"De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op 17 mei 1993, overwegende: dat bij een tarief stijging de tarieven voor de laagste inkomensgroepen procentueel niet meer zouden moeten stijgen dan de tarieven voor de hoogste inkomensgroepen; dat bij de voorgestelde tarieven voor het Gemeen telijk Muziekinstituut dit uitgangspunt voor het instrumentaal/vocaal individueel en groepsonder- richt (tarieven 7a, 7b, 8a en 8b) niet gehanteerd is; dat het verschil in stijgingspercentages vooral het gevolg is van de overgang van een fijnmazig naar een grofmazig bijdragesysteem; - dat er een maximaal tarief gehanteerd moet wor den; besluit: dat in de nieuwe tarievenlijst voor het instrumen taal/vocaal individueel en groepsonderricht (tarieven 7a, 7b, 8a en 8b) het fijnmazige bijdragesysteem gehan teerd wordt, bestaande uit 9 schijven en dat het maximale stijgingspercentage per schijf voor het individueel onderricht op 18,2 en voor het groepsonder richt op 26 wordt gesteld." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagingen.) Nu denk ik, voorzitter, dat het indienen van deze motie extra kost, maar daar hebben wij aan gedacht. Een dekking kan gevonden worden op de volgende manier. De Muziekschool en de Blauwe Stoep hebben een taakstelling opgelegd gekregen van f 6 ton ingaande 1 januari 1994. Wij stellen de tarieven vast in 1993 voor het schooljaar 1993- 1994 ingaande 1 september 1993. Dat betekent dus dat je vier maanden in 1993 binnen krijgt van een dekking die je nog niet nodig hebt, die heb je pas in 1994 nodig. De begroting hebben wij voor 1993 dekkend vastgesteld, dat hebben wij op 25 en 26 januari 1993 gedaan met de vaststelling van de begroting en de vaststelling van de herwaarderingsvoorstellen. Wij hebben dat vorige maand gedaan met de vaststelling van de incidente le dekkingsmiddelen over 1993. Deze tariefstijging zat daar niet bij. Dat betekent dus dat je een deel van die tarief stijging zou kunnen gebruiken om de gevolgen van ons voorstel te dekken. Hoe moet je dan verder in 1995, zou iedereen kunnen vragen, want dan kom je natuurlijk tekort, het school jaar 1994-1995. Als je kijkt wat het voorstel van burgemees ter en wethouders is, dan wordt uitgegaan van een aantal 14 vooronderstellingen, een aantal leerlingen per inkomens schijf, dus een aantal inkomsten. Dat zijn allemaal vooron derstellingen. Je kunt ervan uitgaan dat die vooronderstel lingen nooit volledig bewaarheid worden, dus dat de tarieven sowieso aangepast moeten worden. Een tweede dat je dus zou kunnen doen, is volgend jaar in april opnieuw nagaan hoe de Muziekschool gedraaid heeft met de huidige tarieven en hoe die tarieven omhoog zouden moeten, ervan uitgaande dat de structurele bezuiniging op de Muziek school gehaald zal moeten worden. Wat is daarvan nu het voordeel? Het voordeel in eerste instantie is dat je in ieder geval voor de laagste inkomensgroepen en de hoogste groepen eenzelfde stijgingspercentage hanteert voor je tarieven. Dat bereik je door niet van 9 naar 5 schijven te gaan, maar door op 9 tariefgroepen te blijven. Een tweede voordeel wat je bereikt is dat je de bijzonder grote verhoging die je moet halen, niet in één keer haalt maar dat je die in twee keer haalt. Je hebt ten slotte ongeveer f 40.000,misschien wel f 50.000,over om incidenteel je begroting te dekken in 1994. Ik denk dat ons voorstel op dit moment voldoende toegelicht is en wou het hierbij laten. De heer Janssen (weth.Voorzitter, ik heb met genoegen gehoord dat de meeste sprekers waardering hebben uitgesproken over het feit dat er nu vanuit de betrokkenen zelf een inten tieverklaring tot verdergaande samenwerking is afgesproken en dat daar nu een uitwerking van kan plaatsvinden. Ik denk dat het ook goed is om te zeggen dat ook met name de directie en medewerkers van de Dienst Welzijn daar een belangrijke bij drage aan geleverd hebben. Er is van verschillende kanten de vraag gesteld of de forse verhoging van de tarieven die hier wordt voorgesteld niet leidt tot wat dan vraaguitval heet. Dat blijft op zich na tuurlijk naar de toekomst kijken en het maken van inschattin gen. Wat je dan doet is kijken naar andere gemeenten, naar andere muziekscholen en dan maak je een inschatting. Het bleek dat wij met onze tarieven in de onderste helft zaten en dat wij met deze verhoging in de bovenste helft terecht komen. Vanuit die situatie dat wij binnen de bandbreedte van de tariefstructuur van de muziekscholen in Nederland blijven, hebben wij gemeend dat dit verantwoord is. Maar daar wel heel nadrukkelijk bij gezegd, wat de heer Brinks ook heeft aange geven, dat er een maximum is waarboven je niet moet gaan want dan prijs je jezelf uit de markt. Mevrouw Waalkens heeft aangegeven dat haar fractie, zoals in het verleden ook het geval was, tegenstander is van het op 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 8