ties politieke wensen en verlangens namens het hoogste orgaan van de gemeente op tafel kunnen leggen; immers het College van B&W gaat daarna met het opstellen van de begroting aan het werk. D66 denkt dat de sturende rol van de raad in het voorjaar beter uit de verf zal komen. Wij werden op onze wenken bediend door wethouder Heere vorige week tijdens een informatieve bijeenkomst. Ik wou daarover graag een uitspraak aan de raad vragen in de vorm van een motie. De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 november 1993, van oordeel dat de positie van de raad versterking behoeft; dat de algemene financiële beschouwingen daartoe een belangrijke bijdrage vormen; overwegende dat de politieke sturing door de raad in het voorjaar bij het verschijnen van de Perspectiefnota beter uitge oefend kan worden; besluit dat met ingang van het voorjaar 1994 de algemene en financiële beschouwingen worden gehouden bij de be handeling van de Perspectiefnota; en vraagt het college van b. en w. dit technisch mogelijk te maken; en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mij en de heer Heins van de PAL/GL-fractie ondertekend (De Voorzitter: Motie nr. 1 van de D66-fractie maakt onder deel uit van de beraadslagingen.) In het verleden hebben wij bepleit dat kleinere fracties de mogelijkheid zouden krijgen om een lid van schaduwfractie af te vaardigen naar commissievergaderingen. Als onderdeel van bestuurlijke vernieuwing willen wij dit opnieuw onder de aandacht brengen. Het moet mogelijk zijn om in dit verband een lid uit de schaduwfractie volwaardig lid te laten zijn van een raadsadviescommissieDe verslaglegging van commis sievergaderingen is afgeschaft. Wij betreuren dat, omdat met name belangstellende burgers op deze wijze niet meer op de hoogte gesteld kunnen worden van de inhoudelijke standpunten van de raadsfracties. Bovendien vrezen we dat de discussies in de plenaire raadsvergadering nog eens dunnetjes overgedaan zullen worden en dat lijkt ons in het algemeen een minder gewenste ontwikkeling. In het vervolg van deze algemene beschouwingen zal de heer Heins een tweetal moties indienen die mede door mij zijn 35 ondertekend. Uitgangspunten bij intergemeentelijke samenwerking dienen te zijn: het op praktische en bestuurlijke gronden gezamenlijk uitoefenen van beheerswerkzaamheden. In een aantal gevallen komt daarbij het maken van afspraken over planologische af stemmingen op het terrein van de ruimtelijke ordening en de economische ontwikkeling. Behalve dat bij veel van deze samenwerkingsvormen de democratische legitimatie ontbreekt, kunnen bovendien vraagtekens worden gezet bij de bestuurlijke doelmatigheid. Bij het OLAF zien we hoe het niet moet! De komende tijd zal gesproken worden over het ter hand nemen van de bestuurlijke organisatie in deze provincie. Voor D66 blijft de gemeente de basis van het openbaar bestuur. Overi gens is het daarbij nadrukkelijker in beeld brengen van het stadsgewest Leeuwarden een belangrijk element. Dat zal een moeizaam proces zijn. Alle belanghebbenden moeten ervan over tuigd zijn dat zij door, in eerste aanleg psychologische grenzen te verleggen, in een win-win-situatie terecht kunnen komen. De eerste signalen die ons bereikt hebben over een regionaal sociaal volkshuisvestingsbeleid, duiden erop dat nog een lange weg te gaan is. Naar onze opvatting kan de bestuurlijke proeftuin, want daartoe is Friesland door de staatssecretaris aangewezen, alleen maar slagen wanneer daartoe ook financiële middelen uit Den Haag worden ver strekt. Valt hierover nu iets positiefs te melden? Voorzitter, zelden zal er zoveel commotie geweest zijn over een bezuinigingsvoorstel als bij de aangekondigde afschaffing van de organisatie-en activiteitensubsidies voor de buurt-en wijkverenigingen. Hier werd naar onze opvatting een grens overschreden door het college. Leeuwarden moet blij zijn met een heel dicht netwerk van buurt-en wijkorganisaties, die een zeer belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld bij het tegengaan van verloedering. Het volledig schrappen van deze subsidies lijkt geld op te leveren, maar zou op den duur wel eens veel geld kunnen gaan kosten. Daarom willen wij ook sterk bena drukken dat een vast koppengeld per inwoner voor elke wijk moet blijven bestaan. Daarboven zou elke wijk aanspraak kunnen maken op gelden uit een speciale projectenpot. We komen daar morgen op terug. Afgelopen jaar hebben we in deze raad de nota Spreiding Open baar Onderwijs vastgesteld. Ik heb het dan over het basis onderwijs. Onder invloed van rijksbeleid wordt een pijnlijke en moeilijke operatie nu in gang gezet om het aantal openbare basisscholen terug te brengen. D66 hoopt dat de verdere gang van zaken gekenmerkt zal worden door zorgvuldigheid, dezelfde 36

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 19