Een mogelijkheid daartoe is het gedeeltelijk inzetten van de f 50 miljoen die verkregen werd uit de privatisering van het energiebedrijf. Met de nog steeds dalende rente wordt het mogelijk om met de BNG tot nieuwe gesprekken te komen. Een andere mogelijkheid is wellicht de door de PAL/GL-fractie geopperde artikel 12 status. Hoewel ik mij afvraag of Leeu warden daarvoor in aanmerking kan komen. De rijksuitkering is inderdaad te laag, zeker voor een centrumgemeente van onze omvang. Ook dat is in Den Haag doorgedrongen, maar als dat alleen het argument zal zijn waarop wij de artikel 12 status krijgen, ben ik bang dat er nog een stuk of 50 gemeenten in de rij zullen staan. Ik heb er niet zo heel veel hoop op, maar een onderzoek kan geen kwaad. Een derde mogelijkheid zou zijn het afwentelen van onze problemen op de inwoners van Leeuwarden door middel van bijvoorbeeld het verhogen van de onroerend goedbelasting. Deze optie is voor de D66-fractie niet bespreekbaar. De lasten voor onze burgers zitten aan het plafond, bij de algemene beschouwingen hebben wij daar al een motie aan gewijd, ik wil dat standpunt hier nog eens benadrukken. Met de betrekking tot de moties wil ik op dit moment nog niet reageren, wel heb ik nog één vraag. In de motie van de CDA- fractie wordt gesproken over de overdekking. Daar zit onder meer een meevaller van f 2 ton in de bijzondere bijstandsver lening bij. Mijn vraag is eigenlijk of die meevaller er ook daadwerkelijk is. Daarover zijn opmerkingen door wethouder Janssen gemaakt in de Commissie Economische en Sociale Zaken, die hebben mij wat aan het twijfelen gebracht. Mevrouw Waalkens: Mijnheer de Voorzitter, drie maanden gele den - 26 januari 1993 - behandelden wij de begroting. Nu, precies drie maanden later 26 april, zijn wij na drie open bare vergaderingen van de Commissie Middelen opnieuw bezig met herwaarderingsvoorstellen. Het is jammer dat Leeuwarden op deze manier zo negatief in het nieuws moet komen. De financiën zijn op dit moment het grote probleem en de burger staat duidelijk onder druk, moet die de klappen gaan opvan gen? Wij horen daar vele reacties over. Wij weten dat de oorzaken merendeels zijn aan te wijzen buiten echt mismanage ment, maar toch betekent het dat de tegenvallers duidelijk eerder hadden moeten worden gesignaleerd om te worden meege nomen in een begroting. Wij weten nu weliswaar sneller wat er aan de hand is, vroeger waren de jaarrekeningen veel later bekend. Wij moeten zeker ook niet de boodschapper doodschie ten, want ik denk dat dat nu net de allerbelangrijksten zijn om ons de signalen te geven. Maar het betekent wel dat wij nu bezig zijn om te komen tot een nieuw plan. Wij hebben daar 38 twee moties van de PvdA- en CDA-fractie voor gezien. Een jaarrekening die tegenvalt, zij het dan midden in het jaar, is altijd gewoon gedekt uit de algemene reserve. Wij hebben daar toen al opmerkingen over gemaakt, maar dat werd weggewo- ven. Nu dan eindelijk een keer die algemene reserve op is en er een pijnlijke herwaardering moet plaatsvinden om het toch nog voor elkaar te krijgen, slaan de moties ons ineens om de oren. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer, want wij hadden dit eigenlijk al veel eerder kunnen voorzien en er ook veel eerder wat aan kunnen doen. Nu staat ons het water aan de lippen en nu komen wij dan bij elkaar om eruit te komen. De algemene reserve is leeg, wij verbazen ons dan ook over het feit dat de PAL/GL-fractie die pot toch nog denkt te kunnen gaan gebruiken voor allerlei zaken. Wij hebben voor wat betreft de dekkingsvoorstellen nog wel wat opmerkingen. De D66-fractie denkt dat een potje Frigem nog tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. De PAL/GL-frac tie haalt de artikel 12 status erbij. Dat zijn natuurlijk allemaal mogelijkheden om aan een dekking te kunnen komen. De Frigem-gelden zou betekenen dat wij een structureel dekkings middel weghalen. Dat is het allerlaatste spaarpotje dat wij als gemeente nog hebben. De rente daarvan hebben wij gewoon nodig en ik denk ook dat wij dat zo moeten houden. Wat betreft de artikel 12 status, ik denk dat dan pas goed wordt gekeken waar allerlei fondsen nog te halen zijn voordat wij echt geld van het rijk krijgen. Ik denk dat de burger zal lachen, want in alle artikel 12 gemeentes zijn de onroerend zaakbelasting en de rioolretributies en de afvalstoffenhef fing beduidend lager dan bij ons. Dus wat dat betreft denk ik dat de burger er niet zoveel problemen mee zal hebben als wij in een artikel 12 status zouden belanden. Zij zouden het dan zelfs een stukje lichter krijgen. Maar of er dan inderdaad nog allerlei zaken gerealiseerd kunnen worden die het college zo graag zou willen, is de vraag. Voor wat betreft de dekking om daarvoor het nieuw beleid gebruiken, dat zijn merendeels middelen die nog niet zijn uitgegeven en daarop bezuinigen voelen de burgers op dit moment nog het minst direct, daar kunnen wij ons in vinden. Wij kunnen ook begrijpen dat het Cambuurstadion een enorme rib uit ons lijf is, maar het is inderdaad moeilijk om een half stadion neer te zetten en het is dus of alles of niets. Wij zitten wat dat betreft ook aan bepaalde zaken vast en wij zullen daarmee door moeten gaan. Wij hebben beloftes gedaan en daar kunnen wij eigenlijk niet meer op terug komen. Mis schien jammer, maar het zij zo. Dan kijken wij naar de dekkingsmiddelen en valt eigenlijk één grote zaak op, dat is de f 6 ton die als meevaller kan worden genoteerd omdat er minder wordt kwijtgescholden. Maar tot nu toe is het altijd zo geweest dat bij de afvalstoffenheffing 39

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 20