je dat doet, je structureel een probleem veroorzaakt. Wij willen dat niet, maar ik zeg wel toe dat wij heel precies zullen vertellen hoe groot dat bedrag is, hoe het is uitge zet, hoe het met de rente zit en waarom het niet kan. Ik denk dat het goed is dat wij dat niet alleen naar de D66-fractie sturen, maar de hele raad sturen, dan is die mythe in ieder geval uit de wereld. Mevrouw Waalkens heeft toch weer opmerkingen gemaakt van jammer dat Leeuwarden zo in de publiciteit is gekomen. Dat spijt mij reusachtig. Zij zegt dan vervolgens: buiten echt mismanagement zijn er ook nog wel een paar andere opmerkingen te maken. Zij heeft het dan nog over die boodschapper die doodgeschoten zou moeten worden, de vorige keer ging het over moordenaars en lijken. Ik denk dat wij die toonzetting maar eens kwijt moeten raken en dat wij ons moeten concentreren op waar het eigenlijk om gaat. Wij hebben door middel van een aanzienlijke versnelling van ons financieel beheerssysteem kans gezien om nu al te zeggen hoe de situatie er voor staat. Wij geven ook heel concreet en heel sluitend aan, wij zeggen u toe hoe wij een plan van aanpak zullen maken om het nog beter te doen. Dan denk ik, laten wij dan met z'n allen eens zeggen: laten wij daar nu mee aan de gang gaan en laten wij die andere verhalen nu eens wat achterwege. Ik vind dat beter en zou dat toch willen vragen. Dan zegt mevrouw Waalkens dat zij het niet eens is met de manier waarop wij met die f 6 ton als dekkingsmiddel omgaan. Het college is het met haar op dit punt volstrekt oneens. Wij vinden dit een toegestaan middel. Zij zegt dat de afvalstof fenheffing uitsluitend kostendekkend mag worden gehanteerd. Dat is wellicht volgend jaar en het jaar daarop zo, maar dit jaar is dat formeel niet zo. Dat betekent dat wij dat mogen doen en dat wij die keus ook maken. Ik denk daarnaast prak tisch dat als je dit bedrag nu weer gaat versleutelen en terug gaat storten naar de inwoners en het vervolgens volgend jaar weer in de heffing op moet nemen, je ook een heisa over je heen haalt voor een paar guldens de man waar wij met elkaar niet op zitten te wachten. Dus ik denk dat het heel praktisch is en formeel juist. Ik zou dan ook willen voor stellen om het voorstel, dat door mevrouw Waalkens op dit punt is gedaan, niet over te nemen. Dan is er nog een motie van de CDA-fractie waar ik een opmer king over moet maken. Dat is de motie die zegt dat de over dekking zou moeten worden gereserveerd voor eventuele nieuwe tegenvallers in 1993. Het college vindt ook in dit geval dat de wijze waarop wij de dekking hebben aangegeven voldoende evenwichtig en structureel is. Wij hebben het als keuzemoge lijkheid gepresenteerd, de CDA-fractie maakt daarvan geen 50 gebruik. Overigens vallen ook deze kosten uiteraard onder de zoeven door mij ook al uitvoerig uiteengezette uitgavestop. Met andere woorden ook daar zullen wij heel kritisch naar kijken. Het is niet zo dat als wij het nu laten staan, wij zeggen nu gaan wij het morgen even uitgeven. Zo zit het niet, maar om het te reserveren voor toekomstige tegenvallers, gaat ons te ver. Wij zouden die motie om die reden dan ook willen ontraden. Ik denk dat ik alle sprekers heb beantwoord. Mevrouw De Haan: Mijnheer de Voorzitter, een korte reactie op de antwoorden van de heer Heere en op de moties die door de andere fracties zijn ingediend. In de eerste plaats heeft de heer Heere ten aanzien van onze motie gezegd - ten minste zo begrijp ik dat - de begroting in november is ook uitdrukkelijk de bedoeling van het college. Dat is in ieder geval heel belangrijk voor ons. In de eerste plaats vanwege het toezicht van de provincie, maar in de tweede plaats realiseren wij ons ook dat wij in december- januari, als wij op de oude toer zouden zitten, zo langzamer hand midden in de verkiezingscampagne zitten en dat kost ontzettend veel tijd en energie. Wij willen liever niet in januari, midden in de campagne, met dit soort problemen geconfronteerd worden. Wij hebben verder gevraagd om een aantal operaties af te ronden in diezelfde begrotingszitting in november. Wethouder Heere zegt dat hij niet weet of wij dat qua tijd redden. Ik denk daarbij aan de HEGT/HELT-operatie, zeg maar de f 12 miljoen invullen, maar ik denk ook aan het dekken van de nieuwe bezuinigingen voor 1994. Dat wij dat graag bij elkaar willen hebben, heeft te maken met het feit dat wij als partij ook graag met dit soort discussies naar onze achterban terug willen en overleg willen kunnen voeren met allerlei instel lingen, organisaties en burgers die hier direct bij betrokken zijn. De reden waarom wij dit bij elkaar willen hebben is dat het dan voor ons ook mogelijk wordt om dat soort operaties uit te voeren. Ik denk dat het anders voor politieke fracties uitermate lastig wordt om dat te kunnen. Wij hechten daar als fractie veel belang aan. De wethouder heeft gezegd dat hij de HEGT/HELT-operatie onder andere laat afhangen van wat er gebeurt op 3, 4 en 11 mei bij de discussie, waar wij met elkaar in ieder geval die operatie een stukje verder willen brengen. Ik hecht eraan om te zeggen dat de raad uiteindelijk dat soort afwegingen moet maken en wij niet de suggestie moeten wekken alsof wij in die twee studiedagen het wel even zullen regelen. Maar afgezien daarvan speelt de wethouder de 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 26