raadsverkiezingen zelf de keuze kunnen maken wie zij in de
raad vertegenwoordigd wil hebben.
Verder zijn er op dit moment inspraakmogelijkheden via open
bare commissievergaderingen, dat biedt burgers en instel
lingen voldoende mogelijkheden om geargumenteerd standpunten
bij raadsleden naar voren te brengen.
Het houden van een referendum heeft bij mijn fractie een zeer
lage prioriteit, zoals ik al zei. Dat neemt niet weg, dat
mocht deze raad ooit besluiten tot het houden van een refe
rendum, een verordening noodzakelijk is. Tegen het voorlig
gende concept heb ik geen overwegende bezwaren, zodat ik toch
instem met het vaststellen van deze verordening.
De Voorzitter: Enkelen uwer hebben evenals in de commissie
hun enthousiasme over, dan wel hun bezwaren tegen het feno
meen van het referendum nog een keer onder woorden gebracht.
U zult begrijpen dat dit bij mij geen verbazing heeft gewekt,
omdat het een bevestiging is van datgene dat reeds onder mijn
aandacht was gebracht.
De heer Heins begint met te verwijzen naar de plannen die de
raad heeft vastgesteld met betrekking tot de bestuurlijke
vernieuwing. Hij vraagt voor de zomer daarover geïnformeerd
te worden. Ik zou hem willen toezeggen dat wij in de Commis
sie Algemene Zaken een overzicht geven van de stand van
zaken.
Enkelen uwer hebben gesproken over de wensen vanuit de bevol
king initiatieven te honoreren en tegelijkertijd aan te geven
welke juridische voetangels en klemmen wij op ons pad kunnen
ontmoeten. Terecht heeft ook een enkele uwer opgemerkt dat er
natuurlijk altijd het recht van petitie is, het recht om zich
tot de raad te wenden. Wie de lijst met ingekomen stukken op
de voet volgt, weet dat velen uit de bevolking die weg weten
te vinden. Ik denk dat op het moment dat er een nadrukkelijk
verzoek hier op tafel komt via de ingekomen stukken om over
te gaan tot het houden van een referendum over een onderwerp
dat zich daarvoor leent, de raad inderdaad moet zoeken naar
de juiste argumenten om daar hetzij "ja", hetzij "nee" op te
zeggen. Dan zijn wij precies daar waar kennelijk velen graag
zouden willen zijn. Uiteraard der zaak kun je de bevoegdheid
om het op te starten vanuit de bevolking ook nog eens inbou
wen in een verordening met betrekking tot een gemeentelijk
panel, stadspanel, hoe wij dat maar willen noemen. Daar
hebben wij ook al in de commissie over gesproken.
Het al of niet gebonden zijn, hebben ook enkelen uwer nogeens
genoemd. Het is bekend, formeel kan de raad nooit gebonden
zijn, maar een raad die begint te vragen "hoe denkt u over
10
het een en ander" en vervolgens de conclusies, mits die vol
strekt duidelijk en overtuigend zijn, achteloos ter zijde
legt, is zijn geloofwaardigheid kwijt. Tussen het ene extreme
en het andere, het klakkeloos volgen en het achteloos ter
zijde leggen, is een gradatie van mogelijkheden waar u waar
schijnlijk, afhankelijk van uw politieke achtergrond al een
reële eigen interpretatie aan zult gaan geven.
Ik constateer en noteer dat de PAL/GL-fractie niet gelukkig
is met het uitsluiten van binding aan de verkiezing van de
gemeenteraad. Maar de heer Heins zal het met mij eens zijn
dat vanuit de Commissie Algemene Zaken een vrij sterke mening
naar voren werd gebracht om dat nu juist wel te doen. Wij
hebben toen ter plekke gezegd dat dat met een simpele aanvul
ling van de betrokken zinsnede is op te lossen. Blijft na
tuurlijk over dat niet iedereen daar dan gelukkig mee zal
zijn.
De heer Heins heeft een aantal onderwerpen opgesomd die zich
in de afgelopen jaren hebben voorgedaan en naar zijn mening
geschikt zouden zijn geweest om een referendum over te hou
den. Ik heb niet van hem begrepen dat hij dat alsnog wil
doen, met terugwerkende kracht. Dat lijkt mij wel interes
sant, maar niet van enige waarde.
De heer Heins heeft een paar onderwerpen aangevoerd, waarbij
het meest gevraagde denk ik is de vraag of de belastingen
verhoogd moeten worden. Ik denk dat de uitkomst daarvan op
voorhand vaststaat. Dus die centen kunnen wij ons besparen.
De heer De Beer heeft nog een aantal bezwaren aangevoerd en
ten slotte verklaard dat zijn fractie tegen het referendum
is, conform de mededeling die hij in de commissie heeft
gedaan.
Een interessante opmerking kwam van de heer Hoogeveen. Hij
zei dat hij een aantal mensen uit de Verenigde Staten recen
telijk heeft gesproken. Hij kon hen maar moeilijk duidelijk
maken dat er in Nederland nog geen referendum wordt gehouden.
Ik kan u mededelen dat ik anderhalf jaar geleden het genoegen
had benoemd te worden tot ereburger van de stad Little Rock,
een stad die daarna een president opleverde. Ik had toen een
soortgelijke ervaring. Het kostte mij moeite de counsel van
Little Rock duidelijk te maken dat ik behalve deel uitmakend
van het dagelijks bestuur van de gemeente, daarenboven nog af
en toe moest communiceren met een gemeenteraad van 37 leden.
Daar begreep men helemaal niets van. Zij kozen één keer in de
vier jaar een counsel (7 in getal) en na vier jaren werden
die afgerekend op datgene dat zij niet hadden gedaan. Kortom,
bezoeken aan het buitenland leiden altijd tot verbazing over
en weer.
11