dan nog een keer f 4,5 of misschien wel meer overheen moet halen, dan zal dat heel moeilijk worden. Je kunt natuurlijk ook proberen om meer inkomsten te verwer ven door te pleiten voor herindeling van gemeenten, want zoveel te groter de van schaal van de gemeente zoveel te meer inwoners, grondoppervlak, woningen, zou kunnen betekenen dat je in een andere categorie van gemeenten komt te vallen. Dat betekent dat je meer uitkering uit het Gemeentefonds krijgt. Dat zou je kunnen bepleiten. Ik denk alleen dat het jaren zal duren voordat het je zal lukken, als je het überhaupt al zal lukken. Ik denk dat dit voor de korte termijn geen begaanbare weg is. Dan kun je - en daar is door de CDA- en PvdA-fractie al op aangedrongen - bepleiten dat verdeelmaatstaven van het Ge meentefonds veranderen. Voor 1996 is al aangekondigd dat die verdeelmaatstaven zullen veranderen. Dat betekent dus dat het op dit moment voor onze structurele problemen, die 1993, 1994 en 1995 ook behelzen, geen oplossing is, want dat zou pas vanaf 1996 kunnen gaan gelden. Dan is er nog een laatste mogelijkheid en dat is bij het rijk vragen om een extra uitkering middels de artikel 12 status van de Financiële Verhoudingswet. Het college zegt dat wij meer moeten bezuinigen, voor 1993 incidenteel en wij het mee nemen in de begroting 1994 en verder voor wat betreft de structurele uitgaven. De PAL/GL- fractie denkt dat wij toch moeten vragen aan het rijk om een extra uitkering middels een artikel 12 status. Waarom vinden wij dat en waarom vinden wij dat nu pas? Wij hadden dit ook al eerder aan kunnen kondigen en kunnen vermelden. Ik denk dat als je van mening bent dat Leeuwarden structureel te weinig geld krijgt van het rijk, moet je dat duidelijk maken bij het rijk. Ik heb dat van beide voorgaande sprekers al gehoord en ik heb dat in het verleden ook al regelmatig gehoord van collegeleden. Hoe kun je dat het beste duidelijk maken? Niet alleen maar in woorden, maar ook door heel con creet te zeggen: wij krijgen te weinig geld, wij kunnen de taken die wij uitvoeren eigenlijk niet meer uitvoeren, maar meer bezuinigen kunnen wij ook niet want wij vinden wel dat wij die taken zouden moeten uitvoeren. Dat is een reden om een extra uitkering van het rijk aan te vragen. De PAL/GL-fractie vindt ook dat Leeuwarden structureel te weinig krijgt voor centrumvoorzieningen, zoals voor het theater, toeristische voorzieningen, infrastructuur en werk gelegenheid. Je zou er op dit moment ook nog bij kunnen noemen het normale onderhoud van groen en wegen. Ook daarvoor hebben wij eigenlijk al te weinig geld. Een reden te meer om een extra uitkering van het rijk te vragen. Bij de vorige bezuinigingen is de PAL/GL-f ractie al met PALternatieven gekomen of heeft op een andere manier voor 32 stellen gedaan om extra dekking te vinden. Wij hebben dat ook gedaan vanuit een idee dat de herwaarderingen die er in gezeten hebben toch een oplossing zouden vormen voor de financiële problemen van de gemeente. Maar wij denken dat er nu geen alternatieven meer mogelijk zijn die structurele oplossingen bieden. Wij vinden dat het college op dit moment ook geen voorstel daarvoor moet doen, behalve dan de operatie die ingezet wordt om f 12 miljoen te halen plus waarschijn lijk nog dat extra dat er nu nog bij moet komen. Wij zien nu ook dat er bezuinigingen zijn op beleidsterreinen met de hoogste prioriteit, bezuinigingen op beleidsterreinen als sociale vernieuwing, werkgelegenheid, stadsvernieuwing en milieu. Dat verbaast mij eigenlijk een beetje bij de CDA- en PvdA-fractie. Wij denken dat je dat als raad niet meer kunt accepteren. Je moet op een bepaald moment een keer zeggen: stop, nu is het genoeg, het lukt niet meer om de zaak rond te krijgen. Eén mogelijk, dat is al gezegd, is een aanvraag om een arti kel 12 status. Dit is door het college niet onderzocht, wij hebben daar in ieder geval nog geen uitslag van gehoord en kunnen dat dus ook niet betrekken bij de beoordeling van dit voorstel. Dat zou een mogelijkheid kunnen geven tot een veel meer structurele dekking al vanaf 1993 lopende over 1994 en 1995, waarna je in 1996 met een verandering van de verdeel maatstaven van het Gemeentefonds misschien extra geld krijgt uit dat Gemeentefonds, zodat wij nu, door die overbrugging middels artikel 12, niet extra hoeven te snijden juist ook op die beleidsterreinen met de allerhoogste prioriteit. In dat licht vinden wij het dan ook verantwoord om de dekking van het huidige tekort niet te vinden in de voorstellen zoals door het college voorgesteld, maar de dekking te vinden in een volledige uitputting van de algemene reserve en het structurele effect daarvan mee te nemen bij de structurele oplossingen waaronder een structurele oplossing in de zin van artikel 12 status. Daarom doen wij het voorstel om de mee- en tegenvallers vast te stellen, de dekking kunnen wij vinden in de algemene reserve en een onderzoek te doen naar de moge lijkheden en effecten van een artikel 12 status voor Leeuwar den. Want ik denk dat je dat heel goed moet onderzoeken en ook moet onderzoeken op de effecten. (Mevrouw De Heen: Wij hebben het in de commissie gehad over de artikel 12 status. Wat verwacht de heer Brinks nu van zo'n aanvraag? Verwacht hij dat het rijk zegt: natuurlijk, dat doen wij. Ik vind het uitstekend om te onderzoekenmaar hoe verwacht hij zelf op dit moment dat het rijk zal reageren?Als je luistert naar de geluiden die er op dit moment zijn in Den Haag over de verandering van de Financiële Verhoudingswet, een verandering die er juist op gericht is om tegemoet te komen aan de posi tie van de middelgrote gemeente met een centrumfunctiedat 33

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 17