zaak en bovendien toekomstgericht.
Daarnaast wordt deze operatie door een extern bureau bege
leid, dat zorgt voor de contra-expertise waarmee ook de
onafhankelijkheid is gewaarborgd.
Wat het PAL/GL-voorstel doet, is terugkijken naar enkele
incidenten. Wat de huidige gemeentelijke aanpak voorstaat is
het opsporen van structurele knelpunten en aandragen van
oplossingen voor de toekomst.
Wij vinden het niet alleen onbegrijpelijk dat de PAL/GL-
fractie helemaal geen melding maakt van waar het college op
dit moment in opdracht van de raad mee bezig is, wij vinden
het ook jammer dat de verschillen tussen beide vormen van
aanpak door hen worden verzwegen. De benadering in de gemeen
telijke aanpak spreekt ons meer aan, omdat die aanpak beoogt
nu het nodige te doen aan de gesignaleerde problemen in het
financiële beheer. Dat is vanuit een probleemoplossende
benadering, die de PvdA-fractie voorstaat, veel constructie
ver en effectiever. Dit is ons hoofdbezwaar tegen het initia
tiefvoorstel
Ik moet toegeven, door bewust in het voorstel weg te laten
wat er de afgelopen tijd is en de komende tijd wordt gedaan
aan de verbetering van de financiële positie van de gemeente,
laadt de PAL/GL-fractie, naar ik aanneem onbedoeld, de ver
denking op zich dat met dit voorstel wel degelijk ook partij
politieke motieven gemoeid zouden zijn. Hoe ongenuanceerd wij
de kritiek van de CDA-fractie ook vinden, wij constateren dat
deze presentatie aan de CDA-fractie wel de kans heeft gegeven
om zo te reageren en dat had men kunnen voorkomen door juiste
informatie te geven.
Zo zijn er wel meer punten in het voorstel die de lezer een
heel geflatteerd beeld geven. Ik heb het dan uitdrukkelijk
over de context waarin dit voorstel van de PAL/GL-fractie
door menig buitenstaander wordt geplaatst en waarvan men zich
naar ons idee te weinig rekenschap heeft gegeven. Bijvoor
beeld dat er melding wordt gemaakt van bezuinigingen tot over
de f 30 miljoen, zonder dat als een van de belangrijke oorza
ken externe factoren en rijksbezuinigingen wordt vermeld.
Zoals het onjuist is bij financiële tegenvallers alleen naar
Den Haag te wijzen, zo is het even onjuist de indruk te
wekken dat alleen de eigen gemeente of het eigen apparaat
hier verantwoordelijk voor is. In dezelfde lijn ligt dat de
PAL/GL-fractie de optie open houdt dat besluitvorming zou
hebben plaats gevonden op grond van onjuiste informatie. Dat
is een suggestieve uitspraak die in dezelfde lijn ligt als
uitlatingen van de heer Heins over het gerucht dat er een
geheim rapport over het nieuwe zwembad zou zijn. Ik ben wat
dat betreft gelukkig met de uitspraak van de heer Heins dat
hij toegeeft dat dat rapport er niet is. Voor mij is het niet
zo belangrijk om te praten over de manier waarop het college
36
heeft gereageerd, het belangrijkste is nu te weten dat er
toegegeven wordt dat het rapport er niet is en dat de ge
ruchtvorming op dat punt ook gestopt kan worden.
Wat ons aanspreekt in het PAL/GL-voorstel is hun zorg dat de
politiek in het algemeen, maar ook de Leeuwarder politiek,
maatschappelijk draagvlak dreigt te verliezen en dat dit uit
democratisch oogpunt een heel ongewenste ontwikkeling is.
De grote vraag waar wij als politiek voor staan is hoe hier
mee om te gaan. De PvdA-fractie vindt dat wij enerzijds op
een heel andere manier de confrontatie met de samenleving
moeten aangaan, ik verwijs naar de reeks van voorstellen die
wij hebben gedaan op het terrein van bestuurlijke vernieu
wing, maar anderzijds moeten wij ook het lef hebben onze
verantwoordelijkheid te nemen, door uit te leggen waarom wij
als raad of als fractie bepaalde beslissingen wel of niet
hebben genomen. Als de PAL/GL-fractie constateert dat wij als
gemeenteraad geen antwoord kunnen geven op tal van indringen
de vragen uit de samenleving, dan projecteert zij haar eigen
onvermogen wat al te gemakkelijk op andere fracties. Wij
kunnen de kiezers heel goed uitleggen waarom Leeuwarden
bijvoorbeeld een nieuwe schouwburg, een nieuw Stadskantoor is
gaan bouwen. Wij leggen keer op keer uit dat kostenverhogin
gen onmiddellijk en met een duidelijke toelichting over het
waarom bij de raad zijn gerapporteerd. Daar is geen onder
zoekscommissie voor nodig. Als wij op instigatie van de
PAL/GL-fractie de indruk zouden wekken dat op die vragen geen
antwoord te hebben, bewandelen wij als raad de verkeerde weg.
Het is naar mijn stellige overtuiging de weg waarbij de
politiek ten slotte het vertrouwen door zijn eigen onmacht
verspeelt. Als PvdA-fractie doen wij daar niet aan mee.
Laat ik een voorbeeld noemen van een onderwerp dat de PAL/GL-
fractie wil onderzoeken, de gang van zaken bij de Westerkerk.
Als er één voorbeeld is van een project op de voorbereiding
waarvan men volkomen terecht kritiek kan hebben, was het dit
project wel. Dat hebben wij als raad dan ook volop gedaan. De
boodschap eens en nooit meer is helder verwoord door alle
fracties in deze raad. Wat is de toegevoegde waarde van het
opnieuw doen van deze discussie als de oorzaken van de pro
blemen bij dat project op een heel openhartige wijze stuk
voor stuk op een rij zijn gezet?
Natuurlijk, er liggen nog best enkele vragen over tegenval
lers die ten grondslag liggen aan de bezuiniging en die wij
pas over enkele maanden behandelen. Ik doel bijvoorbeeld op
de tegenvallende opbrengst van de OGB. Als PvdA-fractie
wensen wij absoluut helderheid over de oorzaken van die
tegenvaller. Wij verwachten van het college dat die helder
heid ook geboden wordt.
37