niet dat de bestuurder deze meningen klakkeloos moet volgen. Het is juist de taak van de bestuurder om op basis van een grote hoeveelheid informatie een passende beslissing te nemen. Daarnaast zullen gemeentebestuurders moeten communiceren met de burgers over de besluiten die zij genomen hebben om begrip bij hen te verwerven. De gemeente moet transparant zijn. Dit betekent dat de besluitvorming binnen de gemeenten voor de burgers dui delijk moet zijn. Het betekent ook dat de gemeente in haar gedrag tot op zekere hoogte voorspelbaar moet zijn. De burger moet op de gemeente kunnen vertrouwen. Burgers willen uiteindelijk gemeentebestuurders kunnen aanspreken op alle vraagstukken waarmee zij geconfron teerd worden. In de ogen van de burger zijn problemen die hij heeft geen detail. Hij verlangt van gemeentebe stuurders dat deze zich verwaardigen ook de zogenaamde details als belangrijk te zien (einde citaat). Naast deze algemene opmerkingen over de relatie met de burger (waar het natuurlijk uiteindelijk om gaat 1wil ik nog een paar belangrijke facetten in dit kader noemen. Burgers vragen ook om een veilige en schone stad waar de zaakjes goed geregeld zijn tegen aanvaardbare en uit te leggen kosten. Daarom hoort hierbij een grote aandacht voor de bestuursinstrumenten op dit terrein: een wijkgerichte politiewerkwij ze (ik zeg met nadruk geen "wijkagent") die samenspeelt met een buurt- en wijkgewijze aanpak van sociale vernieuwing, buurtonderhoud, participatie en beheer. In mijn rol als portefeuillehouder politie (en daarop politiek in deze raad aanspreekbaar) zal ik trachten deze relatie vorm en inhoud te geven conform door de raad vast te stellen politie- en veiligheidsplannen. De invoering van regiopolitie en de rol van regiokorpsbeheer der die de burgemeester van Leeuwarden daarmee krijgt toebe deeld zie ik in dat streven eerder als extra beleidsmogelijk- heden dan als inperking van kansen. Natuurlijk gaat het bij de politie om beperkte menskracht die volgens sleutels van verdelende rechtvaardigheid over de regio worden toebedeeld. Dit mag echter het werken aan concrete aanpakplannen als uitwerking van een integraal veiligheidsbeleid niet in de weg staan. Sterker: de noodzaak van dit soort aktieplannen wordt er alleen maar groter door. Schaarse middelen vereisen scher pe plannen. Ook langs deze weg kan de overheid als zichtbare dienstverlener "gezicht" bij de burger krijgen. 10 Een tweede facet dat ik hier tot slot bij dit gedeelte wil benadrukken is het belang van goede en doetreffende stadspro motie, die ook op de inwoners zelf wordt gericht. Burgers moeten zelfbewust en met gepaste trots over hun gemeente kunnen praten. Open informatievoorziening, gericht op feiten in plaats van glamourverhalen kunnen zo de interne, eigen burgergerichte stadspromotie vorm geven. Dames en heren, wij hebben het over de mogelijke kerncondi ties te stellen aan het bestuur van Leeuwarden. De werkloos heid in Nederland en West Europa neemt momenteel snel toe. Deze nationale en internationale processen hebben altijd een sterke weerslag in Noord-Nederland en dus ook in Leeuwarden. Momenteel zijn ruim 7.500 mensen zonder werk in onze stad en dit aantal neemt eveneens snel toe. Talloze bedrijven en instellingen zijn op dit moment goed voor 45.000 arbeidsplaatsen in Leeuwarden. Een hoog aantal, dat de centrumpositie extra accentueert, maar waar dus ook veel mis mee kan gaan, hetgeen extra zorg en aandacht van het gemeentebestuur vergt. Omgekeerd doen zich op deze werkplek ken tal van interessante ontwikkelingen en processen voor die kansen bieden op uitbreiding, kwaliteitsverbetering en opti malisering van de werkgelegenheid in onze stad. Ik pleit hierbij voor permanente aandacht en stimulering van de huidi ge instanties en bedrijven in de gemeente. Dit is in mijn ogen één van de meest wezenlijke en direct beïnvloedbare beleidsinspanningen die een gemeente op het terrein van werkgelegenheidsontwikkeling kan leveren en dus ook moet leveren. Ervaringen leren dat 80* van de werkgelegenheids groei in de laatste jaren (die er dus wel degelijk is, ook in Leeuwarden!) van binnenuit komt. Op het conto kan worden geschreven van de bestaande bedrijven en instanties. Een ontwikkeling om te koesteren en om veel tijd en energie aan te besteden. Ik neem mij dat in ieder geval voor. Dit zou een tweede kernhouding in het bestuur kunnen zijn: kijken naar en stimuleren van de lokale ontwikkelingen en kansen bieden aan bestaande ondernemingen en instanties. Natuurlijk moet Leeuwarden veel tijd en aandacht besteden aan gerichte acquisitie van nieuwe bedrijvigheid in de letterlij ke betekenis van het woord; dus zowel in de commerciële als in de non-profitsectorDit zal mijns inziens het meest doel treffend zijn op op z'n minst de Friese schaal maar wellicht zelfs de Noordnederlandse. Uitgangspunt bij dit alles is de positie als werkgelegen- heidscentrum van Friesland uit te bouwen in samenwerking en in afstemming met daartoe aangewezen collega-gemeenten zoals in het voorontwerp Streekplan Friesland is uiteengezet: dus met Snits, It Hearrenfean en Smellingerlan. 11

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 6