reiding. Ik heb het concept gezien en wij proberen dit in de maand april verder af te handelen, zodat u die op zeer korte termijn krijgt. Los daarvan kijken wij nog naar wat wij met automatenhallen kunnen, maar dat is een iets moeilijker onderwerp. Wij zullen dat in ieder geval moeten want de verordening is onverbindend verklaard, zodat wij moeten constateren dat de automatenhal len niet toegestaan zijn. Maar dan ligt er nog een ander probleem, dat u zich zo ongeveer, wat juridisch denkend, voor de geest kunt halen. Hetzij dat wij zeggen wij maken een verordening waarin wij het beperken, regelen, kortom proberen te sturen en in de greep te krijgen. Dat is de stand van zaken voor wat de gokautomaten betreft. De heer De Beer heeft kenbaar gemaakt dat zijn fractie geacht wil worden te stemmen tegen punt 4.8.1, de kwestie van het ongewenste reclamedrukwerk, met de overwegingen die hij heeft aangegeven en die ook in de commissie al aan de orde zijn geweest De heer Van Olffen: Voorzitter, u schetst een heel moeizaam proces om tot zo'n convenant te komen. Als ik zie wat er recent in andere gemeenten is gebeurd, zou ik mij kunnen afvragen of je, met uitzondering van de automatenhal die wij al kennen, al die andere automatenactiviteiten bij verorde ning zou moeten kunnen verbieden. Ik weet niet of dat moge lijk is, maar wij hebben een automatenhal en ik zou mij kunnen voorstellen dat je via de Algemene Plaatselijke Veror dening in alle andere horecagelegenheden die gokautomaten gewoon verbiedt. De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, wij hebben zowel bij punt 5 als in mindere mate ook bij punt 6, sprekend over allerlei verordeningen, één verordening sterk verouderd aangetroffen en dat is namelijk het Reglement van Orde. Ik heb onlangs eens gezocht in dat Reglement van Orde en toen vond ik één van 8-4-1969. Ik heb onmiddellijk gebeld, ik denk dat is een hele oude, en omdat in punt 5 verwezen wordt naar het Reglement van Orde zou ik u willen verzoeken om dat Reglement van Orde aan te passen en iedereen eens te informe ren hoe dat nu precies in elkaar zit. De Voorzitter: De heer Van Olffen zegt waarom niet totaal verbieden. Dat heb ik ook wel eens gezegd, maar de Wet op de kansspelen geeft ons die ruimte niet. Een totaal verbod mag niet, je mag het wel regelen. In de Nederlandse samenleving 16 is nu eenmaal het gokken gereguleerd. Het is niet aan de plaatselijke overheden overgelaten, het is door de nationale wetgever geregeld die daarin kaders aangeeft waarbinnen de plaatselijke overheid dan ook nog wat mag regelen. (De heer Van Olffen: Maar ook als er al één grote hal is?) Ja want dat zijn twee aparte elementen. Wij staan daar met lege handen tegenover. Het heeft lang geduurd. Waarom? Omdat wij meer wilden dan haalbaar was. En dat meerdere zullen wij nu verhalen, want er zijn ook een paar voorbeelden dat meer gemeenten toch op die wat lagere norm gaan zitten. Het Reglement van Orde dat de heer De Beer noemde, is niet een regeling als een Algemeen Plaatselijke Verordening. Want een Algemeen Plaatselijke Verordening is een soort lokale strafverordening, zoals het vroeger heette. Ik denk dat het verstandig is om even te wachten tot de nieuwe Gemeentewet in werking treedt. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft een hele mooie uitgave het licht doen zien waarin de oude en de nieuwe Gemeentewet staan omschreven en waarin precies staat aangegeven welke wijzigingen zijn aangebracht. Aan het slot daarvan zit een heel pakket modelverordeningen, model Inspraakverordening, model Reglement van Orde, enz. Allemaal verordeningen die de nieuwe Gemeentewet verrijkt. Ik denk dat dat een prachtige handreiking is om straks naar vernieuwing toe te gaan. Want wanneer u vraagt of ik het bestaande Regle ment van Orde een mooi reglement vindt, kan ik u zeggen dat ik het al bijna 10 jaar lang een heel vervelend en moeilijk hanteerbaar reglement vind. Maar er is nooit over geklaagd, dus heb ik mij daar zolang mee gered. (De heer Beins: U had ook zelf met een voorstel kunnen ko men.) Als iedereen blij en tevreden is, de gemeenteraad voorop, hoe zou ik dan dit initiatief kunnen nemen. Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w.met de aantekening dat de WD-fractie geacht wil worden te hebben gestemd tegen artikel 4.8.1. Punt 7, 8 en 9 (bijlage nr. 69, 81 en 78). Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9