te verlenen, vraagt ten minste om een voortdurende evaluatie en wellicht ook een bijstelling van het gevoerde beleid door het college. Om die reden wil ik u uitnodigen om de toezeg ging die u daarover gedaan hebt in de Commissie Algemene Zaken, om iedere ontheffing achteraf voor te leggen aan de Commissie Algemene Zaken, hier in de raad te willen herhalen, zodat wij dat ook via de notulen kunnen vastleggen. De heer Van Olffen: Voorzitter, ook wij hebben er waardering voor dat nu de Algemene Plaatselijke Verordening een feit is geworden. Ondanks dat er veel in staat beschreven, missen wij nog een onderdeel met betrekking tot het beleid van de gokau tomaten. Nu weet ik dat tijdens de behandeling in de Commis sie Algemene Zaken er nog overleg gaande was met betrekking tot de horeca over het beleid van de gokautomaten. Kunt u zeggen of dat overleg nog gaande is en zo niet wat de resul taten daarvan zijn geweest. De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, analoog aan datgene ik in de Commissie Algemene Zaken hierover gezegd heb, her haal ik dat nu nog een keer zo kort mogelijk. De WD-fractie is tegen het opnemen van punt 4.8.1, dat betreft het ongewenste reclamedrukwerk. Wij hebben zowel in de Commissie Milieu en Stadsbeheer als ook in de Commissie Algemene Zaken gezegd dat wij eigenlijk eerst een proef hadden willen nemen om te gaan kijken of dit enig resultaat zou hebben. Bovendien is er nog een probleem, maar dat is algemeen bekend, de controle en de handhaafbaarheid van een sanctiebepaling heeft beslist een groot aantal praktische bezwaren. Ons idee was en is, had eerst een proef genomen en kijk dan wat er mogelijk is. Dus wij zijn tegen het opnemen van punt 4.8.1. De Voorzitter: De heer Greving heeft nog eens gewezen op de handhaafbaarheid en het feit dat via de verslaglegging in de media rondom de behandeling in de Commissie Algemene Zaken de indruk zou kunnen zijn ontstaan dat er wel zou worden vastge steld, maar het vervolgens in de kast verdwijnt zonder dat er iets mee gebeurt. Dat is een onjuiste suggestie. Wij hebben goed met elkaar afgesproken dat wij behoefte hebben aan een, overigens zoveel mogelijk gedereguleerde, regelgeving. Het is een beetje een contradictie om het zo te zeggen, maar wij begrijpen wat wij bedoelen, op het lokale niveau. Zodat je op die punten waar toch excessen optreden, de mogelijkheid hebt om op te treden en dan wordt er ook opgetreden. Er zal dan ook op brede schaal verspreiding aan de Algemene Plaatselijke 14 Verordening gegeven worden, met name ook in de richting van de politiefunctionarissen. Die zullen heel nadrukkelijk worden ingelicht over de inhoud van deze verordening. Het aantrekkelijke van het model van de Vereniging van Neder landse Gemeenten is dat je grosso modo in Nederland in de ge meenten die deze verordening geheel of ten dele hebben over genomen terug kunt vallen op dezelfde structuren, dezelfde gemakkelijke hanteerbaarheid en voor een beduidend deel ook op dezelfde bepalingen. Dat maakt het mogelijk om daar dan ook daadwerkelijk wat mee te doen. Ik heb nota genomen van de opmerkingen van de heer Greving bij artikel 3.3. Ik wil graag de toezegging herhalen die ik in de Commissie Algemene Zaken heb gedaan "dat ontheffingen aan de commissie ter kennis zullen worden gebracht", die komen ter inzage te liggen. Ik moet u zeggen dat ik eigenlijk vind dat het een plaats zou moeten hebben in de toelichting, omdat je dan niet iedere keer hoeft te zeggen: in het jaar toen en toen is er een keer wat toegezegd. Dat is ook geen hanteerbare zaak. Ik zal toch nog even laten nagaan, als de raad dat goed vindt, of er niet de mogelijkheid is om nog een zinsnede aan de toelichting toe te voegen. Dat lijkt mij eigenlijk een veel betere benadering, want dan blijft dat bij elkaar en dat kun je daar dan ook bij hanteren. Het is een zo korte mededeling dat ik denk dat het er heel gemakkelijk tussen te lassen is. De heer Van Olffen heeft zich gestort op het onderwerp gokau tomaten. Wij hebben ingestoken op de formule 1-1-0. Het is u bekend dat in veel plaatsen in het land convenanten met de georganiseerde automatenhandel gesloten zijn, maar allemaal op de formule 2-1-0 of 2-1-1. Waarbij ik bekend veronderstel de drie categorieën horecagelegenheden waar het over gaat. Het is inmiddels gebleken dat de georganiseerde automatenhan del niet bereid is een convenant op die formule te sluiten. Men wil wel van de categorie 2-1-0 uitgaan, maar niet 1-1-0. Helder is wat de achtergrond is, men heeft elders op 2 een convenant afgesloten en krijgt dan vervolgens het gemeentebe stuur aan de deur. Wij hebben geprobeerd daarop een formule te bedenken waarbij op vrijwillige basis de georganiseerde horeca op die 1-1-0 formule zou gaan zitten en de georganiseerde automatenhandel dit zou gedogen. Dat bleek ook een niet zo best begaanbaar pad te zijn, omdat de georganiseerde horeca niet alle horeca gelegenheden als beïnvloedbaar binnen zijn ledenbestand treft. Het gevolg is dat op dit ogenblik gewerkt wordt aan een aanvulling van de Algemeen Plaatselijke Verordening waarin wordt voorgeschreven een formule van 1-1-0 en niet meer. Die verordening is in een vergaande staat van voorbe- 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 8