dat het college houdt. Ik vraag mij af of het niet handiger is om ze gewoon over te nemen. Mevrouw De Haan zegt: om misverstanden te voorkomen vinden wij het goed wanneer de raad hier een duidelijk signaal afgeeft. Dat signaal wil ik best afgeven, want op zich zit er geen verschil in de opmer kingen die ik al in de Commissie Middelen over deze onderwer pen heb gemaakt. Ik vind het eigenlijk wat onzin dat er twee bijna dezelfde moties op tafel liggen. Ik denk dat de partij en daar eerst maar eens over na moeten gaan denken. Ik vraag mij af of het college ze niet beide kan overnemen, dan zijn wij van dat probleem verlost. Motie nr. 1 van de CDA-fractie gaat over het reserveren van de overdekking. Mevrouw De Haan maakte daarbij de opmerkingen dat deze uitgaven allemaal vallen onder de uitgavestop zoals die op dit moment door het college gehanteerd wordt. Op het moment dat wij weer nieuwe tegenvallers moeten gaan dekken, zullen wij eventueel deze posten daarin meenemen. Dat bedoel de mevrouw De Haan dacht ik. Dat lijkt mij een begaanbare weg. In die zin heb ik ook geen behoefte aan deze motie. Motie nr. 2 van de CDA-fractie en de vier moties van de WD- fractie kan ik in één keer behandelen. Ik heb in mijn eerste termijn gezegd dat wij na langdurige discussie in de fractie hebben besloten in te stemmen met het volledige dekkings- voorstel van het college. Dus deze moties hebben wij geen behoefte aan. Blijft over de motie van de PAL/GL-fractie. Ik denk dat de heer Brinks gelijk heeft, dat er een verschil in opstelling is tussen de meeste fracties en zijn fractie. Ik denk dat het juist is dat wij inzetten op het zo goed mogelijk sluitend houden van onze eigen begroting, het zelf oplossen van onze problemen en als het echt niet meer kan, kan misschien de artikel 12 status een oplossing zijn. Daarbij zijn twee problemen. Ten eerste is het de vraag of wij er voor in aanmerking komen en ten tweede moet je niet denken dat het in een poep en een zucht geregeld is. Het is niet zo dat wij volgende week die status kunnen hebben. Dus om daar nu al op vooruit te gaan lopen, lijkt mij niet verstandig. Mevrouw Waalkens: Mijnheer de voorzitter, laat ik eerst een misverstand de wereld uit helpen. Ik heb gezegd: schiet de boodschapper niet af. Ik heb duidelijk willen maken dat wij verheugd zijn over het feit dat vanuit het ambtelijk apparaat zo hard gewerkt wordt dat op deze manier de informatie naar ons toekomt. Wat ik daarbij heb willen zeggen is dat ik duidelijk richting wethouder kijk en beslist niet richting 62 ambtelijk apparaat. Als de wethouder dat zou willen suggere ren, dan wil ik dat bij deze uit de wereld helpen. Ten tweede is zowel in de motie van de PvdA-fractie, waarin wordt gesproken dat er voor 1 september een betrouwbaar inzicht moet worden gegeven, als de motie van de CDA-fractie die vraagt om deugdelijke informatie, je er alleen maar "on" voor hoeft te zetten en ze zeggen precies hetzelfde. Wij zijn zeer zorgelijk over het feit dat de algemene reserve nog maar f 2 ton bedraagt. Dat is bijna niets. Wij hebben vooral moties ingediend over de hele belastingen en heffingen-affaire. Wij vinden het niet juist als de ge meente inkomenspolitiek gaat bedrijven door middel van die heffingen. Als er landelijke regelingen komen waaruit moet blijken hoe de kwijtschelding moet worden geregeld, dan mag het niet zo zijn dat de gemeente dat met die belastingen anders doet en die gelden op een andere manier gebruikt. Ik denk dat dat niet de goede weg is. Wil je een bepaald beleid voeren, doe dat dan uit de algemene middelen als je ze hebt, maar gebruik niet de belastingen die de één betaalt om dit over te hevelen naar de ander. Dat is duidelijk inkomenspoli tiek en heeft niets te maken met de visie van de WD tegen over zwakkeren. Wij vinden het onjuist dat binnen deze ge meente het bij de één wordt weggehaald en het regelrecht naar de ander gaat. Daarvoor horen maatregelen op rijksniveau en is het niet de bedoeling dat gemeentes dat gaan doen. Om bij de onroerende zakenbelastingen een deel van de kwijtschel- dingsgelden, die eigenlijk hadden moeten terugvloeien naar de belastingen, te gebruiken voor minimabeleid en nog erger bij de afvalstoffenheffing om daar anderen meer te laten betalen, vinden wij een onjuist standpunt. Als in de motie van de PvdA-fractie en de motie van de CDA- fractie de data niet meer hard zijn, is het eigenlijk alleen maar vragen om het beleid dat het college nu op alle mogelij ke manieren tracht te doen en vinden wij die moties volledig overbodig Ten aanzien van de CDA-motie om de overdekking te gebruiken voor andere zaken die misschien nog aan de orde zullen komen, zou ik de CDA-fractie in overweging willen geven als zij toch sympathiek staan tegenover onze motie over de afvalstoffen heffing van f 6 ton, misschien eens te kijken of zij die f 556.000,daarvoor zouden willen gebruiken en dan die paar posten die zij hebben meegenomen voor de acquisitie mee te nemen om dan inderdaad die volledige f 6 ton te kunnen dek ken. (De heer Krol: Nee, mevrouw Waalkensdat zullen wij niet doen. Wij hebben zelf een motie ingediend omtrent die overdekking en dan zouden wij onszelf tegenspreken.) 63

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 32