op dit moment geen alternatieven, zeker niet binnen de eigen
dienstbegroting en zullen wij, zoals eerder vermeld, akkoord
gaan met dit voorstel.
Tot slot wil ik de mensen van de dienst al de energie en
creativiteit toewensen die nodig is om het hele proces tot
een goed einde te brengen. Het zal af en toe een zware dobber
zijn, maar het doel om te komen tot een efficiënt functione
rende organisatie met een goede klantvriendelijke dienstver
lening zal uiteindelijk het resultaat moeten zijn. Ik hoop
dat dit ook leidt tot de voor sommigen zo noodzakelijke
minder grote werkdruk, waarbij uiteindelijk ook het ziekte
verzuim drastisch zal verminderen.
De heer Burg: Een poging, mijnheer de voorzitter, om via
interventie van buitenaf te komen tot een cultuurverandering,
cultuurverbetering, bij wat nu heet de Dienst Economische en
Sociale Zaken, dus bij wat voor velen in de gemeente nog de
Gemeentelijke Sociale Dienst heet, daar gaat het bij dit
agendapunt om. Op een viertal punten wil ik namens de WD-
fractie wat dieper ingaan.
Dat betreft:
1. de tijdsduur en de procedure vanaf het moment waarop de
kritische vragen in de richting Sociale Dienst werden
gesteld;
2. de voorgestelde externe hulp voor een herstelactie;
3. de kwestie rond de verantwoordelijkheid voor het reilen
en zeilen bij de Sociale Dienst;
4. de voorgestelde dekking.
Sinds maart van dit jaar heeft de Commissie Economische en
Sociale Zaken zich gebogen over openhartige rapportages van
de directeur van deze dienst, de heer NeijAl in 1992 zijn
er vanaf verschillende kanten in de commissievergadering
vragen gesteld over de situatie bij de desbetreffende dienst,
ook en vooral naar aanleiding van de voorgestelde herwaarde
ringstaakstelling van f 8,5 ton. Hoewel deze rapportages al
voor de behandeling van deze herwaardering in grote lijnen
bekend waren en in het college besproken, is de raad c.q. de
commissie toen niet ingelicht, al was het maar voorlopig,
maar is de directeur gevraagd de door hem na zijn aantreden
gesignaleerde achterstanden en onvolkomenheden eerst in een
volledige notitie uit te werken en uiteen te zetten. Met deze
gevolgde procedure zijn wij het niet eens. Dat er de nodige
zorgvuldigheid is betracht voor wat betreft de beschikbare
gegevens, akkoord. Dat de bedoelde uitgebreide notitie nader
hand in beslotenheid is behandeld, mee eens. Maar dat de
boven water gekomen problemen, waarnaar een jaar geleden is
gevraagd door de raad, pas maanden nadat het college op de
16
hoogte is gebracht boven tafel zijn gekomen, is daarmee te
zorgvuldig en dus onzorgvuldig omgesprongen met het primaat
van de gemeenteraad voor wat betreft het besturen van een
gemeente. Ik hoef u niet te vertellen, maar dan geldt dit als
een herinnering, dat b. en w. het dagelijks bestuur vormen
van de gemeente, maar dat de gemeenteraad aan het hoofd staat
van een gemeente, het bestuursorgaan is. Volgens de nieuwe
Gemeentewet wordt het primaat van de gemeenteraad nog eens
nadrukkelijk benadrukt. De raad is primair bevoegd, burge
meester en wethouders hebben een daarvan afgeleide bevoegd
heid. Wanneer er door de raad vragen worden gesteld en be
trokken ambtenaren rapporteren, dan mag een wethouder na
tuurlijk nooit zeggen dat de rapportage eigenlijk een intern
gericht stuk is en dat daarom gemaakte kritiek door betrokken
ambtenaren eigenlijk ook als zodanig is bedoeld, dus ook
intern gericht. Voorzitter, als er dan later gesproken wordt
over de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van een en
ander, ik kom daar straks nog nader op terug, dan vindt de
WD-fractie dat er hier duidelijk een misslag is gemaakt, nog
afgezien van de situatie bij de dienst. Er worden vragen
gesteld en de directeur rapporteert zijn bevindingen via b.
en w. aan de raad. Die neemt daar via de commissie kennis van
en adviseert b. en w. hoe hierna gehandeld moet worden. De
voorlopige rapportage had voor de behandeling van Beleidsplan
en Herwaardering op tafel moeten liggen, maar is nu als
zodanig buiten beschouwing gebleven. Wij zijn het daar niet
mee eens. Dat voor wat betreft de gevolgde procedure.
Dan nu het voorliggende raadsstuk.
Er wordt in diverse toonaarden steeds weer gewezen op de
verscherpte regelgeving, het verscherpte toezicht en de
verscherpte controle. Dat zou één van de redenen zijn, je
krijgt wel eens de indruk dé reden, van sommige van de gesig
naleerde knelpunten. Dat is de boel op z'n kop zetten. Ik zou
het dan ook willen omdraaien. Onder druk van de Tweede Kamer,
en die onder druk van de publieke opinie, zegt de staatsse
cretaris eindelijk de Sociale Diensten de wacht aan opdat de
regelgeving, zoals nu eenmaal wettelijk voorgeschreven, ook
eindelijk naar de letter wordt opgevolgd en uitgevoerd. Ook
wij hebben hier steeds, als de onderwerpen wettelijke regel
geving, inkomenspolitiek, controle op gebruik en misbruik van
de sociale wetgeving ter sprake kwamen, aangedrongen op een
strikte naleving van wetten en voorschriften. Dat een en
ander eenvoudiger zou moeten en dat de ene regel nog niet is
uitgewerkt voordat de volgende is ingevoerd, werd ook aan
vorige regeringen al verweten, maar schijnt nog steeds het
geval te zijn, zodat deze regering wat dat betreft ook al
geen haar beter is. Dat is vervelend, maar het is niet aan
ons om daar verandering in aan te brengen anders dan via de
17