hier echt doorslaggevend, waarbij tevens voor mij een rol speelt dat er eigenlijk geen behoefte is planologisch gezien in deze wijk aan nog een snackbar binnen de korte afstanden waar al een aantal snackbars gerealiseerd zijn. Ik denk dat wij daarbij geen schade toebrengen aan de huidige eigenaar van het pand, want die heeft daar een bepaalde bestemming op rusten en kan er op zich geen rechten aan ontlenen dat die bestemming zo een-twee-drie veranderd kan worden. Ik denk dat de bevoegdheid van de raad is om wel of niet met een derge lijk verzoek akkoord te gaan. Wij zullen niet met het voorstel van het college instemmen, gezien de reacties uit de buurt. De heer Terpstra: Mijnheer de Voorzitter, in de commissie is de CDA-fractie onder voorwaarden akkoord gegaan en die voor waarden betroffen aan de ene kant de alcoholhoudende dranken, daar komt nu een privaatrechtelijke overeenkomst, dus zeker zolang de heer Edens daar zit is dat probleem opgelost. Wat er ontstaat als de heer Edens het pand verlaat en er mogelij kerwijs een ander persoon in komt, de D66-fractie heeft die vraag gesteld, dus dat antwoord krijgen wij straks te horen. Wat betreft de automaten wordt geconformeerd aan het beleid. Dat betekent dat er in eerste instantie twee komen en waar schijnlijk later één. Ik ben het met de heer Van Olffen eens dat de heer Edens zich moet afvragen of dit verstandig is, gezien het feit dat hij daar een redelijke omzet moet draaien en dus belang heeft bij een goede relatie met de wijk. Als je dat punt meeneemt en dan afzet tegen wat wij hier in feite moeten beoordelen, het voorbereidingsbesluit planolo gisch gezien of daar een snackbar kan komen, dan zal onze fractie instemmen met het voorstel. De heer Timerman- (weth.Voorzitter, de heer Bakker heeft ons inzicht gegeven in de wijze waarop het nuttigen van patat plaats vindt in een woonwijk. Ik heb daar kennis van genomen. Ik heb overigens, wanneer ik mij zelf daar eens aan bezondig, nog nooit meegemaakt dat die situatie zich voordeed. Als dat het beeld zou zijn, zouden wij ten aanzien van de zeer vele patates frites kramen/tenten/snackbars, die wij in vele buur ten hebben, permanent overlast moeten hebben. Wij krijgen zelden klachten van dit soort vestigingen, erger nog ik meen te weten dat een aantal wijken buitengewoon zijn ingenomen met het feit dat er een dergelijke voorziening in hun wijk is Ten aanzien van de verkeersaantrekkende functie is met veel omstandigheid aangegeven waar deze snackbar zich zal vesti gen. Ik heb niet de indruk dat dit een doorgaande route is 44 waar veel mensen met de auto patates frites zullen gaan halen. Dus ook dat argument is, denk ik, niet juist. De relatie naar de slagerij, die in feite een groothandel was met een volstrekt andere manier van opereren dan een gewone slagerij, waar een aantal bestelwagens permanent opereerden, lijkt mij geen juiste vergelijking. Niettemin is het waar dat de wijk van een nabijgelegen veldje in het verleden behoorlijk wat overlast heeft gehad. Het is natuurlijk niet de bedoeling om op voorhand te zeggen dat wij nu iets gaan maken waardoor dat gegarandeerd weer terug komt. Dat kan niet de bedoeling zijn en dat is ook niet de bedoe ling. Ik constateer dat er naar aanleiding van de discussie die in de commissie is gevoerd contact is geweest met de ondernemer. Hij heeft aangegeven geen bier te willen schenken. In een snackbar mag je geen bier gebruiken, dus dat zou men dan op de stoep kunnen gaan nuttigen. Dat wil de man helemaal niet en hij heeft gezegd dat hij daar niets voor voelt. Dat dat geen vrijblijvende uitspraak is mag ook blijken uit het feit dat in een tweetal andere snackbars van dezelfde eigenaar ook geen bier wordt verkocht. Ten aanzien van de gokautomaten. Op het moment dat een onder nemer zegt: ik wens mij te conformeren aan het naar mijn inschatting recent vastgestelde gemeentelijk beleid met betrekking tot de gokautomaten, is het hebben van gokautoma ten volstrekt regulier en rechtmatig. Wij hebben vervolgens gezegd dat het niet zo kan zijn, zoals door de heer Heins aangegeven, dat een frontje wordt gemaakt waarachter een patates frites-bedrijfje zou kunnen ontstaan, dat geldt ook voor bier. Wij hebben een afspraak met de heer Edens dat hij bereid is daar een privaatrechtelijke overeen komst over te sluiten. Wij hebben het in de raadsbrief niet gehad over hoe je dat precies doet, maar dat als je daar serieus invulling aan wilt geven, daar ook een sanctie in zou moeten worden opgenomen en er ook nadrukkelijk gekeken zou kunnen worden in hoeverre dat bij verkoop doorgegeven zou kunnen worden. Met andere woorden, ik denk niet dat gezegd kan worden dat het tot in lengte van jaren een volstrekt sluitende zaak is, maar ik heb er voldoende vertrouwen in om toch voor wat betreft de mogelijke overlast, dit binnen rede lijke grenzen te beperken. Ik denk dan ook dat de stellingname, zoals in ieder geval van de heer Bakker, waarom moeten wij de buurt een probleem in de maag splitsen, wel een heel verkeerde benadering is. Het is helemaal niet de bedoeling om de buurt een probleem in de maag te splitsen, het is een afweging tussen de angst van de omwonenden voor eventueel overlast en de reguliere rechten. Wij voeren in deze gemeente geen distrubutieplanologisch beleid ten aanzien van patates frites tenten, dat doet de 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 23