enz., enz. Dat geldt tevens voor fracties. Daarbij is, zo is
ons gebleken, altijd de bereidwilligheid om wanneer dat nodig
is die informatie te verstrekken door ambtelijk apparaat en
college wat nodig is.
Daar is niets mis mee.
De PAL/GL-fractie noemt een aantal onderwerpen. Ze noemt
bijvoorbeeld Stadskantoor, Harmonie, Westerkerk en zwembad om
nog eens te onderzoeken. Dat is niet nodig wat ons betreft,
wij weten precies wat er aan de hand is met het Stadskantoor,
wat het gekost heeft, waardoor het duurder is geworden dan
aanvankelijk was begroot. Wij zijn in staat om dat uit te
leggen. Dat geldt ook voor Harmonie, Westerkerk en zwembad.
Daarvoor hebben wij geen ingewikkeld en tijdrovend onderzoek
nodig om nog maar niet te spreken over de f 60.000,die
weer een extra beslag leggen op de toch al beperkte financi
ële ruimte van de gemeente.
Tot slot voorzitter, een onderzoek zoals door de PAL/GL-
fractie wordt voorgesteld kan gemakkelijk leiden tot het
onder druk komen van onderlinge werkverhoudingen met alle
gevolgen van dien. Dat zal het in gang gezette proces van
verbetering en verandering ernstig kunnen vertragen en zelfs
doorkruisen. Ook dat is een risico dat wij willen vermijden
en willen uitsluiten.
Samenvattend voorzitter, de CDA-fractie wijst het PAL/GL-
voorstel van de hand, het is overbodig en onverstandig. De
CDA-fractie heeft het volste vertrouwen in het in gang gezet
te proces van herstel en verbetering zoals unaniem is aange
nomen.
Ik reageer in tweede termijn op de moties van de PvdA-frac-
tie.
De heer Graving: Voorzitter, het heeft mij buitengewoon
verbaasd dat dit voorstel van de PAL/GL-fractie ter tafel is
gekomen, ook na de discussies die er juist geweest zijn in de
Commissie Middelen. Er is hier al gememoreerd dat er een
voorstel aan de orde is geweest, al in de maartvergadering
van de Commissie Middelen is daarover gespeculeerd. Vervol
gens is in de vergadering van 7 april j.l. een voorstel
ingediend door mevrouw Waalkens en mijzelf om een werkgroep
te gaan formeren vanuit de Commissie Middelen die middels
interviews met directeuren van diensten en hoofden van de
administraties van de verschillende diensten te gaan inventa
riseren hoe de vlag erbij hangt. Wij hebben dat toen genoemd
werkgroep Vinger aan de pols. Dat voorstel hebben wij in de
Commissie Middelen gebracht en toen bleek dat iedere politie
44
ke fractie daar op dat moment kennelijk nog niet aan toe was.
Ook is het zo, dat is curieus en dat heeft de heer Krol ook
al opgemerkt, dat de PAL/GL-fractie toen onder andere opge
merkt heeft dat zij niet verwachtte dat uit een dergelijk
onderzoek informatie op tafel zou kunnen komen. Dat is toen
de reactie geweest van de heer Brinks.
Het verbaast mij buitengewoon dat dan ineens na de vakantie
van de PAL/GL-fractie dit voorstel ter tafel komt. Ik vind
het ook jammer dat het voorstel er zo ligt en dat er geen
vooroverleg is geweest, want zoals de inkleuring er nu ligt
van het voorstel denk ik dat wij, als wij het aan zouden
nemen, toe koersen naar een evaluatie die alleen maar verlie
zers kent. Wat dat betreft sluit ik mij aan bij wat mevrouw
De Haan ook al naar voren heeft gebracht, als je dit wilt
doen zal je het goed moeten doen, maar tegelijk niet op de
wijze dat met name het functioneren van de raad als zodanig
tegen het licht wordt gehouden, maar dat er breder wordt
geëvalueerd. Eigenlijk zit dat ook in het voorstel van de
PAL/GL-fractie als je pagina 1 leest, maar als je pagina 3
leest concentreert het zich juist weer op het functioneren
van de raad en dat vind ik jammer in het voorstel.
Ik heb op dit moment dan ook geen behoefte aan het PAL/GL-
voorstel zoals dat er nu ligt. Ik vind wel dat wij als raad,
misschien wel vanuit de Commissie Middelen, veel beter de
vinger aan de pols moeten gaan houden ten aanzien van het
financieel reilen en zeilen van de gemeente. Maar dat heeft
misschien ook iets te maken met de wijze waarop de reorgani
satie en ook de taakverdeling naar de functionele raadsad-
viescommissies op dit moment is georganiseerd en verdeeld. De
Commissie Middelen houdt zich eigenlijk uitsluitend bezig met
concern financiën en niet met financiële zaken van functione
le raadsadviescommissiesDat heeft er toch toe geleid dat nu
in een aantal raadsadviescommissies de inbreng over de finan
ciële impact van de voorstellen die voorliggen, niet altijd
helemaal goed uit de verf komt wat er allemaal speelt. Om
daar in de toekomst iets aan te gaan doen kan het best zijn
dat wij als raad onze werkwijze zouden kunnen optimaliseren.
Er is ook wel eens over gespeculeerd dat wij misschien in de
toekomst toe moeten naar een financiële commissie zoals dat
bijvoorbeeld ook in het Tilburgse model aan de orde is. Dat
functionele raadsadviescommissies zich minder hoeven te
concentreren op de financiële gang van zaken, maar dat die
als het een bepaald bedrag te boven gaat, noem f 1 ton of
f 2,5 ton, ook in een financiële commissie aan de orde komt.
Dat zou het resultaat kunnen zijn van een inventarisatie van
hoe het op dit ogenblik gaat bij de diensten en hoe wij als
raadsleden daarmee omgaan. Dat was eigenlijk ook een beetje
de invalshoek van het oorspronkelijke voorstel dat op dat
moment helemaal niet vergaand was, wat er helemaal niet om
45