een initiatiefvoorstel om aan het eind van een raadsperiode eens terug te zien naar wat je hebt gedaan en hoe je het een en ander hebt gedaan. Ik denk dat dit na elke raadsperiode zinvol is, maar ik denk dat deze raadsperiode, waarin dermate grote beslissingen zijn gevallen en nog moeten vallen, die zo ingrijpend zijn en waarbij wij moeten constateren dat waar het niet alleen om de oorzaken gaat, maar het ook gaat om het feit dat wij te maken hebben gehad met budgetten die een periode later weer opnieuw verhoogd moesten worden, waar wij te maken kregen met tegenvallers die wij niet hadden voor zien, dat het zaak is om de rol van de gemeenteraad nu duide lijk boven tafel te krijgen. Wat de moties betreft heb ik net al gezegd dat die heel goed passen in het tweede deel van het besluit. Maar ik denk dat je dat eerste deel van het besluit, de analyse uit het verle den, niet kunt missen. Daarin zie ik ook een beetje de opmer king van mevrouw De Haan, de werkwijze en de doelen gaan wij nog wel een keertje nader bespreken. Ik denk dat daar juist de moeilijkheid in zit. Ik denk dat je die werkwijze en die doelen van de begeleidingscommissie, zoals de PvdA-fractie zich die voorstelt, niet goed omschrijven kan als je niet eerst de analyse in het verleden pleegt. De beleidsevaluatiecommissie lijkt mij een hele goede. Ik heb in deze raad een kleine twee jaar terug bij de algemene beschouwingen een pleidooi gehouden voor meer beleidsevalue- rend onderzoek, dat er te weinig wordt gezien hoe datgene wat je beoogd hebt er uitkomt. Wat dat betreft vind ik die tweede commissie beleidsevaluatie een prima zaak. Maar laat ik één ding zeggen. Als wij naar dat soort commissies gaan, dan wordt het aantal commissies dat wij in deze raad hebben wel erg groot. Nu al zijn vele raadsleden overbelast, waaronder ikzelf, met dit soort commissies erbij die zulk ingrijpend werk vragen, vind ik dat nogal zware belasting. Ik had graag van mevrouw De Haan gehoord hoe zij daarmee om denkt te gaan of zegt zij dat wij dan een aantal andere commissies kunnen missen. Het tweede probleem dat je naar voren kunt brengen met dit soort commissies is dat ze nogal veel zaken bundelen. Ze gaan op een gegeven moment over allerlei verschillende onderwerpen die ook in de functionele commissies naar voren komen. Ik vraag mij af of wij dan op een goede manier aan de gang zijn, want dan kan je krijgen dat eenzelfde zaak in verschillende commissies weer behandeld moet worden. Vooral die eerste commissie loopt het risico dat hij als een soort schaduwcom- missie voor andere functionele commissies gaat werken. Graag een reactie daarop. Zoals ik al zei verbaasde het mij echt wat ik van de heer De 50 Jong hoorde, dat een analyse uit het verleden slechts op kan leveren dat er een collectieve schuldbekentenis komt, een zwarte pieten spel en beschuldigingen aan ambtenaren. Dat vind ik een zeer beperkte weergave van datgene wat wij geprobeerd hebben zo zorgvuldig mogelijk in deze raadsbrief neer te leggen. Ik vraag mij af of de heer De Jong denkt dat alle analyses uit het verleden dit soort dingen opleveren. Ik verbaas mij daarover omdat juist ook vanuit de D66-hoek vaak is gewezen op dat er in het verleden dingen fout zijn gegaan. Dit is een kans om nu eens naar voren te brengen dat de raad misschien op een verkeerde manier werkt, dat de raad mis schien op een wat vernieuwender manier zou kunnen opereren. Ik mis in de reactie van de D66-fractie dat soort vernieuwen de ideeën. Misschien hadden wij vooroverleg met die fractie moeten plegen, maar dat hebben wij dit keer niet gedaan. De heer Krol zegt dat het overbodig en onnodig is, mosterd na de maaltijd. Ik heb ook al de kreet gehoord vanuit het CDA "als het kalf verdronken is dempt men de put". Daarop zou ik willen reageren met, ik denk dat de ezel zich al vele keren gestoten heeft. Als wij zo doorgaan, om het maar in beeld spraken te zeggen, dan denk ik dat er nog vele ezels in die put zullen verdwijnen, want ik verwacht niet dat die gedempt wordt als je niet lessen uit het verleden trekt. Ik hoor bij meerdere fracties, wij kunnen wel uitleggen wat er aan de hand is, daar hebben wij die analyse niet voor nodig. Waarom die nieuwe Harmonie gebouwd moest worden, waarom het Stadskantoor gebouwd moest worden, waarom de Westerkerk opgeknapt moest worden, het gaat helemaal niet om die vraagstelling, die kunnen wij ook wel uitleggen, dat hebben wij ook al verscheidene malen uitgelegd. Waar het om gaat is dat wij moeten kunnen uitleggen waarom die verhogin gen van de budgetten niet te vermijden waren, waarom wij geconfronteerd worden met tegenvallers die wij van te voren niet hebben kunnen voorzien. Waarom kunnen wij dat niet op een goede manier uitleggen, want wij hebben op een gegeven moment een besluit genomen om bijvoorbeeld de nieuwe Harmonie te bouwen met een bepaald budget. Ik heb niet paraat wat er toen allemaal gezegd is, maar er zijn toen natuurlijk belof tes gedaan van dit is het budget en daarvan wordt het ge bouwd. Vervolgens wordt je geconfronteerd met allerlei over schrijdingen. (De heer Krol: Neem nu het Stadskantoor, daar is aanvankelijk een bepaald bedrag voor uitgetrokken, vervol gens is het verhoogd met een miljoen of vijf. Daarover is een uitvoerige raadsbrief verschenendaarover hebben wij uitvoe rig in de Commissie Middelen met elkaar gesproken. Dat was geen zaak die zonder slag of stoot is aangenomenDat heeft behoorlijk ingegrepen in fracties van voor, tegen en waarom. Ik durf staande te houden dat wij kunnen uitleggen waarom er 51

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 26