nie, niet omdat wij vonden dat er geen nieuwe schouwburg zou
moeten komen, maar omdat wij op dat moment vonden dat de
dekking niet deugde en dat er een veel te hoog bedrag voor
beschikbaar moest worden gesteld, terwijl ook hier de moge
lijkheid was om het als turn-key-project te laten bouwen.
Mijnheer de voorzitter, dat is slechts een kleine bloemlezing
uit de lange lijst die ik voor u wel ter inzage heb.
Jarenlang hebben wij dus gewaarschuwd, maar er is een groot
verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.
Alvorens op de reorganisatie in te gaan, wil ik namens de
WD-fractie de ambtenaren geluk wensen met hun nieuwe huis
vesting en bedanken voor de getoonde loyaliteit en de grote
inzet onder steeds moeilijker omstandigheden.
Opnieuw moet het ambtelijk apparaat gereorganiseerd worden.
Mijn fractie wil eerst een heldere evaluatie van de laatste
reorganisatie alvorens over te gaan tot een nieuwe! Je zult
moeten leren van gemaakte fouten en deze niet weer maken. Pas
als we weten wat, waar en waarom het fout is gegaan, willen
we praten over veranderingen en naar wij hopen verbeteringen.
Nu wil ik ingaan op enkele punten uit de nota hoofdlijnen.
Aan de wens van de gemeenteraad om tot een beknopter, meer
toekomst-gericht en toegankelijker beleidsplan te komen, is
het college tegemoet gekomen. Op sommige beleidsterreinen
schrijft het college echter wel heel erg beknopt, bijvoor
beeld milieu en cultuur. Maar, we zijn op de goede weg.
Centraal hierin staat dat u een integrale aanpak wenst,
toegesneden op concrete problemen van bepaalde doelgroepen in
achterstand-situaties. Bevorderen van de eigen verantwoorde
lijkheid van instellingen en de individuele burger. Dit is
een goed uitgangspunt, maar had al eerder toegepast moeten
worden. Doordat in het verleden te gul en te gemakkelijk met
subsidies is omgegaan, zijn veel burgers en instellingen
subsidie-afhankelijker gemaakt dan nodig en wenselijk is
geweest
Er zullen nu duidelijk keuzes gemaakt moeten worden. Om de
subsidie-gelden zo efficiënt mogelijk te kunnen verdelen,
behoren begrippen als samenwerking, afstemming op behoeften
en rendement, sleutelbegrippen te zijn.
Om ervoor te zorgen dat subsidies en uitkeringen op de juiste
plaats terechtkomen, is een goede controle nodig.
Als invulling van het college streven naar een kleinere
41
overheidsrol, zou onderzoek gedaan kunnen worden naar een
efficiency-vergroting in de sectoren Reiniging en Groenbe-
heer. Dit naast de voorgenomen verzelfstandiging van de
dienst Stadsbeheer met de sector Sport, Recreatie en Toeris
me
Wij vragen ons in dit verband nog af, in hoeverre de stelling
opgaat dat het mogelijk moet zijn voor burgers om te kiezen
of voor voortzetting van activiteiten, maar dan ook hogere
tarieven accepteren of genoegen te nemen met een lager niveau
van uitvoering tegen de huidige tarieven. Naar ons oordeel
zal de 'burger' kiezen voor een zo hoog mogelijk uitvoerings
niveau, voor een reële prijs. De gemeenteraad zal de kosten,
het efficiency-niveau en de wijze van uitvoeren, moeten
bewaken
Stedelijke Vernieuwing
Stedelijke vernieuwing is een permanent proces. De financie
ring van renovatieprojecten, zoals bijvoorbeeld het vernieu
wen van een volstrekt achtergebleven deel van de binnenstad,
zal niet door de overheid alleen kunnen worden gedragen. Er
zal hier nadrukkelijk een accent gelegd moeten worden op een
samenwerking met en mede financiering door de private sector.
Leeuwarden - de eerste HBO-stad van Nederland - kan zich een
rotte, binnenstedelijke kies zoals het gedeelte binnenstad
tussen Stadskantoor en nieuwe Harmonie, niet veroorloven,
sanering is daar gewenst.
Het nieuwe, door het college aangevoerde vierde belangrijke
aandachtspunt - de binnenstad - wordt door de WD-fractie als
exponent van de drie andere aandachtspunten, van harte onder
steund. Ik kom daar als extra hoofdprioriteit nog nader op
terug. Wij wezen er al eerder op dat Leeuwarden zich, nu
Camminghaburen onderhand is vol gebouwd en er voor Goutum-
Noord nog de nodige beroepsprocedures lopen, nu ook moet
richten op nieuwe mogelijkheden voor het bestemmen en bouw-
rijpmaken van grond voor toekomstige woningbouw, temeer omdat
ook de plannen Hempens-Teerns nog niet zeker zijn.
Milieu
Het gemeentelijk milieubeleid is gericht op het voorkomen van
verdere achteruitgang. Vergeleken met wat over milieu in de
voorgaande beleidsnotities werd geschreven, lijkt ons deze
stelling een redelijk haalbare, of op zijn minst de meest
realistische benadering.
Zo klinkt er ook realisme uit het voornemen om een 'optimale
afstemming' te bereiken tussen verkeer en vervoer enerzijds
en bereikbaarheid anderzijds. Dit strookt met de door ons al
42