.zijn: u was glashelder in uw omschrijving. Daardoor kon mijn conclusie even helder en duidelijk zijn: - Ik voelde mij zeer aangesproken door uw kwaliteitseisen, de gewenste persoonlijke eigenschappen en de verwachtin gen ten aanzien van de op te pakken taken en raakte daardoor zeer gemotiveerd met de procedure door te gaan. Die kans kwam en ik heb geprobeerd in de gesprekken met de commissie uit uw raad en daarna ten departemente de overtuiging op mijn plaats te kunnen zijn in Leeuwarden te etaleren en toe te lichten. Eenmaal benoemd, na afweging van meerdere adviezen (waaronder die uit uw raad) ontstaat de verantwoordelijkheid het gegeven vertrouwen niet te beschamen maar bovenal het noodzakelijk vertrouwen tussen de raad en haar voorzitter in een goed samenspel met elkaar op te bouwen in het belang van de ge meente Leeuwarden. Die samenwerking begint vandaag en geheel blanco. Ik verwacht daar veel van en naar ik hoop u ook. Dames en heren, mevrouw De Haan-Laagland heeft namens uw raad jegens de Commissaris der Koningin in de profielschetsverga dering gezegd dat het belang van een sterke raadsinvloed op de benoeming van een nieuwe burgemeester het creëren van zoveel mogelijk draagvlak in de raad voor de nieuwe voorzit ter is en dat dat zowel in het belang van de raad maar ook van de nieuwbenoemde voorzitter zelf is. Ik ben dat volledig met haar eens. Maar ik zet daarnaast dat het opbouwen van draagvlak na de benoeming in het feitelijk functioneren met elkaar in de openbare politiek-bestuurlijke arena (waarin de benoemde bestuurder overigens evenzeer verantwoording aflegt als de gekozen bestuurders) minstens zo belangrijk is. Dat zal in ieder geval mijn inzet zijn. Wij hebben dus nog alle kansen. Dames en heren, dit brengt mij op de inhoud van waar wij allen voor staan: het besturen van de stad Leeuwarden. Stad van mens en werk. Centrum van handel en diensten. Woon- en werkstad voor velen. Hoofdstad van Friesland. Centrum van onderwijs en cultuur. Landbouwstad en stedelijk knooppunt. Stadsgewestelijk centrum. Maar ook: stad van onveiligheid en criminaliteit. Stad van mensen zonder werk, van kansarmen en kansrijken. Stad van compactheid en congestie. Maar wèl steeds: stad. Steeds in beweging. "Steeds" in bebouwing. Steeds in vernieuwing. Ook: stad met plannen. Met ambities. Met gewenste verwachtingen die waar gemaakt moeten worden. Maar: met minder middelen voor groeiende eisen. Een stad dus met veel werk aan de gemeentewinkel. Werk, dat eisen stelt aan het stadsbestuur. Denkend aan Leeuwarden en 8 op Friese bodem, namelijk op Ameland (waar het met dat "on eindig laagland" (van Marsman) dus wel mee viel) heb ik ter voorbereiding op deze vergadering geprobeerd na te denken over de eisen en voorwaarden die gesteld mogen en moeten worden aan de bestuursvoering in onze gemeente. Ik wil u op een bijeenkomst als deze (zoveel gelegenheden doen zich immers niet voor) mijn gedachten daarover niet onthouden. Het gaat mijns inziens om een viertal kernzaken: de aandacht voor de relatie met de burgers in de stad; de samenwerking met de bestaande instellingen en het bedrijfsleven; de uitbouw van de positie van de stad in wisselwerking met de regio; de noodzakelijke eenheid van beleidscoördinatie en be drijfsmanagement Allereerst de voorwaarde dat beleidsontwikkeling en bestuurs voering doorgrond moet zijn van aandacht voor en communicatie met de burger. In de onlangs verschenen VNG-brochure "De kracht van gemeen ten" opgesteld door een projektgroep waarvan ik met een veertiental gemeentebestuurders waaronder burgemeester v.d. Zaag deel uitmaakte, staat dit punt centraal en als volgt omschreven: "De gemeente ontleent haar kracht aan het kunnen onderhouden van een betekenisvolle relatie met de burgers. Voorwaarde voor het onderhouden van een betekenisvolle relatie met de burgers is dat de gemeenten voldoende interessant voor hen zijn. En interessant zijn gemeenten alleen als zij de burgers iets te bieden hebben, als zij in staat zijn te reageren op wensen en verwachtingen van burgers." De VNG gebruikt deze analyse vervolgens om te pleiten voor versterking van de gemeentelijke bestuurslaag, maar geeft ook behartenswaardige signalen aan gemeentebestuurders zelf. Getuige het volgende citaat, dat ik graag in enkele onderde len overneem, zitten er nogal wat relevante aspecten aan die relatie met de burger anno 1993: Het vanzelfsprekende vertrouwen van burgers in de over heid is verleden tijd. Bestuurders moeten er voortdurend iets aan doen om dit vertrouwen te winnen. De gemeente moet een goede communicatie met haar inwo ners onderhouden. Verbetering van de communicatie bete kent dat de bestuurder moet luisteren naar de burgers en hun opvattingen serieus moet nemen. Dit betekent echter 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 5