raadsverkiezingen zelf de keuze kunnen maken wie zij in de raad vertegenwoordigd wil hebben. Verder zijn er op dit moment inspraakmogelijkheden via open bare commissievergaderingen, dat biedt burgers en instel lingen voldoende mogelijkheden om geargumenteerd standpunten bij raadsleden naar voren te brengen. Het houden van een referendum heeft bij mijn fractie een zeer lage prioriteit, zoals ik al zei. Dat neemt niet weg, dat mocht deze raad ooit besluiten tot het houden van een refe rendum, een verordening noodzakelijk is. Tegen het voorlig gende concept heb ik geen overwegende bezwaren, zodat ik toch instem met het vaststellen van deze verordening. De Voorzitter: Enkelen uwer hebben evenals in de commissie hun enthousiasme over, dan wel hun bezwaren tegen het feno meen van het referendum nog een keer onder woorden gebracht. U zult begrijpen dat dit bij mij geen verbazing heeft gewekt, omdat het een bevestiging is van datgene dat reeds onder mijn aandacht was gebracht. De heer Heins begint met te verwijzen naar de plannen die de raad heeft vastgesteld met betrekking tot de bestuurlijke vernieuwing. Hij vraagt voor de zomer daarover geïnformeerd te worden. Ik zou hem willen toezeggen dat wij in de Commis sie Algemene Zaken een overzicht geven van de stand van zaken. Enkelen uwer hebben gesproken over de wensen vanuit de bevol king initiatieven te honoreren en tegelijkertijd aan te geven welke juridische voetangels en klemmen wij op ons pad kunnen ontmoeten. Terecht heeft ook een enkele uwer opgemerkt dat er natuurlijk altijd het recht van petitie is, het recht om zich tot de raad te wenden. Wie de lijst met ingekomen stukken op de voet volgt, weet dat velen uit de bevolking die weg weten te vinden. Ik denk dat op het moment dat er een nadrukkelijk verzoek hier op tafel komt via de ingekomen stukken om over te gaan tot het houden van een referendum over een onderwerp dat zich daarvoor leent, de raad inderdaad moet zoeken naar de juiste argumenten om daar hetzij "ja", hetzij "nee" op te zeggen. Dan zijn wij precies daar waar kennelijk velen graag zouden willen zijn. Uiteraard der zaak kun je de bevoegdheid om het op te starten vanuit de bevolking ook nog eens inbou wen in een verordening met betrekking tot een gemeentelijk panel, stadspanel, hoe wij dat maar willen noemen. Daar hebben wij ook al in de commissie over gesproken. Het al of niet gebonden zijn, hebben ook enkelen uwer nogeens genoemd. Het is bekend, formeel kan de raad nooit gebonden zijn, maar een raad die begint te vragen "hoe denkt u over 10 het een en ander" en vervolgens de conclusies, mits die vol strekt duidelijk en overtuigend zijn, achteloos ter zijde legt, is zijn geloofwaardigheid kwijt. Tussen het ene extreme en het andere, het klakkeloos volgen en het achteloos ter zijde leggen, is een gradatie van mogelijkheden waar u waar schijnlijk, afhankelijk van uw politieke achtergrond al een reële eigen interpretatie aan zult gaan geven. Ik constateer en noteer dat de PAL/GL-fractie niet gelukkig is met het uitsluiten van binding aan de verkiezing van de gemeenteraad. Maar de heer Heins zal het met mij eens zijn dat vanuit de Commissie Algemene Zaken een vrij sterke mening naar voren werd gebracht om dat nu juist wel te doen. Wij hebben toen ter plekke gezegd dat dat met een simpele aanvul ling van de betrokken zinsnede is op te lossen. Blijft na tuurlijk over dat niet iedereen daar dan gelukkig mee zal zijn. De heer Heins heeft een aantal onderwerpen opgesomd die zich in de afgelopen jaren hebben voorgedaan en naar zijn mening geschikt zouden zijn geweest om een referendum over te hou den. Ik heb niet van hem begrepen dat hij dat alsnog wil doen, met terugwerkende kracht. Dat lijkt mij wel interes sant, maar niet van enige waarde. De heer Heins heeft een paar onderwerpen aangevoerd, waarbij het meest gevraagde denk ik is de vraag of de belastingen verhoogd moeten worden. Ik denk dat de uitkomst daarvan op voorhand vaststaat. Dus die centen kunnen wij ons besparen. De heer De Beer heeft nog een aantal bezwaren aangevoerd en ten slotte verklaard dat zijn fractie tegen het referendum is, conform de mededeling die hij in de commissie heeft gedaan. Een interessante opmerking kwam van de heer Hoogeveen. Hij zei dat hij een aantal mensen uit de Verenigde Staten recen telijk heeft gesproken. Hij kon hen maar moeilijk duidelijk maken dat er in Nederland nog geen referendum wordt gehouden. Ik kan u mededelen dat ik anderhalf jaar geleden het genoegen had benoemd te worden tot ereburger van de stad Little Rock, een stad die daarna een president opleverde. Ik had toen een soortgelijke ervaring. Het kostte mij moeite de counsel van Little Rock duidelijk te maken dat ik behalve deel uitmakend van het dagelijks bestuur van de gemeente, daarenboven nog af en toe moest communiceren met een gemeenteraad van 37 leden. Daar begreep men helemaal niets van. Zij kozen één keer in de vier jaar een counsel (7 in getal) en na vier jaren werden die afgerekend op datgene dat zij niet hadden gedaan. Kortom, bezoeken aan het buitenland leiden altijd tot verbazing over en weer. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 6