besluit:
punt 2.f en 2.g uit het dekkingsvoorstel van het college
te schrappen en daarvoor het college te verzoeken dek
king te zoeken in de navolgende suggesties:
1. versnelde verkoop groentjes p.m.
2. taakstelling van 5% op privati
sering administratief onderwijs
ondersteuning p.m.
3. beëindigen jaarlijkse storting
vredesbeleid voor 1993 f. 18.300,
4. beëindiging storting landelijk
voorzieningenfonds 1993 kunste
naars f. 6.200,
5. lokale apartheidsinitiatieven
1993 f. 10.600,—
6. tijdelijke voorziening Oldehove
uit het zogenoemde Zadelfonds f 20.000,
7. clustering advertenties in dag
en weekbladen p.m.
8. verzilvering fusiefaciliteiten
voortgezet onderwijs 1992/1993 f 80.000,
en gaat over tot de orde van de dag."
Dat is denken wij een ruime dekking waar ook nog keuzemoge
lijkheid in zit voor het college. De motie is mede-onderte
kend door de heer Terpstra. (De Voorzitter: Dit is motie
nr. 2 van de CDA-fractie
Tot slot voorzitter, wat de dekking betreft heeft een minder
heid in mijn fractie grote moeite om de f 6 ton lagere kwijt
schelding Afvalstoffenheffing te gebruiken als dekkingsmid
del. Of dat leidt tot het afwijzen en dus tegenstemmen van
avond, is nog steeds niet duidelijk en mede afhankelijk van
de discussie hier en nu in deze raad, omdat een adequate
dekking niet een-twee-drie voorhanden is, maar wellicht komt
dat in de loop van deze vergadering.
Zorg hebben wij ook als wij zien naar het totale financiële
beheer. Toegegeven, er is geen achterstand meer, daar is de
afgelopen jaren hard aan gewerkt, maar duidelijke financiële
analyses ontbreken nog steeds en menigeen in deze stad zet
vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het financieel beheer.
Alleen al vanwege het feit dat de gemeente Leeuwarden tot
vervelends toe alleen nog maar bezig is te herwaarderen, zo
lijkt het wel, terwijl aan de andere kant er nog steeds grote
investeringen plaatsvinden. Daar begrijpt menig burger niets
meer van. Daardoor is de geloofwaardigheid van deze raad in
het geding. Daarom zal met name daaraan in het voorgestelde
plan van aanpak van het college in ieder geval de aandacht
28
moeten worden besteed.
Voorts zal - en dat hebben wij ook bepleit in de Commissie
Middelen - een duidelijke plaats moeten worden ingeruimd bij
het voorgestelde plan van aanpak voor de externe deskundigen.
Wat ons betreft worden de stuurgroep HEGT-HELT en de verant
woordelijke wethouder en de gemeentesecretaris vanaf het
allereerste begin bijgestaan door externe deskundigen. Wij
beseffen, net als de PvdA-fractie, dat dat geld kost.
Voorts denken wij niet aan een totale uitgavestop, zoals
eerder door de PvdA-fractie genoemd in de Commissie Middelen,
wel dat het college uiterst zorgvuldig moet omgaan met het
doen van uitgaven. Is het beslist nodig, is het niet uitstel-
baar, is het verantwoord om uit te stellen? Kortom, een
uiterst terughoudend beleid ten opzichte van nieuwe uitgaven
en verplichtingen. Geen totale uitgave- en investeringsstop,
omdat wie niet investeert in de gemeente Leeuwarden later
zichzelf tegenkomt en de veel te hoge kosten daarna. Verder
denken wij dat de rijksregering onvoldoende in de gaten heeft
wat de bezuinigingen en kortingen richting gemeente tot
gevolg hebben. Zou minister Kok, om maar eens iemand te noe
men, voldoende op de hoogte zijn van de gevolgen voor de
gemeenten? Wij denken van niet. Vandaar dat wij het college
willen verzoeken al het mogelijke te doen richting rijksrege
ring om de gevolgen voor met name de gemeente Leeuwarden
duidelijker te maken en aan te dringen op een hogere bijdra
ge.
Een vertegenwoordiger van de D66-fractie stelde voor de
reserves van de gemeente Leeuwarden, waarvan de opbrengst
structureel in de begroting is opgenomen, als dekkingsmiddel
te gebruiken. Eenmalig reserves gebruiken voor structurele
uitgaven vinden wij niet zo verstandig.
De PAL/GL-fractie gaf te kennen nogal veel heil te zien in de
zogenaamde artikel 12 status om zodoende meer geld uit Den
Haag te halen.
De CDA-fractie is een verklaard tegenstander van die artikel
12 status omdat een soort onder curatele-stelling iets is
waar wij van nature niet op zitten te wachten. Bij nadere
bestudering van de relevante informatie van de afdeling
Concern Financiën denk ik dat wij daarvoor ook niet in aan
merking komen. Om een en ander toch nog eens goed te bestude
ren en om ook de PAL/GL-fractie te kunnen overtuigen, lijkt
het mij verstandig dat het college middels een kleine notitie
de voor- en nadelen op een rijtje zet, zodat wij dat in de
Commissie Middelen kunnen bespreken. Overigens is het Colle
geprogramma daar uiterst duidelijk over.
Tot slot maken wij ons zorgen omtrent de voortgang maar ook
omtrent de uitkomst van de zogenoemde HEGT-HELT-operatie. Om
een goed inzicht te krijgen in de financiële toekomst van de
29