Het opstellen van een verordening voor een referendum was één van deze voornemens en deze ligt nu voor ons. Er zijn poli tici die grote moeite hebben met een referendum. Naar onze mening wordt deze angst vooral ingegeven door het feit dat, hoe je het referendum ook organiseert, het betekent dat je als gemeentebestuur een stukje van je macht afstaat. En dat doen machthebbers niet graag. Bovendien denk ik wel eens dat bestuurders de mening van de bevolking niet echt serieus nemen, omdat deze niet genuan ceerd genoeg zou zijn of omdat het besturen van de stad zo ongelofelijk ingewikkeld is. Naar mijn mening is dit van de bestuurders een grove overschatting van eigen kunnen en een grove onderschatting van het intellect van de kiezer, van de belangstelling voor de politiek en van de betrokkenheid van de bevolking met hun eigen stad. Politieke vernieuwing houdt in dat de bestuurders zich meer bescheiden moeten opstellen en niet denken de wijsheid in pacht te hebben. De PAL/GL-fractie onderschrijft de verordening. Toch nog een paar kanttekeningen. In de eerste plaats hadden wij graag gezien dat de mogelijk heid in de verordening was opgenomen, dat ook vanuit de bevolking initiatieven tot een referendum genomen kunnen worden. Nadere studie van de D66-fractie en onze partij leert echter dat dit niet met een enkel artikeltje te regelen is. Daarvoor zou zelfs de Gemeentewet op de helling moeten. Bovendien is er altijd een raadsbesluit nodig om het geld beschikbaar te stellen. Wel denken wij dat het mogelijk moet zijn dat het in de toekomst in te stellen gemeentepanel een gedelegeerde bevoegdheid tot het houden van een referendum krijgt. Maar dat hangt af van de vormgeving van het panel. Die discussie moeten wij maar voeren als er een voorstel voor een panel op tafel ligt. Ik heb uit de agenda van de Commis sie Algemene Zaken begrepen dat wij op 31 maart daar over praten. Een tweede kanttekening betreft de discussie of de gemeente raad zich al dan niet moet binden aan de uitslag van een referendum. Wij gaan akkoord met de opstelling in de raads- brief. Wettelijk kan het niet, maar in de praktijk kan de raad er niet om heen. Politieke partijen zullen zich van te voren binden aan de uitslag. Behalve, denk ik, de WD-frac- tie, maar die doet al jaren haar eigen zin. In de derde plaats zijn wij het oneens met de stelling, dat een referendum niet gehouden kan worden tijdens de verkiezin gen van de gemeenteraad. Naar onze mening is dit bevoogdend en wederom een onderschatting van het vermogen van de kiezer om de eigen partij politieke voorkeur los te zien van de 6 mening over een onderwerp. Bovendien kan de opkomst wel eens gestimuleerd worden als men behalve op een politieke partij, ook eens over een belangrijk onderwerp zijn mening kan geven. Tenslotte, de hamvraag. Wanneer komt er nu een referendum? En waar gaat het dan over? Er waren in de afgelopen jaren ver scheidene onderwerpen die zich naar onze mening leenden voor een referendum. Ik denk aan onderwerpen als de luchtbrug, het zwembad, de nieuwe Harmonie versus het kappen van de plataan, de aanleg van het Leeuwarder Bos en misschien ook wel het Gymnasium. Onderwerpen die de gemoederen danig in beweging brachten. Ook voor de toekomst dienen zich onderwerpen aan. Ik wil er twee noemen, of misschien wel drie. Het geheel autovrij maken van de Nieuwestad. Wel of geen podium op het Zaailand. Het wel of niet verhogen van de belastingen om de voorzieningen op pijl te houden, lijkt mij ook een interessant onderwerp. Misschien zou een oproep in Huis aan Huis zo gek nog niet zijn om eens een peiling te doen naar wat voor onderwerpen de Leeuwarder bevolking nu in een referendum wil. De PAL/Groen Links-fractie wil zich graag laten gebruiken als spreekbuis van de Leeuwarder bevolking om een referendum in deze raad voor te dragen. Dan moet ik nog zien of de rest van de raad "nee" durft te zeggen. Ik wou het hier bij laten. De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, in de raadsbrief schrijft u dat een raadgevend referendum een middel is om de kiezer een directere invloed te geven. Ik betwijfel dat ten zeerste, als u spreekt over een raadgevend referendum en in dit verband met een directere invloed. Ik voel meer voor de woorden die u gebruikt heeft in de commissievergadering, dat wij gehouden zijn om er rekening mee te houden, maar dat is een heel ander verhaal. Bij een raadplegend referendum wordt de bevolking alleen maar naar haar mening gevraagd. Het probleem is, wat wij dan doen met de uitslag. Als men zich niet houdt aan de uitslag zal dat al gauw als kiezersbedrog worden ervaren, maar bij de belofte de uitslag over te nemen, wordt de besluitvorming uit handen gegeven en dat is in ieder geval in strijd met de Grondwet Een ander bezwaar tegen dit soort referenda is, dat over het algemeen goed gemotiveerde lobby-groepen een onevenredig sterke positie krijgen. Deze zullen proberen een bepaalde zaak door te drukken en van een afweging van alle belangen is geen sprake. Bij een dergelijk referendum isoleer je iets uit de rest van de besluitvorming. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 4