zoveel behoefte aan om dat soort dingen zelf te gaan doen.
Maar op zich heb ik het idee om uit de raad een commissie in
te stellen niet afgewezen. Naar mijn idee is het voorstel dat
wij nu doen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in die zin
dat ik gezegd heb dat als je een commissie uit de raad wilt
en je wilt die koppelen aan de financiële situatie, dan moet
je de aansluiting zoeken bij het proces dat wij ingezet
hebben. Die Verkenningennota hebben wij aangenomen, die
inventarisatie van knelpunten komt er, het plan van aanpak
met maatregelen komt er, op het moment dat dat vastgesteld is
door de raad komt de allerbelangrijkste periode, namelijk het
traject van invoering. Als je als raad wat wilt, zal je naar
mijn idee op dat hele invoeringstraject je politieke sturing
moeten zetten. Vinger aan de pols, over een aantal aspecten
praten die ik in mijn verhaal ook genoemd heb. Dat is een
denkrichting waarvan ik vind dat dat ook concreet voor de
raad versterking van die politieke sturing oplevert. Dat is
goed voor de gemeente.
Ik heb geprobeerd om het idee over te nemen en daar een
nieuwe invulling aan te geven op een manier die naar mijn
mening aansluit bij de ontwikkelingen die wij als raad het
college hebben laten uitvoeren.
Dat is wat er achter zit en dat is waar ik ook graag, al is
het maar in denkrichting, van andere fracties wil horen of
zij dat idee zien zitten.
Dan is er gesproken of dat geen overbelasting is. De heer
Heins heeft daarop gewezen, wij hebben het als raadsleden al
zo verschrikkelijk druk. Dat is een probleem, ik vind dat ook
een probleem, tegelijkertijd denk ik dat als je kijkt naar
het ene voorstel dat te maken heeft met beleidsevaluatie, dat
is een commissie die adhoc werkt, die zit op één onderwerp en
is daarna ook klaar. Bovendien denk ik bij mijzelf dat je
daar heel goed externe deskundigheid bij kunt gebruiken,
desnoods gebruikers in kunt zetten. Dus je kunt daar als raad
wel op een manier mee omgaan waarbij je daar niet een jaar
mee bezig bent. Je kunt dat ook best veel korter doen, als je
je onderwerpen maar voldoende afperkt.
Die andere commissie in het kader van de invoering van de
verbetering van de financiële situatie zal een zware commis
sie worden. Ik denk dat je daar raadsleden enigszins vrij
voor moet maken.
Dan verbaast mij de reactie van de WD-fractie. Ik had aan
vankelijk uit de krant begrepen, omdat mevrouw Van Ulzen heel
enthousiast reageerde op het voorstel van de PAL/GL-fractie,
dat de WD-fractie het voorstel van de PAL/GL-f ractie zou
steunen. Ik begrijp nu dat dat niet het geval is. Uit het
verhaal van mevrouw Waalkens begrijp ik dat zij het idee dat
wij hadden ook niet echt steunt, ondanks het feit dat zij
56
aanvankelijk zelf met een voorstel kwam van een commissie uit
de raad. Ik begrijp niet helemaal van mevrouw Waalkens waarom
zij onze voorstellen afwijst, wat zij daarop tegen heeft.
Ik heb in mijn beide moties gezet dat het ene voorstel in de
Commissie Middelen en het andere voorstel in de Commissie
Algemene Zaken concreet zal moeten worden uitgewerkt. Ik heb
ook niet de behoefte om voorstellen nu dermate afgetimmerd af
te leveren dat andere fracties daar geen enkele invloed meer
op zouden kunnen uitoefenen. Waar het mij nu om gaat is dat
er uit de raad een verhaal komt waarin zij duidelijk aangeeft
hoe zij in de toekomst met deze problematiek wil omgaan. Dus
die discussies zullen ongetwijfeld nog volgen in de commis
sies
De heer De Jong: Voorzitter, de heer Heins is zijn eerste
termijn begonnen met te zeggen dat er moed voor nodig is om
je kwetsbaar op te stellen en daarbij lessen te trekken uit
het verleden. Ik ben dat van harte en volstrekt met hem eens.
Alleen waar mijn fractie bezwaar tegen heeft is het feit dat
hij met name het collectieve element van deze raad nogal
benadrukt, terwijl ik in mijn eerste termijn gezegd heb dat
elke fractie aan zelfonderzoek zal moeten werken. Ik heb in
mijn eerste termijn ook gezegd dat wij dat zelf regelmatig
doen, als je het over evaluatie hebt, ben je daar voortdurend
mee bezig. Besluiten nemen, kijken naar het verleden, het is
een kwestie van politiek inschatten en daar politiek conse
quenties uit trekken.
Ik denk ook dat het college lessen getrokken heeft uit het
verleden. Mijn fractie heeft wel eens vaker gezegd dat wij
graag gezien hadden dat dat wat eerder had plaats gevonden.
Wij hebben regelmatig aangedrongen op een terughoudend begro
tingsbeleid. Maar er is wel een proces in werking gezet en ik
houd staande dat dat proces in ieder geval alle steun ver
dient.
De heer Heins heeft ook gezegd dat hij zich er eigenlijk over
verbaast dat de D66-fractie het woord vernieuwing niet in het
verhaal meeneemt. Wij hebben bij de algemene beschouwingen
van 1991, die kan de heer Heins er op nalezen, diverse zaken
naar voren gebracht waarbij ook begrippen als produktbegro-
ting, inhoudelijk goede Maraps enz. naar voren zijn gekomen.
Dat is dacht ik vernieuwing.
Mevrouw De Haan heeft uitdrukkelijk ook gevraagd om een
uitspraak te doen over de twee moties zoals die door haar
fractie zijn ingediend.
De eerste motie, de begeleidingscommissie uit de raad instel
len. Wij kunnen ons heel goed vinden in de woorden die de
57