zorgvuldigheid, die wij tot nu toe hebben kunnen waarnemen.
Helaas is de aangekondigde notitie over de leerplicht en
leerlingenzorg nog niet beschikbaar. Duidelijk is wel gewor
den ondertussen dat Den Haag zeer hecht aan de versterking
van de positie van de leerplichtambtenaar, in het kader van
schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten. In hoeverre is
het nu verminderen van de ambtelijke formatie op de afdeling
onderwijs van onze gemeente met dat Haagse beleid te sporen?
In het jaarplan van de politie Midden-Friesland valt in dit
verband te lezen dat een onderzoek gestart zal worden om te
bekijken welke rol de politie kan spelen bij het tegengaan
van schoolverzuim. In Arnhem wordt door politie en leer
plichtambtenaar samengewerkt. Men probeert daar samen spijbe
lende leerlingen op te sporen en weer op school af te leve
ren. Op zich aardig, maar het blijft wel symptoombestrijding.
Het schoolverzuim dient direct bij de bron te worden aange
pakt, namelijk op de scholen zelf. Dat is niet gemakkelijk,
maar het moet wel. De rol van de politie kan dus in onze ogen
maar een beperkte zijn. Hoe denkt het college over de aanpak
in Arnhem?
De grens tussen gemeente-en rijkspolitie is vervallen. De
nieuwe regionaal georganiseerde politie is aan de slag ge
gaan. In dit kader zijn al de verschillende activiteitenplan
nen, jaarplannen en kwartaaloverzichten aan de Commissie
Openbare Orde voorgelegd en dat is een goede zaak. Op deze
wijze kunnen raadsleden actief betrokken blijven bij het
politiewerk in hun gemeente. In dit verband zou mijn fractie
het bijzonder op prijs stellen wanneer de CommissieOpenbare
Orde één a twee keer per jaar van gedachten zou kunnen wisse
len met de dienstcommissie van de politie, teneinde op de
hoogte te blijven van eikaars opvattingen en bevindingen. Ook
daarover wil ik graag een uitspraak van de raad. Die lees ik
nu voor in de vorm van een motie.
"De gemeenteraad van Leeuwarden,
in vergadering bijeen op 15 november 1993,
van oordeel:
- dat de actieve betrokkenheid van raadsleden bij het
politiewerk in Leeuwarden een goede zaak is;
dat die actieve betrokkenheid waar mogelijk versterkt
dient te worden;
overwegende
dat overleg met de dienstcommissie van de politie hier
toe een bijdrage kan zijn;
besluit
dat de Commissie Openbare Orde één a twee keer per jaar
met de dienstcommissie van de politie in Leeuwarden
overleg kan voeren, ten einde op de hoogte te blijven
37
van eikaars opvattingen,
en gaat over tot de orde van de dag."
De motie is door mij ondertekend.
(De Voorzitter: Motie nr. 2 van de D66-fractie maakt deel uit
van de beraadslagingen.
Op het terrein van ruimtelijke ordening zijn binnenkort be
langrijke plannen aan de orde. Het gaat hierbij om planolo
gische beslissingen, die de grens van het grondgebied van de
gemeente Leeuwarden overschrijden. We spreken dan over de
Blauwe Zone met een toekomstige nieuwe woonlokatie, het
project Westergozone met daaraan verbonden de mogelijke
vestiging van het Milieu Technisch Centrum en infrastructuur
verbetering in het kader van het Stedelijk Knooppunt. Al deze
projecten overschrijden bovendien de grens van de korte ter
mijnvisie. Tijdige en correcte voorlichting en informatie
zijn van essentieel belang voor alle betrokkenen, zowel
binnen als buiten onze gemeentegrenzen.
De grenzen aan de gemeentelijke sturing op het terrein van de
volkshuisvesting zijn bereikt. Wij vinden dat een goede zaak.
De reeds in werking getreden Huisvestingswet en het BBSH
leggen een grote verantwoordelijkheid bij de sociale verhuur
ders. Omdat overleg - in het kader van een convenant - op dit
moment plaatsvindt, wachten wij - gezien de positieve eerste
opzet - het nadere eindresultaat af. Niettemin dienen op
basis van gelijkwaardigheid de woonconsumenten niet vergeten
te worden. De nadruk in de toekomst komt te liggen op: infor
matie-uitwisseling, medewerking verlenen aan een marktgerich
te sociale huursector en de achteraf noodzakelijke controle
en toetsing.
Voorzitter, als we terugkijken naar de discussies in de
raadsadviescommissieswaar de bezuinigingen werden besproken
en waarbij Leeuwarder burgers blijk gaven van hun belangstel
ling en in een aantal gevallen oprechte verontwaardiging, dan
moeten wij als politiek orgaan goed beseffen dat we niet
straffeloos zorgvuldig opgebouwde leefbaarheidsfactoren
kunnen wegstrepen. De vervreemding van de politiek wordt dan
groter. Met name de verworvenheden op het gebied van sport,
cultuur en welzijn liggen daarbij uitermate gevoelig. Het
gaat hierbij om de ruggegraat van de Leeuwarder samenleving.
Willen we in deze situatie de verhouding tussen burger en
overheid verbeteren - want daarover maken we ons toch wel
zorgen - dan ontkomen we er niet aan om dit binnen de grenzen
van de acceptatiegraad te doen plaatsvinden. Wellicht dat er
dan bij de burgers een soort Oldehove-gevoel kan ontstaan.
Hoe? Door niet alleen de tegenvallers af te wentelen op de
38