Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen.
Mevrouw Van Ulzen en de heer Hoogcarspel vormden met de
voorzitter de leden van het stembureau.
Punt 7, 3, 9 en 10 (bijlage nrs. 188, 187, 186 en 189)
Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de
voorstellen van b. en w.
Punt 11 (bijlage nr. 190).
De Voorzitter: Aan de orde is Automatisering leerplichtadmi-
nistratie onderwijs.
De heer Oreving: Mevrouw de voorzitter, bij het doorlezen van
de raadsbrief - zoals u weet ben ik zelf niet lid van de
Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken - zijn bij mij toch
een paar vragen gerezen omtrent de automatisering van de
leerplichtadministratie. Ik denk dat het een goede zaak is om
deze dingen te gaan automatiseren. Nu is het een handmatig
karwei dat nogal wat arbeid vraagt, die kennelijk binnen de
huidige formatie bij de dienst gerealiseerd kan gaan worden.
Alleen verwacht ik zelf bij dit project nog een paar kleine
tegenvallers. In de eerste plaats kan het GBA op dit moment
nog niet opgestart worden en de leerplichtadministratie zal
voor een groot deel afhankelijk zijn van een stuk input
vanuit het GBA.
Het tweede dat hierbij een rol zou kunnen spelen is dat wij
op dit moment bezig zijn te kijken of een deel van met name
administratieve zaken van het onderwijs niet op de een of
andere wijze geprivatiseerd zou kunnen worden. Ik neem aan
dat de administratieve handelingen rond de leerplichtadmini-
stratie daarbij zeker ook onderwerp van discussie kunnen
zijn.
Daarom lijkt het mij op dit moment iets te vroeg om al tot
een dergelijk besluit te komen.
Wat ik ook mis in dit gedeelte is dat er op geen enkele wijze
dekking gegeven wordt uit het feit dat er nu minder admini
stratieve handelingen verricht hoeven te worden, minder
tijdelijk personeel wellicht hiervoor ingezet hoeft te wor
den. Ik neem aan dat dat toch wel een goede dekking had
kunnen zijn. Wat ik wel in de raadsbrief lees, is dat er de
16
verwachting bestaat dat een aantal kleinere gemeenten wel
licht in de toekomst de leerplichtadministratie zou kunnen
gaan uitbesteden aan de gemeente Leeuwarden. Ik denk dat als
wij daarvoor willen investeren, wij daar wat meer harde
gegevens over moeten hebben en dat ook mag meetellen in de
dekking van het plan. Wat verwachten wij daar dan uit?
Ik ben er niet voor om nu overhaast deze beslissing te nemen,
onder druk van het feit dat de kaartenbakken niet in het
Stadskantoor zouden passen, want zo komt dit voorstel bij mij
over
Mevrouw Vlietstra (weth.Mijnheer Greving zegt in feite dat
het besluit te vroeg wordt genomen, hij zou liever wachten
tot een aantal ontwikkelingen wat helderder zijn. Hij vindt
niet dat de verhuizing naar het Stadskantoor aanleiding moet
zijn om overhaaste besluiten te nemen. Ik denk dat hij uit de
stukken heeft kunnen opmaken dat er van overhaast besluiten
nemen geen sprake is, er is al een aantal keren eerder vanuit
de Dienst Welzijn een voorstel gekomen om over te gaan tot
automatisering van de leerplichtadministratie. Tot twee keer
toe was er een goede reden om het op dat moment niet te doen.
Op dit moment - en dat staat ook in de raadsbrief te lezen -
is er een groot aantal redenen om het wel te doen. De over
gang naar het Stadskantoor is daar één van, zij het niet de
meest onbelangrijke, omdat wij inderdaad in het Stadskantoor
op dit punt met een aardig ruimtegebrek zitten. De heer
Greving zegt: je zou kunnen wachten hoe de privatisering van
de afdeling Onderwijs plaats vindt; dit is evenwel een pro
ject dat niet mee geprivatiseerd gaat worden. Het gaat hier
om de leerplichtadministratie die wij doen voor het hele
onderwijs in de gemeente, terwijl de privatisering gaat om de
privatisering van de schoolbestuurlijke taken. Dus taken die
wij specifiek ten behoeve van het openbaar onderwijs doen.
Dit valt onder de bredere taak die de gemeente heeft op
onderwijsterrein en er is geen aanleiding om dat te privati
seren.
Dekking zou gevonden kunnen worden, zegt de heer Greving, uit
het feit dat er minder personeel ingezet zou kunnen worden.
Bij de herwaarderingsvoorstellen kan men zien dat wij in
feite hier al een voorschot op genomen hebben door de uitvoe
ring van de leerplichtadministratie terug te dringen ook in
personele zin. Je kan dat bedrag niet twee keer inboeken, in
de herwaardering heeft dat bedrag al een rol gespeeld, het
heeft weinig zin om dat hier nog een keer op te voeren.
Ten slotte zegt de heer Greving dat eventueel kleine gemeen
ten kunnen aanschuiven. Dat zou kunnen, ik denk dat het om
die reden juist niet verstandig is om te wachten, maar dat je
nu moet zorgen dat je de zaak goed op orde hebt en vervolgens
17