ties politieke wensen en verlangens namens het hoogste orgaan
van de gemeente op tafel kunnen leggen; immers het College
van B&W gaat daarna met het opstellen van de begroting aan
het werk. D66 denkt dat de sturende rol van de raad in het
voorjaar beter uit de verf zal komen. Wij werden op onze
wenken bediend door wethouder Heere vorige week tijdens een
informatieve bijeenkomst.
Ik wou daarover graag een uitspraak aan de raad vragen in de
vorm van een motie.
De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 november 1993,
van oordeel
dat de positie van de raad versterking behoeft;
dat de algemene financiële beschouwingen daartoe een
belangrijke bijdrage vormen;
overwegende
dat de politieke sturing door de raad in het voorjaar
bij het verschijnen van de Perspectiefnota beter uitge
oefend kan worden;
besluit
dat met ingang van het voorjaar 1994 de algemene en
financiële beschouwingen worden gehouden bij de be
handeling van de Perspectiefnota;
en vraagt het college van b. en w. dit technisch
mogelijk te maken;
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is door mij en de heer Heins van de PAL/GL-fractie
ondertekend
(De Voorzitter: Motie nr. 1 van de D66-fractie maakt onder
deel uit van de beraadslagingen.)
In het verleden hebben wij bepleit dat kleinere fracties de
mogelijkheid zouden krijgen om een lid van schaduwfractie af
te vaardigen naar commissievergaderingen. Als onderdeel van
bestuurlijke vernieuwing willen wij dit opnieuw onder de
aandacht brengen. Het moet mogelijk zijn om in dit verband
een lid uit de schaduwfractie volwaardig lid te laten zijn
van een raadsadviescommissieDe verslaglegging van commis
sievergaderingen is afgeschaft. Wij betreuren dat, omdat met
name belangstellende burgers op deze wijze niet meer op de
hoogte gesteld kunnen worden van de inhoudelijke standpunten
van de raadsfracties. Bovendien vrezen we dat de discussies
in de plenaire raadsvergadering nog eens dunnetjes overgedaan
zullen worden en dat lijkt ons in het algemeen een minder
gewenste ontwikkeling.
In het vervolg van deze algemene beschouwingen zal de heer
Heins een tweetal moties indienen die mede door mij zijn
35
ondertekend.
Uitgangspunten bij intergemeentelijke samenwerking dienen te
zijn: het op praktische en bestuurlijke gronden gezamenlijk
uitoefenen van beheerswerkzaamheden. In een aantal gevallen
komt daarbij het maken van afspraken over planologische af
stemmingen op het terrein van de ruimtelijke ordening en de
economische ontwikkeling. Behalve dat bij veel van deze
samenwerkingsvormen de democratische legitimatie ontbreekt,
kunnen bovendien vraagtekens worden gezet bij de bestuurlijke
doelmatigheid. Bij het OLAF zien we hoe het niet moet!
De komende tijd zal gesproken worden over het ter hand nemen
van de bestuurlijke organisatie in deze provincie. Voor D66
blijft de gemeente de basis van het openbaar bestuur. Overi
gens is het daarbij nadrukkelijker in beeld brengen van het
stadsgewest Leeuwarden een belangrijk element. Dat zal een
moeizaam proces zijn. Alle belanghebbenden moeten ervan over
tuigd zijn dat zij door, in eerste aanleg psychologische
grenzen te verleggen, in een win-win-situatie terecht kunnen
komen. De eerste signalen die ons bereikt hebben over een
regionaal sociaal volkshuisvestingsbeleid, duiden erop dat
nog een lange weg te gaan is. Naar onze opvatting kan de
bestuurlijke proeftuin, want daartoe is Friesland door de
staatssecretaris aangewezen, alleen maar slagen wanneer
daartoe ook financiële middelen uit Den Haag worden ver
strekt. Valt hierover nu iets positiefs te melden?
Voorzitter, zelden zal er zoveel commotie geweest zijn over
een bezuinigingsvoorstel als bij de aangekondigde afschaffing
van de organisatie-en activiteitensubsidies voor de buurt-en
wijkverenigingen. Hier werd naar onze opvatting een grens
overschreden door het college. Leeuwarden moet blij zijn met
een heel dicht netwerk van buurt-en wijkorganisaties, die een
zeer belangrijke rol spelen, bijvoorbeeld bij het tegengaan
van verloedering. Het volledig schrappen van deze subsidies
lijkt geld op te leveren, maar zou op den duur wel eens veel
geld kunnen gaan kosten. Daarom willen wij ook sterk bena
drukken dat een vast koppengeld per inwoner voor elke wijk
moet blijven bestaan. Daarboven zou elke wijk aanspraak
kunnen maken op gelden uit een speciale projectenpot. We
komen daar morgen op terug.
Afgelopen jaar hebben we in deze raad de nota Spreiding Open
baar Onderwijs vastgesteld. Ik heb het dan over het basis
onderwijs. Onder invloed van rijksbeleid wordt een pijnlijke
en moeilijke operatie nu in gang gezet om het aantal openbare
basisscholen terug te brengen. D66 hoopt dat de verdere gang
van zaken gekenmerkt zal worden door zorgvuldigheid, dezelfde
36