nie, niet omdat wij vonden dat er geen nieuwe schouwburg zou moeten komen, maar omdat wij op dat moment vonden dat de dekking niet deugde en dat er een veel te hoog bedrag voor beschikbaar moest worden gesteld, terwijl ook hier de moge lijkheid was om het als turn-key-project te laten bouwen. Mijnheer de voorzitter, dat is slechts een kleine bloemlezing uit de lange lijst die ik voor u wel ter inzage heb. Jarenlang hebben wij dus gewaarschuwd, maar er is een groot verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Alvorens op de reorganisatie in te gaan, wil ik namens de WD-fractie de ambtenaren geluk wensen met hun nieuwe huis vesting en bedanken voor de getoonde loyaliteit en de grote inzet onder steeds moeilijker omstandigheden. Opnieuw moet het ambtelijk apparaat gereorganiseerd worden. Mijn fractie wil eerst een heldere evaluatie van de laatste reorganisatie alvorens over te gaan tot een nieuwe! Je zult moeten leren van gemaakte fouten en deze niet weer maken. Pas als we weten wat, waar en waarom het fout is gegaan, willen we praten over veranderingen en naar wij hopen verbeteringen. Nu wil ik ingaan op enkele punten uit de nota hoofdlijnen. Aan de wens van de gemeenteraad om tot een beknopter, meer toekomst-gericht en toegankelijker beleidsplan te komen, is het college tegemoet gekomen. Op sommige beleidsterreinen schrijft het college echter wel heel erg beknopt, bijvoor beeld milieu en cultuur. Maar, we zijn op de goede weg. Centraal hierin staat dat u een integrale aanpak wenst, toegesneden op concrete problemen van bepaalde doelgroepen in achterstand-situaties. Bevorderen van de eigen verantwoorde lijkheid van instellingen en de individuele burger. Dit is een goed uitgangspunt, maar had al eerder toegepast moeten worden. Doordat in het verleden te gul en te gemakkelijk met subsidies is omgegaan, zijn veel burgers en instellingen subsidie-afhankelijker gemaakt dan nodig en wenselijk is geweest Er zullen nu duidelijk keuzes gemaakt moeten worden. Om de subsidie-gelden zo efficiënt mogelijk te kunnen verdelen, behoren begrippen als samenwerking, afstemming op behoeften en rendement, sleutelbegrippen te zijn. Om ervoor te zorgen dat subsidies en uitkeringen op de juiste plaats terechtkomen, is een goede controle nodig. Als invulling van het college streven naar een kleinere 41 overheidsrol, zou onderzoek gedaan kunnen worden naar een efficiency-vergroting in de sectoren Reiniging en Groenbe- heer. Dit naast de voorgenomen verzelfstandiging van de dienst Stadsbeheer met de sector Sport, Recreatie en Toeris me Wij vragen ons in dit verband nog af, in hoeverre de stelling opgaat dat het mogelijk moet zijn voor burgers om te kiezen of voor voortzetting van activiteiten, maar dan ook hogere tarieven accepteren of genoegen te nemen met een lager niveau van uitvoering tegen de huidige tarieven. Naar ons oordeel zal de 'burger' kiezen voor een zo hoog mogelijk uitvoerings niveau, voor een reële prijs. De gemeenteraad zal de kosten, het efficiency-niveau en de wijze van uitvoeren, moeten bewaken Stedelijke Vernieuwing Stedelijke vernieuwing is een permanent proces. De financie ring van renovatieprojecten, zoals bijvoorbeeld het vernieu wen van een volstrekt achtergebleven deel van de binnenstad, zal niet door de overheid alleen kunnen worden gedragen. Er zal hier nadrukkelijk een accent gelegd moeten worden op een samenwerking met en mede financiering door de private sector. Leeuwarden - de eerste HBO-stad van Nederland - kan zich een rotte, binnenstedelijke kies zoals het gedeelte binnenstad tussen Stadskantoor en nieuwe Harmonie, niet veroorloven, sanering is daar gewenst. Het nieuwe, door het college aangevoerde vierde belangrijke aandachtspunt - de binnenstad - wordt door de WD-fractie als exponent van de drie andere aandachtspunten, van harte onder steund. Ik kom daar als extra hoofdprioriteit nog nader op terug. Wij wezen er al eerder op dat Leeuwarden zich, nu Camminghaburen onderhand is vol gebouwd en er voor Goutum- Noord nog de nodige beroepsprocedures lopen, nu ook moet richten op nieuwe mogelijkheden voor het bestemmen en bouw- rijpmaken van grond voor toekomstige woningbouw, temeer omdat ook de plannen Hempens-Teerns nog niet zeker zijn. Milieu Het gemeentelijk milieubeleid is gericht op het voorkomen van verdere achteruitgang. Vergeleken met wat over milieu in de voorgaande beleidsnotities werd geschreven, lijkt ons deze stelling een redelijk haalbare, of op zijn minst de meest realistische benadering. Zo klinkt er ook realisme uit het voornemen om een 'optimale afstemming' te bereiken tussen verkeer en vervoer enerzijds en bereikbaarheid anderzijds. Dit strookt met de door ons al 42

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Notulen) | 1993 | | pagina 22