Onderwijs zit naar mijn idee, voor zover dat geld gaat ople veren, onder de HEGT/HELT-operatie en zal dan geld opleveren ten behoeve van die f 12 miljoen. Bovendien vind ik daar nog zoveel onduidelijkheid over dat ik geen idee heb of dat 5% of 10% of niets zal worden. Dus is het ook lastig om daar nu iets over te zeggen. Het Zadelfonds is wat ons betreft ook erg voorbarig om gelden uit te halen. Dat is een uitgebreide ingewikkelde nalaten schap waarin nog helemaal uitgezocht moet worden hoe je daar als gemeente gebruik van zou kunnen maken, gezien de voor waarden die de persoon daar zelf bij gezet heeft. Wij willen niet op voorhand daar op deze manier geld uit halen. De clustering van advertenties in dag- en weekbladen is een suggestie die wij ook al eens gedaan hebben en naar ik aan neem, althans dat heeft het college toegezegd, uitgezocht wordt of dat wat zou kunnen opleveren. Ik denk dat in het kader van de f 12 miljoen operatie voor zover mogelijk daar besparingen te halen zijn. De fusiefaciliteiten van het voortgezet onderwijs ben ik uitermate verbaasd over dat dat nu terug komt, omdat wij nu juist deze grote operatie met veel pijn en moeite geprobeerd hebben snel te laten plaatsvinden om ook gebruik van deze middelen te kunnen maken. Dus zou het wel heel inconsequent zijn van de gemeente om dit soort middelen dan nu bij de bezuinigingen in te pikken. Dus wij zijn daar niet erg voor. Wij zullen dus niet voor motie nr. 2 van de CDA-fractie stemmen Motie nr. 3 van de CDA-fractie. Mijnheer de Voorzitter, wij hebben in feite een zelfde soort motie ingediend. Wij hebben in de fractie zeer uitvoerig overleg gehad over die motie. Wij zijn dan ook uitermate verbaasd dat de CDA-fractie nu in dezelfde raad met exact eenzelfde motie komt, zeker als wij weten dat wij in het weekend aan de CDA-fractie hebben aangeven wat onze lijn zou zijn en dat wij met een dergelijke motie zouden komen. Dan verbaasd het ons uitermate dat nu in dezelfde raad de CDA- fractie, 5 minuten na ons verhaal met exact eenzelfde motie in de raad komt. Ik ben verheugd over het feit dat de CDA- fractie en de PvdA-fractie inhoudelijk op dezelfde lijn zitten, maar dat zij dan vlak na ons eenzelfde motie gaan indienen, daar heb ik geen woorden voor. Wij willen graag onze motie in stemming brengen. Ik hoop dat die motie het ook haalt. De motie van de PAL/GL-fractie. Wij hebben de discussie over de artikel 12 situatie gehad. Ik begrijp uit het verhaal van de PAL/GL-fractie dat het voor een deel ook een hele strategische weg is die de PAL/GL- 54 fractie met deze discussie uit wil. Het bezwaar dat wij hebben is dat de hele discussie over de artikel 12 status wordt gekoppeld aan het dekken van het tekort nu. Wij zijn van mening dat het noodzakelijk is voor 1993 om dit tekort te dekken. Wij willen overigens graag afwegen of de aanvraag van de artikel 12 status zinnig is. Op het moment dat dat blijkt, zijn wij daar voor. Als zou blijken dat wij daarvoor in aanmerking komen en dat niet zeer nadelige consequenties voor de gemeente zou hebben, is er weinig reden om dat niet te willen. Het enige is dat als je dat koppelt aan het dekken van de bezuinigingen nu er dan precies gebeurt wat wethouder Heere zegt, dan loop je het risico dat je je algemene reser ve, waar al niet eens genoeg in zit, uitput en vervolgens moet lenen en je in de problemen komt bij de provincie. Dat soort risico's wensen wij niet te lopen. (De heer Heina: Mevrouw De Haan wil de discussie wel voeren in de commissie? Maar als zij dan het tekort van 1993 heeft afgedekt en zij komt daarna tot de conclusie dat de artikel 12 status een goede weg zou zijn om te bewandelendan zit zij wel met het feit dat zij een tekort heeft afgedekt dat voor een deel misschien niet had gehoevenWaarom dan?) Ik denk bij mij zelf, dat zelfs al komen wij in aanmerking voor de artikel 12 status, dan is het nog niet zo dat het rijk al onze tekorten op zijn nek neemt, daar is geen sprake van. Zelfs al zouden wij in aanmerking komen voor de artikel 12 status dan nog moeten wij deze f 4,5 miljoen gewoon dekken. (De heer HeinB: Ik denk dat er best uit zou kunnen komen dat een aantal tegenvallers te maken heeft met structureel verstorende factoren en er zijn er een aantal. De tegenvaller die wij hebben van de extra bijstand is in feite zo'n structureel verstorende factor, als wij die niet hoeven af te dekken, scheelt dat toch al gauw f 1 miljoen.) Ik zou het graag willen, maar ik geloof er eerlijk gezegd geen sikkepit van en ik wil op geen enkele manier het risico lopen dat de provin cie straks allerlei zaken die wij graag willen, gaat afkeuren omdat wij onze begroting niet sluitend hebben. Dat soort risico's wens ik niet te lopen. Deze f 4,5 miljoen moeten wij dekken en wij doen dat dan ook. Dus wij zijn het niet eens met die koppeling aan de dekking van het tekort van nu. Overigens willen wij de discussie in de Commissie Middelen ook graag voeren. Met de eerste motie van de WD-fractie, daar ben ik al op ingegaan, zijn wij het niet eens. Het is dezelfde motie die ook de CDA-fractie heeft ingediend. De tweede motie gaat over de aanvullende suggesties genoemd onder 1, 2 en 3. Daar ben ik op ingegaan en zijn wij het ook niet mee eens. De derde motie gaat over de f 3 ton vanuit het minimafonds 55

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 28