tie, versnippering en overaanbod van bedrijventerreinen. Een streekplan moet daarvoor de randvoorwaarden scheppen in ruimtelijke zin. Daarnaast denkt mijn fractie dat het streek plan een middel kan zijn om met elkaar in gesprek te gaan over dit onderwerp, ook omdat geen enkele gemeente er belang bij heeft tegen elkaar uitgespeeld te worden. Wat dat betreft vinden wij het een goede zaak dat door de vier Westergo- gemeenten een ontwikkelingsperspectief is gemaakt. Wij plei ten er dan ook voor het ontwikkelingsperspectief Westergo- zone om te zetten in een uitwerkingsplan. Tot slot wil ik de wethouder vragen naar het besluit van deze raadsbrief. Ik vraag mij af of hier niet de reactie van het stadsgewest aan toegevoegd moet worden. Wij stemmen in met deze reactie en wensen het college succes in hun streven het knooppunt Leeuwarden een haar toekomende positie in het streekplan te verwerven. Mevrouw Tieaersaa: Vanavond praten wij als raad over de reacties op het streekplan Friesland. De CDA-fractie zal instemmen met de ingediende reacties. Over het streekplan is de laatste maanden in allerlei verbanden al veel gesproken, door ambtenaren, door staven en gemeenteraadsfracties, door colleges, het stadsgewest, enz. Natuurlijk loop je dan de kans in herhaling te treden, maar het belang van Leeuwarden, de Westergo-gemeenten en zelfs de hele Regio Noord-Friesland kan niet genoeg onder de aandacht gebracht worden. Ik wil een aantal punten dan ook nogmaals benadrukken. In de eerste plaats vindt ook de CDA-fractie dat er te weinig aandacht is voor de knooppuntstatus van Leeuwarden. Het wordt genoemd, maar een duidelijke keuze voor Leeuwarden met be trekking tot bovenregionale voorzieningen en concentratie van investeringen wordt niet gemaakt. Wij vinden dat de provincie hiermee wegloopt van haar medeverantwoordelijkheid voor het knooppunt Leeuwarden. Het knooppunt Leeuwarden zou een apart investeringscluster moeten worden. Ik wil hier nog aan toe voegen dat het ook voor deze raad echt wel duidelijk is dat dit niet betekent dat alleen de provincie daar meer in moet steken. Een ander belangrijk punt vormt de bedrijventerreinen. Mocht het zo zijn dat het bestaande plan voor Megaparken daadwerke lijk gerealiseerd wordt, dan is onzes inziens niet alleen labeling van deze bedrijventerreinen van belang, maar ook het bepalen van een minimum kavelgrootte, bijvoorbeeld 20 ha. Hierdoor kan interne concurrentie in de regio worden tegenge gaan. Daarnaast is het ook noodzakelijk dat Leeuwarden zelf blijft 20 werken aan de uitvoering van de plannen die in het Westergo perspectief voor bedrijventerreinen zijn opgenomen. Een derde belangrijk punt vormt de verbindingen. Wij hebben begrepen dat het College van Gedeputeerde Staten onder andere voor de rondweg om Sneek heeft gekozen, omdat volgens Rijks waterstaat dit het enige project is dat voor subsidie in aanmerking komt. Hiervoor hebben wij begrip. Maar nu gedepu teerde Liemburg in de pers heeft laten doorschemeren dat er ook voor de zogenaamde haak om Leeuwarden mogelijkheden zijn, achten wij het van het grootste belang dit samen met de provincie te realiseren. De haak is namelijk niet alleen belangrijk voor Leeuwarden, maar voor heel Noord-Friesland. De uitwerking van het streekplan zal volgens de provincie plaatsvinden in het sociaal-economisch beleidsplan in het 5B- programma. Tot nu toe heeft ook dat nog niet veel opgeleverd. Hoe schat de wethouder de kansen in van de plannen uit het ontwikkelingsperspectief Westergo-zone die ingediend zijn in het kader van het 5B-programma? Heeft de uitwerking van deze plannen erg veel haast en moeten hier ook door de gemeenten nog extra inspanningen voor geleverd worden? Ik wil afsluiten met een positieve opmerking, die heeft betrekking op het ontwikkelingsperspectief Westergo-zone. Het is goed dat wij dit tot stand hebben kunnen brengen in zo'n korte periode, maar in de toekomst zullen wij, als dat moge lijk is, ook als gemeente nog alerter moeten reageren op allerlei zaken, zodat de provincie niet meer om Leeuwarden heen kan. De heer Burg: Voorzitter, hoewel het ontwerp-streekplan al in twee commissies meer of minder uitvoerig aan de orde is ge weest, is het belangrijk genoeg om er op deze plaats nog even kort op te reageren. Zoals in de inleiding is geschreven, gaat het om een volledige herziening, waarin Leeuwarden naar onze mening een vooraanstaande rol zou moeten innemen, als stadsgewest maar ook als stedelijk knooppunt en, een verheu gende ontwikkeling, in nauwe samenwerking met de gemeenten Franekeradeel, Harlingen en Menaldumadeel in de Westergo-zone bij allerlei zaken die in het streekplan aan de orde komen. Om niet in herhaling te vervallen willen wij hier onze con clusie weergeven op deze behandelingen, omdat wij de indruk hebben dat er geen nieuwe ontwikkelingen te melden zijn of het moet zijn dat er in het, naar wij hebben begrepen, posi tieve gesprek van de colleges gemeente/provincie voor het streekplan nog verbeteringen of nieuwe gezichtspunten zijn verschenen Overigens gaan wij akkoord met het voorgestelde besluit. 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11