enz., enz. Dat geldt tevens voor fracties. Daarbij is, zo is ons gebleken, altijd de bereidwilligheid om wanneer dat nodig is die informatie te verstrekken door ambtelijk apparaat en college wat nodig is. Daar is niets mis mee. De PAL/GL-fractie noemt een aantal onderwerpen. Ze noemt bijvoorbeeld Stadskantoor, Harmonie, Westerkerk en zwembad om nog eens te onderzoeken. Dat is niet nodig wat ons betreft, wij weten precies wat er aan de hand is met het Stadskantoor, wat het gekost heeft, waardoor het duurder is geworden dan aanvankelijk was begroot. Wij zijn in staat om dat uit te leggen. Dat geldt ook voor Harmonie, Westerkerk en zwembad. Daarvoor hebben wij geen ingewikkeld en tijdrovend onderzoek nodig om nog maar niet te spreken over de f 60.000,die weer een extra beslag leggen op de toch al beperkte financi ële ruimte van de gemeente. Tot slot voorzitter, een onderzoek zoals door de PAL/GL- fractie wordt voorgesteld kan gemakkelijk leiden tot het onder druk komen van onderlinge werkverhoudingen met alle gevolgen van dien. Dat zal het in gang gezette proces van verbetering en verandering ernstig kunnen vertragen en zelfs doorkruisen. Ook dat is een risico dat wij willen vermijden en willen uitsluiten. Samenvattend voorzitter, de CDA-fractie wijst het PAL/GL- voorstel van de hand, het is overbodig en onverstandig. De CDA-fractie heeft het volste vertrouwen in het in gang gezet te proces van herstel en verbetering zoals unaniem is aange nomen. Ik reageer in tweede termijn op de moties van de PvdA-frac- tie. De heer Graving: Voorzitter, het heeft mij buitengewoon verbaasd dat dit voorstel van de PAL/GL-fractie ter tafel is gekomen, ook na de discussies die er juist geweest zijn in de Commissie Middelen. Er is hier al gememoreerd dat er een voorstel aan de orde is geweest, al in de maartvergadering van de Commissie Middelen is daarover gespeculeerd. Vervol gens is in de vergadering van 7 april j.l. een voorstel ingediend door mevrouw Waalkens en mijzelf om een werkgroep te gaan formeren vanuit de Commissie Middelen die middels interviews met directeuren van diensten en hoofden van de administraties van de verschillende diensten te gaan inventa riseren hoe de vlag erbij hangt. Wij hebben dat toen genoemd werkgroep Vinger aan de pols. Dat voorstel hebben wij in de Commissie Middelen gebracht en toen bleek dat iedere politie 44 ke fractie daar op dat moment kennelijk nog niet aan toe was. Ook is het zo, dat is curieus en dat heeft de heer Krol ook al opgemerkt, dat de PAL/GL-fractie toen onder andere opge merkt heeft dat zij niet verwachtte dat uit een dergelijk onderzoek informatie op tafel zou kunnen komen. Dat is toen de reactie geweest van de heer Brinks. Het verbaast mij buitengewoon dat dan ineens na de vakantie van de PAL/GL-fractie dit voorstel ter tafel komt. Ik vind het ook jammer dat het voorstel er zo ligt en dat er geen vooroverleg is geweest, want zoals de inkleuring er nu ligt van het voorstel denk ik dat wij, als wij het aan zouden nemen, toe koersen naar een evaluatie die alleen maar verlie zers kent. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij wat mevrouw De Haan ook al naar voren heeft gebracht, als je dit wilt doen zal je het goed moeten doen, maar tegelijk niet op de wijze dat met name het functioneren van de raad als zodanig tegen het licht wordt gehouden, maar dat er breder wordt geëvalueerd. Eigenlijk zit dat ook in het voorstel van de PAL/GL-fractie als je pagina 1 leest, maar als je pagina 3 leest concentreert het zich juist weer op het functioneren van de raad en dat vind ik jammer in het voorstel. Ik heb op dit moment dan ook geen behoefte aan het PAL/GL- voorstel zoals dat er nu ligt. Ik vind wel dat wij als raad, misschien wel vanuit de Commissie Middelen, veel beter de vinger aan de pols moeten gaan houden ten aanzien van het financieel reilen en zeilen van de gemeente. Maar dat heeft misschien ook iets te maken met de wijze waarop de reorgani satie en ook de taakverdeling naar de functionele raadsad- viescommissies op dit moment is georganiseerd en verdeeld. De Commissie Middelen houdt zich eigenlijk uitsluitend bezig met concern financiën en niet met financiële zaken van functione le raadsadviescommissiesDat heeft er toch toe geleid dat nu in een aantal raadsadviescommissies de inbreng over de finan ciële impact van de voorstellen die voorliggen, niet altijd helemaal goed uit de verf komt wat er allemaal speelt. Om daar in de toekomst iets aan te gaan doen kan het best zijn dat wij als raad onze werkwijze zouden kunnen optimaliseren. Er is ook wel eens over gespeculeerd dat wij misschien in de toekomst toe moeten naar een financiële commissie zoals dat bijvoorbeeld ook in het Tilburgse model aan de orde is. Dat functionele raadsadviescommissies zich minder hoeven te concentreren op de financiële gang van zaken, maar dat die als het een bepaald bedrag te boven gaat, noem f 1 ton of f 2,5 ton, ook in een financiële commissie aan de orde komt. Dat zou het resultaat kunnen zijn van een inventarisatie van hoe het op dit ogenblik gaat bij de diensten en hoe wij als raadsleden daarmee omgaan. Dat was eigenlijk ook een beetje de invalshoek van het oorspronkelijke voorstel dat op dat moment helemaal niet vergaand was, wat er helemaal niet om 45

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 23