daarvoor beschikbare kanalen. Maar als uit de verscherping van rijkstoezicht blijkt dat er bij de Sociale Diensten, ook bij ons, allerlei zaken niet kloppen en er wordt niet voldaan aan de minimale wettelijke eisen, dan komt dat niet van die verscherpte controle, maar blijkt door en als gevolg van die aanscherping het functioneren van de dienst sinds jaar en dag onvoldoende te zijn geweest. Dan is het natuurlijk extra vervelend dat daar nog eens een verscherping van de regels overheen komt. Maar wie vormt er in Den Haag ook al weer de coalitie en hoe is hier b. en w. samengesteld? Daar komt dan voor ons ook nog eens een vertraging van het automatiseringsproces bij - waar hebben wij dat ook al weer eerder gehoord - en een vastgeroest middenkader en manage ment. Nieuwe bezems vegen schoon, wij hebben waardering en bewondering voor de nieuwe directeur die de moed heeft gehad om in een wat de wethouder interne notitie noemt de naar wij aannemen alle of meeste tekortkomingen van de afgelopen tientallen jaren die er bij de dienst zijn ingeslopen te signaleren en zij zijn er niet alleen ingeslopen, ze zijn er ook ingeslepen. Dat hij voorstelt om dit door een onafhanke lijk buiten de gemeentelijke sfeer staand bureau te laten verifiëren en Upgrade BV de herstelacties te laten voorbe reiden, opstellen en uitvoeren, vooral ook dat laatste, heeft onze volstrekte instemming. Het lijkt ons verstandig om hier en nu niet meer in te gaan op de bedoelde rapportage. Op de gevolgde procedure en de daarmee verloren tijd heb ik al gewezen. Rest de verantwoordelijkheid voor de ontstane situatie en de gevolgen hiervan. Wat directie en management betreft heb ik al gewezen op de verdiensten van de rapportage van de huidige directeur. Dat er een lacune geweest is wat betreft de opvulling van een open directeursplaats zal een en ander ook niet goed hebben gedaan, maar ontslaat niet de vorige directeur van een stuk verantwoordelijkheid. Maar ik heb al gesproken over een ingeroeste cultuur van tientallen jaren, men wordt daarvoor ook bedrijfsblind. Wel is daarvoor het college en dan speci aal de wethouder van Economische en Sociale Zaken politiek - en ik bedoel dan ook alleen politiek - verantwoordelijk. Zo werkt dat nu eenmaal. Wat de WD-fractie betreft was het in deze aangelegenheid voor de wethouder op het nippertje, één minuut voor twaalf, en is hij om een boksersterm te gebruiken, door de gong van een knock out gered of nog beter gezegd door interventie van de scheidsrechter en kwam er een ingreep voordat het echt te laat was. Maar de jury zal moeten uitmaken hoe en of hij ook heeft verloren, want hij blijft verantwoordelijk. Als de gemeente Leeuwarden alsnog een aanwijzing krijgt van de 18 staatssecretaris en het ons een bedrag met vijf of meer nullen zou gaan kosten is, hoe je het ook wendt of keert, de wethouder daarvoor politiek verantwoordelijk, waar hij wat ons betreft consequenties aan zou moeten verbinden. Ons vierde punt, de voorgestelde dekking. Zoals u weet hebben wij en niet wij alleen, veel moeite met de hoogte of zoals u wilt de laagte van de algemene reserve. Wij dringen er dan ook al jaren op aan daarvoor ook werkelijk een redelijk bedrag te reserveren. Dan hoor ik u denken, maar voor dit soort calamiteiten is nu juist zo'n reserve bedoeld. Dat mag dan in principe zo zijn, er moet wel een redelijke buffer zijn en die moet er ook blijven. Toch moet deze her stelactie die wij, zoals ik al heb gezegd, wel zeer nood zakelijk achten, eerst worden betaald. Wij vinden eigenlijk dat het totale bedrag ten laste van de begroting van de Dienst Economische en Sociale Zaken gebracht zou moeten worden, nu of op termijn. Op termijn, voorzitter, omdat wij mogen aannemen dat een combinatie van aanscherpen en effici ënter uitvoeren van de voorschriften en de regelgeving met de uit de voorgestelde herstelactie voorkomende adequate werk wijze van de dienst ook een financieel gunstiger beeld zou moeten opleveren. Als voorbeeld noem ik een willekeurig krantebericht van vorige week dat een gemeente als Ede maar liefst f 8 ton bijstand terug vordert op ex-partners en nog maar enkele dagen geleden het bericht dat de gemeente Rotter dam de bestanden van de ziekenfondsen gaat gebruiken bij de controle op oneigenlijk gebruik van uitkeringsgelden. Met andere woorden er moet op termijn niet alleen beter en effi ciënter gewerkt kunnen worden, maar er moet dan ook geld bespaard en/of verhaald kunnen worden. Ons voorstel is dan ook om de voorgestelde dekking van f 293.400,wel nu eerst voor te schieten uit de algemene reserve, maar deze in de periode 1994 tot 1997 als extra herwaarderingstaakstelling de Dienst Economische en Sociale Zaken op te leggen. Daarvoor dien ik de volgende motie in: "De raad van de gemeente Leeuwarden, in vergadering bijeen op maandag 6 september 1993, overwegende dat de algemene reserve van onze gemeente zeer onder druk staat; - er bij de herwaarderingsoperatie immers f 1,5 miljoen bestemd is voor het gezond(er) maken van de hoogte van de algemene reserve; in het raadsvoorstel, bijlage 167, inschakeling extern deskundige herstelacties Dienst Economi sche en Sociale Zaken, f 293.400,uit de alge mene reserve wordt gebruikt om het onderzoek mee 19

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 10