te financieren; - de Dienst Economische en Sociale Zaken in de toekomst dit bedrag moet kunnen "terugverdienen"; besluit: dat deze f 293.400,voor 1993 wordt gefinancierd uit de algemene reserve en dat de Dienst Economische en Sociale Zaken dit bedrag in de periode 1994-1997 als extra herwaarderingstaakstelling krijgt opgedragen en gaat over tot de orde van de dag." (De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin gen De heer Biaaanc Voorzitter, zoals meerdere sprekers hebben opgemerkt, is er al meerdere malen over dit onderwerp gespro ken in de commissie en de conclusie daar was dat er een noodzaak was tot een herstelplan. Daarom is instemmend gerea geerd op het herstelplan dat nu voorligt. Wij hebben waarde ring voor het goede werk dat aan het plan ten grondslag heeft gelegen en wij hebben er dan ook behoefte aan om duidelijk te maken dat er niet alleen dingen fout gaan bij de dienst, maar dat er ook veel goed werk wordt gedaan, daar merken veel burgers in deze stad dagelijks wat van. Waardering daarvoor en voor het harde werken om de steeds veranderende regelge ving in te voeren en aan te pakken. Een punt waarmee wij in de commissie problemen hadden, was de dekking. Een dekking van een deel van de kosten. Wij vinden in principe dat de kosten van een herstelplan zoals nu voor ligt, moet komen ten laste van de desbetreffende dienst en van het boekjaar waarin het besluit wordt genomen. Dus hadden wij problemen met de oorspronkelijke voorstellen om een deel van de kosten te kapitaliseren. Het nu gewijzigde dekkings voor stel verdient evenmin een schoonheidsprijs. Bijna f 3 ton wordt ten laste van de algemene reserve gebracht. Wij hebben gespeeld met de gedachte dat dit bedrag ten laste van de dienst zelf moet komen, maar daar ligt dan een zware taak stelling. Wij vinden een dergelijke oplossing niet realis tisch. Daarmee hebben wij in feite al gereageerd op de motie van de heer Burg. Wij zijn, gezien het feit dat er elders geen middelen bij de dienst beschikbaar zijn, bereid deze dekking te accepteren, maar dat betekent volgens mijn fractie niet dat wij nu een vrijbrief geven voor identieke dekkingen voor mogelijke toekomstige herstelacties bij deze dienst of enige andere. Ik ben benieuwd of het college deze zienswijze van mijn fractie deelt en heb daar graag een reactie op. Dan ten aanzien van een paar opmerkingen van mevrouw Garms en 20 de heer Burg. Mevrouw Garms heeft het gehad over de gemeentelijke reorgani satie en het signaal dat zij gekregen heeft dat er inmiddels weer een nieuwe reorganisatie nodig is. Ik ben benieuwd of de wethouder dat kan bevestigen of ontkennen. De heer Burg heeft nogal zwaar getild aan verantwoordelijkhe den. Hij heeft gezegd: eindelijk zijn de Sociale Diensten de wacht aan gezegd, men moet nu eenmaal de wet uitvoeren, wij moeten die strikt naleven. Verder heeft hij wat gezegd over het onvoldoende functioneren van de dienst. Hij heeft veel lof in de richting van de directeur geuit. Ik krijg dan de neiging om te zeggen, het was toch het college en de wethou der die deze verantwoordelijkheid en de moed op zich namen om dit zo onverbloemd naar buiten te brengen? Dan kan hij zeggen van verantwoordelijkheden wat hij wil, maar deze wethouder heeft wel deze verantwoordelijkheid genomen en daarvoor heeft mijn fractie waardering. De heer Den Oudsten: Voorzitter, het slechte aan dit onder werp is dat wij het op tafel hebben. Het is heel triest om te constateren dat een dienst zodanig functioneert dat wij met elkaar zeggen dat wij er een flink bedrag voor over hebben om dat op korte termijn te verbeteren. Het goede van het voorstel is eigenlijk hetzelfde, dat het op tafel ligt en dat het niet verborgen blijft, dat nauwkeurig is bekeken hoe de zaak erbij staat en dat ook in heldere termen omschreven door de directeur en het college is aange geven welke kant het op moet om te zorgen dat het verbetert. Het is natuurlijk niet alleen een externe oorzaak, dat staat ook niet zo in het verhaal. Het is natuurlijk ook voor een belangrijk deel een interne oorzaak, in de loop der jaren is er een bepaalde manier van werken ontstaan die uiteindelijk niet meer past bij deze tijd. Want ook wij leggen natuurlijk op dit moment andere maatstaven aan, niet alleen een aantal partijen maar dat doen wij in de gehele raad, dan wij een aantal jaren geleden deden. Het is dan ook mijn stelling dat ook wanneer de regels vanuit het rijk niet waren aangescherpt en als die niet steeds ingewikkelder werden, hoewel wij dat absoluut niet moeten onderschatten dat kost heel veel tijd en aandacht, dan hadden wij ook bij deze dienBt een reorganisa tie moeten toepassen. Met andere woorden, wij denken dat het moet, dat het ook snel moet, wij zijn ook blij dat dit voor stel op tafel ligt. Wij hebben er met elkaar in een aantal verschillende zittingen, zowel openbaar als besloten, over gepraat en ondanks de kritische geluiden van de andere leden van deze raad waren zij het er allemaal over eens - dat blijkt nu wel weer - dat het ook door moet gaan. Dat betekent ook dat zelfs al verdient de dekking geen schoonheidsprijs, 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11