zoveel behoefte aan om dat soort dingen zelf te gaan doen. Maar op zich heb ik het idee om uit de raad een commissie in te stellen niet afgewezen. Naar mijn idee is het voorstel dat wij nu doen verder uitgewerkt en concreet gemaakt in die zin dat ik gezegd heb dat als je een commissie uit de raad wilt en je wilt die koppelen aan de financiële situatie, dan moet je de aansluiting zoeken bij het proces dat wij ingezet hebben. Die Verkenningennota hebben wij aangenomen, die inventarisatie van knelpunten komt er, het plan van aanpak met maatregelen komt er, op het moment dat dat vastgesteld is door de raad komt de allerbelangrijkste periode, namelijk het traject van invoering. Als je als raad wat wilt, zal je naar mijn idee op dat hele invoeringstraject je politieke sturing moeten zetten. Vinger aan de pols, over een aantal aspecten praten die ik in mijn verhaal ook genoemd heb. Dat is een denkrichting waarvan ik vind dat dat ook concreet voor de raad versterking van die politieke sturing oplevert. Dat is goed voor de gemeente. Ik heb geprobeerd om het idee over te nemen en daar een nieuwe invulling aan te geven op een manier die naar mijn mening aansluit bij de ontwikkelingen die wij als raad het college hebben laten uitvoeren. Dat is wat er achter zit en dat is waar ik ook graag, al is het maar in denkrichting, van andere fracties wil horen of zij dat idee zien zitten. Dan is er gesproken of dat geen overbelasting is. De heer Heins heeft daarop gewezen, wij hebben het als raadsleden al zo verschrikkelijk druk. Dat is een probleem, ik vind dat ook een probleem, tegelijkertijd denk ik dat als je kijkt naar het ene voorstel dat te maken heeft met beleidsevaluatie, dat is een commissie die adhoc werkt, die zit op één onderwerp en is daarna ook klaar. Bovendien denk ik bij mijzelf dat je daar heel goed externe deskundigheid bij kunt gebruiken, desnoods gebruikers in kunt zetten. Dus je kunt daar als raad wel op een manier mee omgaan waarbij je daar niet een jaar mee bezig bent. Je kunt dat ook best veel korter doen, als je je onderwerpen maar voldoende afperkt. Die andere commissie in het kader van de invoering van de verbetering van de financiële situatie zal een zware commis sie worden. Ik denk dat je daar raadsleden enigszins vrij voor moet maken. Dan verbaast mij de reactie van de WD-fractie. Ik had aan vankelijk uit de krant begrepen, omdat mevrouw Van Ulzen heel enthousiast reageerde op het voorstel van de PAL/GL-fractie, dat de WD-fractie het voorstel van de PAL/GL-f ractie zou steunen. Ik begrijp nu dat dat niet het geval is. Uit het verhaal van mevrouw Waalkens begrijp ik dat zij het idee dat wij hadden ook niet echt steunt, ondanks het feit dat zij 56 aanvankelijk zelf met een voorstel kwam van een commissie uit de raad. Ik begrijp niet helemaal van mevrouw Waalkens waarom zij onze voorstellen afwijst, wat zij daarop tegen heeft. Ik heb in mijn beide moties gezet dat het ene voorstel in de Commissie Middelen en het andere voorstel in de Commissie Algemene Zaken concreet zal moeten worden uitgewerkt. Ik heb ook niet de behoefte om voorstellen nu dermate afgetimmerd af te leveren dat andere fracties daar geen enkele invloed meer op zouden kunnen uitoefenen. Waar het mij nu om gaat is dat er uit de raad een verhaal komt waarin zij duidelijk aangeeft hoe zij in de toekomst met deze problematiek wil omgaan. Dus die discussies zullen ongetwijfeld nog volgen in de commis sies De heer De Jong: Voorzitter, de heer Heins is zijn eerste termijn begonnen met te zeggen dat er moed voor nodig is om je kwetsbaar op te stellen en daarbij lessen te trekken uit het verleden. Ik ben dat van harte en volstrekt met hem eens. Alleen waar mijn fractie bezwaar tegen heeft is het feit dat hij met name het collectieve element van deze raad nogal benadrukt, terwijl ik in mijn eerste termijn gezegd heb dat elke fractie aan zelfonderzoek zal moeten werken. Ik heb in mijn eerste termijn ook gezegd dat wij dat zelf regelmatig doen, als je het over evaluatie hebt, ben je daar voortdurend mee bezig. Besluiten nemen, kijken naar het verleden, het is een kwestie van politiek inschatten en daar politiek conse quenties uit trekken. Ik denk ook dat het college lessen getrokken heeft uit het verleden. Mijn fractie heeft wel eens vaker gezegd dat wij graag gezien hadden dat dat wat eerder had plaats gevonden. Wij hebben regelmatig aangedrongen op een terughoudend begro tingsbeleid. Maar er is wel een proces in werking gezet en ik houd staande dat dat proces in ieder geval alle steun ver dient. De heer Heins heeft ook gezegd dat hij zich er eigenlijk over verbaast dat de D66-fractie het woord vernieuwing niet in het verhaal meeneemt. Wij hebben bij de algemene beschouwingen van 1991, die kan de heer Heins er op nalezen, diverse zaken naar voren gebracht waarbij ook begrippen als produktbegro- ting, inhoudelijk goede Maraps enz. naar voren zijn gekomen. Dat is dacht ik vernieuwing. Mevrouw De Haan heeft uitdrukkelijk ook gevraagd om een uitspraak te doen over de twee moties zoals die door haar fractie zijn ingediend. De eerste motie, de begeleidingscommissie uit de raad instel len. Wij kunnen ons heel goed vinden in de woorden die de 57

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 29