besluit: punt 2.f en 2.g uit het dekkingsvoorstel van het college te schrappen en daarvoor het college te verzoeken dek king te zoeken in de navolgende suggesties: 1. versnelde verkoop groentjes p.m. 2. taakstelling van 5% op privati sering administratief onderwijs ondersteuning p.m. 3. beëindigen jaarlijkse storting vredesbeleid voor 1993 f. 18.300, 4. beëindiging storting landelijk voorzieningenfonds 1993 kunste naars f. 6.200, 5. lokale apartheidsinitiatieven 1993 f. 10.600,— 6. tijdelijke voorziening Oldehove uit het zogenoemde Zadelfonds f 20.000, 7. clustering advertenties in dag en weekbladen p.m. 8. verzilvering fusiefaciliteiten voortgezet onderwijs 1992/1993 f 80.000, en gaat over tot de orde van de dag." Dat is denken wij een ruime dekking waar ook nog keuzemoge lijkheid in zit voor het college. De motie is mede-onderte kend door de heer Terpstra. (De Voorzitter: Dit is motie nr. 2 van de CDA-fractie Tot slot voorzitter, wat de dekking betreft heeft een minder heid in mijn fractie grote moeite om de f 6 ton lagere kwijt schelding Afvalstoffenheffing te gebruiken als dekkingsmid del. Of dat leidt tot het afwijzen en dus tegenstemmen van avond, is nog steeds niet duidelijk en mede afhankelijk van de discussie hier en nu in deze raad, omdat een adequate dekking niet een-twee-drie voorhanden is, maar wellicht komt dat in de loop van deze vergadering. Zorg hebben wij ook als wij zien naar het totale financiële beheer. Toegegeven, er is geen achterstand meer, daar is de afgelopen jaren hard aan gewerkt, maar duidelijke financiële analyses ontbreken nog steeds en menigeen in deze stad zet vraagtekens bij de betrouwbaarheid van het financieel beheer. Alleen al vanwege het feit dat de gemeente Leeuwarden tot vervelends toe alleen nog maar bezig is te herwaarderen, zo lijkt het wel, terwijl aan de andere kant er nog steeds grote investeringen plaatsvinden. Daar begrijpt menig burger niets meer van. Daardoor is de geloofwaardigheid van deze raad in het geding. Daarom zal met name daaraan in het voorgestelde plan van aanpak van het college in ieder geval de aandacht 28 moeten worden besteed. Voorts zal - en dat hebben wij ook bepleit in de Commissie Middelen - een duidelijke plaats moeten worden ingeruimd bij het voorgestelde plan van aanpak voor de externe deskundigen. Wat ons betreft worden de stuurgroep HEGT-HELT en de verant woordelijke wethouder en de gemeentesecretaris vanaf het allereerste begin bijgestaan door externe deskundigen. Wij beseffen, net als de PvdA-fractie, dat dat geld kost. Voorts denken wij niet aan een totale uitgavestop, zoals eerder door de PvdA-fractie genoemd in de Commissie Middelen, wel dat het college uiterst zorgvuldig moet omgaan met het doen van uitgaven. Is het beslist nodig, is het niet uitstel- baar, is het verantwoord om uit te stellen? Kortom, een uiterst terughoudend beleid ten opzichte van nieuwe uitgaven en verplichtingen. Geen totale uitgave- en investeringsstop, omdat wie niet investeert in de gemeente Leeuwarden later zichzelf tegenkomt en de veel te hoge kosten daarna. Verder denken wij dat de rijksregering onvoldoende in de gaten heeft wat de bezuinigingen en kortingen richting gemeente tot gevolg hebben. Zou minister Kok, om maar eens iemand te noe men, voldoende op de hoogte zijn van de gevolgen voor de gemeenten? Wij denken van niet. Vandaar dat wij het college willen verzoeken al het mogelijke te doen richting rijksrege ring om de gevolgen voor met name de gemeente Leeuwarden duidelijker te maken en aan te dringen op een hogere bijdra ge. Een vertegenwoordiger van de D66-fractie stelde voor de reserves van de gemeente Leeuwarden, waarvan de opbrengst structureel in de begroting is opgenomen, als dekkingsmiddel te gebruiken. Eenmalig reserves gebruiken voor structurele uitgaven vinden wij niet zo verstandig. De PAL/GL-fractie gaf te kennen nogal veel heil te zien in de zogenaamde artikel 12 status om zodoende meer geld uit Den Haag te halen. De CDA-fractie is een verklaard tegenstander van die artikel 12 status omdat een soort onder curatele-stelling iets is waar wij van nature niet op zitten te wachten. Bij nadere bestudering van de relevante informatie van de afdeling Concern Financiën denk ik dat wij daarvoor ook niet in aan merking komen. Om een en ander toch nog eens goed te bestude ren en om ook de PAL/GL-fractie te kunnen overtuigen, lijkt het mij verstandig dat het college middels een kleine notitie de voor- en nadelen op een rijtje zet, zodat wij dat in de Commissie Middelen kunnen bespreken. Overigens is het Colle geprogramma daar uiterst duidelijk over. Tot slot maken wij ons zorgen omtrent de voortgang maar ook omtrent de uitkomst van de zogenoemde HEGT-HELT-operatie. Om een goed inzicht te krijgen in de financiële toekomst van de 29

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 15