voorblad waar ten minste de volgende gegevens in zijn opgenomen de aanleiding voor het besluit; welke doelstellingen we willen bereiken hoeveel het gaat kosten en de daarbijbehorende dekking; welke mogelijke financiële risico's aan het voor stel verbonden zijn aan het besluit; - wanneer het besluit wordt uitgevoerd; - wie verantwoordelijk is voor de uitvoering; - wanneer wordt geëvalueerd of de doelstellingen ook gehaald zijn en gaat over tot de orde van de dag." De motie is mede ondertekend door de heer Biemans. (De Voorzitter: Motie nr. 1 van de CDA-fractie maakt deel uit van de beraadslagingen.) In het als logisch vervolg op de Knelpuntenanalyse nog te presenteren Actieplan moeten wat het CDA betreft, in iedere geval de volgende zaken worden opgenomen: - Een verbeterde informatievoorziening naar raad en burgers Concrete doelstellingen en een duidelijk tijdpad met evaluatiemomenten zodat de Raad kan beoordelen of de gestelde doelstellingen ook daadwerkelijk zijn be haald. Zowel het ambtelijk apparaat als de verant woordelijke portefeuillehouder moeten hier respectie velijk door het college en de raad op kunnen worden 'afgerekend'. Het zogenaamde Contractmanagement. Tijdige vaststelling van begroting (voor 15 november) en jaarrekening (voor 1 april). In het voorjaar moet de raad een Perspectief nota vaststellen. Hierin geeft de raad in een vroegtijdig stadium prioriteiten van beleid aan, op basis waarvan de begroting kan worden opgesteld. En daarmee, voorzitter, zou het fenomeen van de hui dige Algemene Beschouwingen kunnen vervallen. Uniforme procedures, zodat financiële informatie op elkaar kan worden afgestemd. Informatie over het ontwikkelen van een nieuw beheer- sings- en besturingsinstrumentarium, vergezeld van een duidelijk tijdpad. We denken daarbij aan een pro- duktbegroting naar Tilburgs model. - Het instellen van een 'Rekeningcommissie' met een relatief onafhankelijke positie, om te voorkomen dat de gesaneerde situatie niet weer opnieuw 'verdampt'. Het moet ook duidelijk worden wie de leiding heeft en vervolgens ook geeft. Dat geldt voor zowel het colle 19 ge van burgemeester en wethouders, als de gemeentese cretaris, de directeuren enz. 3. Medewerkers moeten beter worden uitgerust en toegerust voor hun taak door bijvoorbeeld carrièreplanning, oplei ding, doorstroming. Kortom de medewerkers moeten (op nieuw) worden gemotiveerd en in beweging worden ge bracht. Ze moeten inzien dat zij de kurk zijn waar de gemeente op drijft. Het stadskantoor en de toekomstige nieuwe organisatie zijn daarbij unieke startposities. 4. Organiseer een publiek debat omtrent het voorgaande en laat goede ideeën meetellen. Maak duidelijk wat je wel en niet zult overnemen en houdt gedurende het proces contact met het 'publiek'. Loop niet weg voor kritiek. 5. De Commissie Middelen moet bij het proces van verbete ring van het financieel beheer en de reorganisatie een centralere rol spelen, als sturend orgaan van de gemeen teraad De wethouder Middelen moet een coördinerende taak krij gen ten aanzien van alle financiële, personele, alsmede organisatorische taken. 6. Er moet worden vastgesteld wat de 'vermogenspositie' van de gemeente is. Nagegaan moet worden, vinden wij, of kan worden 'gesaneerd' (aflossen, opheffen, van de hand doen, anders bestemmen) en wat daarvan de effecten zijn. Op dit moment onttrekt zich te veel aan de (bijziende) ogen van de politiek verantwoordelijken. Ook hier is helderheid gewenst en moeten de middelen worden gebruikt als beleidsinstrumenten en niet als ongeziene rampenpot jes Voorzitter tot zover het onderwerp de financiële positie van de gemeente Leeuwarden. II De economische ontwikkeling van de gemeente Leeuwarden De economische ontwikkeling van Leeuwarden heeft nog steeds een hoge prioriteit. De werkloosheid groeit nog steeds. Twintig procent van de Leeuwarder beroepsbevolking zit zonder werk. Het lijkt er niet op dat dit de komende tijd verbetert. Er moet dan ook rekening worden gehouden met een verdere verslechtering. We zullen ons hier, nog meer dan de afgelopen tijd, voor in moeten zetten. Er is de laatste jaren al veel gebeurd: de installatie van de Advies Raad voor de Ontwikkeling 20

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 11