Benoemd worden de aanbevolenen met algemene stemmen. Mevrouw Van Ulzen en de heer Hoogcarspel vormden met de voorzitter de leden van het stembureau. Punt 7, 3, 9 en 10 (bijlage nrs. 188, 187, 186 en 189) Zonder hoofdelijke stemming wordt besloten overeenkomstig de voorstellen van b. en w. Punt 11 (bijlage nr. 190). De Voorzitter: Aan de orde is Automatisering leerplichtadmi- nistratie onderwijs. De heer Oreving: Mevrouw de voorzitter, bij het doorlezen van de raadsbrief - zoals u weet ben ik zelf niet lid van de Commissie Onderwijs en Samenlevingszaken - zijn bij mij toch een paar vragen gerezen omtrent de automatisering van de leerplichtadministratie. Ik denk dat het een goede zaak is om deze dingen te gaan automatiseren. Nu is het een handmatig karwei dat nogal wat arbeid vraagt, die kennelijk binnen de huidige formatie bij de dienst gerealiseerd kan gaan worden. Alleen verwacht ik zelf bij dit project nog een paar kleine tegenvallers. In de eerste plaats kan het GBA op dit moment nog niet opgestart worden en de leerplichtadministratie zal voor een groot deel afhankelijk zijn van een stuk input vanuit het GBA. Het tweede dat hierbij een rol zou kunnen spelen is dat wij op dit moment bezig zijn te kijken of een deel van met name administratieve zaken van het onderwijs niet op de een of andere wijze geprivatiseerd zou kunnen worden. Ik neem aan dat de administratieve handelingen rond de leerplichtadmini- stratie daarbij zeker ook onderwerp van discussie kunnen zijn. Daarom lijkt het mij op dit moment iets te vroeg om al tot een dergelijk besluit te komen. Wat ik ook mis in dit gedeelte is dat er op geen enkele wijze dekking gegeven wordt uit het feit dat er nu minder admini stratieve handelingen verricht hoeven te worden, minder tijdelijk personeel wellicht hiervoor ingezet hoeft te wor den. Ik neem aan dat dat toch wel een goede dekking had kunnen zijn. Wat ik wel in de raadsbrief lees, is dat er de 16 verwachting bestaat dat een aantal kleinere gemeenten wel licht in de toekomst de leerplichtadministratie zou kunnen gaan uitbesteden aan de gemeente Leeuwarden. Ik denk dat als wij daarvoor willen investeren, wij daar wat meer harde gegevens over moeten hebben en dat ook mag meetellen in de dekking van het plan. Wat verwachten wij daar dan uit? Ik ben er niet voor om nu overhaast deze beslissing te nemen, onder druk van het feit dat de kaartenbakken niet in het Stadskantoor zouden passen, want zo komt dit voorstel bij mij over Mevrouw Vlietstra (weth.Mijnheer Greving zegt in feite dat het besluit te vroeg wordt genomen, hij zou liever wachten tot een aantal ontwikkelingen wat helderder zijn. Hij vindt niet dat de verhuizing naar het Stadskantoor aanleiding moet zijn om overhaaste besluiten te nemen. Ik denk dat hij uit de stukken heeft kunnen opmaken dat er van overhaast besluiten nemen geen sprake is, er is al een aantal keren eerder vanuit de Dienst Welzijn een voorstel gekomen om over te gaan tot automatisering van de leerplichtadministratie. Tot twee keer toe was er een goede reden om het op dat moment niet te doen. Op dit moment - en dat staat ook in de raadsbrief te lezen - is er een groot aantal redenen om het wel te doen. De over gang naar het Stadskantoor is daar één van, zij het niet de meest onbelangrijke, omdat wij inderdaad in het Stadskantoor op dit punt met een aardig ruimtegebrek zitten. De heer Greving zegt: je zou kunnen wachten hoe de privatisering van de afdeling Onderwijs plaats vindt; dit is evenwel een pro ject dat niet mee geprivatiseerd gaat worden. Het gaat hier om de leerplichtadministratie die wij doen voor het hele onderwijs in de gemeente, terwijl de privatisering gaat om de privatisering van de schoolbestuurlijke taken. Dus taken die wij specifiek ten behoeve van het openbaar onderwijs doen. Dit valt onder de bredere taak die de gemeente heeft op onderwijsterrein en er is geen aanleiding om dat te privati seren. Dekking zou gevonden kunnen worden, zegt de heer Greving, uit het feit dat er minder personeel ingezet zou kunnen worden. Bij de herwaarderingsvoorstellen kan men zien dat wij in feite hier al een voorschot op genomen hebben door de uitvoe ring van de leerplichtadministratie terug te dringen ook in personele zin. Je kan dat bedrag niet twee keer inboeken, in de herwaardering heeft dat bedrag al een rol gespeeld, het heeft weinig zin om dat hier nog een keer op te voeren. Ten slotte zegt de heer Greving dat eventueel kleine gemeen ten kunnen aanschuiven. Dat zou kunnen, ik denk dat het om die reden juist niet verstandig is om te wachten, maar dat je nu moet zorgen dat je de zaak goed op orde hebt en vervolgens 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 9