door mevrouw Jongedijk is genoemd, is de financiële verta
ling. Dit jaar moeten er al dingen gebeuren, zoals de eerste
fase van de fietssnelweg richting Stiens, planvoorbereiding
doortrekking van het fietspad langs de Zwette en het fiets-
stallingenpro ject Ik denk dat wij niet zo makkelijk kunnen
zeggen: helaas, wij hebben hier geen geld voor over. Het
vaststellen van dit soort plannen in stadsgewestelijk ver
band, betekent ook dat wij een verplichting op ons leggen.
Wij zijn dan één van de zes. Wij hebben in de commissie
gepleit voor het instellen van een investeringsfonds. Een
fonds waaruit je dat soort dingen zou kunnen betalen.
Ik denk dat er snelheid geboden is om de afweging binnen ons
eigen gemeentelijk programma snel te maken. Want er staan een
aantal dingen onder druk. Ik wijs niet in de laatste plaats
op het Stads- en dorpsvernieuwingsfonds, waar ook een post
woonomgevingsplannen in zit en waar vanuit bijvoorbeeld het
grondbeleid een extra financiële claim op komt.
De uitvoering van het fietsplan mag niet tussen de wal en het
schip komen. Ik kom daar nog een keer op terug, omdat ik wat
geschrokken ben van de opmerking van de wethouder in de
commissie en in de krant. Hij zegt in feite: het is een
prachtig plan, maar wij kunnen het op dit moment nog niet
betalen, dus hou je ambitieniveau maar zo laag mogelijk, hier
komen wij dan wel over een jaartje of zo op terug. Ik denk
dat dat heel slecht zou zijn, ook in het kader van de samen
werking met de andere gemeenten.
Dan nog wat. In de laatste aanbevelingen in het plan staat
dat ook een gemeentelijke vertaling moet plaatsvinden. Vol
gende maand wordt er aan het gemeentebestuur een inventarisa
tienota van de ENFB aangeboden. Ik denk dat het een goede
zaak is dat de gemeente daar zo snel mogelijk een reactie op
geeft en wellicht ook de buurten en wijken aanraadt om met
aanvullingen en knelpunten te komen wat het fietsverkeer
betreft. Ik denk dat je er met dit plan en met het vervoer
plan nog niet bent. Er moet nog een gemeentelijke knelpunten
nota aan vast gekoppeld worden, zodat wij het totale fiets-
voorzieningenpakket in beeld krijgen en daarop kunnen reage
ren met het programma.
De heer Terpstra: Mijnheer de Voorzitter, ook de CDA-fractie
stemt van harte in met het fietsplan stadsgewest Leeuwarden.
Een aantal zaken die ons erg aanspreken zijn in willekeurige
volgorde
het is een integraal plan voor het hele stadsgewest;
het beperkt zich niet alleen tot het onderdeel
18
fietspaden, maar er wordt ook aandacht besteed aan het
flankerend beleid;
er wordt, en dat getuigt van realiteit, ook rekening ge
houden met de beperkte financiële middelen die de ge
meenten hebben;
en er wordt niet alleen aandacht besteed aan de zoge
naamde utilitaire fietspaden, gericht op het bevorderen
van het gebruik van de fiets als alternatief voor de
auto, maar ook aan de recreatieve ontsluiting van het
buitengebied
Zeker wat betreft het utilitaire karakter staat dit fietsplan
niet op zichzelf. Samen met de andere zaken die in het kader
van het vervoersplan aan de orde moeten komen, kan dit plan
een rol spelen bij het terugdringen van, respectievelijk
verminderen van de groei van het aantal autokilometers. Naast
de pulllmaatregelen van het fietsplan zijn er pushmaatregelen
nodig, die erop gericht zijn het autorijden minder aantrekke
lijk te maken.
Ten slotte zijn wij van mening dat er een uiterste krachtsin
spanning gedaan moet worden om binnen de nog vast te stellen
meerjarenramingen, qua structuur, ruimte vrij te maken voor
één of meerdere onderdelen van dit fietsplan. Wij denken
daarbij ook aan de in bijlage 36 genoemde projecten, te
weten: de fietssnelweg Stiens-Leeuwarden en het doortrekken
van het fietspad langs de Zwette via het bedrijventerrein
Newtonweg
Mevrouw Van Ulzen: Voorzitter, er zijn al zeer veel lovende
woorden besteed aan het fietsplan. Met betrekking tot recrea
tieve fietsers vanuit de stad en het dorp hopen wij er het
beste van, maar persoonlijk hoop ik nog meer dat er dan
minder wind voor deze vorm van recreatie zal zijn en dat kan
niet in een plan vervat worden.
In de commissie heb ik al blijk gegeven van enige verbazing
over de zinsnede dat bij het opstellen van het fietsplan
planvorming, het staat er echt zo ik heb het niet verzonnen,
op zinvolle wijze is samengewerkt en probleemloos is verlo
pen. Men verwacht zelfs dat een en ander een positieve uit
straling zal hebben op de verdere samenwerking binnen het
stadsgewest. Als ik dit zo lees, ontkom ik niet aan enige
zorg over de wijze waarop binnen het stadsgewest wordt samen
gewerkt. Terwille van de positieve uitstraling behoeft de
wethouder hier nu niet op in te gaan. Daar komt nog wel een
gelegenheid voor en ik denk dat de de positieve uitstraling
dan het beste in een besloten vergadering kan plaatsvinden.
19