zaak en bovendien toekomstgericht. Daarnaast wordt deze operatie door een extern bureau bege leid, dat zorgt voor de contra-expertise waarmee ook de onafhankelijkheid is gewaarborgd. Wat het PAL/GL-voorstel doet, is terugkijken naar enkele incidenten. Wat de huidige gemeentelijke aanpak voorstaat is het opsporen van structurele knelpunten en aandragen van oplossingen voor de toekomst. Wij vinden het niet alleen onbegrijpelijk dat de PAL/GL- fractie helemaal geen melding maakt van waar het college op dit moment in opdracht van de raad mee bezig is, wij vinden het ook jammer dat de verschillen tussen beide vormen van aanpak door hen worden verzwegen. De benadering in de gemeen telijke aanpak spreekt ons meer aan, omdat die aanpak beoogt nu het nodige te doen aan de gesignaleerde problemen in het financiële beheer. Dat is vanuit een probleemoplossende benadering, die de PvdA-fractie voorstaat, veel constructie ver en effectiever. Dit is ons hoofdbezwaar tegen het initia tiefvoorstel Ik moet toegeven, door bewust in het voorstel weg te laten wat er de afgelopen tijd is en de komende tijd wordt gedaan aan de verbetering van de financiële positie van de gemeente, laadt de PAL/GL-fractie, naar ik aanneem onbedoeld, de ver denking op zich dat met dit voorstel wel degelijk ook partij politieke motieven gemoeid zouden zijn. Hoe ongenuanceerd wij de kritiek van de CDA-fractie ook vinden, wij constateren dat deze presentatie aan de CDA-fractie wel de kans heeft gegeven om zo te reageren en dat had men kunnen voorkomen door juiste informatie te geven. Zo zijn er wel meer punten in het voorstel die de lezer een heel geflatteerd beeld geven. Ik heb het dan uitdrukkelijk over de context waarin dit voorstel van de PAL/GL-fractie door menig buitenstaander wordt geplaatst en waarvan men zich naar ons idee te weinig rekenschap heeft gegeven. Bijvoor beeld dat er melding wordt gemaakt van bezuinigingen tot over de f 30 miljoen, zonder dat als een van de belangrijke oorza ken externe factoren en rijksbezuinigingen wordt vermeld. Zoals het onjuist is bij financiële tegenvallers alleen naar Den Haag te wijzen, zo is het even onjuist de indruk te wekken dat alleen de eigen gemeente of het eigen apparaat hier verantwoordelijk voor is. In dezelfde lijn ligt dat de PAL/GL-fractie de optie open houdt dat besluitvorming zou hebben plaats gevonden op grond van onjuiste informatie. Dat is een suggestieve uitspraak die in dezelfde lijn ligt als uitlatingen van de heer Heins over het gerucht dat er een geheim rapport over het nieuwe zwembad zou zijn. Ik ben wat dat betreft gelukkig met de uitspraak van de heer Heins dat hij toegeeft dat dat rapport er niet is. Voor mij is het niet zo belangrijk om te praten over de manier waarop het college 36 heeft gereageerd, het belangrijkste is nu te weten dat er toegegeven wordt dat het rapport er niet is en dat de ge ruchtvorming op dat punt ook gestopt kan worden. Wat ons aanspreekt in het PAL/GL-voorstel is hun zorg dat de politiek in het algemeen, maar ook de Leeuwarder politiek, maatschappelijk draagvlak dreigt te verliezen en dat dit uit democratisch oogpunt een heel ongewenste ontwikkeling is. De grote vraag waar wij als politiek voor staan is hoe hier mee om te gaan. De PvdA-fractie vindt dat wij enerzijds op een heel andere manier de confrontatie met de samenleving moeten aangaan, ik verwijs naar de reeks van voorstellen die wij hebben gedaan op het terrein van bestuurlijke vernieu wing, maar anderzijds moeten wij ook het lef hebben onze verantwoordelijkheid te nemen, door uit te leggen waarom wij als raad of als fractie bepaalde beslissingen wel of niet hebben genomen. Als de PAL/GL-fractie constateert dat wij als gemeenteraad geen antwoord kunnen geven op tal van indringen de vragen uit de samenleving, dan projecteert zij haar eigen onvermogen wat al te gemakkelijk op andere fracties. Wij kunnen de kiezers heel goed uitleggen waarom Leeuwarden bijvoorbeeld een nieuwe schouwburg, een nieuw Stadskantoor is gaan bouwen. Wij leggen keer op keer uit dat kostenverhogin gen onmiddellijk en met een duidelijke toelichting over het waarom bij de raad zijn gerapporteerd. Daar is geen onder zoekscommissie voor nodig. Als wij op instigatie van de PAL/GL-fractie de indruk zouden wekken dat op die vragen geen antwoord te hebben, bewandelen wij als raad de verkeerde weg. Het is naar mijn stellige overtuiging de weg waarbij de politiek ten slotte het vertrouwen door zijn eigen onmacht verspeelt. Als PvdA-fractie doen wij daar niet aan mee. Laat ik een voorbeeld noemen van een onderwerp dat de PAL/GL- fractie wil onderzoeken, de gang van zaken bij de Westerkerk. Als er één voorbeeld is van een project op de voorbereiding waarvan men volkomen terecht kritiek kan hebben, was het dit project wel. Dat hebben wij als raad dan ook volop gedaan. De boodschap eens en nooit meer is helder verwoord door alle fracties in deze raad. Wat is de toegevoegde waarde van het opnieuw doen van deze discussie als de oorzaken van de pro blemen bij dat project op een heel openhartige wijze stuk voor stuk op een rij zijn gezet? Natuurlijk, er liggen nog best enkele vragen over tegenval lers die ten grondslag liggen aan de bezuiniging en die wij pas over enkele maanden behandelen. Ik doel bijvoorbeeld op de tegenvallende opbrengst van de OGB. Als PvdA-fractie wensen wij absoluut helderheid over de oorzaken van die tegenvaller. Wij verwachten van het college dat die helder heid ook geboden wordt. 37

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 19