burgers (hogere tarieven, minder subsidies), maar door ook
naar de eigen organisatie te kijken. Terecht doet het college
dat in een aantal gevallen ook. Maar de financiële nood is zo
hoog, dat het naar de mening van de fractie van D66 tijd is
voor meer onorthodoxe maatregelen, waarbij gedacht kan worden
aan het interen op eigen vermogen. Wij zullen daar morgen op
terugkomen. Daarnaast zullen in een aantal gevallen ook
faseringen in de bezuinigingen moeten worden aangebracht.
Voorzitter, ik sluit af. De ambtenaren van de gemeente Leeu
warden hebben het in de afgelopen jaren niet gemakkelijk
gehad. Reorganisatie, nieuwe reorganisaties, bezuinigings
voorstellen bedenken en uitvoeren, een verhuizing, ga er maar
aan staan. Graag wil de fractie van D66 hen uitdrukkelijk
dank zeggen voor hun inzet voor en in deze gemeente.
De heer De Beer: We hebben een turbulent jaar achter de rug,
met als 'hoogtepunten' de installatie van een nieuwe burge
meester en een rigoureuze aanpak van de gezondmaking van de
gemeentelijke financiën.
Het is goed dat dit laatste nu gebeurt, maar in onze ogen
gebeurt het wel veel te laat. De WD-woordvoerder heeft in
het verleden uitentreuren gewaarschuwd voor:
a. het veel te optimistisch ramen;
b. het uithollen van de algemene reserves.
De andere fracties hebben hier nooit naar willen luisteren.
De rekeningsachterstand is inmiddels ingelopen, maar reëel
begroten blijft nog steeds een probleem. Wij denken bijvoor
beeld aan de Sociale Dienst. Het moet toch te voorzien zijn
geweest dat er door grotere toename van het aantal uitke
ringsgerechtigden, ook een grotere aanspraak op uitkeringen
gedaan zou worden?
De WD-fractie houdt zich aan de gemaakte afspraak wat be
treft de hoogte van het te bezuinigen bedrag en de daarvoor
uitgezette lijnen. Niet gebonden acht de fractie zich aan de
uitkomst van de kerntakendiscussie, zoals door ons al in de
raadsvergadering, waar dit werd behandel, naar voren is
gebracht
Tijdens de bijeenkomsten op 3, 4 en 11 mei jl. waar b. en w.,
fractievoorzitters en centrale directie raad bijeen waren, is
deze discussie dunnetjes overgedaan, zij het alleen door
middel van het aangeven van prioriteiten. Gezien de samen
stelling van het gezelschap kan daaraan niet te veel waarde
gehecht worden.
39
Ondanks alle goede bedoelingen om door middel van deze bezui
niging uit de financiële ellende te komen, dreigen er al weer
nieuwe tegenvallers:
het rijk zal 100 miljoen minder in het gemeentefonds storten,
waardoor we wéér opgezadeld worden met bezuinigingen, met
alle ellende van dien.
Dat moet voor de PvdA- en het CDA-fractie wel een grote
teleurstelling zijn.
In 1989 voorspelde mevrouw De Haan 'betere tijden'. Gemeenten
zouden een ruime armslag krijgen bij de uitvoering van de
Bijstandswet. De toen (begrote) reserve van de gemeente was
4 miljoen (op papier). In 1982 hadden wij nog een algemene
reserve van 32 miljoen. Wat ervan terecht is gekomen, weten
we inmiddels allemaal. Steeds weer is er vanuit de WD-frac
tie gewezen op het té optimistisch begroten en het uithollen
van de algemene reserve. De WD heeft jarenlang gewaarschuwd.
In april 1987 is er vanuit de WD-fractie al gesteld: de
rekeningcijfers zijn niet beschikbaar. Steeds weer wordt er
te optimistisch geraamd en er wordt een flink tekort verwacht
over 1985.
In november 1987 werd de reorganisatie van het ambtelijk
bestuurlijk apparaat in gang gezet en weer waren er forse
budgetoverschrijdingen.
In oktober 1988 bleek inderdaad de rekening 1985 toonde
flinke overschrijdingen en die werden weer ten laste gebracht
van de algemene reserve.
December 1988, de WD-fractie spreekt zijn zorg uit over de
begrotingsoverschrijdingen. De stand van de algemene reserve
is zorgwekkend.
Mei 1989, weer herwaardering, kritiek vanaf onze plaats op de
consequente rekeningstekorten, terwijl elke analyse van de
oorzaak ontbreekt. De WD-fractie maakt bezwaar tegen het
verhogen van de onroerend goedbelasting en vindt dat er
bezuinigd moet worden.
Juni 1989, uit de Voorjaarsnota blijkt een jarenlange begro
tingsoverschrijding bij het onderwijs, andere extra kosten
posten, de stadsverwarming en de automatisering van de Socia
le Dienst. De herwaarderingstaken zijn voor grote delen niet
gehaald.
April 1990, de WD-fractie stemt tegen de bouw van het zwem
bad, niet om het feit dat het er niet zou moeten komen, maar
vanwege de kostenfactor.
De WD-fractie stemt ook tegen de bouw van het Stadskantoor,
niet omdat wij vinden dat er geen Stadskantoor zou moeten
komen, maar wij hebben op dat moment gezegd de bouw moet
worden uitbesteed als aangenomen werk, het zogenaamde turn
key-project
Wij hebben in april 1990 gestemd tegen de bouw van de Harmo-
40