Het zou mij niet verbazen als de algemene beschouwingen in dit huis aan het bijna-einde van een raadsperiode de teneur hebben van een evaluatie, een herwaardering van waarden dus. Grenzen worden verlegd, er ontstaan nieuwe grenzen. Op mondi aal niveau zien we dat; we nemen dit proces waar in Europees verband, we zien het op nationaal niveau - de discussie over de bestuurlijke herinrichting van Nederland in het kader van BON-3 - en we zijn druk bezig met het debat op gemeentelijk niveau, waarbij we ons afvragen hoe het met Leeuwarden en het Stadsgewest en de provincie verder moet in de 21e eeuw. Ik kom daar aanstonds op terug. Oude structuren, grenzen zijn aan het vervagen, nieuwe dienen zich onvermijdelijk aan. Ook in Leeuwarden krijgen we er mee te maken. Wij zullen een antwoord moeten geven op nieuwe ont wikkelingen, die zich in de maatschappij voordoen. Het grote politieke programma van weleer, "het vervolmaken van de verzorgingsstaat" heeft plaats moeten maken voor een herori ëntatie. Van de burgers wordt meer eigen initiatief en ver antwoordelijkheid verwacht. Er zijn andere concurrentiever houdingen ontstaan, de grenzen gingen open. Concreet worden wij geconfronteerd met een grote toestroom van asielzoekers en ontheemden, die wij vanuit een historisch besef willen, maar ook kunnen opvangen. Wat dit laatste betreft wil de D66- fractie het college een compliment maken voor haar werk inzake de opvang van groepen vreemdelingen binnen de grenzen van deze gemeente. Een beleid dat ten voorbeeld gesteld kan worden aan andere gemeenten. Mede in dit kader blijft voort durende waakzaamheid tegen racisme en andere vormen van onverdraagzaamheid geboden. Vorig jaar nam deze raad unaniem een manifest tegen racisme aan. Een bezoek aan basisscholen door alle raadsleden was het logische vervolg van deze stand puntbepaling. In de Commissie Algemene Zaken hebben wij met het CDA gepleit voor een vervolg op deze actie. Wij willen graag als raadsleden het komende jaar onze actie van 1993 voortzetten in één of andere vorm. Wij stellen voor om vanuit elke fractie een vertegenwoordiger aan te wijzen voor een werkgroep, die zich buigt over de aanpak van de vervolgactie van de gemeenteraad. Je zou daarbij bijvoorbeeld kunnen denken aan schoolbezoeken in het voortgezet onderwijs. Graag horen wij de reactie van de andere fracties. Voorzitter, over de bestuurlijke reorganisatie van onze gemeente is in het verleden al veel gezegd. Toch wil ik in dit verband hier een aantal overwegingen de revue laten passeren. Gedwongen door het gebrek aan middelen - ik laat voorlopig de schuldvraag maar even buiten beschouwing - is deze gemeente begonnen met het vergroten van de interne doelmatigheid. Dat is een lang en zeer vermoeiend proces, 31 waarbij je soms tegen onverwachte grenzen oploopt. Tegelij kertijd waren we met elkaar bezig met een nieuwe analyse van de eigen taak en functie. Het woord kerntakendiscussie wil ik in dit verband eigenlijk niet meer gebruiken. Waar het om gaat is dat de gemeente zichzelf vernieuwt; waar het om gaat is strategisch en effectief handelen, dat is voortaan het parool. De centraal sturende rol van de overheid met een monopolie van deskundigheid en financiën heeft zijn grens be reikt Een strategisch handelende overheid zal zich in de eerste plaats moeten voorzien van een aantal middelen, instrumenten om te handelen. Terugvallen op routine en voorspelbaarheid in het gedrag betekent volgens D66 verlies aan effectiviteit. Daarbij zijn kleinschaligheid en verkorting van planningster mijnen onontbeerlijk. Creatieve innovatie kan daarbij een belangrijk hulpmiddel zijn. Het bedrijfsleven heeft in het algemeen gezegd deze route al uitgezet. Training in creatief denken voor ambtenaren, maar ook politici is een vereiste. In de tweede plaats zal een strategisch handelende overheid voortdurend aandacht geven aan het verkennen van de omgeving, of zo u wilt, de samenleving. Vaak hebben grote bestuurlijke ingrepen hun eigen werkelijkheden in het leven geroepen. De overheid heeft zich zelf op tal van wijzen in cirkelvormige probleemstellingen gemanoeuvreerd. Wat nodig is, is een door breking van de beklemming van de gebruikelijke analyses. We moeten eraan ontsnappen, telkens opnieuw treden buiten de geijkte definities van problemen en oplossingen. Als burgers veranderen, andere eisen gaan stellen, dan veranderen ook de contexten van de gemeentelijke doelmatigheid. Het is onze taak daarop adequaat op in te spelen. Zo bezien moeten we daadwerkelijk grenzen gaan verleggen. In derde instantie is een belangrijke taak voor de strate gisch handelende overheid dat wat zij als bestek voor de toekomst ziet. Onze huidige maatschappij verkeert in een soort identiteitscrisis. De discussies over de heroriëntatie van de verzorgingsstaat getuigen ervan. Onzekerheid, gevoed door rampen op allerlei niveaus, verduistert een toekomstper spectief. Naar onze opvatting zal het voor de politiek de komende jaren van groot belang zijn om het tenminste eens te worden over een gemeenschappelijke probleemdefinitie en over de verantwoordelijkheden, die burgers - zowel individueel als in groepen - het maatschappelijk middenveld en de overheid ten aanzien van deze vraagstukken innemen. Een samenleving zonder een minimum overeenstemming ten aanzien van deze gewenste koers is stuurloos geworden. Dan ontbreken samenhang en de mogelijkheden voor het kiezen in dilemma's en die zijn 32

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 17