Punt 11 (bijlage nr. 40).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het
voorstel van b. en w.met de aantekening dat de heer Bie-
mans, ten aanzien van sub 11, geacht wil worden niet aan de
stemming te hebben deelgenomen op grond van artikel 52 van de
Gemeentewet
Punt 12, 13 en 14 (bijlage nrs. 44, 45 en 46).
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 15 (bijlage nr. 36).
De Voorsittar: Aan de orde is Fietsplan Stadsgewest Leeuwar
den.
Mevrouw Jongadijk: Mijnheer de Voorzitter, nog even een paar
korte opmerkingen over het stadsgewestelijk fietsplan. Het is
de eerste keer dat een dergelijk fietsplan gemaakt is. In het
verleden hebben wij wel fietspadenplannen gehad, maar een
fietsplan met alles wat naast de fietspaden bij prettig
fietsen hoort, is nieuw en dus completer. Dit plan is tot
stand gekomen als een uitvloeisel van de vervoerregio in
stadsgewestelijk verband.
Het fietsplan kent twee belangrijke doelen. Het bevorderen
van het recreatief fietsverkeer door middel van het leggen
van verbindingen en een verbetering van de utilitaire fiets
paden met als doel het woon-werk verkeer per auto te vervan
gen door fietsverkeer. Met andere woorden het terugdringen
van de automobiliteit.
Wij onderschrijven deze doelen volledig, immers het recreëren
per fiets is een milieuvriendelijke activiteit waar steeds
meer mensen plezier aan beleven, uaarnaast is het terugdrin
gen van de automobiliteit een belangrijke doelstelling in
onze Milieunota en het afgesloten Klimaatverbond.
Wij vinden het dan ook een prima plan waarin goed nagedacht
is over de fietsroutes, voorlichting en acquisitie, de na
tuurwaarden, praktische problemen bij fietsen, zoals de
invloed van wind, fietsenstallingen en voorzieningen onder-
16
weg.
Naast de inhoud van dit plan, is het toch ook verheugend dat
dit plan in stadsgewestelijk verband tot stand gekomen is.
Critici vinden dat het allemaal erg lang duurt voordat het
stadsgewest concreet resultaten oplevert. Op zichzelf is dat
waar. Aan de andere kant kosten dit soort samenwerkingsver
banden nu eenmaal tijd en een andere minder naar binnen
gerichte manier van denken. Dit plan laat wat ons betreft
duidelijk zien dat dit soort zaken het best samen opgepakt
kunnen worden.
Probleem is echter dat wij nu een prachtig plan hebben, dat
vervolgens vanwege de krappe financiën nog steeds niet uitge
voerd kan worden. Dat is jammer. Aan de andere kant heeft de
ervaring geleerd dat het goed is dit soort plannen te maken.
Denk maar eens aan de plannen rondom de Blauwe Zone en het
Leeuwarder Bos. Toen deze plannen gemaakt werden hadden wij
ook nog geen cent.
Ik heb al gezegd dat wij dit een goed plan vinden dat zo snel
als mogelijk uitgevoerd moet worden. Als ik naar de geldmid
delen kijk, dan is het nog steeds zo dat iedere gemeente moet
betalen voor de uitwerking van dit plan op haar grondgebied,
terwijl meerdere gemeenten belang hebben bij de uitvoering
van het plan.
Het lijkt ons daarom een goede zaak om na te denken over een
investeringsfonds waarin via een bepaalde verdeelsleutel geld
gestort wordt voor dit plan. Ik zou de wethouder willen
vragen hoe hij hierover denkt en deze gedachte in te brengen
in het stadsgewest.
Verder willen wij graag op de hoogte blijven van de ontwikke
lingen rondom dit plan. Daarnaast lijkt het ons goed actief
te zoeken naar subsidiemogelijkheden om dit fietsplan zo snel
als mogelijk te realiseren.
De heer Heins: Ook wij kunnen kort zijn over dit plan. Het
sluit naadloos aan op plannen van hogere overheden, zoals
genoemd. Maar het sluit ook aan op de visie van de PAL/GL-
fractie. Promotie van het fietsen in de ruimste zin des
woords, waarbij een relatie wordt gelegd met het terugdringen
van het autogebruik, past exact binnen onze programmapunten.
Niet alleen fietspaden, maar ook meer voorzieningen, kwali
teitsverbetering, promotie, bewegwijzering, carpooling, om
maar eens een paar andere zaken dan fietspaden te noemen.
Wij hebben in de commissie al gewezen op een paar wat kwets
bare punten, zal ik het maar noemen. Eén daarvan, die ook
17