Een mogelijkheid daartoe is het gedeeltelijk inzetten van de
f 50 miljoen die verkregen werd uit de privatisering van het
energiebedrijf. Met de nog steeds dalende rente wordt het
mogelijk om met de BNG tot nieuwe gesprekken te komen.
Een andere mogelijkheid is wellicht de door de PAL/GL-fractie
geopperde artikel 12 status. Hoewel ik mij afvraag of Leeu
warden daarvoor in aanmerking kan komen. De rijksuitkering is
inderdaad te laag, zeker voor een centrumgemeente van onze
omvang. Ook dat is in Den Haag doorgedrongen, maar als dat
alleen het argument zal zijn waarop wij de artikel 12 status
krijgen, ben ik bang dat er nog een stuk of 50 gemeenten in
de rij zullen staan. Ik heb er niet zo heel veel hoop op,
maar een onderzoek kan geen kwaad.
Een derde mogelijkheid zou zijn het afwentelen van onze
problemen op de inwoners van Leeuwarden door middel van
bijvoorbeeld het verhogen van de onroerend goedbelasting.
Deze optie is voor de D66-fractie niet bespreekbaar. De
lasten voor onze burgers zitten aan het plafond, bij de
algemene beschouwingen hebben wij daar al een motie aan
gewijd, ik wil dat standpunt hier nog eens benadrukken.
Met de betrekking tot de moties wil ik op dit moment nog niet
reageren, wel heb ik nog één vraag. In de motie van de CDA-
fractie wordt gesproken over de overdekking. Daar zit onder
meer een meevaller van f 2 ton in de bijzondere bijstandsver
lening bij. Mijn vraag is eigenlijk of die meevaller er ook
daadwerkelijk is. Daarover zijn opmerkingen door wethouder
Janssen gemaakt in de Commissie Economische en Sociale Zaken,
die hebben mij wat aan het twijfelen gebracht.
Mevrouw Waalkens: Mijnheer de Voorzitter, drie maanden gele
den - 26 januari 1993 - behandelden wij de begroting. Nu,
precies drie maanden later 26 april, zijn wij na drie open
bare vergaderingen van de Commissie Middelen opnieuw bezig
met herwaarderingsvoorstellen. Het is jammer dat Leeuwarden
op deze manier zo negatief in het nieuws moet komen. De
financiën zijn op dit moment het grote probleem en de burger
staat duidelijk onder druk, moet die de klappen gaan opvan
gen? Wij horen daar vele reacties over. Wij weten dat de
oorzaken merendeels zijn aan te wijzen buiten echt mismanage
ment, maar toch betekent het dat de tegenvallers duidelijk
eerder hadden moeten worden gesignaleerd om te worden meege
nomen in een begroting. Wij weten nu weliswaar sneller wat er
aan de hand is, vroeger waren de jaarrekeningen veel later
bekend. Wij moeten zeker ook niet de boodschapper doodschie
ten, want ik denk dat dat nu net de allerbelangrijksten zijn
om ons de signalen te geven. Maar het betekent wel dat wij nu
bezig zijn om te komen tot een nieuw plan. Wij hebben daar
38
twee moties van de PvdA- en CDA-fractie voor gezien. Een
jaarrekening die tegenvalt, zij het dan midden in het jaar,
is altijd gewoon gedekt uit de algemene reserve. Wij hebben
daar toen al opmerkingen over gemaakt, maar dat werd weggewo-
ven. Nu dan eindelijk een keer die algemene reserve op is en
er een pijnlijke herwaardering moet plaatsvinden om het toch
nog voor elkaar te krijgen, slaan de moties ons ineens om de
oren. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer, want wij hadden
dit eigenlijk al veel eerder kunnen voorzien en er ook veel
eerder wat aan kunnen doen. Nu staat ons het water aan de
lippen en nu komen wij dan bij elkaar om eruit te komen.
De algemene reserve is leeg, wij verbazen ons dan ook over
het feit dat de PAL/GL-fractie die pot toch nog denkt te
kunnen gaan gebruiken voor allerlei zaken.
Wij hebben voor wat betreft de dekkingsvoorstellen nog wel
wat opmerkingen. De D66-fractie denkt dat een potje Frigem
nog tot de mogelijkheden zou kunnen behoren. De PAL/GL-frac
tie haalt de artikel 12 status erbij. Dat zijn natuurlijk
allemaal mogelijkheden om aan een dekking te kunnen komen. De
Frigem-gelden zou betekenen dat wij een structureel dekkings
middel weghalen. Dat is het allerlaatste spaarpotje dat wij
als gemeente nog hebben. De rente daarvan hebben wij gewoon
nodig en ik denk ook dat wij dat zo moeten houden.
Wat betreft de artikel 12 status, ik denk dat dan pas goed
wordt gekeken waar allerlei fondsen nog te halen zijn voordat
wij echt geld van het rijk krijgen. Ik denk dat de burger zal
lachen, want in alle artikel 12 gemeentes zijn de onroerend
zaakbelasting en de rioolretributies en de afvalstoffenhef
fing beduidend lager dan bij ons. Dus wat dat betreft denk ik
dat de burger er niet zoveel problemen mee zal hebben als wij
in een artikel 12 status zouden belanden. Zij zouden het dan
zelfs een stukje lichter krijgen. Maar of er dan inderdaad
nog allerlei zaken gerealiseerd kunnen worden die het college
zo graag zou willen, is de vraag.
Voor wat betreft de dekking om daarvoor het nieuw beleid
gebruiken, dat zijn merendeels middelen die nog niet zijn
uitgegeven en daarop bezuinigen voelen de burgers op dit
moment nog het minst direct, daar kunnen wij ons in vinden.
Wij kunnen ook begrijpen dat het Cambuurstadion een enorme
rib uit ons lijf is, maar het is inderdaad moeilijk om een
half stadion neer te zetten en het is dus of alles of niets.
Wij zitten wat dat betreft ook aan bepaalde zaken vast en wij
zullen daarmee door moeten gaan. Wij hebben beloftes gedaan
en daar kunnen wij eigenlijk niet meer op terug komen. Mis
schien jammer, maar het zij zo.
Dan kijken wij naar de dekkingsmiddelen en valt eigenlijk één
grote zaak op, dat is de f 6 ton die als meevaller kan worden
genoteerd omdat er minder wordt kwijtgescholden. Maar tot nu
toe is het altijd zo geweest dat bij de afvalstoffenheffing
39