Een ander probleem - en dat wordt ook in de raadsbrief ge noemd - is de vraagstelling bij een referendum. Het uitgangs punt: "er moet een referendum komen om een brug naar de burger te slaan en het zal de democratie bevorderen", en daarna het onderwerp erbij bedenken, lijkt mij geen juist uitgangspunt. Dat is ook de reden dat wij tegen dit voorstel zullen stemmen. De heer Hoogeveen: Voorzitter, nog niet zo heel lang geleden sprak ik een aantal bestuurskunde-studenten uit de Verenigde Staten en het was voor mij erg moeilijk om ze duidelijk te maken dat in Nederland nog steeds geen referendum gehouden wordt. Ze zijn daar zo gewend aan dit instrument, dat ze eigenlijk niet begrijpen dat een democratisch land geen referendum heeft. Voorzitter, eigenlijk is daar ook nauwelijks een goede ver klaring bij te geven, want samen met Finland is Nederland de enige Europese democratie waar het referendum geen algemeen geaccepteerd instrument is. Het zal u duidelijk zijn dat de D66-fractie blij is dat nu eindelijk een Referendumverordening voor Leeuwarden ingesteld gaat worden, die regelt hoe wij een referendum kunnen houden. Over de verordening heb ik nog een paar opmerkingen. Ten eerste artikel 4, dat regelt dat een lokaal referendum gecombineerd kan worden met verkiezingen voor het vertegen woordigend orgaan. Hoewel het voor de zuiverheid van de dis cussie beter is om een referendum afzonderlijk te houden van andere verkiezingen, heeft de combinatie grote organisatori sche en financiële voordelen. Combinatie met verkiezingen voor de gemeenteraad lijkt ons echter een hoogst onverstandi ge zaak. Wij zijn dan ook blij dat dat in deze bepaling uitgesloten wordt. Ten tweede, het wijkreferendum. Het opnemen van deze moge lijkheid in de verordening vinden wij een uitstekend idee. Een aantal organisatorische aspecten van het wijkreferendum behoeft echter nog wel uitwerking. Het lijkt ons goed om dit te betrekken bij de discussies rond het wijkbeheer. Ten derde, het volksinitiatief, de heer Heins sprak daar ook al even over. Het referendum zal /ooral ingezet worden bij onderwerpen die grote beroering in de samenleving veroorza ken. Het lijkt ons dan ook goed dat het initiatief voor volksraadpleging niet alleen uit de raad, maar ook uit de samenleving kan komen. Deze wens stuit echter op zowel prak tische als juridische bezwaren. Praktisch, omdat niet goed te bepalen is hoe zon volksinitiatief vorm zou moeten krijgen 8 en juridisch, omdat het volgens de Gemeentewet altijd de gemeenteraad moet zijn die in meerderheid besluit tot het houden van een referendum. Wel heeft natuurlijk iedere burger het recht om een brief te zenden aan de gemeenteraad met daarin het verzoek om over een bepaald onderwerp een referendum te houden. De raad zal zich dan in de beantwoording van die brief moeten uitspreken over de al dan niet wenselijkheid daarvan. Te zijner tijd zullen wij moeten bekijken of ook aan het ge meentepanel een soort initiatiefrecht gegeven kan worden. Ten slotte wil ik nog opmerken dat het goed is dat er nu eindelijk een Referendumverordening ligt. Drie jaar geleden al bracht de D66-fractie een notitie uit waarin we de moge lijkheden van zo'n lokaal referendum op een rij zetten. Gezien de lange tijd die er daarna overheen is gegaan, voor dat deze verordening er kwam, zijn wij benieuwd naar de politieke wil om daadwerkelijk dit instrument in te gaan zetten op het moment dat het nodig is. De heer Graving: Mijnheer de Voorzitter, het houden van een referendum onder de bevolking heeft voor mijn fractie een zeer lage prioriteit. Dat komt omdat ik mij - in tegenstel ling tot de PAL/GL-fractie - nauwelijks onderwerpen kan voorstellen waarover een referendum gehouden zou moeten worden Een referendum kan bovendien wettelijk gezien slechts raadge vend zijn. Dat wil zeggen, het kan niet doorslaggevend zijn in het besluitvormingsproces. De raad zal in eigen verant woordelijkheid moeten besluiten. Bij een eventueel referendum zal het gaan om een onderwerp waarover zeer verschillend wordt gedacht onder de bevolking. De raad veronderstelt niet te weten hoe ermee omgegaan moet worden. De meerderheid van de bevolking zou wel eens voor of tegen kunnen zijn. Uit een soort verlegenheid kan dan een referendum worden gehouden, maar ook dat ontslaat de raad niet van haar verantwoordelijk heid zelf te besluiten. De vraag is dan wat het resultaat zal zijn. Bij een referen dum wordt geen beslissende keuze gemaakt door de bevolking. Wordt op deze wijze de burger dan directer invloed gegeven bij het besluitvormingsproces, zoals de raadsbrief vermeld? Wie dat gelooft, probeert zichzelf en de burger een rad voor de ogen te draaien. Raadsleden zullen wel voortdurend hun oren open moeten hebben naar de bevolking toe. Ook zal de bevolking bij gemeente- 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 5