voor Cambuur beat voordelig kan zijn om misschien op termijn die verdere investeringen te gaan doen. Daar zullen zij dan wellicht ook wel weer de financiële ruimte voor kunnen vin den. Ik kom niet met een motie over dit punt. Ik wil eerst het verhaal van de wethouder afwachten, maar dit zijn op dit moment mijn gedachten. Ik ben dus niet een-twee-drie te porren voor het slechts bezuinigen van f 450.000,omdat ik dat in geen verhouding vind staan met de gigantische bezuini gingsoperatie waar de gemeente zelf voor staat. De heer De Beer: Mijnheer de Voorzitter, het betaalde voetbal is een belangrijke vorm van passieve recreatie. Toen de raad destijds besloot het exploitatiesubsidie af te bouwen, hebben wij wel gezegd dat wij ervan uitgaan dat Cambuur in staat zal moeten zijn om zelf de exploitatie rond te krijgen. Het ge meentelijk subsidie is intussen afgebouwd en alleen door voldoende inkomsten te verwerven kan dat gerealiseerd worden. Behalve van de bezoekers komen de inkomsten uit het bedrijfs leven, reclamesponsoring en uit de opbrengsten van de contri butie van de leden van de zakenclub. Uit de bijgevoegde rekening en begroting blijkt dat deze opbrengsten niet gemist kunnen worden. Voorwaarde is natuurlijk dan wel dat je er voor zorgt een goede accommodatie te hebben voor deze leden. Om het betaalde voetbal voort te laten bestaan is dus meer nodig dan alleen maar het stadion zo aan te passen dat het aan de door de KNVB gestelde veiligheidseisen en aan de brandveiligheidseisen voldoet. Zoals de situatie nu is, is de gemeente nog steeds eigenaar en verantwoordelijk voor het stadion. Ook voor het deel dat in de beginjaren tachtig gebouwd is. Door nu een bijdrage te leveren aan de renovatie en uitbreiding van het stadion en het gerenoveerde stadion onder te brengen in de Stichting Beheer Cambuurstadion kom je niet voor verrassingen te staan. Het gaat om een forse in greep die in de meest sobere vorm ruim f 13 miljoen gaat kosten. De WD-fractie vindt het alleszins redelijk dat de gemeente hierin bijdraagt. Uit de aanvullende notitie en de bijgevoegde stukken blijkt dat wij niet mogen en ook niet kunnen verwachten dat de BVO een hogere jaarlijkse bijdrage levert zonder dat de betaling van de f 350.000,die in de nieuwe situatie moet worden betaald, in gevaar komt en een verhoging van de geldlening zit er ook niet in. Geldelijk bezuinigingen op het toch al minimale plan leidt onherroepe lijke tot de reductie van de capaciteit en dat leidt weer tot een verslechtering van de exploitatiemogelijkheden. Wat de sporthal betreft geeft de aanvullende notitie duide lijk aan hoe de situatie is en zoals de situatie ontstaan is na de privatisering van de Frieslandhal. Dit lijkt ons een 18 goede oplossing. Wij nemen financieel gezien nogal wat op ons nek en wij hopen dat de financiële consequenties ons in de toekomst niet in de problemen zullen brengen. Net zo goed als wij ons verantwoordelijk voelen voor andere vormen van pas sieve recreatie, voelen wij ons ook verantwoordelijk voor deze vorm van passieve recreatie. In andere gevallen dragen wij naast de verantwoordelijkheid waar het gaat om het mee werken aan het tot stand komen van een accommodatie ook nog bij in de exploitatietekorten. Daar is hier geen sprake van. Oorspronkelijk heb ik in de commissie gezegd dat wij akkoord gaan met het voorstel en dat standpunt huldigen wij nog. Er is echter nu een motie ter tafel gekomen van de PvdA- en CDA-fractiesDe consequentie daarvan heb ik getracht, nadat mevrouw Dijkstra het woord had gevoerd, wat boven tafel te krijgen. De consequentie is natuurlijk dat wanneer deze motie niet wordt aangenomen, er een volkomen nieuwe situatie ont staat, u kunt het zich waarschijnlijk wel voorstellen. Ik moet voordat die motie in stemming komt eigenlijk wel weten wat de CDA- en PvdA-fracties doen met het voorstel zoals dat hier ligt. De consequentie is, als de motie wordt verworpen en zij stemmen tegen het voorstel van het college, dat de zaak dan over en uit is. Ik denk dat die duidelijkheid toch eerst hier naar voren moet komen, voordat wij ook over de moties kunnen praten en kunnen stemmen. Mevrouw Vlietstra (weth.Voorzitter, in de gezamenlijke commissievergadering is uitvoerig over dit punt van gedachten gewisseld. Als je nu zo het veld overziet, zie je in feite wat in de commissie ook gebeurde namelijk dat de standpunten zeer divers zijn; dat varieert van: niets doen (de fractie van D66) tenzij wethouder Heere een andere financiering aan kan geven, je kunt overigens ook schuiven, als je verwacht dat het anders komt kun je proberen dat geld ergens anders voor in te zetten. Dus volgens mij lost dat niet zoveel op, maar daar kom ik direct op terug; uitstel, een hele creatieve vondst van de PAL/GL-frac- tie; veel minder doen, de GPV/RPF/SGP-fractie; iets minder doen, PvdA- en CDA-fractie; doen wat het college voorstelt, de WD-fractie. Ik kan mij niet herinneren dat wij eerder zoveel standpunten hier in de raad op tafel hebben gehad. Het geeft in ieder geval wel aan dat alle fracties worstelen met de twee aspec ten waar de heer Ten Hoeve ook op wijst, namelijk aan de ene kant de zorgelijke financiële positie van de gemeente en aan de andere kant de verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van betaald voetbal in Leeuwarden. Wij hebben net vanmiddag 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10