geeft al aan dat wij als raad in feite steeds beter inzicht
krijgen in de werkelijke situatie. Toch is het zo - dat moet
mij op dit moment even van het hart - dat ik een beetje
verbaasd sta van de inbreng van met name de collegepartijen
in dit debat. Met name de hartverwarmende moties die zij
hebben ingediend, waar ik overigens best sympathiek tegenover
sta, alleen vind ik het allemaal wat laat. Ik had dit alle
maal liever bij de begrotingsbehandeling gezien. Toen heb ik
ook vanuit mijn fractie geprobeerd ten aanzien van het nieuw
beleid wat pas op de plaats te maken, daar was toen geen
raadsmeerderheid voor te vinden. Ik maak mij eigenlijk wat
zorgen over het tijdpad dat zich nu dreigt aan te dienen in
de moties die al ingediend zijn. In september moet er al weer
het een en ander gereed zijn, in november moet de begrotings
behandeling gerealiseerd worden. Ik vind het prachtig als het
allemaal lukt. Ik begrijp ook best de tijdsklem waar de
collegepartijen in zitten, want ook de verkiezingen naderen
al heel snel.
Verder zou ik nog iets willen zeggen over de dekkingsvoor-
stellen die het college aandraagt. Het college past een soort
Salomonsoordeel toe als het gaat om de onderdelen voor nieuw
beleid. De CDA-fractie heeft gezegd dat zij zich kan vinden,
in die halvering van nieuw beleid voor zover er nog geen
verplichtingen zijn aangegaan. Ik moet zeggen dat mij dat
enigszins verbaast, want dan heb ik ten minste op één punt
een belangrijke medestander. Opvallend is dat het college het
nieuw beleid ten aanzien van het Cambuurstadion niet heeft
gehalveerd of wat ik nog liever had gezien, helemaal heeft
geschrapt. Dat mag zeker opmerkelijk heten als wij zien dat
er wel gekort wordt op het Fonds Sociale Vernieuwing, wel op
de milieuplannen, wel op het Werkgelegenheidsfondswel op
het promotiebeleid en wel op het acquisitiebeleid, maar
Cambuur blijft overeind staan, ra ra. Gezien de slechte
financiële situatie moeten wij ook niet de illusie koesteren
dat voor deze bezuinigingen, die nu incidenteel opgevoerd
worden, het volgend jaar wel geld beschikbaar zal zijn. Ik ga
ervan uit dat de bezuinigingen op deze belangrijke aandachts-
vlakken een structureel karakter zullen gaan krijgen. Ik vind
het een gemiste kans voor het college nu zij bij de financi
ële dekking onvoldoende gekeken heeft naar de Cambuurtribune,
waarmee een structurele last voor de gemeente is gemoeid van
meer dan een half miljoen gedurende veertig jaar.
Ik wil het op dit moment hierbij laten, ik ben dus niet
gelukkig met het dekkingsvoorstel dat er ligt. Ik heb dat nog
niet in een motie verwoord.
De halvering van het nieuw beleid zou voor een groot deel
achterwege kunnen blijven als wij pas op de plaats zouden
maken wat betreft het Cambuurstadion.
36
De opmerking is vanuit de CDA-fractie gemaakt de lage kwijt
schelding afvalstoffenheffing van f 6 ton als meevaller in
feite mee te nemen, maar het omgekeerde geldt natuurlijk voor
de tegenvaller voor de onroerend goedbelasting.
De heer Hoogeveen: Voorzitter, de afgelopen weken is al veel
gezegd over de lijst van mee- en tegenvallers die aan ons
gepresenteerd is. Vanavond moeten wij de dekking vaststellen,
de dekking van het voorlopige saldo van de mee- en tegenval
lers. Voorlopig, want wij zijn nog niet eens halverwege het
jaar. Dat er in de loop van 1993 nog meer tegenvallers zullen
gaan komen, lijkt nu al vrij zeker. Het is dan ook goed om
alert te blijven en na de zomer opnieuw de balans op te
maken. De dekking van de tegenvallers in het lopende jaar
1993 wordt grotendeels gevonden in het tijdelijk halveren van
het nieuw beleid en in het afromen van fondsen en reserves.
In zekere zin is dat de weg van de minste pijn, immers waar
nog geen verplichtingen zijn aangegaan hoeven die ook niet
teruggedraaid te worden. Met sommige voorstellen heeft de
D66-fractie meer moeite dan met anderen. Zo vinden wij socia
le vernieuwing en stadsvernieuwing erg belangrijk, terwijl de
investering in het Cambuurstadion wat ons betreft wel hele
maal achterwege zou kunnen blijven. Toch gaan wij akkoord met
het totale pakket van voorstellen, mede vanwege het eenmalige
karakter ervan. Dat eenmalige karakter van de voorstellen is
overigens ook het volgende probleem waar ik vanavond over wil
spreken. Het merendeel van de tegenvallers heeft immers een
structureel karakter. Voorgesteld wordt om de dekking van de
structurele mee- en tegenvallers na 1993 te betrekken bij de
HEGT/HELT-operatieEen eenvoudige zin in de raadsbrief
waarachter nogal wat schuil gaat. Ten eerste gaven de meerja
renramingen voor 1994 en 1995 al een zeer somber beeld. Ten
tweede zijn de sociaal economische vooruitzichten voor die
jaren er bepaald niet gunstiger op geworden. Ten derde is het
ambitieniveau van de HEGT/HELT-operatie hoog, het blijft
vooralsnog zeer de vraag of wij dat ook zullen halen, of wij
de benodigde bezuinigingen op tijd zullen kunnen invullen.
Voor de begrotingsjaren 1994 en 1995 dreigt dan ook een fors
probleem. De D66-fractie dringt er al geruime tijd op aan om
het ambitieniveau voor wat betreft het nieuw beleid te verla
gen. f 2 miljoen per jaar uittrekken voor nieuw beleid is ons
onder de huidige financiële omstandigheden echt teveel. Het
is echter de vraag of zo'n verlaging van het ambitieniveau
voor nieuw beleid voldoende zal zijn om de begroting sluitend
te krijgen, ook in combinatie met de bezuingingsoperatie
Daarom moeten wij nu reeds nadenken over andere wellicht wat
onconventionele methoden om de begroting voor 1994 en 1995
sluitend te krijgen.
37