burgers (hogere tarieven, minder subsidies), maar door ook naar de eigen organisatie te kijken. Terecht doet het college dat in een aantal gevallen ook. Maar de financiële nood is zo hoog, dat het naar de mening van de fractie van D66 tijd is voor meer onorthodoxe maatregelen, waarbij gedacht kan worden aan het interen op eigen vermogen. Wij zullen daar morgen op terugkomen. Daarnaast zullen in een aantal gevallen ook faseringen in de bezuinigingen moeten worden aangebracht. Voorzitter, ik sluit af. De ambtenaren van de gemeente Leeu warden hebben het in de afgelopen jaren niet gemakkelijk gehad. Reorganisatie, nieuwe reorganisaties, bezuinigings voorstellen bedenken en uitvoeren, een verhuizing, ga er maar aan staan. Graag wil de fractie van D66 hen uitdrukkelijk dank zeggen voor hun inzet voor en in deze gemeente. De heer De Beer: We hebben een turbulent jaar achter de rug, met als 'hoogtepunten' de installatie van een nieuwe burge meester en een rigoureuze aanpak van de gezondmaking van de gemeentelijke financiën. Het is goed dat dit laatste nu gebeurt, maar in onze ogen gebeurt het wel veel te laat. De WD-woordvoerder heeft in het verleden uitentreuren gewaarschuwd voor: a. het veel te optimistisch ramen; b. het uithollen van de algemene reserves. De andere fracties hebben hier nooit naar willen luisteren. De rekeningsachterstand is inmiddels ingelopen, maar reëel begroten blijft nog steeds een probleem. Wij denken bijvoor beeld aan de Sociale Dienst. Het moet toch te voorzien zijn geweest dat er door grotere toename van het aantal uitke ringsgerechtigden, ook een grotere aanspraak op uitkeringen gedaan zou worden? De WD-fractie houdt zich aan de gemaakte afspraak wat be treft de hoogte van het te bezuinigen bedrag en de daarvoor uitgezette lijnen. Niet gebonden acht de fractie zich aan de uitkomst van de kerntakendiscussie, zoals door ons al in de raadsvergadering, waar dit werd behandel, naar voren is gebracht Tijdens de bijeenkomsten op 3, 4 en 11 mei jl. waar b. en w., fractievoorzitters en centrale directie raad bijeen waren, is deze discussie dunnetjes overgedaan, zij het alleen door middel van het aangeven van prioriteiten. Gezien de samen stelling van het gezelschap kan daaraan niet te veel waarde gehecht worden. 39 Ondanks alle goede bedoelingen om door middel van deze bezui niging uit de financiële ellende te komen, dreigen er al weer nieuwe tegenvallers: het rijk zal 100 miljoen minder in het gemeentefonds storten, waardoor we wéér opgezadeld worden met bezuinigingen, met alle ellende van dien. Dat moet voor de PvdA- en het CDA-fractie wel een grote teleurstelling zijn. In 1989 voorspelde mevrouw De Haan 'betere tijden'. Gemeenten zouden een ruime armslag krijgen bij de uitvoering van de Bijstandswet. De toen (begrote) reserve van de gemeente was 4 miljoen (op papier). In 1982 hadden wij nog een algemene reserve van 32 miljoen. Wat ervan terecht is gekomen, weten we inmiddels allemaal. Steeds weer is er vanuit de WD-frac tie gewezen op het té optimistisch begroten en het uithollen van de algemene reserve. De WD heeft jarenlang gewaarschuwd. In april 1987 is er vanuit de WD-fractie al gesteld: de rekeningcijfers zijn niet beschikbaar. Steeds weer wordt er te optimistisch geraamd en er wordt een flink tekort verwacht over 1985. In november 1987 werd de reorganisatie van het ambtelijk bestuurlijk apparaat in gang gezet en weer waren er forse budgetoverschrijdingen. In oktober 1988 bleek inderdaad de rekening 1985 toonde flinke overschrijdingen en die werden weer ten laste gebracht van de algemene reserve. December 1988, de WD-fractie spreekt zijn zorg uit over de begrotingsoverschrijdingen. De stand van de algemene reserve is zorgwekkend. Mei 1989, weer herwaardering, kritiek vanaf onze plaats op de consequente rekeningstekorten, terwijl elke analyse van de oorzaak ontbreekt. De WD-fractie maakt bezwaar tegen het verhogen van de onroerend goedbelasting en vindt dat er bezuinigd moet worden. Juni 1989, uit de Voorjaarsnota blijkt een jarenlange begro tingsoverschrijding bij het onderwijs, andere extra kosten posten, de stadsverwarming en de automatisering van de Socia le Dienst. De herwaarderingstaken zijn voor grote delen niet gehaald. April 1990, de WD-fractie stemt tegen de bouw van het zwem bad, niet om het feit dat het er niet zou moeten komen, maar vanwege de kostenfactor. De WD-fractie stemt ook tegen de bouw van het Stadskantoor, niet omdat wij vinden dat er geen Stadskantoor zou moeten komen, maar wij hebben op dat moment gezegd de bouw moet worden uitbesteed als aangenomen werk, het zogenaamde turn key-project Wij hebben in april 1990 gestemd tegen de bouw van de Harmo- 40

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 21