitgelegdik mocht daarbij toevallig aanwezig zijn.) (De voorzitter: De wethouder zal straks nog eens even precies zeggen hoe het nu werkelijk in elkaar steekt.) 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 8