Dit brengt mij op het derde aspect van de kernvoorwaarden van
een mogelijke Leeuwarder bestuurshouding en dat is een nauwe
wisselwerking met de naaste regio (het stadsgewest), met de
overige kerngemeenten, met de provincie als regionaal midden
bestuur en met andere vergelijkbare steden in Noord-Neder
lands verband, zoals Groningen. Het gaat niet aan op dit
moment hier een uitvoerige uiteenzetting van te geven. Daar
voor ontbreekt nu nog het juiste inzicht op de verhoudingen
zoals die terzake op de genoemde niveaus zijn ontwikkeld en
in gang gezet. Wel is duidelijk dat in de huidige situatie
van de economische, regionale en bestuurlijke ontwikkelingen
samenwerking, afstemming en elkaar zien staan de enig juiste
bestuurshouding is. Daarvoor zijn de kansen in d.it landsdeel-,
en in deze provincie te schaars en tegelijkertijd te interes
sant. Economische recessie of stilstand is tijdelijk. Maar de
onbenutte potentie van de twee stedelijke knooppunten in
Noord-Nederland is dat niet. Dit aanbod van volgroeide en
historisch geconserveerde stedelijke werk- en woonomgeving is
een blijvend pluspunt in het vestigingsvoorwaardenpakket voor
beslissers die overwegen de ruimte en infrastructuur op
anderhalf uur van de Randstad als extra te omarmen.
Een mooie, krachtige hoofdstad met een wervend stedelijk
milieu is van vitaal belang voor een versterkt regionaal
middenbestuur. Een dergelijk, niet alleen op regelnaleving en
toezicht, maar ook op ontwikkeling en dynamiek gefundeerd
mesobestuur is omgekeerd van vitaal belang voor het stedelijk
knooppunt Leeuwarden. Zeker als dat bestuur op haar beurt
relaties legt met het hele Noordelijke landsdeel. Ik verwacht
daar veel van.
Met als uiteindelijke doel ook hier het binnenhalen van
projecten en werk ter versterking van de structuur.
De tot nu toe besproken drie voorwaarden hebben alle eigen
lijk te maken met een pleidooi voor een extern gerichte
lokale overheid: een interessante gemeente zijn die iets doet
met interessante burgers; die kansrijke processen oppakt
binnen de lokale bedrijfsomgeving en haar speerpunten ontwik
kelt en accenten legt binnen de brede regionaal-bestuurlijke
context. Zelfbewust en doelgericht: stad aan het werkt
Dit stelt tot slot eisen aan de bestuurlijke beleidscoördina
tie èn aan ambtelijk bedrijfsmanagement. Twee gescheiden
begrippen met verschillende betekenissen. Maar met één uit
drukkelijk verbonden doel: werken aan de beleidsvoorbereiding
en uitvoering van het Leeuwarder gemeentebestuur.
Een belangrijke punt van aandacht zal in mijn ogen moe
ten zijn dat zowel het bestuur als de bureaucratie ge
richt is op samenspel met derden. Deze gezamenlijke
12
gerichtheid is niet alleen nodig gezien de huidige posi
tie en kerntaken van de gemeente, maar zal ook een waar
borg kunnen zijn voor het blijvend met de neuzen dezelf
de richting uitkijken.
Aldus ontstaat het beeld van een extern gericht en op samen
werking beluste gemeentelijke bestuursvoering waarbij het
bestuur (college en raad) en de ambtelijke dienst (management
en afdelingen) dezelfde houding uitstralen. Natuurlijk, ik
besef dat ten volle, is dit een ideaaltypische benadering. Ik
heb toch gemeend dit zo te moeten zeggen, omdat idealen nooit
weg zijn en het uiteenzetten van gedachten zeker bij een
nieuwe start niet verkeerd is. Kern is dat ,ik hoop.,,-samen.met
u aan het werk te gaan en vanuit deze visie: Stad aan het
werkl
Tot slot een afsluiting van persoonlijke aard. Hopelijk hebt
u het gemerkt: uw nieuwe voorzitter begint uiterst gemoti
veerd aan deze nieuwe, eervolle baan. Ook mijn echtgenote
heeft haar conclusie getrokken en zal na 12^ jaar docentschap
aan het Voorgezet Onderwijs in Veendam deze baan per 1 janua
ri a.s. verlaten. Wij hopen dan tegen die tijd ook als gezin
met onze dochter in Leeuwarden te wonen, alwaar wij alle drie
een mooie Friese tijd hopen tegemoet te gaan. Wij hebben
daarin alle vertrouwen.
Ik dank u voor uw aandacht.
Punt 5. Toespraken namens gemeenteraad.
Mevrouw De Haan: Mijnheer de voorzitter, als ik deze drie
woorden uitspreek, realiseer ik mij dat ik honderden keren in
deze raad zo begonnen ben. Ik doe dat meer als gewoonte, dan
dat ik steeds expliciet mij dan tot de voorzitter wendt. Maar
vandaag is dat anders, vandaag bedoel ik het precies zoals ik
het zeg, want ik wil u als voorzitter van de raad èn als
burgemeester van Leeuwarden van harte welkom heten. Dat geldt
voor u persoonlijk, maar dat geldt natuurlijk ook voor uw
vrouw en voor uw dochter Catherine. Ik heet u welkom hier
namens de hele fractie van de Partij van de Arbeid.
Uw benoeming heeft in Leeuwarden, maar ook daarbuiten, voor
de nodige commotie gezorgd en ik kan er op een dag als van
daag eigenlijk niet omheen om daar nog een enkele opmerking
over te maken. Wat mij betreft dan ook tegelijkertijd de
laatste over dit onderwerp. Ik beperk mij tot drie opmerkin
gen
In de eerste plaats, de vertrouwenscommissie heeft - en ik
13