vereniging die mij op de hoogte houdt van het feit dat ik mijn doelstellingen niet haal. Om die reden stem ik niet in met dit voorstel, hoe sympathiek de milieudoelstellingen ook kunnen zijn. De Voorzitter: Aan de orde is de stemming. Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig het voorstel van b. en w. met de aantekening dat de GPV/RPF/SGP- fractie geacht wil worden te hebben tegengestemd. Punt 20 en 21 en 23 tot en eet 28 (bijlage nrs. 114, 113, 97, 98, 96, 90 109 en 112) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 29 (bijlage nr. 99). De Voorzitter: Aan de orde is Mee- en tegenvallers 1993-1996 en dekking saldo mee- en tegenvallers 1993. Mevrouw De Haan: Mijnheer de Voorzitter, de lijst van mee- en tegenvallers heeft nogal wat teweeg gebracht. Het was voor ons ongelooflijk dat wij vrij kort nadat wij met veel pijn en moeite in de raad besloten hadden f 20 miljoen te bezuinigen, nu moesten constateren dat dat in ieder geval voor de korte termijn niet voldoende was geweest. Wij hoopten voorlopig van verdere bezuinigingen af te zijn. Wij hadden gedacht dat wij besloten hadden een buffer te hebben om tegenvallers op te vangen, dat wij besloten hadden dat wij de algemene reserve aangevuld hadden en dat wij middelen gereserveerd hadden om nieuw beleid te financieren. Deze lijst van tegenvallende cijfers werkt demotiverend, zowel voor de raad als, naar ik aanneem, voor het ambtelijk apparaat, maar vooral voor die mensen die door de gemeentelijke bezuinigingen echt getroffen worden en instellingen en organisaties die afhankelijk zijn van gemeentelijke subsidies. Het zet verhoudingen onder druk, verhoudingen tussen burgers en politiek, tussen raad en college, tussen raad en ambtelijk apparaat. De financiële toekomst voor de gemeente is somber. Voor ons als PvdA-frac- tie des te meer reden om zeer nadrukkelijk aan te dringen op 22 een goed financieel beheer. Wij hebben daarover in de Commis sie Middelen met de andere fracties en het college een aantal keren uitvoerig gesproken. Wij hebben geprobeerd aan te geven wat volgens de PvdA-fractie de lijn naar de toekomst zou moeten zijn. Uitgangspunt is dat wij de gemeentelijke midde len zo efficiënt en zo goed mogelijk willen inzetten voor onze politieke prioriteiten èn dat wij uit de situatie gera ken waarbij wij keer op keer geconfronteerd worden met tegen vallers achteraf of halverwege de rit. Om dat te bereiken dienen wij in ieder geval ons financiële beheerssysteem zo te perfectioneren dat wij een helder en betrouwbaar inzicht hebben in de werkelijke financiële situatie van de gemeente op de korte en op de lange termijn. Daar zijn wij naar mijn idee nog niet. Wat verder moet, is dat wij de kerntakendiscussie verder moeten uitdiscussiëren, zodat wij ook een helder beeld krij gen van hoe de rol van de gemeentelijke overheid nu en in de toekomst zal moeten zijn. Voor beide zaken hebben wij in de commissie gepleit en beide zaken zijn door het college opgepakt. Het college heeft een plan van aanpak gepresenteerd om te komen tot een verbetering van ons financiële beheerssysteem. De heer Den Oudsten heeft daar in de commissie een aantal kanttekeningen bij geplaatst. Ik wil die kanttekeningen nu niet herhalen, ik wil wel graag weten van de wethouder wat hij en het college daarmee gedaan hebben. Eén punt wil ik er uithalen, dat heeft te maken met al of niet externe hulp inschakelen. Het college schrijft in het plan van aanpak dat zij primair het onderzoek wil laten doen door de ambtelijke diensten en vervolgens kijken op welke punten eventueel externe hulp nodig is. Wij zouden ervoor willen pleiten om het onderzoek überhaupt te laten begeleiden door externe hulp. Dat houdt niet in dat wij vinden dat de verantwoordelijkheid niet ook bij de ambtelijke diensten moet liggen. Er is geen reden voor ambtelijke diensten om te denken, dat gebeurt dus door een extern onderzoek en dan zijn wij er niet voor verantwoordelijk. Dat is de bedoeling niet. Wij willen er in ieder geval wel voor pleiten om van het begin af aan het onderzoek te laten begeleiden door externe hulp bij het onderzoek in te schakelen. Wij realiseren ons dat dat geld kost en wij zullen te zijner tijd een voorstel van het college, als het geld kost, steunen. Ten aanzien van de kerntakendiscussie is het in die zin opgepakt dat de kerntakendiscussie verder wordt voorbereid in een tweetal studiedagen - ik zag net dat er een derde aan toegevoegd wordt - hele dagen waarin raad en college en ambtelijk apparaat samen proberen een stap verder te zetten. Ook dit is een aanpak die onze instemming heeft. 23

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 12