te financieren;
- de Dienst Economische en Sociale Zaken in de
toekomst dit bedrag moet kunnen "terugverdienen";
besluit:
dat deze f 293.400,voor 1993 wordt gefinancierd uit
de algemene reserve en dat de Dienst Economische en
Sociale Zaken dit bedrag in de periode 1994-1997 als
extra herwaarderingstaakstelling krijgt opgedragen
en gaat over tot de orde van de dag."
(De Voorzitter: De motie maakt deel uit van de beraadslagin
gen
De heer Biaaanc Voorzitter, zoals meerdere sprekers hebben
opgemerkt, is er al meerdere malen over dit onderwerp gespro
ken in de commissie en de conclusie daar was dat er een
noodzaak was tot een herstelplan. Daarom is instemmend gerea
geerd op het herstelplan dat nu voorligt. Wij hebben waarde
ring voor het goede werk dat aan het plan ten grondslag heeft
gelegen en wij hebben er dan ook behoefte aan om duidelijk te
maken dat er niet alleen dingen fout gaan bij de dienst, maar
dat er ook veel goed werk wordt gedaan, daar merken veel
burgers in deze stad dagelijks wat van. Waardering daarvoor
en voor het harde werken om de steeds veranderende regelge
ving in te voeren en aan te pakken.
Een punt waarmee wij in de commissie problemen hadden, was de
dekking. Een dekking van een deel van de kosten. Wij vinden
in principe dat de kosten van een herstelplan zoals nu voor
ligt, moet komen ten laste van de desbetreffende dienst en
van het boekjaar waarin het besluit wordt genomen. Dus hadden
wij problemen met de oorspronkelijke voorstellen om een deel
van de kosten te kapitaliseren. Het nu gewijzigde dekkings
voor stel verdient evenmin een schoonheidsprijs. Bijna f 3 ton
wordt ten laste van de algemene reserve gebracht. Wij hebben
gespeeld met de gedachte dat dit bedrag ten laste van de
dienst zelf moet komen, maar daar ligt dan een zware taak
stelling. Wij vinden een dergelijke oplossing niet realis
tisch. Daarmee hebben wij in feite al gereageerd op de motie
van de heer Burg. Wij zijn, gezien het feit dat er elders
geen middelen bij de dienst beschikbaar zijn, bereid deze
dekking te accepteren, maar dat betekent volgens mijn fractie
niet dat wij nu een vrijbrief geven voor identieke dekkingen
voor mogelijke toekomstige herstelacties bij deze dienst of
enige andere. Ik ben benieuwd of het college deze zienswijze
van mijn fractie deelt en heb daar graag een reactie op.
Dan ten aanzien van een paar opmerkingen van mevrouw Garms en
20
de heer Burg.
Mevrouw Garms heeft het gehad over de gemeentelijke reorgani
satie en het signaal dat zij gekregen heeft dat er inmiddels
weer een nieuwe reorganisatie nodig is. Ik ben benieuwd of de
wethouder dat kan bevestigen of ontkennen.
De heer Burg heeft nogal zwaar getild aan verantwoordelijkhe
den. Hij heeft gezegd: eindelijk zijn de Sociale Diensten de
wacht aan gezegd, men moet nu eenmaal de wet uitvoeren, wij
moeten die strikt naleven. Verder heeft hij wat gezegd over
het onvoldoende functioneren van de dienst. Hij heeft veel
lof in de richting van de directeur geuit. Ik krijg dan de
neiging om te zeggen, het was toch het college en de wethou
der die deze verantwoordelijkheid en de moed op zich namen om
dit zo onverbloemd naar buiten te brengen? Dan kan hij zeggen
van verantwoordelijkheden wat hij wil, maar deze wethouder
heeft wel deze verantwoordelijkheid genomen en daarvoor heeft
mijn fractie waardering.
De heer Den Oudsten: Voorzitter, het slechte aan dit onder
werp is dat wij het op tafel hebben. Het is heel triest om te
constateren dat een dienst zodanig functioneert dat wij met
elkaar zeggen dat wij er een flink bedrag voor over hebben om
dat op korte termijn te verbeteren.
Het goede van het voorstel is eigenlijk hetzelfde, dat het op
tafel ligt en dat het niet verborgen blijft, dat nauwkeurig
is bekeken hoe de zaak erbij staat en dat ook in heldere
termen omschreven door de directeur en het college is aange
geven welke kant het op moet om te zorgen dat het verbetert.
Het is natuurlijk niet alleen een externe oorzaak, dat staat
ook niet zo in het verhaal. Het is natuurlijk ook voor een
belangrijk deel een interne oorzaak, in de loop der jaren is
er een bepaalde manier van werken ontstaan die uiteindelijk
niet meer past bij deze tijd. Want ook wij leggen natuurlijk
op dit moment andere maatstaven aan, niet alleen een aantal
partijen maar dat doen wij in de gehele raad, dan wij een
aantal jaren geleden deden. Het is dan ook mijn stelling dat
ook wanneer de regels vanuit het rijk niet waren aangescherpt
en als die niet steeds ingewikkelder werden, hoewel wij dat
absoluut niet moeten onderschatten dat kost heel veel tijd en
aandacht, dan hadden wij ook bij deze dienBt een reorganisa
tie moeten toepassen. Met andere woorden, wij denken dat het
moet, dat het ook snel moet, wij zijn ook blij dat dit voor
stel op tafel ligt. Wij hebben er met elkaar in een aantal
verschillende zittingen, zowel openbaar als besloten, over
gepraat en ondanks de kritische geluiden van de andere leden
van deze raad waren zij het er allemaal over eens - dat
blijkt nu wel weer - dat het ook door moet gaan. Dat betekent
ook dat zelfs al verdient de dekking geen schoonheidsprijs,
21