voorblad waar ten minste de volgende gegevens in zijn
opgenomen
de aanleiding voor het besluit;
welke doelstellingen we willen bereiken
hoeveel het gaat kosten en de daarbijbehorende
dekking;
welke mogelijke financiële risico's aan het voor
stel verbonden zijn aan het besluit;
- wanneer het besluit wordt uitgevoerd;
- wie verantwoordelijk is voor de uitvoering;
- wanneer wordt geëvalueerd of de doelstellingen
ook gehaald zijn
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is mede ondertekend door de heer Biemans.
(De Voorzitter: Motie nr. 1 van de CDA-fractie maakt
deel uit van de beraadslagingen.)
In het als logisch vervolg op de Knelpuntenanalyse nog
te presenteren Actieplan moeten wat het CDA betreft, in
iedere geval de volgende zaken worden opgenomen:
- Een verbeterde informatievoorziening naar raad en
burgers
Concrete doelstellingen en een duidelijk tijdpad met
evaluatiemomenten zodat de Raad kan beoordelen of de
gestelde doelstellingen ook daadwerkelijk zijn be
haald. Zowel het ambtelijk apparaat als de verant
woordelijke portefeuillehouder moeten hier respectie
velijk door het college en de raad op kunnen worden
'afgerekend'. Het zogenaamde Contractmanagement.
Tijdige vaststelling van begroting (voor 15 november)
en jaarrekening (voor 1 april).
In het voorjaar moet de raad een Perspectief nota
vaststellen. Hierin geeft de raad in een vroegtijdig
stadium prioriteiten van beleid aan, op basis waarvan
de begroting kan worden opgesteld.
En daarmee, voorzitter, zou het fenomeen van de hui
dige Algemene Beschouwingen kunnen vervallen.
Uniforme procedures, zodat financiële informatie op
elkaar kan worden afgestemd.
Informatie over het ontwikkelen van een nieuw beheer-
sings- en besturingsinstrumentarium, vergezeld van
een duidelijk tijdpad. We denken daarbij aan een pro-
duktbegroting naar Tilburgs model.
- Het instellen van een 'Rekeningcommissie' met een
relatief onafhankelijke positie, om te voorkomen dat
de gesaneerde situatie niet weer opnieuw 'verdampt'.
Het moet ook duidelijk worden wie de leiding heeft en
vervolgens ook geeft. Dat geldt voor zowel het colle
19
ge van burgemeester en wethouders, als de gemeentese
cretaris, de directeuren enz.
3. Medewerkers moeten beter worden uitgerust en toegerust
voor hun taak door bijvoorbeeld carrièreplanning, oplei
ding, doorstroming. Kortom de medewerkers moeten (op
nieuw) worden gemotiveerd en in beweging worden ge
bracht. Ze moeten inzien dat zij de kurk zijn waar de
gemeente op drijft. Het stadskantoor en de toekomstige
nieuwe organisatie zijn daarbij unieke startposities.
4. Organiseer een publiek debat omtrent het voorgaande en
laat goede ideeën meetellen. Maak duidelijk wat je wel
en niet zult overnemen en houdt gedurende het proces
contact met het 'publiek'. Loop niet weg voor kritiek.
5. De Commissie Middelen moet bij het proces van verbete
ring van het financieel beheer en de reorganisatie een
centralere rol spelen, als sturend orgaan van de gemeen
teraad
De wethouder Middelen moet een coördinerende taak krij
gen ten aanzien van alle financiële, personele, alsmede
organisatorische taken.
6. Er moet worden vastgesteld wat de 'vermogenspositie' van
de gemeente is. Nagegaan moet worden, vinden wij, of kan
worden 'gesaneerd' (aflossen, opheffen, van de hand
doen, anders bestemmen) en wat daarvan de effecten zijn.
Op dit moment onttrekt zich te veel aan de (bijziende)
ogen van de politiek verantwoordelijken. Ook hier is
helderheid gewenst en moeten de middelen worden gebruikt
als beleidsinstrumenten en niet als ongeziene rampenpot
jes
Voorzitter tot zover het onderwerp de financiële positie van
de gemeente Leeuwarden.
II De economische ontwikkeling van de gemeente Leeuwarden
De economische ontwikkeling van Leeuwarden heeft nog steeds
een hoge prioriteit. De werkloosheid groeit nog steeds.
Twintig procent van de Leeuwarder beroepsbevolking zit zonder
werk. Het lijkt er niet op dat dit de komende tijd verbetert.
Er moet dan ook rekening worden gehouden met een verdere
verslechtering.
We zullen ons hier, nog meer dan de afgelopen tijd, voor in
moeten zetten. Er is de laatste jaren al veel gebeurd:
de installatie van de Advies Raad voor de Ontwikkeling
20