"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 17 mei 1993,
overwegende:
dat bij een tarief stijging de tarieven voor de
laagste inkomensgroepen procentueel niet meer
zouden moeten stijgen dan de tarieven voor de
hoogste inkomensgroepen;
dat bij de voorgestelde tarieven voor het Gemeen
telijk Muziekinstituut dit uitgangspunt voor het
instrumentaal/vocaal individueel en groepsonder-
richt (tarieven 7a, 7b, 8a en 8b) niet gehanteerd
is;
dat het verschil in stijgingspercentages vooral
het gevolg is van de overgang van een fijnmazig
naar een grofmazig bijdragesysteem;
- dat er een maximaal tarief gehanteerd moet wor
den;
besluit:
dat in de nieuwe tarievenlijst voor het instrumen
taal/vocaal individueel en groepsonderricht (tarieven
7a, 7b, 8a en 8b) het fijnmazige bijdragesysteem gehan
teerd wordt, bestaande uit 9 schijven
en
dat het maximale stijgingspercentage per schijf voor het
individueel onderricht op 18,2 en voor het groepsonder
richt op 26 wordt gesteld."
De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie
maakt deel uit van de beraadslagingen.)
Nu denk ik, voorzitter, dat het indienen van deze motie extra
kost, maar daar hebben wij aan gedacht. Een dekking kan
gevonden worden op de volgende manier.
De Muziekschool en de Blauwe Stoep hebben een taakstelling
opgelegd gekregen van f 6 ton ingaande 1 januari 1994. Wij
stellen de tarieven vast in 1993 voor het schooljaar 1993-
1994 ingaande 1 september 1993. Dat betekent dus dat je vier
maanden in 1993 binnen krijgt van een dekking die je nog niet
nodig hebt, die heb je pas in 1994 nodig. De begroting hebben
wij voor 1993 dekkend vastgesteld, dat hebben wij op 25 en 26
januari 1993 gedaan met de vaststelling van de begroting en
de vaststelling van de herwaarderingsvoorstellen. Wij hebben
dat vorige maand gedaan met de vaststelling van de incidente
le dekkingsmiddelen over 1993. Deze tariefstijging zat daar
niet bij. Dat betekent dus dat je een deel van die tarief
stijging zou kunnen gebruiken om de gevolgen van ons voorstel
te dekken. Hoe moet je dan verder in 1995, zou iedereen
kunnen vragen, want dan kom je natuurlijk tekort, het school
jaar 1994-1995. Als je kijkt wat het voorstel van burgemees
ter en wethouders is, dan wordt uitgegaan van een aantal
14
vooronderstellingen, een aantal leerlingen per inkomens
schijf, dus een aantal inkomsten. Dat zijn allemaal vooron
derstellingen. Je kunt ervan uitgaan dat die vooronderstel
lingen nooit volledig bewaarheid worden, dus dat de tarieven
sowieso aangepast moeten worden.
Een tweede dat je dus zou kunnen doen, is volgend jaar in
april opnieuw nagaan hoe de Muziekschool gedraaid heeft met
de huidige tarieven en hoe die tarieven omhoog zouden moeten,
ervan uitgaande dat de structurele bezuiniging op de Muziek
school gehaald zal moeten worden. Wat is daarvan nu het
voordeel? Het voordeel in eerste instantie is dat je in ieder
geval voor de laagste inkomensgroepen en de hoogste groepen
eenzelfde stijgingspercentage hanteert voor je tarieven. Dat
bereik je door niet van 9 naar 5 schijven te gaan, maar door
op 9 tariefgroepen te blijven. Een tweede voordeel wat je
bereikt is dat je de bijzonder grote verhoging die je moet
halen, niet in één keer haalt maar dat je die in twee keer
haalt. Je hebt ten slotte ongeveer f 40.000,misschien wel
f 50.000,over om incidenteel je begroting te dekken in
1994.
Ik denk dat ons voorstel op dit moment voldoende toegelicht
is en wou het hierbij laten.
De heer Janssen (weth.Voorzitter, ik heb met genoegen
gehoord dat de meeste sprekers waardering hebben uitgesproken
over het feit dat er nu vanuit de betrokkenen zelf een inten
tieverklaring tot verdergaande samenwerking is afgesproken en
dat daar nu een uitwerking van kan plaatsvinden. Ik denk dat
het ook goed is om te zeggen dat ook met name de directie en
medewerkers van de Dienst Welzijn daar een belangrijke bij
drage aan geleverd hebben.
Er is van verschillende kanten de vraag gesteld of de forse
verhoging van de tarieven die hier wordt voorgesteld niet
leidt tot wat dan vraaguitval heet. Dat blijft op zich na
tuurlijk naar de toekomst kijken en het maken van inschattin
gen. Wat je dan doet is kijken naar andere gemeenten, naar
andere muziekscholen en dan maak je een inschatting. Het
bleek dat wij met onze tarieven in de onderste helft zaten en
dat wij met deze verhoging in de bovenste helft terecht
komen. Vanuit die situatie dat wij binnen de bandbreedte van
de tariefstructuur van de muziekscholen in Nederland blijven,
hebben wij gemeend dat dit verantwoord is. Maar daar wel heel
nadrukkelijk bij gezegd, wat de heer Brinks ook heeft aange
geven, dat er een maximum is waarboven je niet moet gaan want
dan prijs je jezelf uit de markt.
Mevrouw Waalkens heeft aangegeven dat haar fractie, zoals in
het verleden ook het geval was, tegenstander is van het op
15