Dit brengt mij op het derde aspect van de kernvoorwaarden van een mogelijke Leeuwarder bestuurshouding en dat is een nauwe wisselwerking met de naaste regio (het stadsgewest), met de overige kerngemeenten, met de provincie als regionaal midden bestuur en met andere vergelijkbare steden in Noord-Neder lands verband, zoals Groningen. Het gaat niet aan op dit moment hier een uitvoerige uiteenzetting van te geven. Daar voor ontbreekt nu nog het juiste inzicht op de verhoudingen zoals die terzake op de genoemde niveaus zijn ontwikkeld en in gang gezet. Wel is duidelijk dat in de huidige situatie van de economische, regionale en bestuurlijke ontwikkelingen samenwerking, afstemming en elkaar zien staan de enig juiste bestuurshouding is. Daarvoor zijn de kansen in d.it landsdeel-, en in deze provincie te schaars en tegelijkertijd te interes sant. Economische recessie of stilstand is tijdelijk. Maar de onbenutte potentie van de twee stedelijke knooppunten in Noord-Nederland is dat niet. Dit aanbod van volgroeide en historisch geconserveerde stedelijke werk- en woonomgeving is een blijvend pluspunt in het vestigingsvoorwaardenpakket voor beslissers die overwegen de ruimte en infrastructuur op anderhalf uur van de Randstad als extra te omarmen. Een mooie, krachtige hoofdstad met een wervend stedelijk milieu is van vitaal belang voor een versterkt regionaal middenbestuur. Een dergelijk, niet alleen op regelnaleving en toezicht, maar ook op ontwikkeling en dynamiek gefundeerd mesobestuur is omgekeerd van vitaal belang voor het stedelijk knooppunt Leeuwarden. Zeker als dat bestuur op haar beurt relaties legt met het hele Noordelijke landsdeel. Ik verwacht daar veel van. Met als uiteindelijke doel ook hier het binnenhalen van projecten en werk ter versterking van de structuur. De tot nu toe besproken drie voorwaarden hebben alle eigen lijk te maken met een pleidooi voor een extern gerichte lokale overheid: een interessante gemeente zijn die iets doet met interessante burgers; die kansrijke processen oppakt binnen de lokale bedrijfsomgeving en haar speerpunten ontwik kelt en accenten legt binnen de brede regionaal-bestuurlijke context. Zelfbewust en doelgericht: stad aan het werkt Dit stelt tot slot eisen aan de bestuurlijke beleidscoördina tie èn aan ambtelijk bedrijfsmanagement. Twee gescheiden begrippen met verschillende betekenissen. Maar met één uit drukkelijk verbonden doel: werken aan de beleidsvoorbereiding en uitvoering van het Leeuwarder gemeentebestuur. Een belangrijke punt van aandacht zal in mijn ogen moe ten zijn dat zowel het bestuur als de bureaucratie ge richt is op samenspel met derden. Deze gezamenlijke 12 gerichtheid is niet alleen nodig gezien de huidige posi tie en kerntaken van de gemeente, maar zal ook een waar borg kunnen zijn voor het blijvend met de neuzen dezelf de richting uitkijken. Aldus ontstaat het beeld van een extern gericht en op samen werking beluste gemeentelijke bestuursvoering waarbij het bestuur (college en raad) en de ambtelijke dienst (management en afdelingen) dezelfde houding uitstralen. Natuurlijk, ik besef dat ten volle, is dit een ideaaltypische benadering. Ik heb toch gemeend dit zo te moeten zeggen, omdat idealen nooit weg zijn en het uiteenzetten van gedachten zeker bij een nieuwe start niet verkeerd is. Kern is dat ,ik hoop.,,-samen.met u aan het werk te gaan en vanuit deze visie: Stad aan het werkl Tot slot een afsluiting van persoonlijke aard. Hopelijk hebt u het gemerkt: uw nieuwe voorzitter begint uiterst gemoti veerd aan deze nieuwe, eervolle baan. Ook mijn echtgenote heeft haar conclusie getrokken en zal na 12^ jaar docentschap aan het Voorgezet Onderwijs in Veendam deze baan per 1 janua ri a.s. verlaten. Wij hopen dan tegen die tijd ook als gezin met onze dochter in Leeuwarden te wonen, alwaar wij alle drie een mooie Friese tijd hopen tegemoet te gaan. Wij hebben daarin alle vertrouwen. Ik dank u voor uw aandacht. Punt 5. Toespraken namens gemeenteraad. Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, als ik deze drie woorden uitspreek, realiseer ik mij dat ik honderden keren in deze raad zo begonnen ben. Ik doe dat meer als gewoonte, dan dat ik steeds expliciet mij dan tot de voorzitter wendt. Maar vandaag is dat anders, vandaag bedoel ik het precies zoals ik het zeg, want ik wil u als voorzitter van de raad èn als burgemeester van Leeuwarden van harte welkom heten. Dat geldt voor u persoonlijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor uw vrouw en voor uw dochter Catherine. Ik heet u welkom hier namens de hele fractie van de Partij van de Arbeid. Uw benoeming heeft in Leeuwarden, maar ook daarbuiten, voor de nodige commotie gezorgd en ik kan er op een dag als van daag eigenlijk niet omheen om daar nog een enkele opmerking over te maken. Wat mij betreft dan ook tegelijkertijd de laatste over dit onderwerp. Ik beperk mij tot drie opmerkin gen In de eerste plaats, de vertrouwenscommissie heeft - en ik 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 7