daarvoor beschikbare kanalen. Maar als uit de verscherping
van rijkstoezicht blijkt dat er bij de Sociale Diensten, ook
bij ons, allerlei zaken niet kloppen en er wordt niet voldaan
aan de minimale wettelijke eisen, dan komt dat niet van die
verscherpte controle, maar blijkt door en als gevolg van die
aanscherping het functioneren van de dienst sinds jaar en dag
onvoldoende te zijn geweest. Dan is het natuurlijk extra
vervelend dat daar nog eens een verscherping van de regels
overheen komt. Maar wie vormt er in Den Haag ook al weer de
coalitie en hoe is hier b. en w. samengesteld?
Daar komt dan voor ons ook nog eens een vertraging van het
automatiseringsproces bij - waar hebben wij dat ook al weer
eerder gehoord - en een vastgeroest middenkader en manage
ment. Nieuwe bezems vegen schoon, wij hebben waardering en
bewondering voor de nieuwe directeur die de moed heeft gehad
om in een wat de wethouder interne notitie noemt de naar wij
aannemen alle of meeste tekortkomingen van de afgelopen
tientallen jaren die er bij de dienst zijn ingeslopen te
signaleren en zij zijn er niet alleen ingeslopen, ze zijn er
ook ingeslepen. Dat hij voorstelt om dit door een onafhanke
lijk buiten de gemeentelijke sfeer staand bureau te laten
verifiëren en Upgrade BV de herstelacties te laten voorbe
reiden, opstellen en uitvoeren, vooral ook dat laatste, heeft
onze volstrekte instemming.
Het lijkt ons verstandig om hier en nu niet meer in te gaan
op de bedoelde rapportage. Op de gevolgde procedure en de
daarmee verloren tijd heb ik al gewezen.
Rest de verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie en de
gevolgen hiervan.
Wat directie en management betreft heb ik al gewezen op de
verdiensten van de rapportage van de huidige directeur. Dat
er een lacune geweest is wat betreft de opvulling van een
open directeursplaats zal een en ander ook niet goed hebben
gedaan, maar ontslaat niet de vorige directeur van een stuk
verantwoordelijkheid. Maar ik heb al gesproken over een
ingeroeste cultuur van tientallen jaren, men wordt daarvoor
ook bedrijfsblind. Wel is daarvoor het college en dan speci
aal de wethouder van Economische en Sociale Zaken politiek -
en ik bedoel dan ook alleen politiek - verantwoordelijk. Zo
werkt dat nu eenmaal.
Wat de WD-fractie betreft was het in deze aangelegenheid
voor de wethouder op het nippertje, één minuut voor twaalf,
en is hij om een boksersterm te gebruiken, door de gong van
een knock out gered of nog beter gezegd door interventie van
de scheidsrechter en kwam er een ingreep voordat het echt te
laat was. Maar de jury zal moeten uitmaken hoe en of hij ook
heeft verloren, want hij blijft verantwoordelijk. Als de
gemeente Leeuwarden alsnog een aanwijzing krijgt van de
18
staatssecretaris en het ons een bedrag met vijf of meer
nullen zou gaan kosten is, hoe je het ook wendt of keert, de
wethouder daarvoor politiek verantwoordelijk, waar hij wat
ons betreft consequenties aan zou moeten verbinden.
Ons vierde punt, de voorgestelde dekking.
Zoals u weet hebben wij en niet wij alleen, veel moeite met
de hoogte of zoals u wilt de laagte van de algemene reserve.
Wij dringen er dan ook al jaren op aan daarvoor ook werkelijk
een redelijk bedrag te reserveren. Dan hoor ik u denken, maar
voor dit soort calamiteiten is nu juist zo'n reserve bedoeld.
Dat mag dan in principe zo zijn, er moet wel een redelijke
buffer zijn en die moet er ook blijven. Toch moet deze her
stelactie die wij, zoals ik al heb gezegd, wel zeer nood
zakelijk achten, eerst worden betaald. Wij vinden eigenlijk
dat het totale bedrag ten laste van de begroting van de
Dienst Economische en Sociale Zaken gebracht zou moeten
worden, nu of op termijn. Op termijn, voorzitter, omdat wij
mogen aannemen dat een combinatie van aanscherpen en effici
ënter uitvoeren van de voorschriften en de regelgeving met de
uit de voorgestelde herstelactie voorkomende adequate werk
wijze van de dienst ook een financieel gunstiger beeld zou
moeten opleveren. Als voorbeeld noem ik een willekeurig
krantebericht van vorige week dat een gemeente als Ede maar
liefst f 8 ton bijstand terug vordert op ex-partners en nog
maar enkele dagen geleden het bericht dat de gemeente Rotter
dam de bestanden van de ziekenfondsen gaat gebruiken bij de
controle op oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden. Met
andere woorden er moet op termijn niet alleen beter en effi
ciënter gewerkt kunnen worden, maar er moet dan ook geld
bespaard en/of verhaald kunnen worden. Ons voorstel is dan
ook om de voorgestelde dekking van f 293.400,wel nu eerst
voor te schieten uit de algemene reserve, maar deze in de
periode 1994 tot 1997 als extra herwaarderingstaakstelling de
Dienst Economische en Sociale Zaken op te leggen.
Daarvoor dien ik de volgende motie in:
"De raad van de gemeente Leeuwarden,
in vergadering bijeen op maandag 6 september 1993,
overwegende dat
de algemene reserve van onze gemeente zeer onder
druk staat;
- er bij de herwaarderingsoperatie immers f 1,5
miljoen bestemd is voor het gezond(er) maken van
de hoogte van de algemene reserve;
in het raadsvoorstel, bijlage 167, inschakeling
extern deskundige herstelacties Dienst Economi
sche en Sociale Zaken, f 293.400,uit de alge
mene reserve wordt gebruikt om het onderzoek mee
19