er volop. Er zijn dus nieuwe instrumenten nodig om de doelmatigheid van de gemeentelijke overheid te vergroten. Ik heb zojuist in algemene bewoordingen getracht daarvan iets duidelijk te maken. Voorzitter, laten we met elkaar de toekomst realis tisch onder ogen zien. En er zou al een wereld gewonnen zijn als realisme niet langer wordt gezien als synoniem van pessi misme. Besturen in de jaren negentig is niet meer het beheer sen van de maatschappelijke processen. Volgens D66 is bestu ren mede richting geven aan die processen, die, zonder ze zelf tot stand gebracht te hebben, hun kracht aan zich zelf ontlenen. De overheid, ook de gemeentelijke, moet weer iets terug krijgen van het begrip dienstbaarheid. De gemeente is nadrukkelijker dan vroeger het geval was op het maatschappelijk veld een grensrechter en meevoetballende scheidsrechter geworden. De uitdaging waarvoor de gemeente staat, is met minder middelen basistaken te blijven uitvoeren in de toekomst. Ons nieuwe stadskantoor, dat zojuist in ge bruik is genomen, kan zowel letterlijk als figuurlijk als symbool dienen voor het grensvlak van oude en nieuwe tijden. Nergens in Leeuwarden zijn verleden en toekomst zo nadrukke lijk aanwezig als onder de Oldehove. Flexibiliteit, produkt- gerichtheid en klantgerichtheid met daaraan gekoppeld een strak financieel beheer zijn voor D66 wezenlijk toetspunten. En daarmee is een aantal grenzen gesteld aan de toekomstige gemeentelijke organisatie. Op het maatschappelijk speelveld neemt de gemeentelijke over heid steeds wisselende posities in. Soms is zij grensrechter, wanneer bijvoorbeeld het milieu beschermd moet worden. Soms is ze zelf actief speler, zeker waar het gaat om het behouden en versterken van de werkgelegenheid. In het kader van de actie Tegengas is een sterk team geformeerd van een groot aantal betrokken organisaties. Mijn partij mocht een positie ve reactie van B&W ontvangen op ons verzoek aan de gemeente zich in te zetten voor het behoud van een deel van de werkge legenheid van de zuivelfabriek in Wergea. Het wegnemen van het concurrentiebeding door FFD zou ertoe kunnen leiden dat het bedrijf als zuivelfabriek door derden wordt overgenomen. Is het niet zo dat de gemeente een veel actievere rol zou kunnen spelen in deze zaak? Graag nodigen wij B&W uit om te komen met initiatieven. Het gaat om het behoud van werkgele genheid in de regio. In het kader van Tegengas rekenen wij op concrete resultaten, er moet gescoord worden teneinde degra datie te voorkomen. Datzelfde geldt overigens ook voor Cam- buur, maar dit terzijde. De grenzen van dit speelveld, waarop dit spel gespeeld wordt, vervagen steeds meer. Van gemeente 33 grenzen trekt de regionale economie zich in ieder geval weinig aan. Samenwerking met steeds wisselende partners is nodig. Vorig jaar heeft D66 een motie ingediend waarin ge vraagd werd om een onderzoek naar de vorming van een regio naal grondbedrijf. Een vraag nu is op zijn plaats: hoe ver is het met dat onderzoek? In welke rol we ons ook op het speelveld begeven, een goede conditie is vereist, zowel financieel als organisatorisch. Iets waarvoor de afgelopen jaren te weinig aandacht is ge weest, zoals steeds meer pijnlijk duidelijk is geworden. Het roer moet om, ambities prima, maar eerste de financiën op orde. In dit verband mogen we de gemeente in de rol van verzorger niet vergeten, zeker nu het aantal mensen, dat van een uitke ring afhankelijk is zich zorgwekkend naar een hoogtepunt, cq. dieptepunt begeeft. Een minimabeleid blijft noodzakelijk, al kunnen we niet meer alles doen wat we eigenlijk zouden wil len. Een betrekkelijk nieuwe rol die we ons hebben aangemeten, is die van trainer. De toeleiding van uitkeringsgerechtigden naar de arbeidsmarkt is de doelstelling van het ambitieuze 1000-banenplan. Het effect van JWG en Banenpool zou naar de mening van D66 vergroot kunnen worden indien deze instrumen ten ook ingezet zouden kunnen worden in de marktsector. Wij hebben dat destijds bij de stichting van de Banenpool ook al naar voren gebracht. De gemeentelijke vertegenwoordiger in het RBA zou er alles aan moeten doen om dit mogelijk te maken. Wij hebben begrepen dat deze inspanning tot nu toe niet tot resultaten heeft geleid. D66 vraagt zich af waarom dit in andere RBA-regio's wel mogelijk is, maar hier niet. Voorzitter, mijn fractie heeft waardering voor het feit dat de notitie Hoofdlijnen ook echt de hoofdlijnen van voorgeno men beleid bevat en dat is gekozen voor een nieuwe opzet. Ook voor deze raad blijft besturen op hoofdlijnen echt noodzake lijk met daarnaast invulling geven aan het volksvertegenwoor digende element. Een lastige dubbeltaak op het eerste ge zicht. De afgelopen maanden hebben fysiek veel van de raads leden gevergd. Zelf heb ik ervaren dat daardoor zelfs het voorbereiden van deze Algemene Beschouwingen onder druk kwam te staan. Dat is niet de enige reden waarom mijn fractie hier een hartstochtelijk pleidooi wil houden voor het verplaatsen van de Algemene Beschouwingen naar een ander tijdstip. Ons komt het voor dat het voorjaar een beter tijdstip hiervoor is, bij de behandeling van de voorjaarsnota, de zogenaamde PerspectiefnotaDat is een tijdstip waarop politieke frac- 34

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 18