zorgvuldigheid, die wij tot nu toe hebben kunnen waarnemen. Helaas is de aangekondigde notitie over de leerplicht en leerlingenzorg nog niet beschikbaar. Duidelijk is wel gewor den ondertussen dat Den Haag zeer hecht aan de versterking van de positie van de leerplichtambtenaar, in het kader van schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten. In hoeverre is het nu verminderen van de ambtelijke formatie op de afdeling onderwijs van onze gemeente met dat Haagse beleid te sporen? In het jaarplan van de politie Midden-Friesland valt in dit verband te lezen dat een onderzoek gestart zal worden om te bekijken welke rol de politie kan spelen bij het tegengaan van schoolverzuim. In Arnhem wordt door politie en leer plichtambtenaar samengewerkt. Men probeert daar samen spijbe lende leerlingen op te sporen en weer op school af te leve ren. Op zich aardig, maar het blijft wel symptoombestrijding. Het schoolverzuim dient direct bij de bron te worden aange pakt, namelijk op de scholen zelf. Dat is niet gemakkelijk, maar het moet wel. De rol van de politie kan dus in onze ogen maar een beperkte zijn. Hoe denkt het college over de aanpak in Arnhem? De grens tussen gemeente-en rijkspolitie is vervallen. De nieuwe regionaal georganiseerde politie is aan de slag ge gaan. In dit kader zijn al de verschillende activiteitenplan nen, jaarplannen en kwartaaloverzichten aan de Commissie Openbare Orde voorgelegd en dat is een goede zaak. Op deze wijze kunnen raadsleden actief betrokken blijven bij het politiewerk in hun gemeente. In dit verband zou mijn fractie het bijzonder op prijs stellen wanneer de CommissieOpenbare Orde één a twee keer per jaar van gedachten zou kunnen wisse len met de dienstcommissie van de politie, teneinde op de hoogte te blijven van eikaars opvattingen en bevindingen. Ook daarover wil ik graag een uitspraak van de raad. Die lees ik nu voor in de vorm van een motie. "De gemeenteraad van Leeuwarden, in vergadering bijeen op 15 november 1993, van oordeel: - dat de actieve betrokkenheid van raadsleden bij het politiewerk in Leeuwarden een goede zaak is; dat die actieve betrokkenheid waar mogelijk versterkt dient te worden; overwegende dat overleg met de dienstcommissie van de politie hier toe een bijdrage kan zijn; besluit dat de Commissie Openbare Orde één a twee keer per jaar met de dienstcommissie van de politie in Leeuwarden overleg kan voeren, ten einde op de hoogte te blijven 37 van eikaars opvattingen, en gaat over tot de orde van de dag." De motie is door mij ondertekend. (De Voorzitter: Motie nr. 2 van de D66-fractie maakt deel uit van de beraadslagingen. Op het terrein van ruimtelijke ordening zijn binnenkort be langrijke plannen aan de orde. Het gaat hierbij om planolo gische beslissingen, die de grens van het grondgebied van de gemeente Leeuwarden overschrijden. We spreken dan over de Blauwe Zone met een toekomstige nieuwe woonlokatie, het project Westergozone met daaraan verbonden de mogelijke vestiging van het Milieu Technisch Centrum en infrastructuur verbetering in het kader van het Stedelijk Knooppunt. Al deze projecten overschrijden bovendien de grens van de korte ter mijnvisie. Tijdige en correcte voorlichting en informatie zijn van essentieel belang voor alle betrokkenen, zowel binnen als buiten onze gemeentegrenzen. De grenzen aan de gemeentelijke sturing op het terrein van de volkshuisvesting zijn bereikt. Wij vinden dat een goede zaak. De reeds in werking getreden Huisvestingswet en het BBSH leggen een grote verantwoordelijkheid bij de sociale verhuur ders. Omdat overleg - in het kader van een convenant - op dit moment plaatsvindt, wachten wij - gezien de positieve eerste opzet - het nadere eindresultaat af. Niettemin dienen op basis van gelijkwaardigheid de woonconsumenten niet vergeten te worden. De nadruk in de toekomst komt te liggen op: infor matie-uitwisseling, medewerking verlenen aan een marktgerich te sociale huursector en de achteraf noodzakelijke controle en toetsing. Voorzitter, als we terugkijken naar de discussies in de raadsadviescommissieswaar de bezuinigingen werden besproken en waarbij Leeuwarder burgers blijk gaven van hun belangstel ling en in een aantal gevallen oprechte verontwaardiging, dan moeten wij als politiek orgaan goed beseffen dat we niet straffeloos zorgvuldig opgebouwde leefbaarheidsfactoren kunnen wegstrepen. De vervreemding van de politiek wordt dan groter. Met name de verworvenheden op het gebied van sport, cultuur en welzijn liggen daarbij uitermate gevoelig. Het gaat hierbij om de ruggegraat van de Leeuwarder samenleving. Willen we in deze situatie de verhouding tussen burger en overheid verbeteren - want daarover maken we ons toch wel zorgen - dan ontkomen we er niet aan om dit binnen de grenzen van de acceptatiegraad te doen plaatsvinden. Wellicht dat er dan bij de burgers een soort Oldehove-gevoel kan ontstaan. Hoe? Door niet alleen de tegenvallers af te wentelen op de 38

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 20