De voorbeeldfunctie van de gemeente, waar ik eerder over sprak, moet ook voor het overige - dus los van de bezuini gingsoperatie - in het personeelsbeleid tot uitdrukking komen. De PvdA-fractie heeft grote twijfels of daarvan in de praktijk wel sprake is. Het college is er althans tot nu toe niet in geslaagd ons van het tegendeel te overtuigen. Dat komt ook door de gebrekkige informatievoorziening. Deze is nogal "hap-snap" zowel wat het beleid zelf betreft als de rapportage over de uitvoering ervan. Daardoor zitten wij met een reeks van vragen. In de wandelgangen hoor je soms dat de politiek geen grip heeft op het personeelsbeleid. Het college hoort inzicht te bieden in, en verantwoording af te leggen over de hoofdlijnen van het gemeentelijk personeelsbeleid, het college hoort de raad dus ook over de uitvoering daarvan te rapporteren. Om die situatie in de toekomst wel te berei ken vragen wij in een motie de gemeenteraad er mee in te stemmen dat het college binnen een jaar een beknopte, maar heldere nota personeelsbeleid aan de commissie middelen voorlegt met duidelijke prioriteiten voor de komende jaren en dat de raadscommissie voortaan via een sociaal jaarverslag over de voortgang wordt geïnformeerd. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 25 en 26 januari 1993, overwegende dat de gemeente een bijzondere verantwoordelijk heid heeft als werkgever, dat in het College-programma zelfs is vastgelegd dat de gemeente op het terrein van het perso neelsbeleid een voorbeeldfunctie heeft; dat het voor de gemeenteraad - vanwege het ont breken van een eigentijdse nota personeelsbeleid als ook door het ontbreken van een elders vaak gebruikelijk sociaal jaarverslag - echter onmoge lijk is te toetsen of het personeelsbeleid de toets der kritiek kan doorstaan; verzoekt het college van burgemeester en wethouders binnen een jaar een beknopte, maar heldere beleidsnota personeels beleid aan de raad voor te leggen, waarin de prioritei ten voor de komende jaren duidelijk worden verwoord, en verzoekt het college tevens om voor taan (na vaststelling van de nota) de raadscom missie Middelen via een sociaal jaarverslag over de voortgang te informeren en gaat over tot de orde van de dag." (De voorzitter: Dit is motie nummer 3.) Mijnheer de voorzitter, op het financieel beleid van de gemeente ga ik nu niet uitgebreid in. Dat komt straks bij de bezuinigingen uitvoerig aan de orde. Ik volsta met de opmer king dat wij met de voorgestelde jaarlijkse voeding van de algemene reserve kunnen instemmen Wij vinden dat de gemeen te zich actief moet blijven manifesteren richting Binnenland se Zaken als het gaat om een herschikking van de verdeling van de gemeentefondsmiddelen. De toegezegde interimregeling is in elk geval een stap vooruit, al was het maar omdat daarin meer met de sociale structuur van een gemeente reke ning wordt gehouden. In het Beleidsplan wordt nog wat voorzichtig vermeld dat er wordt gewerkt aan de verdere ontwikkeling richting een pro- duktgerichte begroting. Wat ons betreft mag dat proces in de hoogst mogelijke versnelling worden gebracht. Het zogenaamde "Tilburgse model", waar die werkwijze geleid heeft tot een heel solide en gezonde financiële huishouding, moet ons tot voorbeeld strekken. Ik verzoek het college de commissie Middelen daarover nader te rapporteren. De toekomst van het binnenlands bestuur beheerst al jaren bestuurlijk Nederland en de vakliteratuur. Ook in dit opzicht wordt 1993 het jaar van de keuzes. Zo wordt binnenkort het standpunt bekend van Binnenlandse Zaken over de inrichting van het regionaal bestuur en de toekomst van de provincies. Ook moet dit jaar een standpunt worden bepaald over de inter gemeentelijke samenwerking in WGR-verband. In Friesland hoort men veel pleidooien voor opschaling tot één WGR-regio Fries land. Als dat gepaard gaat met overheveling van taken naar een regiobestuur nieuwe stijl, komt de vraag naar de democ ratische legitimatie wat ons betreft direct om de hoek kij ken. Ook zal er dan nadrukkelijk gekeken moeten worden naar de schaal van toekomstige gemeenten. Zeker binnen het stads gewest Leeuwarden, dat een zo sterke maatschappelijke samen hang vertoont. Wij zijn in elk geval tegen centralisatie van taken van gemeenten naar een niet-rechtstreeks gekozen regio naal bestuur. Ik behoef hier alleen maar te wijzen naar onze slechte ervaringen met het OLAF. De PvdA-fractie ziet de discussie hierover in dit jaar met belangstelling tegemoet. Ik wil ten slotte eindigen met een onderwerp waarmee ik vorig jaar ben begonnen. Toen constateerde de PvdA-fractie dat er een spook door Europa waarde, namelijk het spook van het racisme Wat we dagelijks via de televisie aan etnische zuiveringen in Bosnië-Hercegovina voorgeschoteld krijgen, vervult ons allen met de grootst mogelijke afschuw. Nog dichterbij huis, in Duitsland zien we enerzijds dat racistisch geweld zich als een olievlek heeft uitgebreid, maar zien we anderzijds geluk kig ook vele duizenden Duitsers tegen deze ontwikkeling protesteren. Maar ook in eigen land lijken vooroordelen tegen 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9