op dit moment geen alternatieven, zeker niet binnen de eigen dienstbegroting en zullen wij, zoals eerder vermeld, akkoord gaan met dit voorstel. Tot slot wil ik de mensen van de dienst al de energie en creativiteit toewensen die nodig is om het hele proces tot een goed einde te brengen. Het zal af en toe een zware dobber zijn, maar het doel om te komen tot een efficiënt functione rende organisatie met een goede klantvriendelijke dienstver lening zal uiteindelijk het resultaat moeten zijn. Ik hoop dat dit ook leidt tot de voor sommigen zo noodzakelijke minder grote werkdruk, waarbij uiteindelijk ook het ziekte verzuim drastisch zal verminderen. De heer Burg: Een poging, mijnheer de voorzitter, om via interventie van buitenaf te komen tot een cultuurverandering, cultuurverbetering, bij wat nu heet de Dienst Economische en Sociale Zaken, dus bij wat voor velen in de gemeente nog de Gemeentelijke Sociale Dienst heet, daar gaat het bij dit agendapunt om. Op een viertal punten wil ik namens de WD- fractie wat dieper ingaan. Dat betreft: 1. de tijdsduur en de procedure vanaf het moment waarop de kritische vragen in de richting Sociale Dienst werden gesteld; 2. de voorgestelde externe hulp voor een herstelactie; 3. de kwestie rond de verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen bij de Sociale Dienst; 4. de voorgestelde dekking. Sinds maart van dit jaar heeft de Commissie Economische en Sociale Zaken zich gebogen over openhartige rapportages van de directeur van deze dienst, de heer NeijAl in 1992 zijn er vanaf verschillende kanten in de commissievergadering vragen gesteld over de situatie bij de desbetreffende dienst, ook en vooral naar aanleiding van de voorgestelde herwaarde ringstaakstelling van f 8,5 ton. Hoewel deze rapportages al voor de behandeling van deze herwaardering in grote lijnen bekend waren en in het college besproken, is de raad c.q. de commissie toen niet ingelicht, al was het maar voorlopig, maar is de directeur gevraagd de door hem na zijn aantreden gesignaleerde achterstanden en onvolkomenheden eerst in een volledige notitie uit te werken en uiteen te zetten. Met deze gevolgde procedure zijn wij het niet eens. Dat er de nodige zorgvuldigheid is betracht voor wat betreft de beschikbare gegevens, akkoord. Dat de bedoelde uitgebreide notitie nader hand in beslotenheid is behandeld, mee eens. Maar dat de boven water gekomen problemen, waarnaar een jaar geleden is gevraagd door de raad, pas maanden nadat het college op de 16 hoogte is gebracht boven tafel zijn gekomen, is daarmee te zorgvuldig en dus onzorgvuldig omgesprongen met het primaat van de gemeenteraad voor wat betreft het besturen van een gemeente. Ik hoef u niet te vertellen, maar dan geldt dit als een herinnering, dat b. en w. het dagelijks bestuur vormen van de gemeente, maar dat de gemeenteraad aan het hoofd staat van een gemeente, het bestuursorgaan is. Volgens de nieuwe Gemeentewet wordt het primaat van de gemeenteraad nog eens nadrukkelijk benadrukt. De raad is primair bevoegd, burge meester en wethouders hebben een daarvan afgeleide bevoegd heid. Wanneer er door de raad vragen worden gesteld en be trokken ambtenaren rapporteren, dan mag een wethouder na tuurlijk nooit zeggen dat de rapportage eigenlijk een intern gericht stuk is en dat daarom gemaakte kritiek door betrokken ambtenaren eigenlijk ook als zodanig is bedoeld, dus ook intern gericht. Voorzitter, als er dan later gesproken wordt over de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van een en ander, ik kom daar straks nog nader op terug, dan vindt de WD-fractie dat er hier duidelijk een misslag is gemaakt, nog afgezien van de situatie bij de dienst. Er worden vragen gesteld en de directeur rapporteert zijn bevindingen via b. en w. aan de raad. Die neemt daar via de commissie kennis van en adviseert b. en w. hoe hierna gehandeld moet worden. De voorlopige rapportage had voor de behandeling van Beleidsplan en Herwaardering op tafel moeten liggen, maar is nu als zodanig buiten beschouwing gebleven. Wij zijn het daar niet mee eens. Dat voor wat betreft de gevolgde procedure. Dan nu het voorliggende raadsstuk. Er wordt in diverse toonaarden steeds weer gewezen op de verscherpte regelgeving, het verscherpte toezicht en de verscherpte controle. Dat zou één van de redenen zijn, je krijgt wel eens de indruk dé reden, van sommige van de gesig naleerde knelpunten. Dat is de boel op z'n kop zetten. Ik zou het dan ook willen omdraaien. Onder druk van de Tweede Kamer, en die onder druk van de publieke opinie, zegt de staatsse cretaris eindelijk de Sociale Diensten de wacht aan opdat de regelgeving, zoals nu eenmaal wettelijk voorgeschreven, ook eindelijk naar de letter wordt opgevolgd en uitgevoerd. Ook wij hebben hier steeds, als de onderwerpen wettelijke regel geving, inkomenspolitiek, controle op gebruik en misbruik van de sociale wetgeving ter sprake kwamen, aangedrongen op een strikte naleving van wetten en voorschriften. Dat een en ander eenvoudiger zou moeten en dat de ene regel nog niet is uitgewerkt voordat de volgende is ingevoerd, werd ook aan vorige regeringen al verweten, maar schijnt nog steeds het geval te zijn, zodat deze regering wat dat betreft ook al geen haar beter is. Dat is vervelend, maar het is niet aan ons om daar verandering in aan te brengen anders dan via de 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9