ook het rijk vindt dat middelgrote gemeenten met een centrum positie meer geld zouden moeten krijgen uit het Gemeente fonds, dan is het niet meer dan logisch dat je op dit moment zegt: wij zijn een middelgrote gemeente met een centrumposi tie en wij kunnen echt niet rondkomen van het geld dat wij krijgen, ook niet uit de belastingen enz. Dus ik verwacht dat het rijk zal zeggen: voor een deel - en wat deel dat zal zijn zullen wij af moeten wachten - van de tekorten die er nu structureel zijn kan een bijdrage geleverd worden. Zou het f 1 miljoen of f 1,5 miljoen zijn, dan weten wij in ieder geval dat wij dat niet nog een keertje hoeven te snijden op het bestaande beleid of op de beleidsterreinen met de allerhoog ste prioriteit. (Mevrouw De Haan: Voor een deel is dat nu ook gebeurd tijdelijk, die f 8 ton krijgen wij nu extra vanuit het GemeentefondsIk ben het met de heer Brinks eens dat je de strijd richting Den Haag moet intensiverenMaar waar mijn concrete vraag nu over gaat is, wat verwacht hij als wij bij het rijk aankloppen om de artikel 12 status.) Ik verwacht dat wij inderdaad een bijdrage krijgen van het rijk bovenop die bijdrage van de interimmaatregel. Ik zie al mensen "nee" schudden, zij verwachten dat niet, maar ik heb zo'n onderzoek nog nooit gezien, ik heb zo'n verklaring vanuit het rijk ook nog nooit gezien. Ik vind het onverantwoord om nu op hele wezenlijke beleidsterreinen te gaan bezuinigen, terwijl wij niet eens weten of er eventueel vanuit het rijk een extra bijdrage te verkrijgen is. (De heer Ten Hoeve: De heer Brinks weet dat Leeuwarden in de situatie heeft gezeten om te weten wat een artikel 12 status is. Hij weet dat het rijk niet zomaar met geld kwam, maar ook duidelijk op de punten die de heer Brinks zo belangrijk vindt eisen aan de gemeente stelde, de belastingen moesten omhoog en er werd juist beknibbeld op de sectoren die hij ook een heel warm hart toedraagtAls de heer Ten Hoeve zich de begroting 1990 en het beleidsplan 1990-1994 voor de geest haalt, het eerste beleidsplan in deze nieuwe raadsperiode, is daarin door het college vermeld wat de artikel 12 status is en waaraan je zal moeten voldoen. Het is natuurlijk niet zo dat alles zo maar vanuit de losse pols gegeven zal worden. Natuurlijk zal er ook hier bezuinigd worden, maar ik denk dat het college dat eerst maar eens duidelijker zal moeten onderzoeken voordat wij op dit moment gaan snijden in allerlei zaken. Ik dien hiertoe de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 26 april 1993, behandelende de mee- en tegenvallers 1993-1996, overwegende dat het saldo van mee- en tegenvallers voor 1993 een tekort oplevert van f 4,5 miljoen; 34 dat een groot deel van de tegenvallers niet ver oorzaakt wordt door eigen beleid van de gemeente; dat Leeuwarden structureel te weinig geld krijgt uit het Gemeentefonds, omdat daarin te weinig rekening gehouden wordt met de specifieke situa tie van Leeuwarden; dat een verandering in de verdeelmaatstaven voor het Gemeentefonds pas in 1996 zijn beslag krijgt; dat de dekking van het negatieve saldo door het college van B. en W. gevonden wordt op beleids terreinen met de hoogste gemeentelijke priori teit besluit het negatieve saldo van de mee- en tegenvallers 1993 te dekken ten laste van de Algemene Reserve; het college op te dragen een onderzoek te doen naar de mogelijkheden en effecten voor Leeuwarden van een artikel 12 status volgens de Financiële Verhoudingswet. De motie is door mijzelf ondertekend. (De heer Krol: De algemene reserve is voldoende om dat te dekken?) Nee, de algemene reserve is op dit moment denk ik niet voldoende, maar dat betekent dat je een negatief saldo in je algemene reserve krijgt dat meegenomen wordt, één van de belangrijke zaken die meegenomen wordt bij de bepaling van of je al dan niet in aanmerking komt voor een artikel 12 status. (De heer Krol: Je creëert dus bewust een gat en de begroting sluit bij de PAL/GL-fractie dus bewust niet.) Nee, ik maak geen gat in de begroting, mijn begroting sluit met een bijdrage uit de algemene reserve. Die algemene reserve krijgt daardoor een negatief saldo. De heer Graving: Mijnheer de Voorzitter, ik kan kort zijn. Het lijkt wel dat wij de algemene beschouwingen en de begro ting nog eens overdoen. Daar is kennelijk ook aanleiding toe. Het verbaast mij ook dat zo snel na de behandeling van de begroting weer een gigantische tegenvaller het licht laat zien. Dat geeft al aan dat er structureel iets mis is met de financiële situatie van de gemeente Leeuwarden. Wij hebben op dit moment te maken met de lijst van mee- en tegenvallers. Wij kunnen eigenlijk niet zoveel anders doen dan die maar voor kennisgeving aannemen. Waarbij ik overigens nog steeds erg benieuwd ben naar de oorzaak van de grote misrekening bij de onroerend goedbelasting. Maar wij krijgen nog gegevens aangereikt van wat daarvan de oorzaak kan zijn geweest. Dat de mee- en tegenvallers nu eerder het licht zien, heeft ook te maken met het inlopen van de rekeningachterstanden en

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18